Värde på sadel i nyskick

SkorpSmulan

Trådstartare
Hur mycket förlorar sadlar i värde?
Om man har en sadel som är köpt ny från fabrik för, säg 15000 för enkelhetens skull, rider i den max 10 gånger och säljer den för att den inte fungerar, ungefär hur mycket får man räkna med att "förlora" på det?

Om man har en sadel som är köpt ny från fabrik för, säg 15000 för enkelhetens skull, rider i den max 10 gånger och säljer den för att den inte fungerar, ungefär hur mycket får man räkna med att "förlora" på det?

Beror helt på märke, är det ett etablerat och populärt märke så kanske du säljer den för 12? :)
Då tjänar man ju på att köpa din sadel och du förlorar inte så mycket :)

Jag köpte en sadel för 19500:-, strax därefter höjdes priset till 23000:-. Jag fick fick 15000:- för den när jag sålde den knappt använd och utan ett märke på den. Den var rejält svårsåld för det priset. De flesta buden låg kring 12000:-, någon tyckte att jag skulle sälja den till henne för 10000:- för det var hennes budget för sadelköp:meh:. Så jag skulle säga att du förlorar en hel del på en ny sadel bara du plockar ut den från affären.

Du kan börja med att räkna bort momsen, 25%. Sen beror det på märke och mode. Men runt 10-11 kanske du kan få? Har du kvitto och garantier kvar på sadeln kan det vara värt lite..

Som Amanda skriver så kan man direkt börja med att räkna bort momsen.

Sedan beror summan man får för den dels på i vilken prisklass den är. Det är inte lätt att sälja en sadel som ny kostar 40tusen och som är i mycket bra skick, för 20tusen eftersom privatpersoner inte så ofta kan/vill lägga en så stor kontant summa. Min erfarenhet iaf i det läget för några år sedan. I en butik hade de kunnat köpa sadeln på avbetalning eller finansiering på annat vis, och då hade den säkert sålts ganska snabbt.

Ju billigare nypris, desto lättare är att att få ut nästan vad man gav för den, är min erfarenhet. Det är svårt att sälja dyr sadel begagnad. Ska jag köpa så dyr sadel igen ska jag köpa den ny hos en firma som är ÅF för det märket och som kan ta den i inbyte eller åta sig försäljningsuppdrag om jag behöver sälja den.

Du kan börja med att räkna bort momsen, 25%. Sen beror det på märke och mode. Men runt 10-11 kanske du kan få? Har du kvitto och garantier kvar på sadeln kan det vara värt lite..

Bara en liten detaljkorrigering.
När man räknar från det hållet, är det 20% som räknas bort för momsen.

Så en vara som kostar 10.000kr plus moms, så lägger man på 25%, blir alltså 12.500kr.
När man sedan ska dra bort momsen från de där 12.500kr, blir det 20% man räknar bort.

Ställ dig själv frågan, vad hade du betalt för sadeln om du köpte den begagnad av privatperson och förlorade garantier osv?

Jag betalar aldrig mer än halva nypriset på begagnade saker, oavsett nyskick. På en sadel hade jag kanske kunnat gå något högre.

Ställ dig själv frågan, vad hade du betalt för sadeln om du köpte den begagnad av privatperson och förlorade garantier osv?

Jag betalar aldrig mer än halva nypriset på begagnade saker, oavsett nyskick. På en sadel hade jag kanske kunnat gå något högre.
Vet inte, därför frågar jag.
Jag hade nog betalt ganska nära nypris om man ändå tjänar på det men jag kanske är dum.

Min sadel är ett liknande exempel, kostade ca 12000kr ny, priset höjdes sen till 15000kr, då jag letade efter modellen så ville alla ha runt 11-12000kr för sina sadlar, även de som var lite äldre och hade kostat 12 nya :/.
Hade turen att hitta en för 8000kr vilket var ett lite mer rimligt beg pris på en 2 år gammal sadel.
Sålde den för 8000kr igen ett år senare men det var ändå den billigaste ute :).

Jag känner lite som så, att kan man lägga t ex 12" för en beg sadel så är det inte så långt att lägga 15 och få en helt ny sadel.
Så begagnade mellanpris sadlar vill jag ha lite mindre än en tredjedel av priset på beg, Eller så sparar jag extra mycket ett par månader till och köper en ny.

Vet inte, därför frågar jag.
Jag hade nog betalt ganska nära nypris om man ändå tjänar på det men jag kanske är dum.
Jag tänker i alla fall såhär, om vi tar sadeln för 15000 som exempel. Jag ser ingen anledning att betala 12000 för den eftersom jag då lika gärna kan spara 3000 till och sedan köpa den ny med kvitto och garanti och full historik på den. Ska det vara värt risken att köpa den begagnad måste det bli till ett markant billigare pris. Och det har egentligen ingenting med sadelns skick att göra utan helt enkel den säkerhet man förlorar genom att köpa från privatperson.

Jag köpte en ny sadel som låg på ca 11,000:-
Blev bara hängandes, lämnade in till försäljning och den blev såld för runt 7,000:-

Man förlorar ganska mycket i värde när man köper ny sadel :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar