Om man är i behov av det så tycker jag att man vid ridning kan använda strykkappor, lindor, damasker, boots osv. Vill
man bara skydda benen fast man kanske egentligen inte är så
himla nödvändigt så föredrar jag hellre senskydd än lindor.
Lindor måste man tvätta, senskydd är mer praktiskt att använda och är i regel lätta att hålla fräscha, och hästarna
ser mer ut som bodybuilders i lindor tycker jag. Fast vid
enstaka tillfällen ibland om hästen ska se extra prydlig ut
tycker jag allt att lindor går an, men inte jämt om det egentligen inte finns behov av att använda dom..
Ska man rida med lindor, finns det pololindor (?) som är hälften fleece och hälften elastiska. De är jätte bra och
enkla om man ska rida med lindor.
Efter ridningen kan man först kyla hästens ben men någon slags kyl gelé och sedan värma benen med ett värmande liniment - arnika gél är jätte enkelt att använda och fungerar väldigt bra. Alt. kan man spola hästens ben
om man har tillgång till spolspilta.
Över natten kan man linda hästens ben med fleecelindor och vanliga paddar. Min favorit är dock equiline (?) paddar, tjocka och rejäla.. Ev. kan man även använda arnika gél då man lindar hästen under natten. Anledningen till att hästen
ska lindas under natten är för att undvika gallor, eller om
hästen har råkat ut för någon form av skada, då kan det vara
bra om hästens ben är varma under natten.
Är det så att hästen haft tidigare skada men får ridas rel.
normalt, så ska man vara extra noga med att skritta fram
den ordentligt, minst 15 min, gärna 20 min eller mer.. Det är förstås bra om man skrittar av ordentligt också.
För att hästen ska må bra (översiktligt sätt) så är det ju
förstås bra om man kan jobba mkt lösgörande med den och få
den att avlasta frambenen och lägga mer tyngd med bakbenen
och liksom 'trampa under sig'...
Lite mer dyrbara hästar, framför allt, har oftast skydd eller lindor på sig i hagen. Man kan använda t.ex. skydd med fårskinn el. liknande, ej vanliga skydd då de kan 'brännas' om hästen har dom förlänge på sig. Annars
kan man linda (gärna med fleecelindor.)
Ovanstående är i alla fall vad jag fått lära mig..