Vårdnadstvist om flytt

Sonic76

Trådstartare
Jag har sökt i trådar, men inte hittat nåt svar.
Jag vill veta möjligheten att vinna entvist om vårdnad som innebär att jag får vårdnaden och kan flytta, fast pappan inte i nuläget har något problem att tala om.¨
Mina möjligheter att få jobb där jag bor är minimala, jag har heller inte körkort, det ska fixas då jag får ett arbete.
Han har en historia av depressioner, och om han ska ha barnet så kommer hon missa skolan mycket för att pappa inte kan ha henne utan farmor och farfar får passa och de bor 8 mil bort, hon kommer inte att lägga sig i tid vilket kommer innebära att hon är trött och inte orkar med skolan och hon kan inte få hjälp med läxorna, pappa hat aldrig nånsin hjälpt sina barn med läxor.
Hon är bara 8 år i år och jag vill att skolan ska vara rolig och stimulerande.
Hur argumenterar jag för att vinna en tvist och vad utgår de ifrån när de väljer vem som ska få barnet?
Barnet kommer ju vilja bo hos mig, men ha kompisarna kvar vilket i nuläget inte är möjligt för mig, och hennes kompisar flyttar också härifrån.
Hur ska jag göra? Samvetet säger bo kvar men min ekonomi tillåter inte arbetslöshet...jag har inga släktingar eller vänner här så jag står helt ensam och har i nuläget barnet alla vardagar och pappan alla helger. Det känns tungt att ro detta i land utan stöd och jag vill flytta närmare min familj.

Sv: Vårdnadstvist om flytt

Varför tvista ?
Ni kan fortsätta ha gemensam vårdnad.
Tror du att pappan vägrar att barnet får flytta med dig ?
I så fall är det familjerätten som hjälper er. Men fortfarande är det inte så sannolikt att du får enskilt vårdnad, det krävs rätt mycket för att man skall få igenom det.

Jag vill ju tillåtelse att flytta, men den delade vårdnaden kan vara kvar men pappan kommer aldrig skriva på flyttpapper till skola osv.

Jag vill ju att det ska gå smidigt men barnet ska flytta med mig anser jag, det behöver ju inte vara för alltid, men som läget är med arbete för mig här så måste jag flytta.

Du behöver ingen ensam vårdnad för att kunna flytta utan det är som cirkus skriver.

Att få ensam vårdnad på de skäl du skriver här är näst intill omöjligt. Man utgår från vad som är bäst för barnet. Givetvis är det bra för barnet om föräldern kan försörja det, men man tittar också på omgivningen och nätverket. Dessutom pratar med med barnet.

Tycker att ni ska boka tid för samarbetssamtal på familjerätten där du kan lägga fram dina tankar och idéer och han kan få bemöta dem.

Ok, men det är familjerätten som kan hjälpa mig att besluta om flytt? Pappan lyssnar inte på mina behov och tycker det funkar som det gör nu, men jag vill ha min familj närmare, som det är nu åker jag hem en gång per år.

Du får flytta vart du vill.
Vill du ta med dig barn som du har gemensam vårdnad om måste andra föräldern också underteckna flyttanmälan.

Familjerätten kan hjälpa dig att prata med barnets pappa på ett civiliserat sätt om dina planer.

Dina behov betyder lite i det här sammanhanget, man tittar på barnets behov.

Att du vill ha din familj närmare tror jag inte är ett tungt vägande skäl att du ska kunna flytta om pappan sätter sig på tvären. Men jobb eller skola är det! (min erfarenhet)

Min mamma flyttade efter skilsmässan några gånger, kollade inte med pappan i förväg. Han vägrade skriva på papper och gjorde så vid varje flytt!! Skattemyndigheten lärde sig och flyttade barnen automatiskt en tid efter att brevet var skickat till pappan.

Hur långt hon flyttade? Första gången 1 mil inom samma kommun, gång 2 och 3, inom samma samhälle.............:cool:

Ja inte bryr sig kommunen om att man flyttar inom samma kommun, här rör det sig om längre bit än så.
Hon är skriven hos pappa just nu ävenom jag skulle tjäna på att ha henne skriven hos mig, pappan tjänar inget på det

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 878
Senast: Mirre
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
791
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 340
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar