Vårdpersonal och tystnadsplikt

Problematisk

Trådstartare
Hur långt sträcker sig vårdpersonals tystnadsplikt? Gäller den även om de exempelvis får reda på att något olagligt händer, eller har de anmälningsplikt då?

Det ser lite olika ut beroende på brott och straffskala och vem som riskerar att bli utsatt.
Man måste alltid bruta sekretessen om det är hot mot någons liv eller om barn far illa.
Vid andra typer av brott har man generellt inte anmälningsplikt men man kan vara tvungen att bryta sekretess om man blir uppmanad av polis, men det ser lite olika ut beroende på brott tror jag.

Det ser lite olika ut beroende på brott och straffskala och vem som riskerar att bli utsatt.
Man måste alltid bruta sekretessen om det är hot mot någons liv eller om barn far illa.
Vid andra typer av brott har man generellt inte anmälningsplikt men man kan vara tvungen att bryta sekretess om man blir uppmanad av polis, men det ser lite olika ut beroende på brott tror jag.

Okej, tack för svaret! :) Så generellt sett, om det inte är något livshotande och inget barn inblandat, så kan man vara rätt trygg med att berätta även om brott?

Så här skriver 1177 om undantag från tystnadsplikten. Värt att se om brott är att vårdgivaren har rätt att bryta tystnadsplikten om det är ett brott som ger minst ett år i fängelse eller om det handlar om exempelvis rattfylla.

Undantag från tystnadsplikten
Även om sekretessen och tystnadsplikten är omfattande kan sekretessen brytas under vissa omständigheter, utan att du som patient ger ditt medgivande. Det gäller till exempel om

• en domstol, åklagar-, polis-, kronofogde- eller skattemyndighet begär att få veta om en viss person vistas på en vårdinrättning
  • Socialstyrelsens råd för rättsliga, sociala och medicinska frågor behöver uppgifterna för sin verksamhet
  • Transportstyrelsen behöver uppgifterna för att pröva någons lämplighet att ha körkort, traktorkort eller taxiförarlegitimation
  • uppgifterna behövs när det ska prövas om en student ska stängas av från högskoleutbildning
  • uppgifterna behövs för en rättsmedicinsk undersökning.
Om en person misstänks för brott som är så allvarligt att det ger minst ett års fängelse har vårdpersonal rätt att bryta mot tystnadsplikten genom att göra en polisanmälan om brottet och svara på frågor från polis och åklagare. Exempel på sådana brott är mord, våldtäkt och grov misshandel. Det finns också vissa trafikbrott med lägre straffskala till exempel rattfylleri som vårdpersonal har rätt att anmäla.

Särskilda undantag för barn
När det gäller barn görs undantag från tystnadsplikten om vårdpersonalen misstänker att barn utsätts för ett brott. Det kan handla om misshandel eller sexuella övergrepp.

Om vårdpersonalen misstänker att ett barn far illa ska personalen anmäla sådana misstankar till socialtjänsten, som gör en utredning och eventuellt en polisanmälan. Det gäller också om det pågår en utredning av något slag som gäller en minderårigs behov av skydd. Vårdpersonalen är tvungen att lämna ut information som kan ha betydelse för utredningen.

https://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Tystnadsplikt-och-sekretess/?ar=True

Okej, tack för svaret! :) Så generellt sett, om det inte är något livshotande och inget barn inblandat, så kan man vara rätt trygg med att berätta även om brott?
Ja generellt. Men om du berättar om något allvarligare brott (jag minns inte gränsdragningen) så kan vårdpersonal tvingas bryta sekretessen om de beordras av polis vid en utredning. Om du redan är misstänkt för brottet alltså.
Men det här är ju något som du kan fråga vårdpersonalen i fråga om!

Ja generellt. Men om du berättar om något allvarligare brott (jag minns inte gränsdragningen) så kan vårdpersonal tvingas bryta sekretessen om de beordras av polis vid en utredning. Om du redan är misstänkt för brottet alltså.
Men det här är ju något som du kan fråga vårdpersonalen i fråga om!

Det är inte jag som begått/begår något brott utan andra människor som begår brott som rör mig. Men vad jag kan hitta verkar det inte ha tillräckligt höga straff för att jag ska behöva oroa mig i vilket fall som helst :)

Okej. Tråkigt att du känner att du behöver skydda de som begår brott mot dig. Hoppas du vågar berätta så att du kan få stöd!

Det handlar inte om att skydda dem utan att jag själv inte vill/orkar riskera att behöva sitta i polisförhör osv.
Men tack iallafall :) Jag försöker samla mod att berätta.

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 660
Senast: EZMK
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
789
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 633
Senast: Twihard
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 777
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30