Värdig ersättare för Emins pälsglans?

bigganl

Trådstartare
Har använt Emins pälsglans i flera år och nu har de den inte längre i butiker där jag brukar handla och Börjes har också tagit bort den.
Vad rekommenderar ni som är lika bra. Vill helst ha den "långtidseffektet" som Emins har, som sitter i ett par dagar istället för att behöva spraya grundligt varje dag.
Har provat
Sjöbogårdens: Händer ingenting.
Lincoln: Svansen blir kladdig och inte så mycket mer.
Satin Sheen: Den är klart bättre än de andra, väldigt bra för dagen, men dagen efter får man börja om från början igen.

Vad rekommenderar ni?

Sv: Värdig ersättare för Emins pälsglans?

den jag använder heter foxfire å jag tycker den är den bästa :)

Jag hör väl till de få som inte provat Foxfire. Får väl göra det nu då.
Sitter effekten i ett par dagar?

1. Absorbine (tror jag att det heter, lite nytt här omkring)
2. Foxfire

WB

ja det tycker jag iallafall ett par dagar, fast min häst har ju inte jättetjock svans och jag rycker ju manen. men till min som har normal svans :angel: funkar den bra.
Min syrra har en ardenner och en nordsvensk å hon skulle aldrig använda ngt annat.
Tycker du ska prova :p

jag använder ett med rosa ettiket som heter "main and tail" oslagbart till både päls, man och svans och jag byter ALDRIG bort det

den jag använder heter foxfire å jag tycker den är den bästa :)
Jag gillar också Foxfire pälsglans. Sprejar in svansen på min häst cirka var 4:e-5:e dag då hästen står på stall, kanske en gång i veckan då den går på bete. Aldrig något bök att reda ut svansen.

svarar alla:

tack för tipsen. Nu har jag lite att prova.

Puttar upp den här tråden då jag är i samma sits igen. Sista flaskan med Emins pälsglans som jag köpte i Scandinavium i februari 09 är nu nästan slut. Ja det har räckt i 1,5 år åt två hästar.
Jag har letat i varenda affär jag kan komma på (även på nätet) men jag hittar inte just den.
Vad fungerar lika bra? Jag vill ha en dryg pälsglans som räcker med att använda ett par dagar i veckan.
CDM är det som funkat bäst av de andra jag provat, men måste använda den varje dag så det blir inte alls drygt.
Foxfire blev bara kletigt, mane and tail var inget vidare, Sjöbogårdens var som vatten,
Tib är det många som pratar gott om, men vart köper man den? Har inte hittat den.
Finns något annat som är riktigt bra? (måste ha något till jag kommer till Globen eller Scandinavium igen)
Den ena hästen har tjock svans som bildar "dreads" men har tunnare man. Den andra har normaltjock svans, men enormt tjock man istället. Det är ett evighetsarbete att gå igenom dem utan pälsglans.
Hjälp!!

Hmmm....undras om jag inte såg att de hade Emins pälsglans i Sundsvall när jag var in i butiken på bergsgatan (får man skriva butiksnamnet?) förr-förra veckan. Jag är tämligen säker, en blå flaska med gul etikett?

Jag skall in en sväng till Sundsvall nästa vecka, skall jag köpa till dig om det finns då?

Min absoluta favorit är Super Sheen från Veredus. Behöver inte spraya mer än 1-2 ggr i veckan för att svansen ska hålla sig superfin.

Tror att det är samma jag använder. Fast jag kommer inte ihåg vad den heter. Finns i två sorter: den till man och svans är en vit flaska med rosa ettikett och vanlig pälsglans i en vit flaska med blå/grön/turkos ettikett.

Jag använder TiBs och den ör super... svansen var fortfarande lätt att reda ut ca 3 veckor efter att jag sprayat sista gången, nu i sommras så har hon fått pälsglans i man och svans 2 gånger och gått ute dygnet runt... ändå lätt att reda ut och inga kardeborrar eller dyligt har fastnat.
Den är väldigt dryg och doftar underbart!:love:

Googla TiB pälsglans så får du upp internet butriker som säljer och kan säkert hitta tillverkarens hemsida där återförsäljare står med.

Sundsvall är väldigt långt ifrån Karlstad tyvärr, men tack ändå.

på min häst funkade det inte alls. Hände inget mer än att svansen blev kladdig och ännu svårare att reda ut.

Min absoluta favorit är Super Sheen från Veredus. Behöver inte spraya mer än 1-2 ggr i veckan för att svansen ska hålla sig superfin.

Det kan vara värt att prova. Det är en annan variant av Satin Sheen antar jag. Denna kanske är bättre?! Tack för tipset!

Tack! Jag ska googla. Jag har hört många som gillar TiB så den kanske är lösningen för mig?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Squie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Hästvård Jag har en väldigt lurvig Nordsvensk med jättemycket man och svans. Vill gärna köpa bra shampoo och pälsglans till vettiga priser. Haft...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: pilmen
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka