Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag har precis samma problem.. Jag har hittat medryttare som vill rida och som skulle få ha hästen som sin egen, dvs, komma och rida och pyssla hur många dagar i veckan man ville bara man meddelade så jag själv visste när jag behövdes.

Men som sagt, de flesta vill bara rida idag verkar det som och jag har haft flera som har struntat i att göra i ordning höpåsar tex eller när dom har "mockat" så har dom tagit det rena spånet och lagt över bajset för att "gömma" det så man slipper ta bort det.... Sen att kunna få sms vid kl 21 på kvällen där dom säger att dom visst inte hann åka till stallet idag är ju sådär lagom kul. Kanske man själv sitter bortbjuden på middag eller vad som helst..

Så jag har gett upp mitt medryttar-letande helt enkelt och sålde den aktuella hästen för att bara ha en kvar som jag själv hade tid med.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag har i perioder försökt att hitta medryttarhäst och aldrig haft någon direkt tur med letandet. Om någon vill bli medryttare beror helt på vad som erbjuds och vad det kostar.

Jag har haft svårt att bli medryttare eftersom jag har ont om pengar och därmed inte kan betala 1000 kr för att skritta ut en häst någon dag i veckan.

Det värsta annonssvaret och konversationen jag har haft med en hästägare var denna:
En hästägare kontaktade mig för att se om jag kunde rida dennes häst. Hästen skulle säljas inom 3-4 månader. Hon gick på universitet långt bort och kunde därför bara rida fredag-lördag-söndag. Jag skulle alltså ta vardagarna. Hon ville ha medryttare för att hålla igång hästen och eftersom jag var (är) ganska duktig kunde jag även utbilda hästen lite så att hon fick ett högre pris för den. För detta skulle jag betala 700 kr i månaden...
Jag skulle alltså utbilda en häst på vardagarna så att hon skulle kunna sälja den dyrare och dessutom skulle jag betala för det. Nej tack.

Jag har även varit med om att hästägare som är rädda för sin häst vill att jag motionerar bort det värsta och rider till hästen. Även för detta vill de att jag ska betala. Är det så rider jag hellre för tränare och blir ännu bättre än att rider till någon annans häst.


Jag har medryttarhäst eftersom jag inte har råd med riktig häst. I utbyte utbildar jag hästen ("förstör" alltså inte hästen vilket några verkar tro att alla medryttare gör när de rider?) och ger hästägaren tid över. Kan inte betala mer än 400 kr i månaden, kan betala 500 om det är en häst jag faller för och redan är välriden (aldrig stött på det.).

Nu tror jag inte att du erbjuder en vildhäst som finns 12 mil från närmaste stad där medryttaren får rida i skritt en gång i veckan för 1500 kr, men vill du ha någon som rider bra kan du inte ta lika mycket betalt. Har du hästen i stall med dåliga ridvägar/utan ridhus kan du inte ta lika mycket betalt. Har du hästen i ett stall långt bort från allt kan du inte ta lika mycket betalt.

Vuxna medryttare som rider bra kan oftast få rida på andra sätt som är gratis eller köpa en egen häst. Därför vill de oftast inte betala något för att rida.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Sunt inlägg !

/mackan - hästägare sen 35 år
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Bra inlägg!

Jag håller med om att de personer som är duktiga har ofta möjlighet att antingen skaffa egen häst eller så har de kontakter som gör att de redan har hästar att rida.
Sen tror jag att vissa hästägare har inte en realistisk syn på sin häst och vad den kan. Har också mött många hästägare som tycker att man ska vara så tacksam för att man får rida deras häst. Min erfarenhet är att om man är skötsam och hyfsat duktig så finns det oftast vänners vänner som vill ha hjälp. Man behöver alltså inte svara på annonser utan kan välja lite själv.
Har också stött på vissa hästägare som vill ha typ flera tusen i månaden för att man ska skritta ut lite i skogen. Inte realistiskt.


Jag har haft flera medryttarhästar och alla var genom rekommendationer.. Vissa för att vara skogsmulle ibland för att träna. Ibland har jag skrittat i skogen och ibland tränat och tävlat. Ibland ingick mkt stallarbete och ibland inget.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Har just gjort en lite sökning på annonser på en hästsida för medryttare sökes.
I min region hittade jag mest hästägare som ville ha någon som ska rida ut i skogen 2 dgr i veckan mot betalning. Samt att de skriver att ägaren tränar och tävlar hoppning så medryttaren får rida ut plug något enstaka lätt dressyrpass. Plus att de vill ha ngn med mkt vana och erfarenhet! Det låter som att många tänker att hästen ska få gå ut i skogen 2 dgr i veckan men att ägarna själva inte vill rida i skogen. Utan ägarna vill träna och tävla. Så då tänker man att man vill ha en medryttare för det man inte vill göra själv.


Sen var det också många som ville ha någon som skulle utbilda hästen... Det känns märkligt att man ska betala för att få rida en häst som man utbildar... Jag förstår att det finns folk som vill göra det men personligen skulle jag nog vilja äga hästen om jag skulle lägga ner så mkt jobb.

Haha... Nu menar jag inte att ni i tråden gör så..men det var intressant att söka bland annonser..
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

En medryttare som höjer hästens värde (utbildar den, tävlar den etc) skulle jag inte ta betalt för att den red! Alltså som har ridkunskaper som du verkar ha.

För några år sedan hade jag två hästar. En mycket snäll och välutbildad gentleman som vem som helst kunde rida. Den som var medryttare på honom kunde inte vidareutbilda honom något, däremot lärde han dem rida och tävla! Och då fick de betala för att vara medryttare.

Min yngre hästs medryttare tävlade hästen i dressyr. Jag tävlade hoppning (red givetvis även dressyrträningar men fokus låg på hoppning) och medryttaren red dressyrträningar och tävlade dressyr på honom. Den medryttaren betalade inget (hon erbjöd sig ofta), jag ansåg att hon hjälpte till att utbilda hästen, även jag hade ju nytta av en dressyrtrimmad häst när jag hopptävlade.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Som rubriken lyder... Varför är det så svårt? Har ni några tips?? Har annonserat på nätet o frågat runt bland folk jag känner..

En välskriven annons på blocket är mitt tips, jag annonserade på hastnet och bukefalos utan seriösa svar, sen satte jag in en annons med all information om häst/stall/hur man tar sig dit/osv, och fick massor med svar, kunde välja och vraka.

Har nu annonserat på blocket 3 ggr på några år och alltid fått många seriösa svar där.

Lycka till.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Som medryttare själv ställs det för höga krav på betalning.
Jag själv är 18 år, satsar rejält, hjälper gärna till med sysslor och är faktiskt väldigt duktig på vad jag gör. Dock är jag ungdom och har inte råd att lägga över 500 i månaden och dessutom betala eventuell bensin och ridlektioner. Det finns säkert vuxna som har råd och man kan inte gärna inrikta sig efter personens inkomst att bestämma pris men det är just det som hindrar många att folk inte har råd, iaf vi ungdomar.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

KL


Tänkte bara säga att jag är glad för jag har hittat en riktig toppen medryttare!! :D
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag har haft mycket medryttarhästar och ponnyer (konstigt nog i samma stall, vet ej vad det beror på). Det är oftast en sak som är avgörande, att det finns en busshållsplats i närheten! Sen om du tar väldigt mycket betalt för få dagar i veckan kan det också spela roll.
Men just de yngre medryttarna som är engagerade skaffar mer ofta än sällan egen häst/ponny tillslut (med mig inräknad).
Jag personligen var supernoggran med mina medryttarhästar, kontaktade ägaren så fort något var fel och jag försvann inte om hästen bara kunde gå promenader en längre period. Jag var väl ingen stjärna i ridningen men jag lärde mig av hästarna och utvecklades enormt under de fyra åren jag hade medryttarhästar!
Nu ska jag väl ge mig ut och leta lite smått igen då min ponny ska vila i minst en månad (och ev. tas bort tyvärr) så jag håller ridmusklerna uppe om/när hon ska sättas igång igen. Men det verkar inte vara så mycket för mig där jag bor, tyvärr!
Lycka till i medryttarjakten!
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Har just gjort en lite sökning på annonser på en hästsida för medryttare sökes.
I min region hittade jag mest hästägare som ville ha någon som ska rida ut i skogen 2 dgr i veckan mot betalning. Samt att de skriver att ägaren tränar och tävlar hoppning så medryttaren får rida ut plug något enstaka lätt dressyrpass. Plus att de vill ha ngn med mkt vana och erfarenhet! Det låter som att många tänker att hästen ska få gå ut i skogen 2 dgr i veckan men att ägarna själva inte vill rida i skogen. Utan ägarna vill träna och tävla. Så då tänker man att man vill ha en medryttare för det man inte vill göra själv.


Sen var det också många som ville ha någon som skulle utbilda hästen... Det känns märkligt att man ska betala för att få rida en häst som man utbildar... Jag förstår att det finns folk som vill göra det men personligen skulle jag nog vilja äga hästen om jag skulle lägga ner så mkt jobb.

Haha... Nu menar jag inte att ni i tråden gör så..men det var intressant att söka bland annonser..

Jo mkt av det är ju sant (här i Sthlm) men tjejen som står i mitt stall har 3 st hästar i fullt ridbart skick, som ingen verkar vilja rida... GRATIS !!!!
Hon har (haft) 3 st tjejer i sitt tidigare stall som hjälpte henne med dem, men nu när hon bytt stall "orkar" de inte ta sej ut... Det trots att den ena tjejen tom fick kortare (och lättare) resväg...

Säger som i den där "tråden" ,.... Det finns inga "riktiga" hästtjejer längre... De som levde för att va med hästar... Nu ska de bara ridas... Och är det fel väder kommer man inte alls..

(då kan påpekas att här finns utebanor och underbar ridterräng)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jo mkt av det är ju sant (här i Sthlm) men tjejen som står i mitt stall har 3 st hästar i fullt ridbart skick, som ingen verkar vilja rida... GRATIS !!!!
Hon har (haft) 3 st tjejer i sitt tidigare stall som hjälpte henne med dem, men nu när hon bytt stall "orkar" de inte ta sej ut... Det trots att den ena tjejen tom fick kortare (och lättare) resväg...

Säger som i den där "tråden" ,.... Det finns inga "riktiga" hästtjejer längre... De som levde för att va med hästar... Nu ska de bara ridas... Och är det fel väder kommer man inte alls..

(då kan påpekas att här finns utebanor och underbar ridterräng)

Det är synd att folk tycker att det inte finns riktiga ridtjejer kvar. Jag vet inte vart jag ska placera mig själv men jag åker ut i alla väder, mockar skit, städar i stallet. Det är där jag finner ro så jag kan stanna hela dagen om jag vill. Rider gärna fler hästar per dag. Jag hittar aldrig en häst att rida.
Din kompis bor möjligen inte i närheten av norrtälje? :)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Och jag upplevde det tvärtom när jag letade medryttarhäst, antingen skulle jag utbilda en vild häst på skogsvägar i mörkret för 500 eller så skulle jag finansiera nåns fina stallplats för 1500.

Jag har haft egen häst i 11 år och är bilburen så tyckte nog att jag hade lite att erbjuda.
Blev så att jag hjälpte en vän med hennes egensinniga valack. Gratis trots uppstallning på anläggning med uppvärmt ridhus.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Och jag upplevde det tvärtom när jag letade medryttarhäst, antingen skulle jag utbilda en vild häst på skogsvägar i mörkret för 500 eller så skulle jag finansiera nåns fina stallplats för 1500.

Jag har haft egen häst i 11 år och är bilburen så tyckte nog att jag hade lite att erbjuda.
Blev så att jag hjälpte en vän med hennes egensinniga valack. Gratis trots uppstallning på anläggning med uppvärmt ridhus.

Fast varför ska en medryttare inte vara med att finansiera hästen som de nyttjar?
En medryttare är ju det för att medryttaren VILL det och får utöva sitt intresse.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Det är synd att folk tycker att det inte finns riktiga ridtjejer kvar. Jag vet inte vart jag ska placera mig själv men jag åker ut i alla väder, mockar skit, städar i stallet. Det är där jag finner ro så jag kan stanna hela dagen om jag vill. Rider gärna fler hästar per dag. Jag hittar aldrig en häst att rida.
Din kompis bor möjligen inte i närheten av norrtälje? :)

Å vart fanns du då när jag bodde i Norrtälje och sökte medryttare?
Va? Va? Vaaaaa?!? ;):D
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Skrev fel tiotecken
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag vill inte ta betalt av min medryttare. Hon är inte medryttare bara för att HON vill, utan också för att JAG vill det. Jag ser det ju inte som att jag förlorar något på att hon rider min häst, istället vinner jag något. Jag får en ledig dag i veckan och hästen får komma ut och ha kul med någon annan än mig.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag har inte sagt att det är fel att ta betalt men tar man 1500 för 1-2ggr/veckan är det kanske inte så märkligt att man inte får så många svar.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag vill inte ta betalt av min medryttare. Hon är inte medryttare bara för att HON vill, utan också för att JAG vill det. Jag ser det ju inte som att jag förlorar något på att hon rider min häst, istället vinner jag något. Jag får en ledig dag i veckan och hästen får komma ut och ha kul med någon annan än mig.

Jo visst är det så, normalt är det ju ett ömsesidigt utnyttjande av varandra.
Men du betalar ju dyra pengar för att leka med din häst, men en medryttare som gör samma sak ska automatiskt få leka med hästen gratis?
Jag ser inte riktigt att den lediga dagen man får väger upp kostnaden helt.

Sen förstår ju jag också att man inte lär hitta någon medryttare om den ska betala 1500:-/mån för att få lufsa i skogen en dag eller två i veckan.

Men att få ha hästen som sin egen på sina dagar och träna/tävla/rida ut eller vad man nu vill göra och helst ska hästen så uppstallad på fin anläggning och ändå ska medisen rida gratis?
Det är väl där jag säger emot.
Men allt är ju inte svart eller vitt, det finns ju en enorm gråzon.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Fast huruvida en hästägare mäter pengar mot tjänster eller vice versa är väl ändå upp till den hästägaren? Alla tycker inte att de vill ta betalt av sina medryttare, och det finns många orsaker till det som spelar in ibland. Är väl inget att hänga upp sig på att det skulle vara mer fel än att ta betalt;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 526
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 813
Senast: Ullmerkott
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 882
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp