Varannan helg hur delar ni upp det?

Förlåt om jag drar på stora växlar nu men jag blir verkligen upprörd över sånt här.

Vad är värst? Att du tvingas umgås med ditt ex och hans nya, eller att din dotter inte får ha sina föräldrar där eftersom de som en gång valt att skaffa henne tillsammans numera inte kan umgås? Om det är jobbigt för dig, vad är det inte för din dotter?

När din dotter tar studenten, gifter sig, döper ditt barnbarn eller firar barnbarnets födelsedag. Ska du då strunta i att komma? Eller tvinga dottern att välja vem av sina föräldrar som ska vara där?

Jag kan tänka mig att det kan vara en fruktansvärt jobbig situation för dig beroende på hur ditt ex har behandlat dig. Men du helt enkelt bara får inte reagera genom att skapa eller bidra till en ännu värre situation för din dotter.

Förra året hade exet jämna veckor och jag udda. Det slumpar sig så att nästan alla viktiga saker inträffade på jämna veckor och så blir det även i år. Jag tycker därför att det rättvisaste är att vi byter så att man har jämna veckor dt ena året och udda nästa å. Men nu tvärvägrar exet. Finnss det någon som kan bidra md tips på hur ni har delat upp det? Eller sitter jag fast med udda veckor resten av livet...?
Jag har konstant udda veckor och exet jämna. Det flyttar sig lite med skottåret vad gäller jul, nyår och påsk och midsommar. Sportlov och höstlov ligger ju tyvärr fast. Men för allas skull så funkar det bättre för oss att stå fast vis ojämn och jämn vecka.

/Gira som för första gången haft barnen på julafton men missade nyår istället....

Jag har ändå viss förståelse för TS ur ett perspektiv. Och tycker att hennes ex åtminstone kunde visa den respekten att i god tid meddela om han tänker åka på tävlingarna el ej.

Ponera att TS fortfarande både älskar och är förälskad i sitt ex, det kan inte vara helt lätt att se någon man älskar och saknar som man delat sitt livs största och viktigaste milstolpar med öppet demonstrera intima känslor till en ny partner.

Jag tycker det hör till allmänt hyfs att inte kladda på sin nya inför ett ex. Det är väldigt onödigt och lite elakt att peta i någon annans sår tycker jag...

Jag håller med dig @Lady_A att det är fult beteende av exet, riktigt elakt om han är medveten om hur det påverkar TS. Men att TS ska lyckas ändra ex-mannens beteende ser jag som en omöjlighet. Därav håller jag med andra i tråden om att TS behöver jobba med att hantera sina känslor och reaktioner, för dotterns skull men även för sin egen.

Nu vet jag inte vad det är för tävlingar det gäller, men tänker att måste man sätta sig/stå så man ser exet? Tänker att gäller det läktare kan man ju sätta sig så långt ifrån som möjligt av ren självbevarelsedrift? Är det inte typ snooker som spelas är det ju ofta hyfsat stora områden man kan befinna sig på.
Jag har all förståelse för att det kan va tufft att se exet med nån ny men dels är det nog bra att försöka bearbeta för sin egen skull (efter nåt år borde man gått vidare tänker jag? man måste ju inte älska dem och kan tycka de är apor men att bli superilla berörd, kanske kan va bra att försöka prata med nån utomstående om saken för att kunna bearbeta) och främst för dotterns. Men att gå dit, nicka och säga hej och sen befinna sig så långt ifrån dem som möjligt ser jag inte problemet med?

(syrrans svärmor är i din sits fast helgalen, det har väl gått en tio år sen hon skilde sig men vägrar fortfarande befinna sig på samma plats som sin exman och hennes barn måste mörka att barnbarnen träffar sin mor/farfar för annars blir hon knäpp och ställer till med scener, likadant vägrar hon komma på dop, bröllop etc om exmannen är där vilket nu då lett till att inget av hennes barn har gift sig för att de inte orkar med att de måste välja vem som ska få vara med.. I mina ögon är det extremt osunt beteende och jag tror det är bra för alla inblandade att man tar itu med sina issues innan man hamnar där, hon kan ju inte må bra av att leva så..)

Jag har ändå viss förståelse för TS ur ett perspektiv. Och tycker att hennes ex åtminstone kunde visa den respekten att i god tid meddela om han tänker åka på tävlingarna el ej.

Ponera att TS fortfarande både älskar och är förälskad i sitt ex, det kan inte vara helt lätt att se någon man älskar och saknar som man delat sitt livs största och viktigaste milstolpar med öppet demonstrera intima känslor till en ny partner.

Jag tycker det hör till allmänt hyfs att inte kladda på sin nya inför ett ex. Det är väldigt onödigt och lite elakt att peta i någon annans sår tycker jag...

Ja TS fd man beter sig illa men det kan ju inte TS påverka. Bara sig själv.

Och att inte gå på dotterns tävlingar för att ex plus ny kanske är där känns inte rätt i magen ur dotterns synvinkel.

Fast ett sätt att verkligen stanna kvar i sitt lidande är att a) organisera livet så att undvikandet av exet blir viktigare än det som faktiskt ÄR viktigt (se dottern tävla) , b) lägga ansvar på exet genom resonemang som "Jag tycker det hör till allmänt hyfs att inte kladda på sin nya inför ett ex".

Bättre att koncentrera sig på dottern och efter några gånger bli avtrubbad när det gäller exets hånglande.

Och jag skulle ALDRIG bjuda någon som dumpat mig tillfredsställelsen i att be honom meddela om han skulle vara där eller inte. No way.

Problemet är att exet alltid tar med sig den nya kvinnan. Jag har haft oturen att de har kommit som åskådare på tävling när det har varit min helg. Och jag pallar inte att se dem tillsammans. De äter upp varandra. Och när jag frågat exet om han åker eller ej så svarar han "vet inte". Jag klarar inte att möta exet alls.
Sitter dom på läktaren på en tävlingsplats och grovhånglar? Medan hans dotter tävlar? Personligen skulle det göra det lättare för mig att släppa taget och känslorna för exet om han betedde sig så inför mig, dottern och alla föräldrarna. Vill du verkligen ha honom?

Sitter dom på läktaren på en tävlingsplats och grovhånglar? Medan hans dotter tävlar? Personligen skulle det göra det lättare för mig att släppa taget och känslorna för exet om han betedde sig så inför mig, dottern och alla föräldrarna. Vill du verkligen ha honom?
Lite min tanke med. Vad man gör annars är väl en sak men vissa gånger, typ tävling, borde ju dottern ha uppmärksamheten om de är där kan man tycka.

Problemet är att exet alltid tar med sig den nya kvinnan. Jag har haft oturen att de har kommit som åskådare på tävling när det har varit min helg. Och jag pallar inte att se dem tillsammans. De äter upp varandra. Och när jag frågat exet om han åker eller ej så svarar han "vet inte". Jag klarar inte att möta exet alls.
Sitter dom och grovhånglar? Försök helt enkelt sätta dig där du slipper se. Säg bara snabbt hej hur läget sen sätter su sig någon annan stansJag håller hand och ger en puss ibland på min sambo när vi är på barnens aktiviteter. Det gör jag oavsett om hans ex är med eller inte. Jag förutsätter hon har kommit över min sambo.jag tänker inte vara annorlunda för att hon är ett ex. Är det länge sen ni separerade? Är det nyligen så kan jag förstå dina känslor. Har du någon ny?Kan det vara så han är avig att du kommer för du "tar över" hans ansvarsområde när du är där? Jag säger inte att du gör det. Men jag har "sett" andra sidan där mamman både kommer med extrakläder till barnen och fika när vi har fixat allt och det är vår vecka. nu är nog ditt barn äldre så inte så aktuellt kanske? Jag förstår det är svårt med ex och nyas. Har dom varit ihop länge? Hon kanske vill visa dom hör ihop nu? Dom kanske lugnar ner sig sen

Dottern tävlar i Taekwondo. Oftast i en relativt liten hall. Exet gillar att vara i centrum så han syns och hörs. Jag lider av panikångest så att se eller höra honom har tidigare utlöst panikattacker. Jag medicinerar men mot panikångesten hinner jag inte ta något, attackerna kommer så plötsligt. Jag har t.o.m. fått attacker bara av att höra hans röst nere i hallen när han hämtar dottern. Jag brukar se till att inte vara hemma när han ska hämta.

Sitter dom och grovhånglar? Försök helt enkelt sätta dig där du slipper se. Säg bara snabbt hej hur läget sen sätter su sig någon annan stansJag håller hand och ger en puss ibland på min sambo när vi är på barnens aktiviteter. Det gör jag oavsett om hans ex är med eller inte. Jag förutsätter hon har kommit över min sambo.jag tänker inte vara annorlunda för att hon är ett ex. Är det länge sen ni separerade? Är det nyligen så kan jag förstå dina känslor. Har du någon ny?Kan det vara så han är avig att du kommer för du "tar över" hans ansvarsområde när du är där? Jag säger inte att du gör det. Men jag har "sett" andra sidan där mamman både kommer med extrakläder till barnen och fika när vi har fixat allt och det är vår vecka. nu är nog ditt barn äldre så inte så aktuellt kanske? Jag förstår det är svårt med ex och nyas. Har dom varit ihop länge? Hon kanske vill visa dom hör ihop nu? Dom kanske lugnar ner sig sen

3 år och de kladdar väldigt på varandra hela tiden.

@alazzi panikångest sitter i hjärnan. Och då är det också med hjärnan man måste bena ut ångesten, gärna tillsammans med medicinering.

Det har gått tre år och du verkar ha fastnat i ditt eget tankemönster kring exet. Ju mer du funderar, planerar och undviker, desto mer underhåller du din ångest.

@alazzi panikångest sitter i hjärnan. Och då är det också med hjärnan man måste bena ut ångesten, gärna tillsammans med medicinering.

Det har gått tre år och du verkar ha fastnat i ditt eget tankemönster kring exet. Ju mer du funderar, planerar och undviker, desto mer underhåller du din ångest.

Det stämmer. Men 2 års gruppterapi har inte hjälpt. 2 år var tydligen maxtiden så nu har jag inte ens den hjälpen länge. Jag får ofta svårt att andas och får fysiska problem av hans wattsapp mess...

Jag är så himla ensam. Hade jag sällskap till tävlingarna skulle jag våga gå dit även på hans helger. Nu vågar jag det inte. I somras hade jag tur som hade besök när dottern tävlade på hemmaplan.

Det stämmer. Men 2 års gruppterapi har inte hjälpt. 2 år var tydligen maxtiden så nu har jag inte ens den hjälpen länge. Jag får ofta svårt att andas och får fysiska problem av hans wattsapp mess...
Kan du försöka använda messen, och hans besök vid hämt/lämna som egenträning? Alltså att du djupandas allt vad du orkar, andas i fyrkant osv medan du är hemma och alltså trygg?

Just det där med sällskap funderade jag också på. Finns det verkligen ingen som kan gå med dig tills du känner dig säkrare?

Jag blir så provocerad av den där typen. Har noll goda råd att ge men vill påpeka att jag är imponerad över hur långt du har kommit från ett jäkligt dåligt utgångsläge. Vad skulle han dra iväg er utomlands för och rycka bort dig från jobb och nätverk. GRRRRRR!

Ok. Då är du nog tvungen att reda upp det på egen hand, med små små steg. Typ att börja med messen hemma.

Förresten: dottern tävlar väl för en klubb? Finns det inga föräldrar där som du kan haka på?

Ok. Då är du nog tvungen att reda upp det på egen hand, med små små steg. Typ att börja med messen hemma.

Förresten: dottern tävlar väl för en klubb? Finns det inga föräldrar där som du kan haka på?
Nej eftersom exet omger sig med de föräldrarna och kör sin egoshow. "Allt ljus på mig"

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 897
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 200
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar