Våran idé om Häst Taxi!!

Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Strålande ide!! Som någon sa så kan du ju ta e-kort om du inte redan har, koppla på en till transport bakpå så kan du vips köra 4 hästar på en och samma gång :)

Har ju själv bil o transport men hade jag inte vilket det ju faktiskt är många som inte har så skulle det absolut vara ett alternativ. Kanske lite dyrt men ni får väl prova er fram :)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ja det vore ju nåt att investera i. Bra idé :D


Vi har nu idag skickat ut och satt upp markandsundersökningslappar för att om ca 2 veckor samla in dem och se om någon verkar intresserad. Många är positiva men vissa säger de aldrig skulle lägga de pengar på en körning. men jag tror nog som någon sa idag att Behovet kommer att öka när de ser fördelarna med det.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Såg i senaste numret av ridsport att det var en annons om just hästtaxi med två hästars lastbil där. I annonsen står det att de utgår från Skåne och kör både lokalt och längre resor, prisexempel 3000:- + moms för resa Skåne-Stockholm.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Det är säkert en bra idé men jag skulle aldrig anlita er pga det är för dyrt.

Här hyr vi släp för 200kr så det skulle aldrig löna sig.
Om jag ska frakta häst till uppsala som jag gjorde i fredags hyr jag självklart in hästlastbil men enbart då ett bra företag med gott rykte sen flera år.

Men att hyra in en så dyr tjänst för att åka till tävling eller vet skulle jag inte göra tyvärr.



Men det finns säkert andra som skulle.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ja det var där vi fick idéen ifrån :bump:
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ja många tänker ju så som du gör. Men här i blekinge är det svårt att hyra hästsläp, inte många mackar har den möjliheten längre.

Fördelen med om man ska åka längre med en häst och som du kanske anlitar en större lastbil så blir du bunden till deras tider och deras rutt, smittorisk med mera.

Men med vår bil bestämmer kunden tiden hästen ska hämtas, det är alltid steriliserat mellan varje åkning, det är en lugn miljö som passar bra för ston med föl, sjuka hästar, stressiga hästar. En stor skillnad med att åka lastbil eller vanligt transport är bekvämigheten för hästen.

Hästar trivs inte att åka framlänges utan står helst diagonalt men gärna baklänges, plus att en lastbil slamrar inte, skumpar inte och tar bort en del av ljuden utifrån. Bekvämare helt enkelt än en vanlig transport.

Men vi kan ju inte köra alla hästar... så detgör inget att många är ekonomiska och kör egen bil med släp.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Bra idé men alldeles för dyr. Hur många unga eller studenter har pengar liksom? Inte många och ska man på tävling vill man ha transporten kvar för att förvara både grejor och häst i och vad skulle inte det kosta? Då behöver man ju inte anlita er många ggr förrän det kostar lika mycket som om man skulle köpa sig en egen transport och en hästtransport är inte speciellt dyr att äga...Och det känns som att de flesta hästfolk har inga pengar och dem som har dem har råd med en egen lastbil och är inte överdrivet många. Jag som kör min häst 3-4 ggr/vecka till träningar skulle inte använda mig av det jag är pågång att köpa en egen lastbil istället men klart åker man iväg väldigt få ggr med sin häst så kan man ju överväga att ta en hästtaxi det skulle jag nog göra men då är det svårt att bygga upp ett nät av kunder... Men idén är bra frågan är om den är tillräckligt lönsam och om vi snåla svenskar verkligen betalar för det som det i verkligheten kostar för att ni skall kunna hålla igång..
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Hästar trivs inte att åka framlänges utan står helst diagonalt men gärna baklänges, plus att en lastbil slamrar inte, skumpar inte och tar bort en del av ljuden utifrån. Bekvämare helt enkelt än en vanlig transport.

Hur vet du att hästar inte trivs att åka framlänges? Tror det är högst individuellt, haft släp där dem står både baklänges och snett och min plutt trivs bäst i ett skruttigt gammalt vanligt standard hästsläp då går han in direkt, och står stilla och är lugn när man stannar för att kolla honom, det har han inte varit innan...Men du kanske kan prrata med hästarna?
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Svenskar om några är väl duktiga på att lägga pengar på "onödigt", svenskar har råd att vara bekväma. Men många hästägare har ju ansträngd ekonomi och har inte råd med lite bekvämlighet och enkelhet.

Tävlingskörningar blir självfallet en liten del. Den stora delen blir nog att hämta eller lämna hästar på annan ort, hästar som säljs eller ska till nya stall med mera. Ston som ska till betäskning/inseminering kommer ju säkert dra in lite extra under den säsongen. Man måste se brett!! :D

Studenter kommer förmodligen att få rabatt och studenter har väl föräldrar hoppas jag?? :D

Men dom som inte har pengar kommer ju aldrig att ha råd, de cyklar väl hem efter pubbesöket med... ;)

Men det är jättenyttigt att ni säger precis som det är. Vi kanske kommer titta över priserna igen men jag tror mer på en studentrabatt än att sänka för alla.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ursäkta? Prata med hästar? Om det är en sådan konversation på den nivån du vill föra så snälla låt bli.

Det finns forskning på det har jag för mig och jag har gått hästutbildning på både gymnasie och högskolenivå (inget skrytsamt men ändå) och det är vad som sagts då. Inget jag hittat på. Det finns ju en anledning att så fort det är möjligt så byggs transporter så hästarna kan stå diagonalt eller baklänges...

Givetvis är allt individuelt. Hästar är vanedjur och har den en gång lärt sig att stå på ett vis i en transport så trivs den kanske bara så sen.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Låter som en superbra ide. Jag hade blivit kund direkt om ni fanns i närheten.


Lite tankar:

Hur skulle ni göra om det var frågan om en ung tjej som ska ut och tävla med sin ponny och pappa och mamma vill inte köra eller ens följa med?
Tyvär finns det ju sådana föräldrar.
Lilla Anna har inte råd att betala för en hel dag, kommer det finnas ngn maxgräns för kostnader? (Ni lär få den frågan, kanske även om inte i just tävlingssammanhang). :)

Kommer ni konkurera med hästbussar och köra en häst från punkt A till B, bara en sträcka?


Kommer ni ha dragkrok på hästbussen? Så ni kan lägga till ett hästsläp?
Så ni kan köra Anan och hennes tre kompisar (med hästar) till tävlingen?
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Dragkrok kommer det nog finnas, om inte jst bara för att andrahandsvärdet blir bättre på lastbilen tror jag.

Skulle en yngre behöva tjej behöva åka på en tävling skulle vi nog villja att denne hade en målsman med sig eller annan ansvarig. Men en åldersgräns på kanske 16 år och över borde ju gå bra. Men det är målsman som ska boka resan.

Ja vi ska konkurera med de större bussarna så sett at vi kommer vara rikstäckande vad gäller att hämta eller lämna hästar. Vi kommer då förhandla fram individuella priser beroende på avstånd. Men max 8h får hästen åka i transport utöver det behövs ett utäkat tillstånd för chauffören. Om jag läst alla papper rätt...
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Oj, va slarvigt jag skrev... ni får ha överseende med det!
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Låter som något jag skulle kunna tänka mig att använda :) Ett hett tips är att ha en riktigt snygg och lättnavigerad hemsida, som man kanske kan beställa tid på direkt? Vore ju skitsmidigt!
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag tycker inte att det här egentligen skiljer sig från andra transportföretag som transporterar hästar. Där kan man också få korta transporter och i små bilar.

Om ni inte redan fått reda på det så kommer det att krävas en hel del både utbildning och tillstånd för den här verksamheten. Det kostar en del när man startar upp för då ska ju allt betalas på en gång. Sedan blir det lite olika några är permanenta, några ska förnysa med några års intervaller och andra varje år.
Saker som kommer att behövas är t ex kompetensbevis, godkänd transport för yrkesmässig trafik, registrering hos Jordbruksverket som godkänd transportör, tillstånd från Åkeriförbundet, troligen också färdskrivare i bilen o s v.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ja vi söker efter någon privat eller något företag som är bra på det utan att kosta skjortan helst. Men hellre lägga mycke pengar på en skitbra hemsida än mindre pengar på en skitsida...
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

EEh ja det är väl klart vi kollat upp :D Det han behöver eftersom han inte kommer köra häst mer än åtta timmar så är det kompetensbevis, godkännande av länsstyrelsen av transporten och så tillstånd av jordbruksverket. Sen har vi alla försäkringar, underhåll av bilen, leasingavtal, arbetskläder, reklam, m.m. m.m. m.m. Det blir en lång lista med kostnader.

Att större häståkerier har mindre lastbilar är ju jättebra. Det betyder ju att vi inte måste kämpa mot att alla är ovetandes mot fördelarna med det. Vet du någon speciell?? Det borde vi kolla upp villka som gör så och ungerfärliga priser, tack för tipset!
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag tror de allra flesta har det för de kör helt enkelt och hämtar upp hästar på mindre ställen med de små bilarna. Ska hästen sedan åka längre så lastas den om på en större. Det är ju trots allt mer bekvämt för hästen i en luftfjädrar stor lastbil än en liten.
Här nere vet jag att Jägersro, Jardby och Håkans har små för de har jag antingen själv använt eller sett andra använda dem. Men jag tror som sagt att de allra flesta har det.

Kom på en sak till som jag vet att många mindre hästtransportörer antingen inte vetat om eller struntat i. Det är ansvars försäkringar. Inte det billigaste men om olyckan är framme så hade det nog varit klart billigare ändå. En liten transportör som jag använde för några år sedan fick lägga ner hela verksamheten och gick ev också i konkurs. För att det inte fanns en ordentlig försäkring när en häst råkade ut för en olycka i samband med transporten. Kan tillägga att även chauffören (ägaren till transportfirman) blev skada i olyckan. I hans fall så blev hans skad så illa att han inte kunde arbeta på ca ett år och utan ordentliga försäkringar klarade han inte av att varken att betala det hästägaren begärde i skadestånd eller behålla rörelsen. Kan ha varit så illa att kronofogden i slutet tog hans hus. Men vid laget hade jag tappat kontakten så det är jag inte säker på.
 
Senast ändrad:
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Men jag ser nackdelen med det du beskriver. Ägaren kan inte bestämma tid och datum för körningen, ägararen kan inte följa med hela resan.

Det är som skillnaden mellan en vanlig taxi och en linjebuss. Jovisst det går bussar men du måste anpassa dig till dom och samsas med andra. Men medans taxin hämtar dig och kör dit du vill när du vill.

Förstår du? Vi ska kolla upp dem du nämnde, tack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp