Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag är medryttare!
Upplever i mina trakter att det är väldigt lätt att få en medryttarhäst om man är vuxen:)

Jag satte ut en annons själv och fick många svar, kunde välja mellan många bra hästar.

Jag är en vuxen ryttare som bara vill ut och motionsrida i skogen, men ändå kan rida, haft egna hästar och så vidare:)

Så jag upplever att det finns många hästar för oss vettiga medryttare att välja på:)

Jag har samma erfarenhet - som vuxen, ridkunnig, bilburen och betalande medryttare, som dessutom gärna rider ut i skogen, så kan man välja och vraka mellan hästarna.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Hej! Jag är ny på buke och tar mer än gärna åt mig era tips/infallsvinklar etc. Just nu är jag medryttare på en ganska speciell, men underbar häst som dessvärre har lite issues. Kommer även oerhört bra överens med ägarinnan. Jag betalar 1000:-/mån för 2 ggr i veckan. De dagar jag har honom mockar jag, fixar höpåsar, kraftfoder, går igenom hästen, tar god tid på mig att sköta om och rykta och putsar all utrustning etc. Jag rider ett ridpass dressyr i veckan i ridhus och en uteritt i veckan. I dressyren försöker jag jobba med hästen precis som ägarinnan vill. Har varit observatör på flera pass så att jag får se hur hon arbetar med honom. Hon är dock inte så mkt för att rida ut 'ordentligt' (pga rädsla) så jag gör det. Ägarinnan är för övrigt hur avslappnad som helst, och enligt henne är avlastningen det viktigaste och att jag och hästen har kul tillsammans. Min fråga till er: Iom detta, tycker ni 1000:-/mån för 2ggr/ veckan är för mycket? ... och för att poängtera: vi seriösa medryttare finns här ute! :)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Priset är ganska standardmässigt i Stockholm om hästen inte stå i någon lyxanäggning, är alla parter nöjda så är det bara att fortsätta.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Ja det är extremt dyrt men standard i Stockholm . Har du pengarna och tycker det är värt det och du och hästägaren trivs så finns ju inget problem .
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Pratade med den ena av mina medryttare, som frågade vad jag ville ha sen när jag tar betalt (har inte vart nån hemlighet) och när jag sa 1000 kr/ månaden för 2 dgr i veckan så va de inga problem... Som sagt det är ett "normalt" pris i Sthlm ... Och inget jag skäms över att ta. Spec som mina medryttare får rida träningar OCH tävla om de vill...
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Nu är jag iofs hästägare och har inte häst i Stockholm, men sett till vad det kostar att ha häst där tycker jag det låter som en mycket rimlig summa.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

KL
När jag satte in en annons för ett tag sen fick jag två svar: Det ena från en isländsk tjej som var superrutinerad - men som tyvärr missuppfattat geografin :( och en tjej som på mejl verkade vettig. På tele sen fick jag en weird känsla och mejlade en referens tjejen lämnat. Och tur var väl det. Hon hade fått kicken från ett hästställe efter bara några dagar och hade fått avsluta en liknande praktik snabbare än kvickt eftersom hon var orutinerad men ändå skulle göra på sitt NH-inspirerade egna sätt...

Hade en period en medryttare som jag litade fullt ut på men som sen svek mitt förtroende å det grövsta, dessvärre har det påverkat den vänskap vi hade innan...

Nu har jag gett upp, tiden finns men det är liksom trevligt att dela sitt hästeri med någon...
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag har precis gått från egen häst till medryttare.
Satte ut en egen annons och fick många svar.

Tycker dock det är konstigt att så många har hästar hemma som bara står, jag provred två sånna, där red ägarna knappt själva.
Tackade nej pga att ingen av hästarna hade kondition för ägarna inte rider regelbundet, och jag vill vara medryttare bara, dvs inte ansvara för att hålla hästen i kondition själv.

Sedan provred jag en häst med engagerad ägare, känns mycket bättre, dock så har jag nu provat ytterligare än häst, och känner verkligen :heart

Rider just nu båda hästarna, men sen jag provade den sista känns det mindre och mindre kul att åka till den första jag började på.

Känns mer som ett måste att åka till den första, medans jag ser fram emot att åka till den andra.

FUnderar nu på att sägs upp den första och bara fortsatta med nummer två, är det jätteelakt?
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Kl
Har haft egen häst som jag haft medryttare på samt varit och är nu medryttare. Första ponnyn som jag var medryttare på delade jag och min syster på 6 dagar/v. Ägaren hade alltså hästen 1 dag. Detta tror jag mina föräldrar betalade ett par hundringar månad för. Alltså väldigt billigt för att mer eller mindre ha en egen häst. Sen vart jag medryttare på en häst som vi sen tog på foder och senare köpte. Betalade inget för att vara medryttare. Har sen själv haft flera medryttare som varit både bra och dåliga men aldrig tagit betalt ( inte många som gör det här) sen tyckte jag att det är jag som vill ha hjälp å då utför ju medryttsren mig en tjänst. Hade jag velat ha betalt hade jag nog kallat det delfodervärd. Är nu medryttare och betalar inte för det utan ägaren till hästen är glad att få hjälp.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Med min förre häst då letade jag efter någon som kunde ta ibland lite pass i stallet, mocka ut boxen av min häst och rida honom. Och de skulle få pengar för det. Jag fick bara svar från folk som vill bara rida för pengar .... Eller bara medryttare som var van med att rida ridskolahästar även om jag sade att min häst var stark, behövde rutiner och någon med erfarenhet.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Det blir lätt att de bara står när de är hemma, man tänker att man ska rida sen...

Ang säga upp el inte så är det ju upp till dig :)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Tycker dock det är konstigt att så många har hästar hemma som bara står, jag provred två sånna, där red ägarna knappt själva.
Tackade nej pga att ingen av hästarna hade kondition för ägarna inte rider regelbundet, och jag vill vara medryttare bara, dvs inte ansvara för att hålla hästen i kondition själv.

Ser inget konstigt med det, antagligen var ägarna i en period i livet då det kan vara svårt att hinna med att rida men ser ingen anledning att sälja.

Finns ju en anledning till varför man vill ha medryttare och att inte hinna rida själv är en.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag upplever att folk har blivit slöare idag. Dagens medryttare inte alla men många förväntar sig nästan att hästen ska va sadlad och klar när de kommer och ska rida.

Man får oftast frågan när de provrider, ska man mocka och fixa mat också eller gör ni de?

Ehhh ja jag åker gääärna ut och mockar och fixar mat och åker hem för att du ska rida!!

Skulle ju inte tro de, haha då behöver jag ju ingen medryttare om man ändå måste åka ut varje dag.

Ja jag vill ha betalt, mest som principsak, hästar kostar att rida på ridskola kostar allt kostar.
Idag kostar en lektion 300 kr då får man varken bestämma när var hur man ska rida utan allt är uppstyrt.
Och man är 10 samtidigt hur rörigt som helst,
Det blir om man rider 1 dag i veckan 1200 i månaden och vad får man för dessa 1200??? Inget lalla runt på en trög ridskolehäst ja visst!


Om man ist betalar 500 till en privathästägare så får man rida 2-3 dagar i veckan man bestämmer när man ska rida, vart man ska rida och vad ridpasset skall innehålla.
Man får även göra annat mocka fixa mat borta hästen osv. Så man får lära sig allt verkligen.
Man får känna på hur de kan kosta att ha egen häst, man får verkligen en mjukstart iför sitt eget hästköp i framtiden om man vill de!

Man kan för i mitt stall iaf rida privatlektoner för 250 kr gången.
Så rider man 4 lektioner månaden så är det billigare än att rida 4 ggr i månaden på ridskola.
Och 2 privatlektioner månaden för en bra dressyrtränare gör att man utvecklas betyyydligt mer än på ridskolan.

10 år p åridskola är typ 1 år max som privatryttare om man rider dressyrlektioner 2 ggr i månaden.

Ridskola är bra upp till en viss gräns, när man kan trava galoppera fått upp en bra balans lärt sig lite skolor så ger inte ridskolan så mkt mer.

Min medryttare betalar 500 månaden, dessa 500 kr lägger jag enbart på hästen.
Saker som medryttaren får glädje av. Fin utrustning, mer utbildning av hästen så hon i sin tur kan rida en ännumer utbildad häst och lära sig ännu mer.:)
Jag skulle aldrig ta dessa 500 kr och köpa en jacka till mig själv, utan de går oavkortat till hästen!
Julklapp kan de hända att medryttaren får en ridlektion av mig, hon får dessutom låna mitt släp gratis de ingår i dessa 500 kr.



Vill man inte betala för att sköta privathästar kan man återgå till att harva runt påridskolan eller köpa sig en egen häst tycker jag:)


Alla kräver inte betalt men brukar i gengällt kräva mer arbete, att man mockar kasnke till fler hästar, tar pass eller andra saker.
Har man den tiden så kan man ju betala på så sätt.


Om jag var medryttare skulle jag gladligen erbjuda att betala för mig, om sedan ägaren säger nej är det ju helt okiej.
Men jag skulel ändå köpa saker .Typ vet jag att hästen äter kraft groov så att man kan köpa en säck bara så där att man visar sin otroliga tacksamhet att man får låna en fin utbildad häst helt gratis.
Skulle köpa presentkort till ägaren på hööks eller nått annat ställe då och då!

Har mkt svårt å få utnyttja andra gratis, jag får dåligt samvete!
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Fast seriöst ?
Att medryttare skulle vara lata och förvänta sig sadlad häst ?

Kommentaren att dagens medryttare förväntar sig detta osv . ? Jisses !?
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag har aldrig stött på någon medryttare som inte förväntar sig att sköta nödvändiga syssslor kring hästen, åtminstone inte om de varit så pass kunniga att de kan anförtros en häst över huvudtaget. Rena nybörjare kanske inte har koll, men de lir sällan medryttare och det finns säkert folk som vill smita undan typ att sopa gången och så.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Att fråga om mockning, göra iordning foder och liknande är inget konstigt tycker jag ingår ju så olika i olika stall.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag undrar också. Erbjuder en D-ponny, gudasnäll i all hantering, utb la/la. leker runt LB hoppning rätt okomplicerat, oftast felfri. Letar ryttare/delfodervärd på max 170/60 kg som vill tävla. Jag ställer upp och skjutsar till och från stallet alla dagar om det behövs, kan köra till tävlingar, hjälper till med träningar. Hästen står uppstallad på anläggning med 2 ridhus och 3 paddockar. Har sjukt svårt att hitta någon. En tanke är att jag upplevs som "för engagerad" men seriöst, de flesta verkar vilja ha en "privat ridskola" och detta innebär ju ungefär lika mkt ansvar.

Anledningen att jag söker ngn som vill rida ett par dagar i veckan och sedan tävla, är inte att jag själv inte KAN, men att jag själv skulle tycka att det var kul att se min häst hjälpa ngn annan liten ryttare att utvecklas. Vet själv hur sjukt glad jag skulle blivit över sådan möjlighet när jag var yngre och tycker själv att upplägget är rätt fördelaktigt för ryttaren. men nixpix de som hört av sig är antingen helt orutinerade eller vill ha mig som sponsor, helst båda! ;)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Men jag skulel ändå köpa saker .Typ vet jag att hästen äter kraft groov så att man kan köpa en säck bara så där att man visar sin otroliga tacksamhet att man får låna en fin utbildad häst helt gratis

Här har du problemet, få hästar är fina och välutbildade. De som är det söker sällan medryttare eller så kostar de betydligt mer än 500kr.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Håller inte med dig alls. För ca ett år sedan återgick jag till att bara rida på ridskola efter att ha varit medryttare åt ett antal hästar under några år. Jag får ut hur mycket som helst av mina ridlektioner! Det är det bästa val jag gjort på länge. Jag utvecklas, får rida roliga övningar och lär mig massor på att sitta på olika hästar.

När jag varit medryttare däremot har jag mest varit förvisad till skogen. Inget ont om det, men man utvecklas inte så mycket. Mycket har varit uppstyrt, "gör inte si och inte så" vilket kan vara ganska trist ibland.

Jag får mer för mina pengar på ridskolan som det ser ut nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 526
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 813
Senast: Ullmerkott
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 882
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp