Vårdslös ridning!

Vimsevilja

Trådstartare
Usch fy s't'n vad SUR och FÖRB'NNAD man blir på alla som rider totalt vårdslöst, som har sina hästar som leksaker och inte tänker på att det faktiskt är levande varelser. Som flänger runt i galopp och sliter hästen i munnen. DET är inte ridning!
Förstår inte hur folk tänker när dem säger att dem har stor erfarenhet och tror att dem är så himla bra på att rida när dem flänger runt på hästen som en dåre? Som varken värmer upp eller skrittar av utan börjar trava/galoppera direkt och slita hästen i munnen? Usch, att dem inte tänker på hur dem rider :confused:

(Ursäkta om tråden ligger fel..)

Sv: Vårdslös ridning!

Det finns ju alltid folk som snackar och som tror att de kan mer än vad de gör osv. Men sen finns det ju så många olika sätt att göra allting inom ridning och med hästar... Ställer du tex en fråga här på buke kan du ju få 10 helt olika svar, och alla anser ju att deras sätt är rätt, varför skulle man annars göra det ?

Jag tycker inte själv att man ska slita hästen i munnen, piska den osv, och jag tkr att det är självklart att värma upp hästen, men sen definerar ju alla på sitt sätt, vissa tkr att hästen är uppvärmd redan när man börjar rida eftersom den gått i hagen och vissa tkr att det räcker att skritta 5min medan andra skrittar 20 min (skrittar själv 15-20 min). De flesta har ju någon som sagt åt dem att de ska göra så (tex. tränare, kompis) så då tror man ju att det är rätt...

Håller med. Många som är för vårdslösa, i både ridningen och hantering av hästen. Mest arg blir jag på dom som sparkar hästen i sidan och sedan slita den i munnen då den ökar! :crazy: :mad:

Blev bara så arg på en som skulle skritta och trava min ponny häromdagen. Har nu skällt ut henne rejält eftersom hon galopperade efter ett halvt varv i skritt och skrittade aldrig av henne, släppte ut henne i hagen direkt och sa "Hon var ju inte ens andfådd", ponnyn i fråga har stått i tre månader och skulle bara skritta runt lite på banan. möjligtvis trava henne nått varv. Ponnyn galopperar aldrig frivilligt även om den har överenergi, den travar isf.
Slet henne i munnen för att få ned den på tygel o.s.v--

förstår inte varför man ens ska trava på en häst som stått i 3månader, skulle själv ha börjat promenerat med den... Men det är en annan sak, men det är ju ändå du som har ansvar för din häst och har ansvar för att den som rider gör det på ett bra sätt... ? Det tkr jag iaf

Jo asså hon har ju inte stått helt oriden utan blivit lite riden då och då, men endast i skritt och trav o lite ut. Så trava går ju bra i liten mängd...

Usch, minns när jag hade min första egna ponny, var 15 år och trodde att jag kunde...... En kväll hade jag bråttom men ville hinna rida hästen, så jag tog ut honom, skrittade ett par minuter och dånade sedan iväg i galopp, en hel skogsrunda i galopp, och slutade inte förrän jag var nästan hemma så de sista två minuterna blev skritt. Sedan in med hästen igen. Han var sjuk nästa dag, så jag fick ringa till veterinären och skamset berätta vad jag hade gjort. Pållen blev pigg på ett par dar igen, men jag gjorde aldrig om det och SKÄMS ännu när jag tänker på det.... Så jag håller verkligen med dig!

när jag red min häst i ridhuset en dag så var det massa folk i ridhuset(typ 10 pers) så såg jag en tjej som piskade sin häst konstant i 10 min + att hon hdae sporrar på också hon rörde inte ens sina fötter överhuvudtaget hon bara piskade och piskade tills hästen började sparka mot söpt då piskade hon bara mer och mer jag blir så arg:mad: + att dom hade en barnvagn iridhuset med dubbel fara för hästarna såna människor ska inte ha djur överhuvud taget:mad::mad:

Tror nästan man kan anmäla för sånt! På ridskolan jag red på förut, så hade de en klubbtävling och var då en privat ryttare som var med på sin häst, en väldigt seg häst i och för sej och hon använde söt väldigt mkt:crazy: iaf sen (såg det inte själv) ska de ha gått iväg till hoppbanan som ligger en bit bort och piskat upp hästen där :mad: men det kom en privatryttare som sa åt dem och tror hon anmälde dom oxå....

när jag red min häst i ridhuset en dag så var det massa folk i ridhuset(typ 10 pers) så såg jag en tjej som piskade sin häst konstant i 10 min + att hon hdae sporrar på också hon rörde inte ens sina fötter överhuvudtaget hon bara piskade och piskade tills hästen började sparka mot söpt då piskade hon bara mer och mer jag blir så arg:mad: + att dom hade en barnvagn iridhuset med dubbel fara för hästarna såna människor ska inte ha djur överhuvud taget:mad::mad:

Jag hoppas verkligen att du sa ifrån?

Jag håller med dig det är hemskt och se personer "misshandla hästar" (ursäkta uttrycket) slita och dra i tyglarna,såga i munnen,bonka med skänlar,sporrar och spön.För vad? joför hästen sak kröka på nacken och gå "fint" osv....hemskt beteende!
Har sett flertal fall då ryttare trycker ihop sin häst med våld vill jag tillägga redan direkt då dom hoppat upp dvs utan uppvärming och dessa ryttare förväntar sig att hästen ska gå perfekt från början. Hur tänker man? eller ja man kanske inte tänker alls?
Fast om jag tycker det är illa att göra tvärom med, att alltid harva i ridhus och inte låta hästarna vara hästar. (men det är bara min personliga åsikt)

Jag håller med dig det är hemskt och se personer "misshandla hästar" (ursäkta uttrycket) slita och dra i tyglarna,såga i munnen,bonka med skänlar,sporrar och spön.För vad? joför hästen sak kröka på nacken och gå "fint" osv....hemskt beteende!
Har sett flertal fall då ryttare trycker ihop sin häst med våld vill jag tillägga redan direkt då dom hoppat upp dvs utan uppvärming och dessa ryttare förväntar sig att hästen ska gå perfekt från början. Hur tänker man? eller ja man kanske inte tänker alls?
Fast om jag tycker det är illa att göra tvärom med, att alltid harva i ridhus och inte låta hästarna vara hästar. (men det är bara min personliga åsikt)

jo det är väl inte precis en ovanlig syn :crazy: tyvärr

Jag sade till henne på skarpen efter att hon ridit min häst som hon gjorde men nu tycker några att jag ska säga förlåt till henne därför att det inte är kul om vi är sura på varann :confused:
Jag har inte fortsatt att vara otrevlig eller sur utan försöker göra det bästa av situationen, men hon fortsätter vara supergrinig och sånt. Så allt är plötsligt mitt fel enligt, typ alla :confused:

nej det är bara en gång jag nämnt henne här och hon är inte medlem här men du kan ta bort tråden eller låsa den om du vill. det gör inte mig nått :o

det är liksom inte en specifik person jag bara syftat på men har säkert formulerat mig helt fel så att allt blivit konstigt, och nej nu är jag förvirrad :confused:

Jag har aldrig menat att vara taskig på något sätt. och hon har fattat att hon ridit helt fel efter att jag pratat med henne, men jag startade inte tråden för att hacka på henne.
Utan för att efter att ens egen häst utsats så har man ju liksom öppnat ögonen mer och verkligen lagt märke till hur folk egentligen behandlar sina hästar, det var inte meningen att lägga fokus på en person, det var inte därför jag startade tråden och det var inte meningen att det skulle bli så.

Och ingen sa till??
Det är fanimej lika illa som att ha stått och piskat på hästen själv.

Helt seriöst, lät du henne stå konstant i 10minuter? Stod du och tittade på eller skrev du enbart detta för att 'ha något att skriva om'?

Personligen skulle jag sett till att det inte skulle hända den stackars hästen igen. Pratat vett med människan och få personen att inse att man inte behandlar dom så.
Fattar inte ens varför folk ska använda spö o skit?
Det räcker med att titta på tex. travet på tv..där kan man snacka om misshandel.:mad:
Vissa människor borde inte få skaffa häst, så enkelt är det.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama