Problematisk
Trådstartare
Hur långt sträcker sig vårdpersonals tystnadsplikt? Gäller den även om de exempelvis får reda på att något olagligt händer, eller har de anmälningsplikt då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det ser lite olika ut beroende på brott och straffskala och vem som riskerar att bli utsatt.
Man måste alltid bruta sekretessen om det är hot mot någons liv eller om barn far illa.
Vid andra typer av brott har man generellt inte anmälningsplikt men man kan vara tvungen att bryta sekretess om man blir uppmanad av polis, men det ser lite olika ut beroende på brott tror jag.
Ja generellt. Men om du berättar om något allvarligare brott (jag minns inte gränsdragningen) så kan vårdpersonal tvingas bryta sekretessen om de beordras av polis vid en utredning. Om du redan är misstänkt för brottet alltså.Okej, tack för svaret! Så generellt sett, om det inte är något livshotande och inget barn inblandat, så kan man vara rätt trygg med att berätta även om brott?
Ja generellt. Men om du berättar om något allvarligare brott (jag minns inte gränsdragningen) så kan vårdpersonal tvingas bryta sekretessen om de beordras av polis vid en utredning. Om du redan är misstänkt för brottet alltså.
Men det här är ju något som du kan fråga vårdpersonalen i fråga om!
Okej. Tråkigt att du känner att du behöver skydda de som begår brott mot dig. Hoppas du vågar berätta så att du kan få stöd!Det är inte jag som begått/begår något brott utan andra människor som begår brott som rör mig. Men vad jag kan hitta verkar det inte ha tillräckligt höga straff för att jag ska behöva oroa mig i vilket fall som helst
Okej. Tråkigt att du känner att du behöver skydda de som begår brott mot dig. Hoppas du vågar berätta så att du kan få stöd!