Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag har inte sagt att det är fel att ta betalt men tar man 1500 för 1-2ggr/veckan är det kanske inte så märkligt att man inte får så många svar.

1 dag i veckan a 1500 kr är STOR skillnad mot 2 dagar i veckan a 1500 kr...

Men nej ... När jag inte hade eget stall utan stod inackorderad tog jag utan knussel 1500 kr/mån (förvisso 3 dagar i veckan) och hade flera intressenter.
Bra stall, ridhus och hyfsade ridvägar...
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Fast huruvida en hästägare mäter pengar mot tjänster eller vice versa är väl ändå upp till den hästägaren? Alla tycker inte att de vill ta betalt av sina medryttare, och det finns många orsaker till det som spelar in ibland. Är väl inget att hänga upp sig på att det skulle vara mer fel än att ta betalt;)

Absolut är det så.

Jag blir bara så trött på att medryttare ofta förväntar sig att det ska vara gratis och alltid med argumentet att de hjälper hästägaren precis som att det inte ligger i deras eget intresse att faktiskt vara just medryttare.
Många får det att framstå som ett jobb att vara medryttare och det är det jag blir irriterad på.

Själv har jag en gratis ridande medryttare nu så jag är egentligen inte emot det.
Från början för att hon inte hade råd att betala något då hon gick i gymnasiet.
Nu har hon råd att betala för sig men jag vill/vågar inte be om det.
Men istället så hjälper hon mig riktigt mkt i nuläget och så var det inte från början.
Så i nuläget kan man nästan se det som att hon får jobba åt mig, ofta med ganska kort varsel dessutom...
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Fast det problemet hör väl isåfall hemma mellan Dig och den medryttaren . Inte att som i denna allmänna tråd att det är ngt fel på hästägare som väljer vad som ska gälla utifrån deras situation .

Jag känner inte igen att medryttare inte vill betala . Enda undantaget är väl just Stockholm , där många verkar finansiera sitt eget hästägande genom att hitta medryttare som står för nästan halva hyran ....
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Å vart fanns du då när jag bodde i Norrtälje och sökte medryttare?
Va? Va? Vaaaaa?!? ;):D

Förmodligen i Norrtälje ;) Har dock under ett par år haft ett par hästar att rida, varför finns inte du här nu? Va? Va? Vaaaaa?!?:p
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Fast varför ska en medryttare inte vara med att finansiera hästen som de nyttjar?
En medryttare är ju det för att medryttaren VILL det och får utöva sitt intresse.
Fast du ser det ju bara ensidigt. För mig handlar det om tjänster och gentjänster. Jag får nyttja en häst och du får ledigt de dagarna jag har hästen eftersom jag då tar det fulla ansvaret för hästen.

Jag blir ofta erbjuden att rida andras hästar, men jag har faktiskt gett upp på det nu eftersom jag känner att det inget ger. Om en person inte vågat rida ut på sin häst på 4 år, varför tycker de då att jag ska rida ut hästen? Eller om ingen vågat hoppa hästen på över ett år, varför är det då jag som ska hoppa den?

Jag har varken viljan, motivationen eller tiden längre att lägga tid på andras hästar. Jag rider helt för min egen skull och vill heller inte ha orimliga krav på mig eller månadslånga scheman på vad hästen ska göra. Jag orkar liksom inte skola en häst som är så oliksidig att man förundras....det är liksom inte det som ger mig energi och motivation. Jag vill komma ut i stallet för att andas och för att slappna av, inte för att skapa ilska och ångest.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Och jag upplevde det tvärtom när jag letade medryttarhäst, antingen skulle jag utbilda en vild häst på skogsvägar i mörkret för 500 eller så skulle jag finansiera nåns fina stallplats för 1500.

Jag har haft egen häst i 11 år och är bilburen så tyckte nog att jag hade lite att erbjuda.
Blev så att jag hjälpte en vän med hennes egensinniga valack. Gratis trots uppstallning på anläggning med uppvärmt ridhus.

Lite så känner jag också. Har lite halvhjärtat försökt leta medryttarhäst ett tag nu men inte direkt fått något vettigt napp. Alla vill ha antingen sjukt mycket pengar (typ 1500-2000 i månaden för 2 dagar/v) och även att man tar en massa stallpass. De flesta är dessutom travare.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag tycker inte det är ngt konstigt att medryttare betalar. Jagtycker man ska betala för sig.
Men..det som är konstigt är när hästägare förväntar sig att man ska betala lika mkt som dom gör..men få mkt mindre. Tex pratade jag med en person som ville att man skulle betala 400 kr per gång! alltså inte per månad utan 400 kr per gång! Det skulle altlså bli ca 3200 kr i månaden om man rider 2 ggr i veckan! :(Man skulle dessutom bara få skritta ut eftersom ägaren tävlade!
Jag frågade varför jag skulle betala så mkt och fick till svar, "Ja men det är ju så mkt hästen kostar mig. Jag har räknat ut att hästen kostar mig 400 kr per dag så då ska väl medryttaren betala det?"

Där tycker jag det blir fel- medryttaren kan inte betala lika mkt som ägaeren men bara tex få skritta ut. Personen hade alltså hästen uppstallad på en av Sthlms dyraste anläggningar.
Jag valde inte att bli medryttare på den.. inte bara pga priset utan också pga ägarens attityd.:cautious:

Jag tycker som sagt att man ska betala för sig. Men det blir konstigt när man ska betala lika mkt som ägaren men göra det ägaren inte vill dvs rida ut. när jag har tittat på annonser för medryttare är det oftast så att någon villl ha någon som ska promenadrida i skogen eftersom ägaren inte vill göra det. Ägaren vill träna och tävla. Tyckder det är lite märkligt att så många ägare absolut inte vill rida i ut i skogen alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

kl

Jag tycker verkligen att det är en fråga om en uppgörelse mellan hästägare och medryttare, det här med betalning. Så länge båda är överens så finns det ingenting att bråka om. Jag har varit med om alla varianter: jag har betalat/inte betalat/fått betalt.

Nuvarande häst betalar jag inget för, men å andra sidan hjälper jag min hästägare mycket. Jag mockar och fodrar även åt hennes andra häst ibland, jag följer med på tävlingar, veterinärbesök och övriga behandlingar, jag hjälper till med stallpass om det är kris (eller om jag ändå varit i stallet sent för träning t.ex. så kan jag ta kvällspasset), jag är med när hovlslagare/tandläkare kommer om inte hästägaren kan, jag hjälper till med hästen även när den nu varit konvalescent i ett antal månader. Jag trivs jättebra eftersom jag känner att min hästägare verkligen litar på mig.

Jag blir lite ledsen när jag hör att det finns så många oseriösa medryttare. Förstår inte hur man kan ha mage att bara strunta i att man lovat att komma ut en viss dag. Det har nog inte hänt mer än två gånger under mina år som medryttare att jag inte kommit en utsatt dag, och då har det varit på grund av sjukdom eller snöstorm och jag har sett till att hästägaren kunnat lösa det på annat sätt. Jag hör alltid av mig efter att jag är klar i stallet och talar om hur det har gått och vad vi har gjort.

Nu låter det som att jag bara vill skryta om min egen förträfflighet :D Men det känns viktigt att tala om att det FINNS bra medryttare, det gäller bara att hitta dem. ;)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

men har man bra intressenter är det inga problem.
men om man vill ha 1500 och inte får några bra svar kanske man ska ändra priset/dealen?

Jag tycker inte man kan klaga på folk om man börjar med att sortera ur en stor del av intressenterna.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Fast du ser det ju bara ensidigt. För mig handlar det om tjänster och gentjänster. Jag får nyttja en häst och du får ledigt de dagarna jag har hästen eftersom jag då tar det fulla ansvaret för hästen.

Jag blir ofta erbjuden att rida andras hästar, men jag har faktiskt gett upp på det nu eftersom jag känner att det inget ger. Om en person inte vågat rida ut på sin häst på 4 år, varför tycker de då att jag ska rida ut hästen? Eller om ingen vågat hoppa hästen på över ett år, varför är det då jag som ska hoppa den?

Jag har varken viljan, motivationen eller tiden längre att lägga tid på andras hästar. Jag rider helt för min egen skull och vill heller inte ha orimliga krav på mig eller månadslånga scheman på vad hästen ska göra. Jag orkar liksom inte skola en häst som är så oliksidig att man förundras....det är liksom inte det som ger mig energi och motivation. Jag vill komma ut i stallet för att andas och för att slappna av, inte för att skapa ilska och ångest.


Bingo. Dessutom kan jag få bra ridlektioner för 1500/mån istället för att sitta på en inskenad travare i skogen.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Personligen så i min Erf erbjuder många hästägare ridning på välskolade hästar utan att vilja ha betalt i pengar . "Betalningen" är att få sin häst riden och omhändertagen med alla sysslor lika noggrant som vanligt då hästägaren själv söker avlastning , av icke ekonomiska skäl utan där betalningen är den efterlysta avlastningen och dessutom den kompetenta ridhjälpen samtidigt som hästen får samma nogsamma skötsel och överseende som om ägaren själv tagit det .
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Kl

Nu var det en som hörde av sig och ville ha hjälp. Kostade 1000 kr och man fick bara rida ut, inte på banan eller ridhuset. Ren motioneringen av hästen alltså.
Suck, ska nog skita i detta och köpa egen häst igen så småningom.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Precis så som jag upplevt det.. Att man bara ska rida ut för att ägaren inte vill göra det själv.. dvs ägaren tycker hästen ska ridas ut ibland men ägaren vill inte göra det själv..och så ska man betala för att göra det ägaren inte vill göra..
Jag betalar gärna men vill då göra mer än bara rida ut..
annars kan man ju lika gärna ta lektioner på skolade hästar..
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Precis så som jag upplevt det.. Att man bara ska rida ut för att ägaren inte vill göra det själv.. dvs ägaren tycker hästen ska ridas ut ibland men ägaren vill inte göra det själv..och så ska man betala för att göra det ägaren inte vill göra..
Jag betalar gärna men vill då göra mer än bara rida ut..
annars kan man ju lika gärna ta lektioner på skolade hästar..

Eller också skaffar man en egen häst så får man ju göra allt som hör till både ridning, skötsel och ekonomi.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Precis.. Det är ju det man gör.
Och det är väl därför det är svårt att hitta medryttare som några i tråden frågar om.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Eller också skaffar man en egen häst så får man ju göra allt som hör till både ridning, skötsel och ekonomi.

Precis.. Det är ju det man gör.
Och det är väl därför det är svårt att hitta medryttare som några i tråden frågar om.

Jamen precis. Vill man ha en vuxen medryttare som kan betala för sig och som faktiskt också är hyfsat kunnig så får man nog som hästägare bjuda till lite. Annars får man ju nöja sig med halvnybörjare och inte så erfarna tonårstjejer som nog är de enda som är intresserade av att i ur och skur endast lulla runt i skogen.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Måste erkänna att jag tappat all träningslust och bara vill lulla. Hur mycket jag vill betala för det är en annan femma.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Måste erkänna att jag tappat all träningslust och bara vill lulla. Hur mycket jag vill betala för det är en annan femma.

Självklart finns ju sådana som dig också :) Jag vill ju inte heller träna och tävla på annat än egen häst men jag vill ju lite mer än bara skritta ute i ur och skur. Gärna något dressyrpass på banan/ridhus (helst om det ösregnar eller är isbjörnar ute) och kanske lite markarbete ibland.
Och nej, ska man bara lulla så vill man nog inte betala tusen spänn i månaden för det.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Spännande att ni har isbjörnar ute .

Om jag var medryttare och förväntades rida ut ngn annans häst bland isbjörnar hade jag krävt betalt . I massor ;)

Förlåt - kunde inte låta bli ;) :)
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

heh, stockholmsslang I guess :D Betyder alltså att det är skitkallt ute :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 526
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 813
Senast: Ullmerkott
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 882
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp