Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

KL.

Allt beror kanske lite på vad man ska ha medryttaren till och vad den får göra. Vill jag att medryttaren ska utbilda min häst så kanske man inte ska ta betalt eller lika mycket betalt. Får medryttaren bara skritta runt i skogen så är det samma där.

Själv är jag inte intresserad av att mina medryttare utbildar mina hästar, det gör jag själv om jag anser att det behövs. Däremot så får dom gärna rida för tränare om dom vill för att i första hand utbilda sig själva och lära sig samarbeta med hästen. Dom får rida ut om dom vill, dom får rida på ridbanan (med viss begränsning) om dom vill. Däremot så får dom inte hoppa när och hur dom vill utan min tillåtelese. Mina medryttare får även tävla om dom vill. Och dom ska även mocka och göra iordning hökassar till hästarna under deras dagar, så på så vis får jag ju då lite hjälp utav medryttarna också. OCH dom får betala för att vara medryttare hos mig.
Viss kan det ibland vara svårt att hitta vettiga medryttare, men jag förklarar från början vad som gäller så får dom acceptera det eller leta vidare. Har tre medryttare som har varit medryttare över 10 år hos mig, medans det finns dom som slutar inom ett halvår. Det beror säkert på vad dom själva har för förväntningar eller upptäcker att det kanske inte var så kul som dom väntat sig.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Jag håller med - under förutsättning att medryttaren kan utbilda hästen.
I min lilla avkrok är det inte lätt att hitta medryttare som kan utbilda mina hästar och då blir frågan en annan.

Ja självklart är det en förutsättning!
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Har hittat en riktig höjdarannons! ;)

" Skötare sökes!
Saknar du att bara pyssla med hästen och fixa med stallpysslet? Då har jag ett snällt varmblodssto på 12 år som är 155 cm i mkh som jag behöver skötare till. Ridningen vill jag sköta själv men man får gärna gå promenader med henne. Stallet hon står i ligger i Skärblacka och det finns gott om bussförbindelser då bussen stannar nästintill utanför stallet. Priset diskuterar vi tillsammans sen när allt blir bestämt "

Så man ska betala för att få borsta och mocka? Och gå promenader.
Det var ju ett nytt sätt att tjäna pengar..
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

tror den människan sökt betalande skötare i flera år, känner igen annonsen och "affärsidén" från när jag letade foder/medryttarhäst för några år sedan.

Tack men nej tack, liksom.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Nu citerade du fe elelr så läste vi olika annonserl, även om det är tokigt i orginal så är din version snäppet värre än det som står i annonsen "Ridningen vill jag sköta själv iallafall i början, men man får gärna gå promenader med henne. " Och priset står som 0-300 kr.

Men inte är det lockande direkt, möjligen om man får betalt, men knappast då heller.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

kl

Jag tror att det är svårt att få tag i seriös medryttare för att många blivit brända. De flesta seriösa duktiga hästägare vill inte ha medryttare utan det är främst de oseriösa som vill ha en. De vill ha en medryttare som utbildar deras häst (som ofta har nån typ av ridproblem), sköter stallet och betalar för det. Jag har gått igenom hela den svängen. Senaste slutade på akuten när de knappt utbildade hästen fick spel och drog.

Jag har letar medryttarhäst och det finns inte. I varje fall inte det jag vill ha. Utbildad häst, möjlighet till att rida för instruktör. Gärna möjlighet att delta i pay and ride-tävlingar. Endast stalljour de dagar jag ska rida. Ingen överdriven kostnad.Typ 500 kr i månaden för ett par pass i veckan känns ok. Ja och så ska hästen inte stå allt för långt borta.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Får man fråga i vilken region du bor?
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

kl

Jag tror att det är svårt att få tag i seriös medryttare för att många blivit brända. De flesta seriösa duktiga hästägare vill inte ha medryttare utan det är främst de oseriösa som vill ha en. De vill ha en medryttare som utbildar deras häst (som ofta har nån typ av ridproblem), sköter stallet och betalar för det. Jag har gått igenom hela den svängen. Senaste slutade på akuten när de knappt utbildade hästen fick spel och drog.

Jag har letar medryttarhäst och det finns inte. I varje fall inte det jag vill ha. Utbildad häst, möjlighet till att rida för instruktör. Gärna möjlighet att delta i pay and ride-tävlingar. Endast stalljour de dagar jag ska rida. Ingen överdriven kostnad.Typ 500 kr i månaden för ett par pass i veckan känns ok. Ja och så ska hästen inte stå allt för långt borta.

Där har vi en erfarenhet som du drar ut till en enorm generalisering!:cautious: "det är bara de oseriösa som söker medryttare" jodu.

Jag har 10 hästar som för närvarande är igång och rids. Vissa ganska outbildade, andra mer utbildade. Jag skulle aldrig släppa upp medryttare på de hästar jag inte litar på...
jag skulle kunna tänka mig medryttare på några av de mer välutbildade, eftersom det inte skulle skada om hästarna får gå 1-2 pass ytterligare per vecka.
Men jag hittar ingen "seriös" medryttare som är intresserad av mina skapligt grundutbildade (ungefär LA dressyr) hästar...

Jag tycker knappast att jag är oseriös.
Och jag tycker knappast att min kompis ett par km bort, som har en islänning i nästan 100000kronorsklassen är oseriös när hon önskar sig en medryttare för att hästen ska få lite mer motion än hon själv hinner med.

Men vi har olika erfarenheter - och som sagt igen: det verkar vara matchningen som är svår.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Du tror inte seriösa hästägare blivit brända då?
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Det finns nog många seriösa hästägare som söker medryttare. Vet inte vad du fått det ifrån att det bara är oseriösa hästägare som söker medryttare.

Det finns nog en hel del "oseriösa" medryttare med. Jag kan nog inte räkna alla jag haft ute som vill bli medryttare, som är såååå duktiga och är dom enda som klarar av att rida ridskolans hetaste hästar och sen när dom provrider knappt kan få en häst att hålla igång i trav ett varv runt ridbanan, trots att det inte är nån slö häst. Som använder skänklar så hårda att ialla fall mina hästar hoppar en halvmeter upp i luften för att dom inte är vana vid så hårda skänklar.
Kanske det är du själv som inte har dom kunskaperna som du påstod att du hade när du började rida din medryttarhäst som gör att DU inte klarar av den.
Tror att man behöver bara matcha ihop rätt medryttare med rätt häst och det är kanske inte alltid det lättaste
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Där har vi en erfarenhet som du drar ut till en enorm generalisering!:cautious: "det är bara de oseriösa som söker medryttare" jodu.

Jag har 10 hästar som för närvarande är igång och rids. Vissa ganska outbildade, andra mer utbildade. Jag skulle aldrig släppa upp medryttare på de hästar jag inte litar på...
jag skulle kunna tänka mig medryttare på några av de mer välutbildade, eftersom det inte skulle skada om hästarna får gå 1-2 pass ytterligare per vecka.
Men jag hittar ingen "seriös" medryttare som är intresserad av mina skapligt grundutbildade (ungefär LA dressyr) hästar...

Jag tycker knappast att jag är oseriös.
Och jag tycker knappast att min kompis ett par km bort, som har en islänning i nästan 100000kronorsklassen är oseriös när hon önskar sig en medryttare för att hästen ska få lite mer motion än hon själv hinner med.

Men vi har olika erfarenheter - och som sagt igen: det verkar vara matchningen som är svår.

Borde kanske ha skrivit att jag inte träffat på nån seriös hästägare som letat medryttare. Kan ju vara att de bara är så här.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Får man fråga i vilken region du bor?

Undrar du för att det visst borde finnas i vissa regioner tänker du?

Jag söker nämligen ungefär det Suskiv skriver och tycker inte direkt jag sett någon sån annons (någon enstaka men då har summan nog mest varit lägre för hästen står VÄLDIGT långt bort från city).

Ett problem jag har är att jag nog normalt bara kan rida en dag/vecka och jag fattar väl att de som bara vill ha hjälp en dag knappast söker någon som framförallt också vill rida ett pass på banan... Får se om jag kanske får avvakta tills barnen är större och jag kan rida två dagar/vecka då tror jag andra möjligheter öppnar sig.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Kostnaden är väldigt beroende på var man bor som du säkert, i vissa regioner och att anse att det betalar folk sällan och i andra är 500 kr mer ett skämt om man anser att man ska få tag i ett erbjudande som TS beskriver.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

En grejj jag reagera tycker är svårt med medryttare är när hästägaren söker medryttare 2,3, 4 och mer dagar i veckan, då kan man ju nästan ha egen.

Jag kan rida en max två dagar i veckan som medryttare.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Varför reagera på det, kan du inte så mycket är det bara att gå vidare eller ge ett motföslag. Med tanke på vad vissa medryttare vill betala så är åtminstone de inte beredda att ha en häst ekonomiskt. Med 500 kr kommer du inte långt direkt.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Varför reagera på det, kan du inte så mycket är det bara att gå vidare eller ge ett motföslag. Med tanke på vad vissa medryttare vill betala så är åtminstone de inte beredda att ha en häst ekonomiskt. Med 500 kr kommer du inte långt direkt.

Därför att rubriken är varför är det så svårt att hitta en medryttare, och jag svarar på vad som får MIG att backa nu, och det är när det står flera dagar i veckan, då svarar jag inte för jag orkar inte ha det kravet på mig att hästägaren inte rider fler dAGAR själv.


JAG har också mycket väl råd att ha egen häst, men absolut inte tid.
Inte ens tid att vara medryttare flera dagar i veckan, utan då en eller två.
Jag skrev heller ingenting om något pris, så med 500 kr kommer du inte långt vet jag inte vad du menar?
För där jag bor finns fler medryttarhästar än medryttare, så här rider de flesta gratis och kan välja ganska mycket, därför jag också hittat en supertrevlig häst att rida en dag i veckan gratis:)

Men jag vet att det skiljer mycket i olika regioner.
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Du kanske ska använda knapplån eller rikta dig till TS och inte svar på mitt inlägg ( där bland annat 500 kr nämns) så blir det inte missförstånd :idea:
 
Sv: Varför är det så svårt att hitta en duktig o seriös medryttarte?

Förstår inte riktigt, för mitt svar hamnar under ditt, då betyder det att jag svarar på ditt inlägg?

Ska jag trycka på svara under ts första inlägg då, hamnar det under hennes då ,trots att det är flera sidor efter?

Lite knepigt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Sassy
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 526
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 813
Senast: Ullmerkott
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 882
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp