Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Ha ha jag trodde att mobilen hade stavat och att du menade ishalka typ ;)

Mackan/1,5 timmars resväg bort ;)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Som rubriken lyder... Varför är det så svårt? Har ni några tips?? Har annonserat på nätet o frågat runt bland folk jag känner..


:(

Ha en attraktiv häst, i ett stall med bra kommunikationer och nära eller i Stockholm och ta inte betalt eller ännu hellre betala och kräv lite eller ingen ridvana.....


Jag garanterar dig att du blir dränkt av erbjudanden.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag trodde det skulle vara lätt att hitta någon åt min dressyrhäst. Jag önskar "bara" någon som kan tänka sig att sköta dressyrarbetet och tävlingarna åt mig. Alltså hästen står klar för ridning och inget annat behöver fixas. Jag trodde det va drömmen för många, men det kan va att man vill ha en bra ryttare och att alla man känner redan har häst själv eller är medryttare redan. Jag har inte lagt ut annons dock.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

De flesta som söker medryttarhäst vill ju ha mer än bara ridningen, annars kan man ju lika gärna rida på ridskola. Men lägg ut en annons och se om du får napp :)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

KL

Det är verkligen intressant att höra hur olika det kan vara. Jag har världens bästa medryttare, som också har blivit en god vän under resans gång. Hon ställer verkligen upp på alla sätt. I helgen ska vi t.ex. hjälpas åt att klippa pålle. Överenskommelsen är att hon ska ta 3 dagar per vecka, men att vi är flexibla om någon av oss har ont om tid etc. Hon får träna och tävla i samråd med mig. Hästens träningsschema lägger vi upp gemensamt. Hon betalar 1000 kr per månad, men om hästen är är skadad eller hon själv har varit mycket sjuk betalar hon inget. Den tusenlappen är bara en bråkdel av vad hästen kostar mig per månad, men det är skönt med lite ekonomisk avlastning i den allmänna konkurs som hästägandet innebär.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

KL

Jag har också en jättebra medryttare. Hon är inte så tekniskt duktig på att rida men hon lär sig. Jag har en en häst som är lagom utbildad för hennes (och min) nivå hon lär sig massor på honom men jag har krav som inte på något vis är ouppnåeliga. Hon rider två dagar i veckan och en dag rider hon självständigt och den andra dagen rider hon lektion (det vill hon göra så det är inget som jag kräver) på de självständiga dagarna så vill jag att hon helst rider ut men om det är skitväder så är det okej att rida i ridhuset. Jag vill att min häst ska få ett allsidigt arbete det är därför som jag vill styra upp litegrann. Själv så rider jag en lektion i veckan, har en duktig tjej som tömkör en gång i veckan och sen så rider jag mest ut resten, ibland så är jag med på hoppträning. Jag tar betalt av min medryttare hon betalar vad det kostar minus försäkringen. Hästen står inackorderad och det enda som vi behöver göra är mocka och göra iordning kraftfoder. Jag måste ändå åka ut alla dagar i veckan eftersom jag har en häst till, så det tillför inte någon ledighet för mig, däremot så har jag ju trevligt sällskap om vi är där på samma tid. Hade hon inte velat betala så hade jag inte varit intresserad av att ha henne som medryttare, då hade jag hellre haft en som tillför hästen något ridmässigt
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

De flesta som söker medryttarhäst vill ju ha mer än bara ridningen, annars kan man ju lika gärna rida på ridskola. Men lägg ut en annons och se om du får napp :)

Är det verkligen så? Ridskoleridning är många gånger väldigt annorlunda.
Är det inte snarare att man är ute efter en annan typ av ridning, billigare ridning, mer ridning osv...
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

*kl*

Jag har för det mesta haft tur med mina medryttare. För mig har det inte varit så svårt att hitta medryttare men det beror nog på att jag aktivt sökt efter hoppryttare som får träna och tävla. Jag rider själv dressyr.

Min nuvarande har själv 2 egna hästar och tävlar 1,50. Skrev i annonsen att jag ville ha någon som tränade och tävlade min unghäst, 6år, i hoppning skulle ha tävlat 1,20 själv och att personen skulle ha egen hoppsadel. Trodde jag inte skulle få ett enda svar men redan dag 1 fick jag svar. Min medryttare vill rida mer utan att själv köpa en häst till så det funkar ju fint. Hon betalar sin träning och tävling.

Den enda medryttaren jag har haft problem med var på min förra häst. Hon red då i YR landslaget i dressyr så jag betalade henne för att rida. Döm om min förvåning då hon inte alltid red när hon skulle, longerade ibland, men ändå skulle ha betalt.....

Jag tror det är otroligt viktigt att vara tydlig i annonsen vad man förväntar sig och vad man kan erbjuda.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jadu. Ställer frågan tillbaka, men med medryttarhäst då.

Annonserat och haft mig, men hittar nada som känns intressant. Red hos en kompis innan, men pålle fick tas bort i somras= inte jättekul längre.
Geografiskt verkar alla hästar stå på hisingen eller i grannkommunen- och då busskort kostar mer än själva medrytteriet blir det liksom inte så bra.

Skall tillägga att jag är garanterat seriös, och har inte fått någon negativ kritik på min ridning de senaste åren. pfs!
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

OT

Hur lyckas man med att inte få negativ kritik på sin ridning på flera år? Undviker man folk i allmänhet och instruktörer i synnerhet när man rider? Hur lär man sig något då?
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag menade väl negativ kritik som i "icke konstruktiv kritik" om du förstår vad jag menar.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag förstår ingenting i ditt inlägg he he ;) ;(
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

OT
Negativ kritik negativa uttalanden.
Positiv kritik positiva uttalanden.

Konstruktiv kritik - vettig kritik framfört på ett bra sätt oavsett om det är positivt eller negativt.
----

Till ämnet:
Kommentaren om negativ kritik känns lite mallplacerad, en vettig ägare blir förmodligen avskräckt av dåliga refferenser, men om man vill ha någon som medryttare beror ofta så mycket mer än på vad folk säger om någons ridning. Det är bra mycket viktigar om personkemin stämmer och det funkar mellan hästen och medis och de rider tillräckligt bra i kombination med att övriga egenskaper som noggrannhet, syn på hästar, betalningsförmåga ( om man vill ha betalt), ålder, vad de önskar göra och hur ofta.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Ja några vill säkert vara delaktiga i det övriga arbetet också men jag trodde många helst ville slippa. Dagens hästfolk verkar en aning lata tycker jag.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Det verkar rentutav korkat att skaffa häst om man är lat. De som har råd kan i och för sig vara bekväma av sig och köpa tjänster, men det innebär i sig knappast att man är lat utan kan lika gärna bero på att man vill lägga sin energi på annat, och det har väl alltid vsrit så. Men en skillad är det, förr var det enklare att hitta billig/gratis stallslavar som skötte markservicen för ägaren mot att få skritta en runda då och då. Idag finns det så gott om hästar att hästägaren ofta får göra jobbet själv eller köpa in det eller göra ett rimligt byte där folk faktiskt får rida en del.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Ja. du verkar ju ha koll på begreppen, så förlåt, jag uttryckte mig fel, och ska inte upprepa detta i framtiden.

Rider bra, och därav finner JAG det märkligt att jag inte får några erbjudanden trots annonser.
Är en kravlös medryttare som vill rida i rent meditationssyfte. Alltså rensa huvudet från jobbstress och dylikt. Vill klappa, gosa och göra fint i stallet, mer än tävla. Det jag vill komma till är att jag inte har orimliga krav, och därmed borde det inte vara svårt att hitta medryttarhäst. Punkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Du får uttrycka dig precis hur du vill, men räkna med att folk höjer ett ögonbryn om du menar på att du rider bra och inte fått negativ kritik på flera år. Det är inget fel i att anse sig vara en bra ryttare men man hör det mest från de som inte kan så mycket. Kanske jantelagen eller kanske att ju duktigare folk är dess mer inser de hur lite de kan.

Om du inte får erbjudande kan det bero hur du uttrycker dig i annonsen, vad du är villig att betal, hur långt du är beredda att åka, om du har bil, din ålder ( särskillt under 18 år om du är det), vilka krav du har på hästen.

Är du villig att åka till någon avkrok som kräver bil, betala 500kr per ridpass, rida avkastarkungar och problemhästar, gärna varmblod, är över 18, är flexibel och dessutom fixar hela stallet när du ändå är där och dessutom är en hejare att uttrycka dig i annonser får du säkert massor av erbjudande.

Vill du däremot rida en snäll och välartad hästav populär ras, är under 18, inte har bil, inte är beredd att åka så värst långt, inte vill ta stallpass och inte vill betala eller bara betala en symbolisk summa ( kanske 25-50 kr gången) så är det betydligt mindre chans för svar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 529
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 813
Senast: Ullmerkott
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 882
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp