Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Håller helt med. Ska man dessutom betala för ex två dagar i veckan vilket många brukar ta runt 1000 -2000kr för här i Sthlm och sen runt 500kr för en lektion då och då så är man snabbt uppe i bra mycket högre kostnader än vad det kostar att rida på ridskola, där man alltid rider för en ridlärare, på många sorters hästar och med noll stallarbete.. Att hästarna också ofta har problem eller är illa ridna av ägaren så att man i praktiken ofta får betala för att utbilda någon annans häst är inte jätte lockande. De välridna hästarna ägs oftast av folk som vill göra tränandet själva och där ska medryttarna ofta helst bara motionera hästen lite i skogen.

Nu har jag ändå haft en hel del hästar att rida gratis men då har meningen vart att jag ska hjälpa till med utbildningen och då är det något annat. Hästägaren får avlastning och hjälp med både stallarbrte och utbildningen av sin häst gratis ett par dagar i veckan och jag får rida och hänga i stallet när ekonomin inte tillåtit en egen häst. Sen började jag på ridskola också då det är en bra möjlighet att få träna på många olika sorters hästar och i mitt fall har det varit väldigt givande trots att jag för länge sen passerat det stadiet Niela talar om...
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Vad som är mest givande, mest prisvärt och billigast beror på aktuella förhållanden och inte om man är hästägare, medryttare eller lektionsryttare.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Om man ist betalar 500 till en privathästägare så får man rida 2-3 dagar i veckan man bestämmer när man ska rida, vart man ska rida och vad ridpasset skall innehålla.

Får man? Hos dig kanske, men absolut inte hos alla.

Har mkt svårt å få utnyttja andra gratis, jag får dåligt samvete!

Varför det? Det är väl i allra högsta grad hästägaren som bestämmer om denne vill ha betalt eller inte.


Däremot håller jag med dig om att vissa medryttare är väldigt bekväma av sig och inte verkar vilja göra något annat än att rida (och knappt ens det ibland). Jag har stött på några sådana, men de allra flesta tycker jag ändå är vettiga och ansvarsfulla.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jo självklart är det så. Jag skulle kanske tagit Nielas knapp i stället då jag svarade på det hon skrev mest. jag har själv haft medryttare tidigare och det var jätte svårt att hitta. Jag var då en sån hästägare som förvisade min stackars medryttare till skogen :D Men då letade jag heller inte efter en super duktig ryttare som troligtvis hade velat träna och hålla på och till slut hittade jag en jätte bra tjej som var ansvarsfull, snäll och bra med hästen men ingen stjärnryttare som hade några jätte ambitioner utan hon älskade att komma ut mysa med ponnyn och lulla i skogen så det passade både henne och mig jätte bra. Hon betalde dessutom först men eftersom hon hjälpte till så mycket och följde med som skötare på tävlingar och annat så slutade vi ta betalt av henne...
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Har inte läst hela tråden men kände att jag var tvungen att dela med mig av min uppfattning:)

Överlag så tror jag att de flesta som är medryttare är det för att de inte har råd med egen häst och då kan det vara mycket med 1500 i månaden. Den dagen man har råd med 1500/ månad har man kanske råd med egen häst.

Jag kan bli lite irriterad över att läsa inlägg där det påstås att det inte finns några ”Riktiga hästtjejer” längre. Jag är en riktig hästtjej!
Jag har vart medryttare större delen av mitt häst liv (20 år), är ansvarsfull, rider bra, gör alltid allt som kommits överens om och har alltid fått bra kritik på min hästhantering/ ridning av ägare och stallkompisar. Älskar att vara i stallet och pyssla och fixa, hoppar inte av för att hästen är oridbar under en period. Jag är påläst och kunnig och det mesta som rör hästar men absolut ingen expert. Jag älskar allt som har med hästar att göra! En riktig hästnörd ;)
Men när man har haft ett antal medryttarhästar vet man vad man vill ha! Jag är 26 år och har studerat större delen av mitt liv då har man inte råd eller tid att betal typ 1500 kr i månaden + eventuella kostnader för träningar och att åka kommunalt till stallet 1 timma enkel väg. Jag vill ha medryttarhäst som jag kan utvecklas på utan att bli ruinerad och utan att det tar sammanlagt 5 timmar en eftermiddag i stallet ink åkande till och från. Detta gör att jag inte är medryttare(även om jag vill) utan jag åker i väg och rider privatlektioner någon gång i månaden, det ger mig mer för tillfället och kostar mig mindre pengar.

Jag vill gärna börja så smått mer regelbundet för att komma igång innan jag börjar leta egen om ca ett år. Jag kolla annonser regelbundet men det har inte dykt upp nått som passar min situation just nu, men hittar jag någon som vill ha hjälp och det passar mig så slår jag till om allt känns bra med ägare mm.
För mig är att vara medryttare ett stort ansvar, jag har ju fått ägarens förtroende och vill inte ge mig in i nått jag vet inte kommer fungera i längden.
Det var min syn på saken utifrån mig själv. Hoppas det inte blev för virrigt ;)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Ta inte betalt. Ni tror oftast att er häst är helt fantastiskt trots att så sällan är fallet.

Var tacksam för tiden medryttaren avlägger för er häst, för att underlätta för er.

Acceptera att om medryttaren ska betala så ska den ha lite äganderätt i hästen vilket är i princip omöjligt eftersom hästägaren inte vill att den lilla guldklimpen ska tillhöra någon annan det minsta.

Så mitt råd är att inte ta betalt utan istället poängtera att det du är ute efter är en som går att lita på i alla avseenden.

Har du inte råd med din häst, sälj den eller bli medryttare och betala någon annan. Punkt!
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Acceptera att om medryttaren ska betala så ska den ha lite äganderätt i hästen vilket är i princip omöjligt eftersom hästägaren inte vill att den lilla guldklimpen ska tillhöra någon annan det minsta.
Naturligtvis kan inte en medryttare förvänta sig "äganderätt" i hästen bara för att denna betalar en del av hästens omkostnader. Jag har aldrig träffat någon som tänkt så tokigt.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Så om du hyr något anser du att du har äganderätt i det du hyrt eftersom du fått betala för att utnyttja någon annans egendom?
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Ta inte betalt. Ni tror oftast att er häst är helt fantastiskt trots att så sällan är fallet.

Var tacksam för tiden medryttaren avlägger för er häst, för att underlätta för er.

Acceptera att om medryttaren ska betala så ska den ha lite äganderätt i hästen vilket är i princip omöjligt eftersom hästägaren inte vill att den lilla guldklimpen ska tillhöra någon annan det minsta.

Så mitt råd är att inte ta betalt utan istället poängtera att det du är ute efter är en som går att lita på i alla avseenden.

Har du inte råd med din häst, sälj den eller bli medryttare och betala någon annan. Punkt!

Har du ägt en häst nångång? Jag köper inget av dina resonemang. Hästar är dyrbara tingestar på många plan och en "fantastisk" häst är det få som har råd med. Men BRA hästar finns det en del av och också på de läggs det stora pengar och mycket engagemang.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Acceptera att om medryttaren ska betala så ska den ha lite äganderätt i hästen vilket är i princip omöjligt eftersom hästägaren inte vill att den lilla guldklimpen ska tillhöra någon annan det minsta.

Hoppas att jag slipper stöta på någon medryttare som är så inbilsk som du. Nej som ägare väljer man noggrant om man vill ge bort delar av hästen och det blir på helt andra meriter än om man betalar för att rida elller inte.

PS. Jag tycker du ska lägga fram ditt förslag till ridskolorna, alla elever är delägare och har bestämmande rätt över de hästar de ridit.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Har du inte råd med din häst, sälj den eller bli medryttare och betala någon annan. Punkt!

Hur tänker du här, har man inte råd att ha häst ( vilket är mycket relativt och handlar ofta om prioriteringar) så ska man sälja hästen och bli betalande medryttare till någon annan som vill ha ekonomiskt bidrag till att hålla hästen.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Acceptera att om medryttaren ska betala så ska den ha lite äganderätt i hästen vilket är i princip omöjligt eftersom hästägaren inte vill att den lilla guldklimpen ska tillhöra någon annan det minsta.

Du förväxlar äganderätt med nyttjanderätt.
Jag skriver kontrakt så ramarna är tydliga, planeringen görs tillsammans utifrån hästens förmåga o behov.

Att ha medryttare lättar bördan något men ger främst delad glädje=dubbel glädje. Jag skulle inte vilja vara utan mina medryttare iaf och jag försöker visa att de är uppskattade och får ta plats.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

KL:

Min synpunkt (som ryttare/hästägare) är att man måste vara realistisk. Vill man ha en duktig, ambitiös och ansvarsfull medryttare som ska både rida, sköta, mocka och ta in/utsläpp ca. 2 dagar i veckan så måste man ha något att erbjuda i hästväg också. En duktig och ambitiös medryttare är troligen den personen som har viljan men inte ekonomin/tiden för en helt egen häst. Med andra ord är en sån ryttare toligen för ambitiös för din travare, eller ditt kallblod, eller ditt äldre halvblod som stått i 3 år.
En annan sak är läge och pris i förhållande till var medryttaren är. Bor medryttaren 25 minuter bort (med buss), förväntas betala 1500kr för att vara medryttare (och betala allt öv. själv), samt förväntas att helt och hållet ta hand om hästen själv 3 dagar i veckan så får du leta länge. Varför? Jo för att den ambitiösa, rutinerade medryttaren inte har egen häst på grund av tid/pengar och 1500kr per månad för att helt ta över skötseln av din häst 40% av tiden är ganska avsevärt för någon i den positionen.

Jag studerar nu utomlands i tre år och har tittat runt lite efter ev. medryttarhäst. Jag har tävlat tom. MSVB men har utbildat här till ungefär st. george-nivå samt ridit in en handfull hästar. Jag är inget proffs men tycker jag är ganska erfaren samt vet hur krävande egen häst är.
Den enda häst jag funnit som inte är en märklig korsning på 150 (jag är 180cm själv) är ett 9-årigt dressyrsto som är på LA nivå, aldrig tävlad, uppstallad 20-25 minuter bort. Ägaren vill ha cirka 1800kr per månad, då skulle jag sköta allting (inklusive in/utsläpp och fodringar) 3 dagar i veckan. Detta helt utan träningsmöjligheter då tränare inte kommer till uppstallningen, samt att hästägaren ofta är utanför landsgränsen i cirka 2 veckor åt gången då jag helt skulle sköta hästen själv. Att ägaren vill ha dessa pengar kan bero på att uppstallningen är dyr osv. absolut, men det förändrar inte det faktum att denna deal inte fungerar alls för mig.

Från ägandeperspektiv vet jag hur svårt det är att hitta medryttare, vi kompromissade och gjorde så att medryttaren betalade ingenting (för att rida mitt msv-sto) 2 dagar i veckan. Hon mockade/skötte all lädervård, samt red och skötte hästen 100% (förutom in och utsläpp) då jag var sjuk/bortrest. Vi skötte in och utsläpp då vi hade hästarna hemma. Jag hittade en tuff tjej som passade med hästen och nu i min frånvaro rider hon den egenuppfödda nyblivna 5-åringen som är hälften dressyrhäst och hälften rodeohäst. Med andra ord blev allting väldigt bra.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Det går inte att generalisera så som du göra angående restider, ansvar, pris, betalningsförmåga och avsikt med medrytteriet, det varierar något otroligt beroende på omständigheterna. Det ena man egentligen kan säga är att hittar man inte en lämplig person eller häst så är vilkoren man erbjuder inte attraktiva nog. Alternativet annars är att det man söker inte finns och då får man avstå eller sälja hästen/köpa en egen.

För travaren direkt från banan måsten man kanske på vissa ställen erbjuda marknadsmässig lön och det välutbildade och det stora dressyrhalvblodet kanske inte alls kommer ut på annons utan erbjuds till den ambitiösa tjejen som visat framfötterna med någon av de märkliga korsningar du ratat eller så tar ägaren 2000 kr i månade och struntar blankt i var medryttaren råkar bo för det finns många intresserade.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Det var precis det jag menade, det du skrev. Det kanske inte kom fram tydligt. Jag menar att allt spelar in i bilden när det gäller att hitta en medryttare, tjejen kanske finns som kan betala och är duktig men som inte har tid att pendla ut till stallet, eller så kanske hon har tid och kunskap men inte råd att betala en ansenlig summa.
Hästägaren är helt fri att ställa vilka krav de vill, men hittar man ingen alls kanske man får sänka kraven eller ordna det på annat sätt.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

I ärlighetens namn så lät det mest som att du beklagar dig eftersom ingen ville ställa upp och låta dig rida ett stort välutbildat halvblod, uppstallad med fullservice nära där du bor med bra bussförbindelser, helst gratis och bra möjligheter till träning. Tur at det inte stämmer för en sådan häst växer knappast på träd och än mer sällan är de ute på annons utan man hittar medryttare bland bekanta eller bekantas bekanta till exempel.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

KL:

Min synpunkt (som ryttare/hästägare) är att man måste vara realistisk. Vill man ha en duktig, ambitiös och ansvarsfull medryttare som ska både rida, sköta, mocka och ta in/utsläpp ca. 2 dagar i veckan så måste man ha något att erbjuda i hästväg också. En duktig och ambitiös medryttare är troligen den personen som har viljan men inte ekonomin/tiden för en helt egen häst. Med andra ord är en sån ryttare toligen för ambitiös för din travare, eller ditt kallblod, eller ditt äldre halvblod som stått i 3 år.

Eller så skulle den ambitiösa ryttaren passa väldigt bra till min kbl-travare (jodå, både kallblod och travare) som är utbildad åtminstone MSV C mot MSV B dressyr trots bara fyra år som ridhäst.
Eller till min sexåriga connemara som ska starta LA och MSV C dressyr i sommar och som torde gå på godkända resultat en "normal" dag.
Eller till någon av mina LA/MSV C fjordingar - trots rasen.
Om den ambitiösa ryttaren hade fantasi nog att tro att hästarna faktiskt är utbildade till den nivån.

Men en ambitiös, utbildad ryttare är antagligen inte intresserad av mina hästar eftersom de är av "fel" raser.

Och en outbildad, orutinerad ryttare är inte så intressant för mig till de hästarna - utom som ren motionsridning eller för att jag är snäll och lånar ut connemaran till en 13-årig tjej för att hon ska ha något riktigt bra att tävla...


Jag studerar nu utomlands i tre år och har tittat runt lite efter ev. medryttarhäst. Jag har tävlat tom. MSVB men har utbildat här till ungefär st. george-nivå samt ridit in en handfull hästar. Jag är inget proffs men tycker jag är ganska erfaren samt vet hur krävande egen häst är.
Den enda häst jag funnit som inte är en märklig korsning på 150 (jag är 180cm själv) är ett 9-årigt dressyrsto som är på LA nivå, aldrig tävlad, uppstallad 20-25 minuter bort. Ägaren vill ha cirka 1800kr per månad, då skulle jag sköta allting (inklusive in/utsläpp och fodringar) 3 dagar i veckan. Detta helt utan träningsmöjligheter då tränare inte kommer till uppstallningen, samt att hästägaren ofta är utanför landsgränsen i cirka 2 veckor åt gången då jag helt skulle sköta hästen själv. Att ägaren vill ha dessa pengar kan bero på att uppstallningen är dyr osv. absolut, men det förändrar inte det faktum att denna deal inte fungerar alls för mig.
Nej, men då är det ju så att du önskar något annat än hästägarna.

Ett problem kan ju vara att det är svårt att hitta matchning.

Jag har, som jag skrivit ovan, hästar av "udda" raser ur dressyrsammanhang. De är väl grundridna, skapligt väl grundutbildade.
En av dem har gått LB på godkända resultat, stadigt strax över 60%, som fyraåring i alla sina starter. Det är ganska bra, för en fyraåring.
Men den är knappast attraktiv för de "ambitiösa" ryttarna eftersom det är en fjording.

Många medryttare in spe är inte utbildade LA dressyr eller högre. Men även de som själva är lägre utbildade skulle inte vara intresserade av min kbl-travare, som nu jobbar serpentiner i galopp med 4½ meter mellan markeringarna... det är lite svårt att få plats med bytena men håller man samma galopp så fixar han det galant. Jobbar lite piaff och lite mot passage men har andra luckor...
helt klart utvecklingsbar eftersom han har lätt för samling, är lätt i hand (dressyrtränare som provridit honom när han varit väldigt mör har sagt "oj, så lyhörd!") men "fel" ras.

Jag beklagar mig inte - väljer att inte ha medryttare utan tränar hästarna själv.

Connemaran har kapacitet för att gå elitklasser som ponny. Jag är överårig och kommer att tävla honom som storhäst men det hade varit roligt att se hur han står sig i konkurrensen bland ponnyer - när han är lite äldre. Sex år är lite ungt på en sådan häst. Men jag har hittat en ung tjej som får rida honom en eller två gånger i veckan, gratis, så får vi se om hon vill tävla. Hon är inte så rutinerad men hästen är tillräckligt snäll för att det ska fungera ändå, och han larvar omkring i form bara hon sitter still och inte drar honom i munnen...

så jag kan hålla med TS om att det kan vara svårt att hitta en lämplig medryttare som är i samma utbildningsnivå som mina hästar.

Det hade säkert varit mycket enklare om hästarna hade varit "halvblod" som varit utbildade LA/MSV C mot MSV B...
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag vill inte ta betalt av min medryttare. Hon är inte medryttare bara för att HON vill, utan också för att JAG vill det. Jag ser det ju inte som att jag förlorar något på att hon rider min häst, istället vinner jag något. Jag får en ledig dag i veckan och hästen får komma ut och ha kul med någon annan än mig.

Väldigt bra skrivet! Jag skulle aldrig ta betalt av en (seriös och duktig) medryttare då det i slutändan är jag som vinner på det och att det är jag som gjort valet.

Det som jag har reagerat över är de som söker medryttare som skall hjälpa till att rida till eller utbilda hästen och samtidigt betala. Jag förstår inte skillnaden mellan att låta en medryttare utbilda hästen eller att låta en beridare rida hästen - vilket kan kosta hästägaren tusentals kronor i månaden.

Finns många medryttare som har mångårig erfarenhet av att utbilda hästar osv men kanske inte möjlighet att ha en egen och som lägger mycket mer energi på hästen en vad en beridare gör då den kanske är "en i mängden".
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Väldigt bra skrivet! Jag skulle aldrig ta betalt av en (seriös och duktig) medryttare då det i slutändan är jag som vinner på det och att det är jag som gjort valet.

Det som jag har reagerat över är de som söker medryttare som skall hjälpa till att rida till eller utbilda hästen och samtidigt betala. Jag förstår inte skillnaden mellan att låta en medryttare utbilda hästen eller att låta en beridare rida hästen - vilket kan kosta hästägaren tusentals kronor i månaden.

Finns många medryttare som har mångårig erfarenhet av att utbilda hästar osv men kanske inte möjlighet att ha en egen och som lägger mycket mer energi på hästen en vad en beridare gör då den kanske är "en i mängden".

Jag håller med - under förutsättning att medryttaren kan utbilda hästen.
I min lilla avkrok är det inte lätt att hitta medryttare som kan utbilda mina hästar och då blir frågan en annan.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Har haft häst i stockholmsutkant de sista 15 åren har aldrig haft svårt att hitta betalande seriösa medryttare. Kanske för att vi står uppstallade på anläggning med alla bekvämligheter instruktörer att rida för och hyffsade ridvägar? Underlättar säkert att jag dessutom är en trevlig hästägare utan massa orimliga krav på mina medryttare- Förrutom att de ska komma när de ska eller avisera i tid om de inte kan, de ska funka med hästen och rida så pass bra att de inte är obekväma för hästen att ha på ryggen.. och de ska mocka ordentligt. Vill man inte betala som medryttare tycker jag det är ok kanske framförallt om det är en outbildad oriden häst man bara får luffsa på. Men får man tillgång till en välriden häst ridhus och instruktör så är det väl rimligt att man betalar en summa för det? Som andra nämnt kruxet är nog att hitta en medryttar/hästägar kombination där bägge parter ser samma värde i det som erbjuds och fås?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Sassy
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 526
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 813
Senast: Ullmerkott
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 882
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp