Vardagslydnad samt specifik jaktlydnad på drivande jakthund?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Jag har ingen jakthund själv, men skulle tycka det var intressant att veta vad som är viktig vardagslydnad och "jaktlydnad" på en drivande jakthund.

Skall hjälpa en person med lite tips och råd i vardagslydnad/grundlydnad med sin valp, då valpkurserna ställt in pga. Covid-19 mm.

Finns det någon slags jaktlydnad för drivande hundar?

Vad tränar ni mycket på med era jakthundar och vad anser lite extra viktigt i grundlydnaden?

Hej!

Jag har ingen jakthund själv, men skulle tycka det var intressant att veta vad som är viktig vardagslydnad och "jaktlydnad" på en drivande jakthund.

Skall hjälpa en person med lite tips och råd i vardagslydnad/grundlydnad med sin valp, då valpkurserna ställt in pga. Covid-19 mm.

Finns det någon slags jaktlydnad för drivande hundar?

Vad tränar ni mycket på med era jakthundar och vad anser lite extra viktigt i grundlydnaden?
Det är lite beroende på vilken typ av jakthund och vad man vill ha den till i framtiden. Jag jobbar mycket med kontakt men har mindre fokus på ett perfekt fotgående. Byteshandel är viktigt att jobba in tidigt med jakthundar så att man kan byta till sig det de har i munnen, att föraren är rolig att var tillsammans med och hittar på saker. Om det är en liten valp skulle jag inte säga att det skiljer så mycket från vilken hundras som helst.

Sen finns det lite olika läror, en del hävdar att allt för lydiga jakthundar jagar sämre men det köper inte jag för fem öre, däremot så krävdes det mycket skogsvana för att min skulle fatta att det var okej att söka ut ifrån mig trots att matte är världens bästa. Använder man sig däremot av den "gamla" sortens dressyr där hundarna lyder för att konsekvensen av att inte göra det är läskigt kan man råka ut för hundar som inte vågar lämna sin förare. Jag upplever att Ville som visserligen vet att matte kan bli arg när man gör dumheter så som stå på bordet och käka från tallriken (när matte ser) ändå vet att jag uppmuntrar att hitta lösningar och jobba självständigt. Vilket kan innebär att man fortfarande försöker komma åt att käka från bordet men inte så att matte ser :cautious::laugh:

Mina jakthundar: Beagle, Dreagle, labrador och en foxterrier har jag samma vardagslydnad som jag har haft på mina tidigare sällskapshundar.

Jag vill ha god kontakt med mina hundar och kunna kalla av dem från ett drev samt kunna kalla upp från gryt om det skulle behövas. Det är ett otyg med olydiga jakthundar enligt mig. Jag har då aldrig märkt att jakten skulle bli lidande av det även om jag hört äldre säga det.

Jag börjar egentligen inte den riktiga jaktträningen försen två år utan kör bara på vardagslydnad och kontakt i början. Dock mycket skogsvana i princip dagligen samt även prägling från valptiden. Tex beagle och dreagle får leka med rådjursskinn och gnaga på klövar. Terrier leker vi ofta i konstgjorda gryt och kallar in. Labrador spårar och uppmuntrar apportering. Men riktig jaktträning med skarpt läge väntar jag med.

Vänj gärna med skott ganska tidigt också. Börja väldigt försiktigt som att tex promenera långt från skjutbanan för att sedan närma sig pö om pö.

Förlåt att jag dubbelpostar nu men kom på att jag glömde det viktigaste är inkallning för mig. Det ska sitta ordentligt. Det ska sitta att man kalla av från drev dels pga om det pga om man skulle olyckligt få en in dålig träff på djuret så man kan kalla in och koppla.

Sen är det bra om drevet går mot vägar och hos oss är det mycket varg så jag kallar av om jag hittar spår i området. Nu gäller det ju att man är hyffsat nära då. Jag har ett jakthorn jag blåser i så någon km iaf.

Jakten blir också trevligare om har en god inkallning så man kan avsluta om och när jakten behöver avslutas.

Sen är det ju så klart svårt om det blir för långa håll och drev men då är det ju som det är. Får man fråga vilken ras och typ av drivande hund?

Inkallning! Det är a och o. Det är så otroligt mycket värt att ha en bra inkallning på en jakthund, oavsett vad den jagar. Ska man lära sin hund en sak, så är det just det.
Många lär sina hundar att bryta på drev med hjälp av de nyare pejlarna, där du kan pipa och vibrera halsbandet från handenheten, när du är långt från din hund. Det verkar fungera bra, men jag har inte testat själv.

Utöver det skulle jag inte säga att grundlydnaden skiljer sig något nämnvärt mot sällskapshundar. Jag tycker om när det är behagligt (för alla) att gå promenader, vill ha hundar som kan stanna kvar där jag sätter dem och som inte bryr sig så mycket om andra hundar när vi är ute.

Mina wachtelhundar har en ganska basic jaktlydnad, medans mina retrievers har en betydligt mer avancerad jaktlydnad. Deras olika arbetsuppgifter kräver ju olika typer av lyhördhet och samarbete.

Förlåt att jag dubbelpostar nu men kom på att jag glömde det viktigaste är inkallning för mig. Det ska sitta ordentligt. Det ska sitta att man kalla av från drev dels pga om det pga om man skulle olyckligt få en in dålig träff på djuret så man kan kalla in och koppla.

Sen är det bra om drevet går mot vägar och hos oss är det mycket varg så jag kallar av om jag hittar spår i området. Nu gäller det ju att man är hyffsat nära då. Jag har ett jakthorn jag blåser i så någon km iaf.

Jakten blir också trevligare om har en god inkallning så man kan avsluta om och när jakten behöver avslutas.

Sen är det ju så klart svårt om det blir för långa håll och drev men då är det ju som det är. Får man fråga vilken ras och typ av drivande hund?

Det är min pappas "arbetsvän" som har hunden och som jag förstått det som är det en Gonczy Polski. Vet ej vad för typ av jakt han tänkt använda den till men den är ju främst för vildsvin och hjort.

Tanken är att jag bara ska hjälpa till med lite enkel vardagslydnad då den bara är ca 4-5mån, så inte så mycket jakt relaterat. Tills han hittar en valpkurs att gå på, den han hade bokat blev inställd och han hittar inga andra som börjar i år.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag går nu i valpköpartankar då jag kommer att studera på distans och alltså vara hemma i 3 år framöver, känner att inget tillfälle är...
2
Svar
34
· Visningar
3 991
Gravid - 1år Hej Har en liten fundering hur ofta man skall/bör gå till både MVC och BVC... Väntar bebis i slutet av Aug samt har en 6 åring...
2
Svar
27
· Visningar
4 566
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben