Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

De som gnäller har troligen valt fel prisklass ( bor avigt till eller har inte tillräckligt mycket att erbjuda) oavsett om de vill bli medryttare eller vill få en medryttare. Många har inte problem utan hittar någon som matchar. Det är en fri marknad, men med komplikatinen att avstånd betyder en hel del.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Hon får inte linda även om hon bra gärna skulle vilja.
Mina hästar FÅR inte ridas med lindor eller ha lindor i boxen eller hagen. :)

Jag har aldrig ens behövt reflektera över det, men det är möjligt att även jag skulle sätta det förbudet. Ingen av mina behöver skydd, möjligt att unghästen får boots när det är broddat om vi skall göra ngt speciellt, men annars inte.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Min erfarenhet är att om man är seriös som medryttare så får man snabbt fler hästar att rida än man hinner med, betalningen för ridningen är ju såklart att man sköter mockning och skötsel på ens dag. När det då finns så mycket hästar att rida "gratis" så hamnar de som vill ha betalt på en lägre priolista. I alla fall för mig som har varit student och har en egen häst som jag vill lägga mina pengar på även om det är bra och utvecklande att rida andras hästar också. Jag får rida mer än jag kan göra på min treåring och hästägarna får avlastning och i vissa fall även utbildning av hästen.

Själv har jag heller aldrig tagit betalt när jag har behövt medryttare till tidigare hästar. De som är bra att ha som medryttare har så många alternativ och jag värdesätter högre att ha en bra medryttare än att få hjälp med stallhyran. Att inte nojja när någon annan tar hand om ens häst är ovärderligt för mig.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

De som är bra att ha som medryttare har så många alternativ och jag värdesätter högre att ha en bra medryttare än att få hjälp med stallhyran. Att inte nojja när någon annan tar hand om ens häst är ovärderligt för mig.
Amen!

Min fantastiska medryttare står på egen begäran för hästens havre, men det går jag bara med på för att hon får den nästan gratis själv. Det allra bästa med henne är att hon är pålitlig samt att hon och hästen tycker mycket om varandra.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Kl
Jag har haft några medisar. Den ena kom inte min häst överens med, men jag tyckte om henne. Den andra kom både häst och jag överens med. Tyvärr slutade hon.
Jag har haft flera "intressenter", men det är också jobbigt att ha nya medisar som kommer ut och ska kika på hästen. Det tar väldigt mycket tid och ork. Det är så mycket som ska gås igenom. Jag är inte den som bara låter vem som helst börja rida, bara för att jag har sett henne rida min häst en gång. Jag vill göra ett överlämnande där medisen är väl införstådd med stallet rutiner, hästens temprament och så vidare. Då är det så tröstlöst när de slutar inom en månad eller två.
Så att både häst och medis är trygg i situationen.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Bara det här inlägget får mig att anse att du är oseriös. Det är en sak att du inte vill betala, det är helt okej, men då får du ta vad som bjuds. Om en ägare vill ha betalt, alldeles oavsett anledning, så är det bara att leta vidare eller acceptera. Det är liksom inte hästägarnas problem att du inte kan betala. Om man sedan som hästägare inte hittar en lämplig medryttare som vill betala så får man kanske fundera om.

När du drar upp att du inte ens får tävla så känns det mest som att du inte har något begrepp om hur mycket någon måste betala för att du ska kunna rida gratis.

Jag förstår precis hur mycket det kostar att ha häst, men poäng var bara att det finns seriösa ryttare som inte KAN betala. Bara för att man har ekonomi betyder inte aromatiskt att man är seriös eller "bättre" än de som inte kan betala, så som en ägare ska man inte begränsa sig till bara de som har ekonomi till det om man verkligen vill ha någon seriös. Jag skulle inte ha nått emot o betala om det nu va så att jag kunde göra det. -jag har aldrig sagt att det är hästägarnas fel att jag inte kan betala, men ville poängtera till original inlägget att pengar inte avgör om en individ är seriös eller inte. Förlåt om du missförstod mig men formulerade mig dåligt i det inlägget. :)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Min erfarenhet är att om man är seriös som medryttare så får man snabbt fler hästar att rida än man hinner med, betalningen för ridningen är ju såklart att man sköter mockning och skötsel på ens dag. När det då finns så mycket hästar att rida "gratis" så hamnar de som vill ha betalt på en lägre priolista. I alla fall för mig som har varit student och har en egen häst som jag vill lägga mina pengar på även om det är bra och utvecklande att rida andras hästar också. Jag får rida mer än jag kan göra på min treåring och hästägarna får avlastning och i vissa fall även utbildning av hästen.

Jag håller helt och hållet med! Är man seriös så har man inte problem o hitta några hästar, Jag har själv 3 medryttarhästar i samma stall, en läromästare som utvecklar mig, sedan tar jag den kunskapen o utvecklar unghästarna. tycker inte att pengar ska vara ett hinder, hitta jag en häst som jag vill rida med´en ägare som vill ha betalt ja då betalar jag, inge mer än det(om man har ekonomin till det) men som du sa så hamnar betalnings hästarna på en lägre prioritering, jag prioriterar själv mina "gratis" medryttarhästar eftersom jag är student och inte har ekonomin till att betala, samt att jag älskar dom hästarna sjukt mycket ^_^
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

*kl
Jag har mest haft tonårstjejer som medryttare. De har betalat, rätt bra dessutom, men jag har investerat mycket tid i dom också. Regelbundna lektioner, kört till tävlingar etc.
Senaste tiden har jag annonserat efter en vuxen självgående medryttare som kan rida. Jag vill inte ha ngt betalt. Hästarna står relativt centralt i Sthlm, och det är bara att rida på.
Får ändå mail ifrån folk som är femton och världsbäst. Eller folk som är 35 och ridit jättemkt. Tills för tio år sedan.
Hade en tjej ute som var vuxen, dressyrinriktad (jag har hopphästar) och som verkade vettig.
Tills hon satt på hästarna.
Försökte förklara att ingen utav dom har ngt direkt register i traven, o att det inte går o länga traven som på en välskolad dressyrhäst. Båda hästarna slog över i galopp hela tiden medans människan envisades med att rida i trav så snabbt det bara gick (vilket i sin tur gjorde den väldigt springig).
Det var samma sak förra gången jag letade mer erfaren medryttare (utan bet.). Att lyssna på det jag sa, fanns inte.
Sa jag att hästen fattar för ytter, nä då skulle det promt fattas för inner. Sa jag att hästen bara springer iväg om man fastnar i inner, nä då ska man fastna i inner.

Jag föredrar alla gånger mina yngre tjejer som är villiga att rida efter "mitt system" och lära sig, än äldre personer som ska komma o lära mina hästar bli ridna efter deras system.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag föredrar alla gånger mina yngre tjejer som är villiga att rida efter "mitt system" och lära sig, än äldre personer som ska komma o lära mina hästar bli ridna efter deras system.

Nackdelen med yngre är dock ansvarsfrågan... Och då inte bara i försäkring osv utan även i "man tar hand om djuren när man lovat" inte - oj jag missade bussen / - oj jag söp igår / - min pojkvän ville gulla osv utan faktiskt kommer ut ...

sen har vi ju ändå "omogenheten" som tyvärr oftast är åldersrelaterad.
- jaha ? kunde man inte göra så ? det gick ju bra förra gången ;)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Nackdelen med yngre är dock ansvarsfrågan... Och då inte bara i försäkring osv utan även i "man tar hand om djuren när man lovat" inte - oj jag missade bussen / - oj jag söp igår / - min pojkvän ville gulla osv utan faktiskt kommer ut ...

sen har vi ju ändå "omogenheten" som tyvärr oftast är åldersrelaterad.
- jaha ? kunde man inte göra så ? det gick ju bra förra gången ;)

Haha skoja inte :banghead:
Det är väl nackdelen med tonåringar, de upptäcker andra saker än hästar. Men då får man jaga nya tonåringar ;)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

*KL*

Det här är väl en utveckling av frågan. Ni som sitter i den här tråden är väl insatta i frågan. Det är en fundering som jag har gått och burit på ett tag. För 10 år sen typ var jag medryttare på en häst och jag investerade mycket tid och en del pengar i den hästen. Efter ett tag visade det sig att han var halt och att han antagligen varit det under hela perioden jag ridit honom, vilket mycket väl förklarade en del egenheter han höll på med. Men eftersom egenheterna var ganska många och av hade jag inte kopplat riktigt. Då var jag helt enkelt inte lika rutinerad som jag är idag, efter att jag haft egen häst osv.

Jag är ju medryttare nu också, och det har hänt att jag har tyckt att hästen känts stel någon gång och då slog det mig i veckan:

Är det vanligt att man om man ska bli halvfodervärd på en häst/eller högt betalande medryttare (jag pratar typ 2000 kr i mån men med mycket frihet), veterinärbesiktar innan man börjar. Självklart skulle jag stå för kostnaden av denna och veterinären skulle väljas i samråd med hästägaren.

Jag litar på hästägaren i det här fallet så det blir nog inte aktuellt men jag skulle vilja ha andra människors (er..) syn på det hela. Hur skulle ni reagerat om ni fick det förslaget?
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Med medryttare har jag inte hört talas om det, i praktiken är det bara att lämna om det inte fungerar. Jag hade blivit helt ställd om någon frågat och sedan förmodligen tackat nej till att ha personen som medryttare. Det hade känts bra bakvänt och obekvämt och jag hade undrat var det hela skulle leda. Det är inte veterinärbesiktningen i sig som hade varit något problem men jag hade förmodligen tänk, det här blir nog mer besvär än nytta.

Med halvfodervärd, om man nu verkligen tar hälften av allt låter det rimligt.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag är medryttare!
Upplever i mina trakter att det är väldigt lätt att få en medryttarhäst om man är vuxen:)

Jag satte ut en annons själv och fick många svar, kunde välja mellan många bra hästar.

Jag är en vuxen ryttare som bara vill ut och motionsrida i skogen, men ändå kan rida, haft egna hästar och så vidare:)

Så jag upplever att det finns många hästar för oss vettiga medryttare att välja på:)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag är medryttare!
Upplever i mina trakter att det är väldigt lätt att få en medryttarhäst om man är vuxen:)

Jag satte ut en annons själv och fick många svar, kunde välja mellan många bra hästar.

Jag är en vuxen ryttare som bara vill ut och motionsrida i skogen, men ändå kan rida, haft egna hästar och så vidare:)

Så jag upplever att det finns många hästar för oss vettiga medryttare att välja på:)

Har inte varit med att någon nämnt något om betalning heller, men jag skulle inte ha något emot att betala heller om det kom upp.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag är medryttare!
Upplever i mina trakter att det är väldigt lätt att få en medryttarhäst om man är vuxen:)

Jag satte ut en annons själv och fick många svar, kunde välja mellan många bra hästar.

Jag är en vuxen ryttare som bara vill ut och motionsrida i skogen, men ändå kan rida, haft egna hästar och så vidare:)

Så jag upplever att det finns många hästar för oss vettiga medryttare att välja på:)

Har du låtit veterinärbesiktiga hästen då? Jag trodde det var det som var frågeställningen, inte att hitta en medryttarhäst över huvudtaget.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag är medryttare!
Upplever i mina trakter att det är väldigt lätt att få en medryttarhäst om man är vuxen:)

Jag satte ut en annons själv och fick många svar, kunde välja mellan många bra hästar.

Jag är en vuxen ryttare som bara vill ut och motionsrida i skogen, men ändå kan rida, haft egna hästar och så vidare:)

Så jag upplever att det finns många hästar för oss vettiga medryttare att välja på:)

Kanske får flytta dit du bor då?! ;)

Nä då, knapplånar nu, jag söker också medryttarhäst sedan många månader tillbaka, utan vidare framgång. Är vuxen, mångårig ridvana, tidigare erfarenhet som medryttare (3 årigt samarbete som jag fick säga upp pga flytt för studier). Jag tror att det som främst står i vägen för mig är kommunikationer, jag har ingen tillgång till bil och att skaffa en ryms just nu inte i min studentekonomi... Jag blir glad (och lite avis... ;)) av att läsa om er som funnit medryttare/medryttarhäst och det bara klaffar, precis så vill jag också ha det! Bara att inte ge upp förstår jag :)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Kanske får flytta dit du bor då?! ;)

Nä då, knapplånar nu, jag söker också medryttarhäst sedan många månader tillbaka, utan vidare framgång. Är vuxen, mångårig ridvana, tidigare erfarenhet som medryttare (3 årigt samarbete som jag fick säga upp pga flytt för studier). Jag tror att det som främst står i vägen för mig är kommunikationer, jag har ingen tillgång till bil och att skaffa en ryms just nu inte i min studentekonomi... Jag blir glad (och lite avis... ;)) av att läsa om er som funnit medryttare/medryttarhäst och det bara klaffar, precis så vill jag också ha det! Bara att inte ge upp förstår jag :)

Det verkar vara väldig skillnad på var i landet vi bor, här vet jag många stall med bra bussförbindelser där de söker medryttare, finns alltid lediga medryttarhästar i min stad.

Å andra sidan, är det svårare att hitta en medryttare.
Jag hade egen häst förut, och det var betydligt svårare att hitta medryttare.

Att bli medryttare är lätt som en plätt här.

Hoppas du finner en häst:)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Haha skoja inte :banghead:
Det är väl nackdelen med tonåringar, de upptäcker andra saker än hästar. Men då får man jaga nya tonåringar ;)

Av 4 (fyra) svar på min medryttarannons har jag faktiskt dock hittat 2 st som är riktigt vettiga. Dessa håller nu på att sätta igång min häst (som stått sen mitten av Juni)...

Kan inte klaga alls direkt...

Just nu rider de gratis, men kommer ta betalt senare. Nu gör de mej en tjänst iom att jag inte hinner rida själv, men sen har jag i princip tid att ta hand om henne själv, men avlastning är inte att förakta, men som sagt då kommer jag ändå ta betalt.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Av de över 20 svaren jag är uppe i nu, så var det nog två som stämde in på mina krav
(Över 18, körkort och kan rida).
O eftersom den ena inte visade sig kunna rida, la jag ner.
De få la gå ändå :p

Men somliga ska minsann ha tur *mutter mutter*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 526
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 813
Senast: Ullmerkott
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 882
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp