Varannan helg hur delar ni upp det?

alazzi

Trådstartare
Förra året hade exet jämna veckor och jag udda. Det slumpar sig så att nästan alla viktiga saker inträffade på jämna veckor och så blir det även i år. Jag tycker därför att det rättvisaste är att vi byter så att man har jämna veckor dt ena året och udda nästa å. Men nu tvärvägrar exet. Finnss det någon som kan bidra md tips på hur ni har delat upp det? Eller sitter jag fast med udda veckor resten av livet...?

Vad är det för "viktiga saker"? Går det att lösa genom att byta enstaka helger?

Jag vet att jag, som tonåring, försökte få mina skilda föräldrar att byta system från varannan till var tredje vecka. Det gick inte alls. Nya partners som också hade "gamla familjer" gjorde systemet helt orubbligt då en förändring hos oss skulle kräva motsvarande förändring hos ytterligare fyra hushåll. Det slutade med att jag diffade ett par dagar hit och dit när det behövdes. Stannade ett par dagar längre ena veckan och några dagar kortare nästa. Storhelger och semestrar har vi löst från år till år och då frångått veckosystemet.

Vi hade samma veckor jämt. Vid viktiga saker bytte vi tillfälligt eller att barnen kom hem/åkte iväg den stunden det var något särskilt. I vårt fall var det jag som inte ville byta då vänner och sambon var barnlediga samma helger som jag.

Hur man delar upp det är ju upp till föräldrarna att bestämma sålänge det inte finns någon dom. I ert fall när dottern är så stor anser jag att hon ska få vara med och bestämma. När våra (jag har två och sambon två) barn var så stora hade vi inte varannan helg alls längre utan barnen bestämde själva när de ville åka/vara här. Mina barn åkte inte till sin pappa mer än på födelsedagar typ när de var så gamla som din dotter är nu.

Vad är det för "viktiga saker"? Går det att lösa genom att byta enstaka helger?

Jag vet att jag, som tonåring, försökte få mina skilda föräldrar att byta system från varannan till var tredje vecka. Det gick inte alls. Nya partners som också hade "gamla familjer" gjorde systemet helt orubbligt då en förändring hos oss skulle kräva motsvarande förändring hos ytterligare fyra hushåll. Det slutade med att jag diffade ett par dagar hit och dit när det behövdes. Stannade ett par dagar längre ena veckan och några dagar kortare nästa. Storhelger och semestrar har vi löst från år till år och då frångått veckosystemet.
Det är främst dotterns tävlingar. Jag missade många viktiga tävlingar förra året och samma tävlingar ligger på samma helger alla år. Extra surt var att jag alltid i efterhand fick veta att pappan inte heller hade åkt med till tävlingarna utan han lät en annan förälder köra.

Det är främst dotterns tävlingar. Jag missade många viktiga tävlingar förra året och samma tävlingar ligger på samma helger alla år. Extra surt var att jag alltid i efterhand fick veta att pappan inte heller hade åkt med till tävlingarna utan han lät en annan förälder köra.
Det här är nog antagligen en korkad fråga men kan du inte åka på tävlingarna även om det är ditt ex helg?

Min dotter bor varannan vecka och vi gör veckobyte vid varje årsskifte. Där hon bor över nyår stannar hon 1,5 vecka och därefter 1,5 vecka hos den andra.
Det är främst för att jul och nyår ska vara vartannat år på respektive ställe.

Jag hade åkt på dem ändå. Typ föräldramöten, tävlingar och annat är det väl fullt normalt att båda är med på oavsett om man är skilda eller ej?

Men det finns väl inget som hindrar att du åker på dem ändå? Jag har alltid åkt på sådana saker oavsett om barnen har varit här eller hos sin pappa. Det har väl inget med att göra vart hon kommer åka sedan? Eller är det ditt ex som inte tycker att du ska komma på "hans" helger? Om det är så så skit i det! Du är i din fulla rätt att åka dit du vill när du vill.

Vi har oxå varannan vecka, jag har jämna veckor och skulle inte vilja byta - då skulle förvirringen bli stor vid årskiftet ;) Vi har gjort så att vi byter & anpassar "helgerna" istället, Dvs har dottern varit hos exet på jul/nyår förra året så är hon oss mig under jul/nyår året därpå. oavsett om det är jämn eller ojämn vecka. Det brukar ofta lösa sig. Egentligen är det bara jul och nyårshelgen som vi brukar anpassa. Påsk brukar hon oftast fira hos exet då hans familj har lite mer påsktraditioner än vad jag och min sambo har.

både förra året och i år var det ju så bra att det blev helt naturligt och vi behövde inte ändra något.

Förra året hade exet jämna veckor och jag udda. Det slumpar sig så att nästan alla viktiga saker inträffade på jämna veckor och så blir det även i år. Jag tycker därför att det rättvisaste är att vi byter så att man har jämna veckor dt ena året och udda nästa å. Men nu tvärvägrar exet. Finnss det någon som kan bidra md tips på hur ni har delat upp det? Eller sitter jag fast med udda veckor resten av livet...?
Jag hjälper mga par att hitta lösningar på boendet och det vanligaste är att man har sina fasta varannan vecka men att alla årets extra helgdagar firas varannan gång hos resp oavsett vilken vecka de infinner sig på.

Om det däremot handlar om tävlingar på vanliga helger så skulle jag köra/följa med oavsett vems helg det var.

Problemet är att exet alltid tar med sig den nya kvinnan. Jag har haft oturen att de har kommit som åskådare på tävling när det har varit min helg. Och jag pallar inte att se dem tillsammans. De äter upp varandra. Och när jag frågat exet om han åker eller ej så svarar han "vet inte". Jag klarar inte att möta exet alls.

Men om han har kommit dit på din vecka får du göra samma sak, och försöka undvika honom och den nya kvinnan i den mån det går och fokusera på dottern.

Problemet är att exet alltid tar med sig den nya kvinnan. Jag har haft oturen att de har kommit som åskådare på tävling när det har varit min helg. Och jag pallar inte att se dem tillsammans. De äter upp varandra. Och när jag frågat exet om han åker eller ej så svarar han "vet inte". Jag klarar inte att möta exet alls.

Det går du nog försöka släppa. Det är ju inget du kan påverka.

Fast det måste väl vara fritt fram från bägge håll att besöka dotterns tävlingar?
Du får försöka stå ut.

Jag kan inte se annat än att du blir så illa tvungen att lära dig det.

Annars kommer du ju också att placera din dotter i lojalitetskonflikter vid varenda händelse, såsom tävlingar, födelsedagar och så vidare där hon blir tvungen att välja mellan dig och sin pappa.

Jag tror att många av oss har någon (vuxen) bekant som har just det problemet att den ena av deras föräldrar vägrar att delta i saker om den andra föräldern är där. Det vore ju bra om din dotter kan få slippa det.

Det här får du jobba på tycker jag. Din dotter ska inte behöva lida för att du inte vill vara på samma plats som ditt ex med hans nya.
Har du pratat med ditt ex och be honom att ta det lite lungt med uppätandet av den nya när ni är på samma plats? Självklart lite fint formulerat och säga att du skulle uppskatta det.

Det här får du jobba på tycker jag. Din dotter ska inte behöva lida för att du inte vill vara på samma plats som ditt ex med hans nya.
Har du pratat med ditt ex och be honom att ta det lite lungt med uppätandet av den nya när ni är på samma plats? Självklart lite fint formulerat och säga att du skulle uppskatta det.

Det skulle jag aldrig kunna med. Vill de hångla så halsmandlarna syns- inte min ensak.
Jag kanske skulle ogilla det, men har knappast mage att framföra det. Vill jag hindra det får jag väl sätta mig bredvid och konversera.

Jag förstår dilemmat och att det är jobbigt, men jag måste tyvärr ställa mig till skaran som säger att det nog är bäst om du lär dig stå ut. Jag tänker att det är lättare att lära sig nu, i lagom takt där du kan undvika dem så gott det går, istället för under de evenemang som det inte går att fira två gånger, typ dotterns student osv.

Vi hade det problemet i vår familj. Vi kunde inte ens planera vårt bröllop som vi ville utan att bli påverkade av makens föräldrars problem att ses. Nu låg det visserligen mer bakom än "bara" relationen dem emellan men när vi fått tjejerna så sa jag att nu fick dom allt lära sig att stå ut. Jag vägrar hålla två kalas och utesluta den ena parten från de stora "riktiga" kalaset bara för att dom har en dålig relation. Dop, skolavslutningar, konfirmationer, bröllop osv osv går inte ens att fira två ggr. Jag tänker att det är bättre för dig att ta och bita i det sura äpplet med en gång, för din dotters skull.
Jag vet inte om det varit otrohet el liknande inblandat men oavsett, så är det nog ett bra sätt att bearbeta det och komma vidare istället för som en av makens föräldrar som fortfarande, 35 år senare, är bitter.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 897
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 200
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar