Värdera hästar?

Skugga

Trådstartare
Hur gör ni när ni värderar era hästar inför försäljning? Jag tycker det är en riktig djungel!

Tänker ni någon form av grundbelopp och lägger sedan till/drar ifrån beroende på skador, meriter, lynne osv, osv, eller går ni på magkänsla? Lusläser ni andra annonser eller kör ni helt oberoende? Och om ni inser att ni ligger lågt och får många intressenter, kör ni budgivning då, eller håller ni fast ert pris? Efter hur lång tid sänker ni ett pris som är för högt (= inga spekulanter)?

Ren nyfikenhet!
Hur tänker ni inför en försäljning?

Sv: Värdera hästar?

Jag prissätter enligt "marknadspris" men då inte enligt pris i annonser oftast utan vad jag vet att uppfödare med liknande hästar säljer sina för. De annonserar ofta inte och om de gör det så står aldrig priset med.

Jag försöker således ha koll på vad likvärdiga hästar säljs för och det är ofta skillnad i pris mellan hästar från den typen av uppfödare och de som annonseras av privatpersoner osv.

Jag står alltid för ett pris om jag har sagt ett men jag talar också alltid om att det bara gäller en viss tid, typ en vecka, idag, innan hästen är si och så gammal etc.
Jag talar om för alla intressenter att priset kan ändras när som helst. Jag vill inte binda upp mig på någon längre tid, vad som helst kan hända.
Jag kan ha olika pris till olika spekulanter (händer ganska ofta) och det är ingen hemlighet. En framgångsrik duktig tävlingsryttare som troligtvis kommer att kunna plocka fram maximal prestation ur en av mina uppfödningar kommer jag att ge "rabatt" exempelvis.

Däremot har jag sagt ett pris till en spekulant ena dagen och det dagen efter kommer någon som kan tänka sig att betala mer, så står jag fortfarande för det lägre priset till första spekulanten såvida den bestämmer sig först och inom tidsramen jag har gett.
Om intresset är stort för en häst så lovar jag ingenting, dvs säger att det kommer vara först till kvarn förutsatt att det är någon som jag vill sälja till.

Med allt detta som bakgrund brukar jag istället skriva ett prisspann där hästen ligger så att köparen har ett hum tex 85'-100' eller liknande.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 823
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022