Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jag tror du är inne på fel spår, I_U ;) . Det är snarare så att mäns arbeten är viktigare än kvinnors. Av någon anledning verkar många män vara mer oumbärliga på sina jobb än hos sina barn.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men vad är det som säger att det alltid är bäst att dela 50/50?
Jag förstår inte det.
De som det är bäst för delar väl redan 50/50.
Övriga löser det på sitt sätt.

Jag förstår inte vad som blir bättre av att ingen förälder kan vara hemma mer än ca 6 månader.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Aha, så en manlig överläkare är alltid viktigare än en kvinnlig.
Intressant!
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jo, hög lön - max fp.

Och den kan man ju leva på, allihop om man prioriterar därefter :idea:

Om man har en höginkomsttagare o familjen så borde ju BÅDA kunna vara hemma eller i alla fall MINST den med högst lön som har högst fp ?

Jag tror att folk är så snåla att de vill ha HELA den högsta inkomsten helt enkelt, och inte ser möjligheterna för de målat in sig i en (falsk) vision att man behöver varenda lönekrona för att överleva.

Det gör man inte.

Om man säljer av sin egendom och byter till billig bostad skulle även de "stackars" höginkomsttagarna ha råd att vara hemma.

Fast kanske inte ha två SUV:ar framför 5-miljonersvillan :cool:

En del har inte ens råd att betala vit hushållshjälp med 12 mille per år i inkomst, det är nog samma princip fast på högre nivå...
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jag ser det inte enbart som en fråga om gott föräldraskap, utan också mer som en mer generell jämställdhetsfråga. Jag tror att väldigt mycket av ojämställdheten mellan könen - som syns på arbetsplatserna, i styrelserummen och på lönebeskeden - upprätthålls av ett ojämställt familjeliv.

Vill vi ha lika villkor, måste vi bryta de normer som upprätthåller de olika villkoren, helt enkelt.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Himmel, jag dööööör.
Nu så skall jag gå ut och mata lyxhästarna på min miljongård.
Min sambo kom just hem i Mercedesen.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Vi delar inte rakt av utan jag har fått 11 månader och gubben kommer att ta 7½.
I bägge fallen är det för att det helt enkelt har varit bra "avslut" på min del, första gången var det semestern som kom, då slutade jag min ledighet (efter 10 månader), gubben startade sin efter semestern och fram till jul då dagarna var slut.
Nästa gång (dvs nu) började jag ju min fp efter nyår när dottern föddes (20 jan) och slutade nu innan jul, gubben började sin fp vid nyår (var ledig ändå innan) och ska vara hemma tills efter semestern i mitten av augusti.
För oss känns det viktigt att han tar ut tid, även om jag har tagit mer så tar han ändå ut väldigt mycket mer än de flesta som vi känner, tyvärr!!!

Min bror har inte ens tagit ut sina två månader med yngsta sonen (nu 2 år)... tycker jag är sorgligt. Men hans fru ville vara hemma så hon var hemma hela tiden med bägge.
Jag vill också vara hemma, men man måste ju kunna vara såpass att man faktsikt kan ge sin partner samma möjlighet.

Samtidigt tycker jag att debatten är lite snedvriden, för är en pappa hemma i ett år och mamman i två månader då klappas pappan på axeln, mamman ses det förståss snett på, varför är inte hon hemma med sitt barn, oansvarig och är ute i arbetslivet....

Sen är det ju så att VISSA passar det inte alls att vara hemma, de trivs inte att gå "sysslolösa" och vill hellre arbeta, det är lite konstigt (obs ironi nu då) att det bara är männen som verkar vara den typen :smirk: ....
Ett av våra kompispar gjorde dock tvärs om, hon ville tillbaka och jobba så när dottern var 4-5 månader började hon jobba igen, och nu ska bägge jobba lite, vara hemma när den andra måste jobba osv (killen jobbar vart fjärde dygn + lite extra arbete och hon är arbetslös och hoppar in på olika ställen när hon får möjlighet), för ingen av dem orkar gå heltid hemma... och det trots tre barn och stort hus!!

Männen måste ta för sig mer, säga att de SKA ha mer månader än de ynka två de faktiskt har.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Aha, så en manlig överläkare är alltid viktigare än en kvinnlig.
Intressant!

Ja, jag tror att det ligger mer i det där än i din idé om girighet. Jag tycker att det är trist och destruktivt att beskriva människor som så giriga, och mycket tyder på att många inte alls är ute efter att maximera sin ekonomi hela tiden.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jag tror du är inne på fel spår, I_U ;) . Det är snarare så att mäns arbeten är viktigare än kvinnors. Av någon anledning verkar många män vara mer oumbärliga på sina jobb än hos sina barn.

Den som inte förstår att prioritera ett barn framför sitt jobb, borde inte skaffa ett.

Eller rättare sagt, partnern borde förstå bättre än att skaffa barn med någon som inte tänker sätta familjen i främsta rummet :cool:

F.ö. har vi just anställt en ny manlig läkare. En av hans främsta meriter är att han valt att vara pappaledigt läääänge.

En förälder har en tendens att vilja stanna kvar på orten, och pappaledigheten försäkrar bindningen till barnet, familjen och orten - och bevisar dessutom att man kan använda sitt omdöme på rätt sätt vilket är viktigt i jobbet. (mindre risk för utbrändhet, större simultankapacitet etc)
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Männen måste ta för sig mer, säga att de SKA ha mer månader än de ynka två de faktiskt har.

Precis så är det. Och de kan få samhällets stöd i det om man kvoterar mer av föräldrapenningen till dem.

Jag förstår inte hur folk kan få det till att då FÅR inte föräldrar göra som de vill ?

Det får man väl. Frågan är vilket system samhället ska uppmuntra med skattepengar.


Ekonomi är tyvärr det allra bästa styrmedlet. "uppmuntran" har knappast hjälp hittills :smirk:
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men varför verkar det som att det viktigaste av allt är att man delar lika?
För barnet spelar det ingen större roll.
Det gäller barnets första år, det är ingenting som kommer påverka framtiden för det barnet.

Min 5-åring bryr sig inte ett dugg om att jag tog ut all föräldraledighet.
Han och hans pappa har en jättebra relation ändå.

Om det är enklast på alla sätt att den ena föräldern tar ut alla dagar tycker jag att de kan få göra det.

För barnet spelar det JÄTTESTOR roll.

Man måste se längre än sin egen horisont.

Man kan bevisa att i större material gäller att pappor som tar ut fp skiljer sig mindre och när de gör de förlorar de inte så ofta kontakten med sina barn.

Det ska vara enklast att varje FÖRÄLDER får lika många FÖRÄLDRADAGAR när ett barn fötts. Hur svårt kan det vara att se att det är rättvisast liksom ?
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jamen, typ. Dessutom underlättar det ju för kvinnans arbetsgivare om hon kommer snabbare tillbaka till sitt viktiga jobb. Vilket ju också är bättre för hennes möjligheter i arbetslivet.

Det blir ju ändå rätt så uppenbart om man ser lite längre än till sig själv just här och nu. Fast det har du ju redan skrivit du med.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Om vi alla betalade vår föräldraledighet helt själva så håller jag med dig. Om du står för kalaset får du bestämma själv.
Men eftersom det är av vår gemensamma kassa, dit jag också bidrar
med pengar så vill jag att pengarna ska användas på ett sätt som för samhället framåt och som är bäst för såväl barn som föräldrar. Alltså dela 50/50.
Men, du förutsätter då att alla har det likadant, och det har dem inte! Alla lever inte i heltidsanställningar där man jobbar från 8-17 och har 5 veckors semester. Många jobbar som konsulter som jobbar låt säga 9 månader i taget och har 6 månaders ledighet. Många jobbar skift, många studerar, många har eget företag där det inte alls passar att vara föräldraledig...företaget kan inte mista kunder och har heller inte råd att den som äger företaget blir ledig i 9 månader.
Alla människor har olika förutsättningar!! Bara för att man tar hela föräldraledigheten innebär inte att den andre inte ser barnet alls. Det kanske är så att den andre partnern har det spåass bra ställt att den inte ens jobbar utan bara lever på sina investeringar.

Både mamman och pappan ska ha rätt att ta ut FP, men ingen ska bli tvingad. För i många fall blir det bara sämre när man tvingar!
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

med pengar så vill jag att pengarna ska användas på ett sätt som för samhället framåt och som är bäst för såväl barn som föräldrar. Alltså dela 50/50.

I mitt fall så skulle en delning 50/50 leda till att vårt barn fick börja mkt tidigare på dagis än vad som nu är fallet. Är det verkligen bäst för barn, föräldrar och samhälle?
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Man kan bevisa att i större material gäller att pappor som tar ut fp skiljer sig mindre och när de gör de förlorar de inte så ofta kontakten med sina barn.

Så är det absolut, men måste man ta ut LIKA MÅNGA dagar precis för att motverka detta? Finns det nån undersökning som visar var gränsen går? Om pappan tagit ut 50/100/200 dagar, tappar de kontakten då om föräldrarna skiljer sig? Det är ändå en viss skillnad på INGA uttagna dagar och på "färre än mamman"?
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Både mamman och pappan ska ha rätt att ta ut FP, men ingen ska bli tvingad. För i många fall blir det bara sämre när man tvingar!

:bow:


*kl*
Jämställdheten måste väl till stor del ligga i att båda har möjligheten att ta ut lika mycket.
Inte i att bli tvingad.
Alla har inte de förutsättningar som krävs för att man ska kunna ta ut 50/50.
Jag kommer ta ut mesta delen, pappan har mesta delen av sina dagar sparade till senare. Han kommer ta ut dem, men inte just nu.
Just nu gör han det bästa av den tid han har tillsammans med sonen.

Och ja, jag kan tycka att pengar spelar ganska stor roll faktiskt, även om barnet naturligtvis värderar tiden med föräldrarna högre.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

I mitt fall så skulle en delning 50/50 leda till att vårt barn fick börja mkt tidigare på dagis än vad som nu är fallet. Är det verkligen bäst för barn, föräldrar och samhälle?

Beroende på vilka regler som gäller vid den aktuella tidpunkten, kommer ju folk att planera sina familjer olika. Det är inte särskilt upprörande att tänka sig att din familj under andra regler hade gjort annorlunda, utan att det behövt bli sämre. Och så får man ju generalisera exemplet.

Vidare är det inte självklart att det bästa för barn, föräldrar och samhälle är att barnen lär sig att kvinnor och barn hör ihop, och att jobb och män hör ihop (aningen förenklat, men tendensen finns). Det är inte självklart att det bästa för föräldrarna är att cementera könsrollerna i samband med att de får barn, vilket vi vet sker, och det är inte säkert att det är det bästa för samhället att kvinnor och män lever så olika liv med så olika mycket makt.

Att börja på dagis tidigt kan vara helt okej. När min son var liten hade mina vänner och kusiner i ett annat europeiskt land fem månaders föräldraledighet totalt, sedan började barnen på dagis (särskilda bebisavdelningar). De ungdomarna verkar må ungefär lika bra/dåligt (pubertet) som min son gör idag.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Så är det absolut, men måste man ta ut LIKA MÅNGA dagar precis för att motverka detta? Finns det nån undersökning som visar var gränsen går? Om pappan tagit ut 50/100/200 dagar, tappar de kontakten då om föräldrarna skiljer sig? Det är ändå en viss skillnad på INGA uttagna dagar och på "färre än mamman"?
Jag undrar precis samma saker. Och dessutom vill jag lägga till frågan att bevisar hur många dagar FP man tar ut hur mycket effektiv tid man spenderar med barnet i fråga?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Modest
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 694
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 378
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp