Värdigt liv?

Sv: Värdigt liv?

Hej!

Jag håller med de flesta här, låt henne somna in. En häst är gjord för att leva ett liv i rörelse och med sådan smärta tycker jag inte att det är värdigt. Jag tog samma beslut för vår shettis och trots att hela familjen saknar henne enormt mycket och sonen slutade rida så ångrar jag det inte. Hon fick dubbla doser med smärstillande de sista dagarna för att må så bra som möjligt och då visste jag att det var rätt, då var ju vår pigga glada ponny tillbaka! Kunde hon inte få må så så var det rätt mot henne att låta henne slippa smärtan!

Det är ett tufft beslut men jag tror du själv är inne på rätt spår, varför triangelmärka?
Många tankar och kramar till dig!

Jag skulle personligen ha tagit bort hästen efter första återfallet. Om hästen haft fång är man ju supernoga med foder, motion, underlag, hovar, vad man använder för typ av mediciner osv. Får den ändå ett återfall är det givet att fler kommer att komma.

Skulle ta bort den nu också. Vet att det är svårt, men jag försöker övertyga mig själv om att jag kan ta hand om en annan, frisk häst istället och låta den här gå. Finns så många friska hästar som slaktas, då tänker man på sina egna känslor om man prompt ska rädda just den här hästen. Alla hästar har sin personlighet och sitt värde, tycker inte man ska gå för långt för att hålla just den man själv tycker om vid liv om den inte kan springa och röra sig utan att ha ont.

Lycka till med allt, hoppas det löser sig till det bästa för alla. :(

Ja inte skulle jag T-märka en häst som kan ha smärtor pga kronisk fång, det enda som skulle kunna få mig att T-märka en häst skulle vara. Det är ett sto utan kroniska sjukdomar såsom fång, spatt mfl. Att hästen absolut är smärtfri när den inte rids, och att den skulle kunna verka i aveln för att den tillför aveln något.

Det låter precis som min 13-åriga häst. Haft fång 3 gånger på ett år med kraftiga rotationer och sänkningar. Det är troligen en metabolisk sjukdom som ligger bakom.

Hon går klockrent i skritt o trav på asfalt men går som en kratta vid longering + på ställen där det är knöggligt.

Hon kommer aldrig få ett värdigt liv med boxvila på boxvila.

Det är hennes sista dag i livet, sen ska hon aldrig behöva ha ont mer

Hur stor är sandhagen? Mina fick konstaterat rotationer (kraftiga) i februari. De är först nu, för bara några veckor sedan, som jag börjat släppa ut. Och då i boxhage - 4x4 m för min d-ponny och 3x4 m för min shettis. Först om 6 eller 12 veckor tycker hovis att vi kan börja "släppa lite på restriktionerna". Det tolkar jag som att det då kan bli aktuellt att få röra sig/springa lite mer. Men då har det gått 7 månader sedan första klinikbesöket...

kl
har ni åtgärdat hovarna så att dom öht har chans att rehabiliteras?? dvs omforma hoven efter hovbenets nya vinkel.

sen om hästen hade fång i juni detta året så är det inte konstigt att den fortfarande inte är fräsch. det tar 8-12 mnd för en ny och frisk hov att växa ut, först då kan hästen kallas frisk. detta under förutsätning att man verkat och skott vettigt!

triangelmärka är ingen ide, antigen så gör ni allt för att få henne frisk (jag skulle helt klart tagit en 2nd opinion från vet och hovslagare) eller så avlivar ni.

en fånghäst kan visst äta gräs, så länge man har koll på fruktanvärdena och inte låter den beta när värdet är högt.

All fånghästar kan iofs inte äta gräs, beror lite på om de t ex har metaboliska störningar som medverkat till fången. De flesta av dem kan beta som du beskriver, med hänsyn till fruktanhalt och så vidare, och begränsat. Men det finns de som inte klarar det heller.

Sandhage om hästen i övrigt har ett stimulerande liv behöver ju dock inte betyda ovärdigt liv. En 'sällskapshäst' i sandhage anser jag inte är värdigt, men en häst som rids och tränas osv men går i sandhage behöver inte vara ovärdigt, då skulle alla de hästar som står på anläggningar där det finns grönt i hagarna 2 v per år ha det väldigt ovärdigt.

Men T-märka en häst till ett sällskapsliv i sandhage, med ömma fötter, det är ovärdigt hur man än vänder på det.

min hade cushings och kunde ändå äta gräs, varje dag året om.

jag tror (och har läst att flera fång-experter håller med) att ALLA kan äta gräs i viss mån, beroende på årstid, grästyp, övrigt foder osv. att äta gräs behöver inte vara synonymt med att fråtsa dygnet runt, året runt på en stor vall med rajgräs.

att aldrig låta hästen få beta gräs, nånsin, är elakt vare sig det är en tävlingshäst eller sällskapshäst. hästar är skapta för att beta! det är som att förbjuda fåglar att flyga... men det är en annan debatt. ;)

Fast det är just 'experter' på fång och IR som konstaterat att vissa (ett fåtal) hästar är och förbli så väldigt känsliga för fruktanförändringar att det inte går med gräs, alls. Men majoriteten kan, precis som du säger, i någon form äta gräs, iaf ett par h per dag under 'rätt' perioder, med munkorg/stripbetning etc.

obs, med 'gräs' menar jag den period då gräset växer. När det slutat växa kan nog verkligen alla hästar äta det.

*KL*

Just ang beta, så det jag tycker känns taskigt ang 'inte gräs' är om de har ett grönt hav de inte når utanför staketet. jag tror dock inte ett dugg att hästar lider av att just inte äta gräs - sålänge FÖDOSÖKSBETEENDET tillgodoses.

Att strö ut höet så hästen får använda sin mule och sortera, leta upp de godaste stråna först etc så den får gå där med huvudet i backen och 'beta' är stor skillnad mot att servera höet i en balja och den står där och tuggar i sig det.

Och en häst som aldrig får äta gräs när det är grönt och växer, men som på hösten går och plockar vissna strån, äter lite löv etc får ju födosöka naturligt ändå.

För mig är det beteendet som är viktigt, att gå med mulen i backen och 'plocka'. Inte nödvändigtvis få i sig tuggor av just gräs (även om det givetvis är det allra trevligaste). Och det är inte bara betestid jag anser det viktigt, utan hela året.

Hästen kan bli återställd men det tar längre tid och då gäller det att hålla återfallen borta.

Vad utlöste återfallen i juni?
Du får räkna konvalesensen från senaste anfallet och 6-12 månader från det.

Hur ser hovarna ut?
Har du någon som är van att återställa rotation som verkar hästen?

Idag sprang hon mirakulöst opåverkat i både trav och galopp i hagen, så hon får en andra chans. Hon blir f ö självklart verkad och skodd av en skicklig och utbildad hovslagare som är van att verka fånghästar och återställa rotationer osv.

Det kan kännas hopplöst för hästen mår olika under perioden rehab. Det kan verka som återfall men det är ofta hovbölder och läkningsprocessers som gör att hästen ibland mår sämre. Jag tycker dock du ska begränsa i hagen så inte hästen kan springa innan ny hov vuxit ut. Undvik kraftig rörelse ett halvår.

Min islandshäst blev helt återställd från kraftig rotation och sänkning så det går. Han går idag på begränsat med gräs och får hö året runt.

Vår 11-åriga islandshäst insjuknade i kronisk fång + grov hovbenssänkning och rotation i februari detta år. Hon fick medicin och stå inne i box på vila i ca 4 månader. Efter det fick hon 3 återfall. Just nu skrittar hon relativt opåverkat i korta stunder, men kan inte ta trav. Ber man om trav börjar hon kasta med huvudet, nafsa i luften och visa smärta. Hovslagaren tror att hennes beteénde kan bero på muskelspänningar eller att hon är lat, men vi tror hon har så ont i hennes hovar (som dessutom är varma).

Jag förstår INTE hur hovslagaren ens kan föreslå att hästens beteende skulle bero på lathet eller muskelspänningar...:crazy: Min hovslagare (klinikhovslagare på djursjukhus) har skott min häst sedan i februari (när man konstaterade kraftiga rotationer). Han har hela tiden sagt till mig att vara väldigt försiktig, och det är först nu som mina hästar ens får komma ut i boxhage. De ska inte röra på sig för mycket.

Om din häst haft tre återfall för bara två månader sedan så borde den stå på boxvila på nytt. Vad fick den återfallen av?

Idag sprang hon mirakulöst opåverkat i både trav och galopp i hagen, så hon får en andra chans. Hon blir f ö självklart verkad och skodd av en skicklig och utbildad hovslagare som är van att verka fånghästar och återställa rotationer osv.

Står den på smärtstillande för dagen??

Nej, det har hon inte gjort. Ja, det är konstigt! Nästan som att hon har förstått vad vi har pratat om och nästan beslutat och ville därför visa att hon kan.

Intressant,, hur kontrollerar du det??

Man kan inte kontrollera det på detaljnivå, men det finns en klar koppling mellan gräsets tillväxtfaser, väder (värme, sol, nederbörd, torka etc) och fruktaninlagring. Man kan alltså identifiera de perioder då det är stor risk att det är högt fruktan, och de perioder då det är låg risk. Haken är att det skiljer över dagen med, och att olika gräs lagrar in olika mkt fruktan. De flesta hästar klarar de mindre 'över dagen'-skillnaderna vid i övrigt lågriskperioder, men extremt känsliga individer med IR etc kan reagera även på så små skillnader.

Men för 'normhästen' och som inte är IR kan man göra en riskbedömning för låg/högre/hög risk med hjälp av gräset, vädret och temperaturen.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 139
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar