Är chef inom vården (som tycker medarbetare förtjänar det bästa) och jag är otroligt besviken. Om jag tolkat det rätt så gäller den nya arbetstidsförkortningen dem som arbetar antingen helt natt eller natt växlat med dag och har ett arbetstidsmått på 40h/vecka.
Jag känner inte till en enda avdelning i min region som arbetar på detta sättet. De flesta som har dygnet runt verksamhet arbetar 3 skift kväll, dag, natt - helger såväl som vardagar. Övriga arbetar 40h vecka på mottagning eller poliklinisk verksamhet.
Det är inom dessa två grupper i sjukvården (framför allt den första gruppen) som man har som absolut svårast att rekrytera och där många lämnar inom några år pga det tuffa klimatet och tempot.
De fick alltså en lönerevision som är sämre än märket som enda resultat av strejken. Det är katastrof.
Varför värderas inte en dessa yrkesgrupper högre? Sverige kommer inte att ha en kvar en sjukvård så som vi känner till det i framtiden. Vi klarar redan idag inte att leverera tillgänglighet och behovet i samhället ökar för varje år.
Del av avtalet.
- Heltidsanställd på ständig natt vardagar, men inte söndag och helgdag, sänks från 40 till 36 timmar/vecka.
- Medlemmar som idag är heltidsanställda och arbetar rotation på vardagar och har 40 timmar/vecka får sänkt veckoarbetstid till 36 timmar och 20 minuter respektive 34 timmar och 20 minuter beroende på hur många nätter de jobbar.