Varför har du häst?

Varför har du häst


  • Antal omröstningsdeltagare
    31

Authorsandraselling

Trådstartare
Vi har fyra hästar i familjen. Först och främst familjemedlemmar
De 2 stora rids emellanåt
Shettisarna promenader

Under vissa tider så rider vi inte alls. Hästarna är alltid först och främst familjemedlemmar.

Hur ser ni på hästarna i ert liv?
 

Bifogade filer

  • IMG_3558.jpeg
    IMG_3558.jpeg
    514,5 KB · Visningar: 30
Väldigt snäva svarsalternativ, jag väljer att inte rösta på något av dem.
Jag har hästar av flera skäl. Dels för att jag har ett livslångt hästintresse som fortfarande lever kvar mer än 45 år efter att jag började rida på ridskola. Mina ponnyer används i första hand till avel och utställningar, även om de både rids, körs (nöje eller arbete på gården) och deltar på utställningar då och då. Min större häst är min sjukgymnast, vilket innebär att jag rider henne - med ganska stor oregelbundenhet. Någon gång i framtiden kanske jag ger mig på att köra henne också.
Vi har också våra hästar (och får) för att beta gårdens marker.
 
Jag har två hästar, en ponny till barnen och en mor/dotterhäst, jag rider dock sällan pga min höftledsartros, får otroligt ont av att sitta i sadeln, så barnen rider mest är även den andra också. Jag tycker dock det är otroligt härligt att vara spendera tid i stallet, jobba från marken etc, så väljer ridning/familjemedlem. Även om tanken är att köra in den större hästen också. ☺️ Skulle absolut kunna ha hästar som sällskap också och bara pyssla.
 
Min stora är min högt älskade personliga häst som rids sporadiskt pga skada. Hon skulle jag ha kvar även om hon bara latade sig i hagen.

Lilla är köpt som ridhäst.
 
Tycker också alternativen var för snäva.
Jag har en ridhäst.
En shetlandsponny till barnen/sällskap.
En ny ungponny där planen är körhäst/barnponny.
Alla är familjemedlemmar.
Varken shetlandsponnyn eller ridhästen kommer någonsin flytta men jag älskar definitivt ridhästen mer än shettisen 😅
 
Kan inte rösta då det är flera alternativ- min häst både rider och kör jag för det höga nöjets skull men framförallt är det min älskade vän och familjemedlem :heart. Jag älskar allt kring skötsel av hästen :). Brukar säga att "jag har inte häst för att rida utan jag rider för jag har häst" :).
 
Tycker också alternativen var för snäva.
Jag har en ridhäst.
En shetlandsponny till barnen/sällskap.
En ny ungponny där planen är körhäst/barnponny.
Alla är familjemedlemmar.
Varken shetlandsponnyn eller ridhästen kommer någonsin flytta men jag älskar definitivt ridhästen mer än shettisen 😅
Vet du varför du gör det?
 
Vet du varför du gör det?
Tja, ridhästen är min absoluta drömhäst och vi har vuxit ihop under många år.
Shettisen är rätt ointresserad av mig och sånt jag vill hitta på 🤷🏻‍♀️ hon kör lite sitt egen race och jag låter henne göra det. Vilket iofs nog också är en slags kärlek, att man inte försöker ändra på motparten utan accepterar hen som den är.
 
Betyder det att ridhästen inte säkert blir kvar med dig? Älskar den ena men inte den andra?
Det betyder att om jag älskar någon djupt så blir den kvar oavsett om jag kan rida eller inte. Storhästen är född hos mig.

Ridhästen har vi inte haft lika länge och har inte djupa band.
Jag har inga planer på att hon ska flytta, och känner jag mig själv rätt kommer även hon nästla sig in i hjärtat med tidens gång.

Men skulle jag behöva välja mellan dem i dagsläget skulle jag välja storhästen.
 
Vi har fyra hästar i familjen. Först och främst familjemedlemmar
De 2 stora rids emellanåt
Shettisarna promenader

Under vissa tider så rider vi inte alls. Hästarna är alltid först och främst familjemedlemmar.

Hur ser ni på hästarna i ert liv?
Min häst är en familjemedlem inköpt för ridning/jobba för hand etc. Han blir kvar hos mig livet ut. Han är också min arbetskamrat som är med på lite kurser/clinics med elever.
Jag jobbar som tränare och uppskattar väldigt att jobba med min egen häst. Då kan vi göra vad vi vill och jag måste inte utbilda enligt annan ryttares behov eller efter årgång.
Med min egen häst kan jag fortbilda mig inom vad jag vill dessutom.
Vi är väldigt tighta och jag uppskattar verkligen allt vårt umgänge. Fantastiskt när man hängt ihop snart 15 år och kan prata så mkt med varann IOM utvecklat språk och relation! 😍
 
Jag har en ridhäst och en shetlandsponny som motioneras på annat sätt. Han är tyvärr inte inkörd och blev väldigt rädd när vi försökte, så han kommer få slippa det i framtiden även om det egentligen var planen från början. Båda är familjemedlemmar på samma sätt som katterna, jag är ensamstående så jag har inga mänskliga familjemedlemmar som jag bor tillsammans med.

Jag har ridit i hela mitt liv, jag minns inte hur det var att inte rida och hålla på med hästar. Egna hästar, minst en, har jag haft sen 2000 och då var jag elva år gammal, så tiden innan dess är också ganska diffus. Kan inte tänka mig ett liv utan hästar och ridning. Har till och med valt boende för att det ska vara optimalt med att ha häst.

Mina hästar kommer stanna hos mig tills den dag de inte finns längre. Nästan alla mina tidigare hästar har gjort det, undantagen är de hästar jag ridit och haft hand om åt någon annan under kortare perioder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 636
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 316
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 090
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 030
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp