Vardagslydnadstips

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liljekonvall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 825
L

liljekonvall

Blev lite inspirerad av Lena Furubergs tråd om tjejen hon såg som tränade:)
Jag sitter ju nu med gipsad fot och har inte så mycket möjlighet att kunna joggga och motionera hunden så mycket.Sambon får gå en långpromenad och jag tar ut henne på kissrunder hoppandes på kryckor.Jag skulle därför vilja ha lite tips på vad jag kunde träna/öva på en lite större gräsplätt jag har i närheten som inte kräver så mycket av mig.Jag har ju ingen möjlighet med att köra linföring och sådär.De lättaste kommandona som sitt,ligg,snurra,stanna,vänta sitter redan,fot fungerar bra men hunden blir väldigt uttråkad av min snigelfart.Inkallning sitter så länge inget vilt hoppar fram,men det blir lite svårare att öva med kryckor just nu.
Så fram med ett bra träningsprogram till mig:)
Vad gör ni när ni tränar,hur länge,hur ofta,vilka moment?
Andra tips på motion/aktivitet än att slänga ut godis på marken och kasta tennisboll mottages också gärna .

Sv: Vardagslydnadstips

Är din hund klickertränad? Annars klicka in vovven och sen finns det ju oändligt med "grejor" du kan göra!!Jag har precis lärt min vovve att ta av mig strumpan och lägga in i tvättmaskinen& spola på toa t.ex:idea: Och du kan i princip sitta/stå stilla när du tränar.

Jag började med att klicka in henne för några månader sedan,men jag har slarvat bort/tappat klickern nu och har ingen hemma.

Mera tips???:)

Det jag kan komma på som passar förare med gipsad fot är apportering och sändande, kanske uppletande av föremål också kan passa?

Kommer du åt biblioteket finns det bra böcker i ämnet! T.ex. Marie Hanssons "Min Bästa Vän".
Den här typen av aktivering är ju rätt jobbig så man får köra många korta pass istället för långa. När man inte kan komma på NÅT nytt kan man köra ett godis-sök! Stäng in hunden i ett rum (eller säg åt den att ligga och vänta!) och placera sen ut små väldoftande godisbitar överallt i trädgården (eller rummet), både på golvhöjd och lite högre, t.ex. på låga trädgrenar etc. Under hinkar och tomma blomkrukor som måste vältas. Släpp sen hunden och uppmuntra Leta Godis!!! :laugh: Omtyckt när man inte kan komma på nåt annat!

Det jag kan komma på som passar förare med gipsad fot är apportering och sändande, kanske uppletande av föremål också kan passa?

Jag har ingen apportbock,men vi kör apportering med tennisboll och hon är duktig,om än lite slarvig med avlämningen ibland.
(vad betyder sändande????)
Leta föremål är hon skapligt duktig på,men då jag inte kommer någonstans så har jag inte så mycket "gömställe"att lägga föremål på.Brukar gömma saker inne,men hon har redan listat ut alla "bra" ställen och hittar direkt....:devil:
Tack för tipsen,gärna mera;)

Jag kanske skulle kunna be någon köra till biblioteket någon dag:idea:
Godislet kör vi ganska ofta hemma(har ingen trädgård) men det känns liksom för snabbt.5 min så är det ju klart....

Sändande är att du lär hunden springa ut till ett visst ställe, när man tävlar ska hunden springa in i en 3*3m stor ruta med koner i varje hörn.

Uppletande kan du göra ute, dock måste du valla upp en ruta och det kanske är lite jobbigt med kryckor, kom på det sedan.;)

lär hunden backa eller olika övningar för att få mer bakdelskontroll.
Det ger resultat på linförigheten och liknande då hunden får mer koll på sin bakdel.
Min hund tycker det är skit skoj och slänger sig in i utgångspositionen mkt snyggare nu när hon vet vart hon har rumpan och bakben.

gör lite roliga trix då ?
tex spela död, sitta vackert, skall, rulla runt, nicka och liknande.
Det finns även aktiveringsspel att köpa som jag rekommenderar !

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 732
Senast: s957
·
Övr. Hund Har sökt på aktivering i forumet men får mest bara upp trådar med ”bruksaktivering”. Och det passar verkligen inte mig och min lilltös...
Svar
16
· Visningar
1 390
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka