Våran idé om Häst Taxi!!

Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ska förtydliga detta en gång för alla... jag har 80p högskoleutb. i företagande med häst, BYS. Jag VET det mesta kring hur man driver ett företag om inte så vet hur jag tar reda på det. :grin:

Ansvarsföräkring är A och O och man ska aldrig anlita något företag som inte har det!!!! :bow:

Jag är givetvis tacksam för att ni skriver sådant ändå men jag vill inte ni ska tro att vi är blåögda och tror det är en dans att starta företag och sen driva det. Vi vill ha lite tips och ideer kring själva idén Hästtaxi. :D
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

tycker att det är en jätte bra ide!!!

Lycka till med nya företaget;)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Själv tycker jag att det låter som en jättebra idé! :d
Verkar ju även som om Ni har koll på det här med ekonomin. Det första året om inte åren, är ju alltid hundår, men är man väl införstådd i det, vilket Ni verkar vara, så tror jag absolut att Ni ror iland med Ert företag.
Själv har jag egen transport så jag vet inte om just Jag hade använt hästtaxi. Men idén är inte dum alls.

Lycka till!!!! :bump:
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag vet inte.

De stora transportörerna kör ju från punkt a till b. Ofta från travbanorna. Åtminstone här uppe nyttjas de främst för de långa resorna, ex när man köper häst långt bort.

Att nyttja hästtaxi till tävling odyl, verkar alldeles för dyrt. Har man det intreset, ser man nog till att ordna transporterna. Det är inte bara tävling, utan träning m.m.

Vill man iväg ofta med hästen, blir det billigare att ta körkort och köpa släp själv i längden.

Ärligt tror jag inte att iden skulle funka här uppe hos oss. Trist men sant.

Norrland
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Tycker det låter som en jättebra ide även om jag själv har bil och släp.

Ett tips inför tävlingskörningen. En dressyrtävling tex kan dra ut på tiden och kunden få väldigt lång "stand by-tid". Då kan det väl vara ide att ni tar en annan körning imellan. Säg mellan 13-17 och då erbjuda att hyra ut ett tåligt låsbart sadelskåp(eller vad det heter) som kunden kan förvara alla sina grejjer i väntan på hemfärd.

/T
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jadu, jag har småtänkt på det där med. Det vore ju en lösning men då funkar det bara om det finns ett tävlingsstall/boxar men det kanske det finns på de flesta tävlingarna kanske??
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Funderade på denna idé själv för ett par år sedan då jag köpte min lastbil men insåg snabbt att det fanns för mycket nackdelar för min del att satsa på detta, dels ansvaret (även om man har försäkring) man faktiskt har när man kör någons annan häst om det händer en olycka antingen med hela ekipaget, hästen eller bilen och sedan anser jag att skaffar man sig en fin lastbil ( i detta fall är det ju min egen bil som jag kör mina hästar i också) som det ska slitas på i denna typ av verksamhet kände jag mig tveksam på om det verkligen kunde generera de pengar som det är värt, slitage på lastbilen blir en stor kostnad även om den är ny från början...:(

De priser du angett låter på tok för låga för vad tjänsten bör kosta tycker jag, 125 eller 200 i framkörning (inkl moms?) det är ju ingenting egentligen som motsvarar slitaget på själva bilen eller er tid, men det är ju upp till er hur mycket ni är beredda att lägga ur egen plånbok på jobbet o bilens "omvårdnad" och reparationskostnader men en sådan här verksamhet anser jag kräver en bil i toppskick maskinellt och för att folk ska vilja anlita er bör den se fräsch och modern ut även om du säger att vissa kan tänka sig att anlita slakteriets bil...:p

Jag kollade upp vad som behövdes för att kunna göra detta, alla försäkringar för företaget, bilen, mig, hästen osv samt kompetensbevis, färdskrivare, alla extrakorten (minns inte nu vad de heter) från vägverket som ska medtagas och kontrolleras vid ev poliskontroll etc etc men sedan tyckte jag att det började bli lite jobbigt och kostsamt att behöva ta ytterligare ett "körkort" (jag har C och BE) när man behövde yrkestrafiktillstånd då jag från början inte var så insatt i att det skulle vara så omfattande att göra kortkörningar så då la jag ned det hela då jag kände att det kommer ändå aldrig att löna sig ekonomiskt. Jag tänkte mig ju detta som en kompletterande tjänst i mitt företag (inackorderingsstall) och inte som en heltids sysselsättning så det är ju klart annorlunda situation för er som satsar på detta till 100%:)

Idén tycker jag dock är väldigt bra och jag tror det finns efterfrågan var man än befinner sig i landet, jag har fått många förfrågningar från både mina egna hyresgäster och andra, som vet att jag har denna bil, om jag vill köra deras häst men nu kan jag ju inte det då jag inte har yrkestrafiktillstånd, det har hänt att jag tagit med en kompis häst på tävling tillsammans med mina och den hästen var inte kul att ha i bilen, skrapade och sparkade loss gummi/läder inklädda väggar och var allmänt störig så jag är rätt glad att jag aldrig gjorde något åt idén med häst taxi;) men det är ju mest för att det är "min" bil.
Hade jag en extra bil bara för sådan verksamhet skulle det vara ett mindre bekymmer.

Ett förslag gällande detta med att köra till tävling, om chauffören inte vill vänta på tävlingsplatsen eller kunden inte vill betala den kostnaden kanske det kunde vara en idé att om ni nu kan koppla släp efter, ställa av detta på tävlingsplatsen så kan kunden ha saker i transporten under dagen:idea:
men det kanske blir lite kaka på kaka att köra både bil och transport och bara en häst och dessutom inte mer pengar för det....:p

Oj, nu vart det ett långt inlägg...:D avslutar med ett lycka till!:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

DU vad roligt, bara igår tänkte jag på det du skrev om. Att koppla på ett extra hästsläp att lämna på platsen. Men jag kände att då kan väl lika gärna hästägaren hyra ett eget släp och köra dit.... för det blir ju verkligen kaka på kaka plus att maken min (chauffören) måste ha BE isåfall...

Vi tänker såhär med framkörning och sen den fasta miltaxan.

Framkörningsavgiften:
Kunden nära ska inte känna att det blirför dyrt om den nu bara vill åka några mil.
Kunden långt borta ska inte känna att det blir dyrare bara för att den bor långt borta.
Därför är den låg och oberoende av avstånd till adressen.
Men om vi ska köra längre sträcka, exempel till stockholm för att hämta häst, då kommer den kunden få en offert på just den körningen. Man får ju inte förlora något på det.

Fasta miltaxan:
Den täcker drivmedel för både tur och retur resa samt alla andra kostnader. Den kommer ligga mellan 65 och 75 kronor. Vi räknar på det lägre. Vi har gjort så för att kunden ska känna att den "bara" betalar för den tid hästen faktiskt åker i transporten, men egentligen betalar kunden för den tomma resan också... :D



Det vi fått fram enligt alla papper, kontakter och regler så behövs det.

Länstyrelsen ska besiktiga bilen, det intyget och ansökan om hästtransoprtörlicensen ska skickas till jordbruksverket.

Kompetensbevis tas under en kurshelg någonstans i i sverige, vi har redan alla studiepapper till detta. De heter Förordningen och den såkallade L-femman.

Eftersom han aldrig kommer ta en körning där hästen åker över 8h så behövs ingen färdskrivare.


Försäkringar:
Ansvarsförsäkring, bilförsäkring, avbrottsförsäkring, sjukförsäkring och andra som kommer bakas in som kan vara bra om något händer.




Alternativt är att göra som de i stockholm med samma affärside, de tar 80kr milen både tur och retur men ingen framkörningsavgift.

Men det tycker jag är orättvist mot de kunder som bor längre bort, det blir mycket dyrare för dom än de som bor nära företaget. En kund som bor 8 mil från företaget får betala 640kr bara för att de ska komma dit medans den som bor inom en mils radie bara betalar 80kr för att de ska komma dit...

Och sen då betala för det dom kör sen med. Pengarna drar iväg... men det är ju stockholm det.


Vi kommer att leasa och köra med splitter ny (hur länge den nu kommer se ny ut får vi se) modern lastbil som är snygg och ger bra komfort. Kunden ska känna att den skämmer bort sin häst nästan. Kunden köper med ögat!! :D
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Du verkar ha koll på försäkringar men jag vill lägga till en... tänk på att pensionsspara samt ha olycksfallsförsäkring också.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ja, haha, glömde skriva den. Tänkte nog skriva sjuk och olycksfallförsäkring men stannade på sjuk....

Pensionsspara är ju ett måste och det har vi räknat med... tror jag... hmhm, han kan ju ta ut en vettig lön iallafall och då har han råd att pensionsspara.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

maken min (chauffören) måste ha BE isåfall...
Har nu tänkt att ni "bara" ska ha en B-korts bil?
Då blir jag väldigt tveksam till om det kommer att löna sig. Finns ju väldigt få sådana som får lasta mer än en stor häst åt gången och vissa knappt det end. Så det blir ju då kanske till att ta till både bil och släp för att köra två hästar. Vilket då medför ökade kostnader för drivmedel och slitage. Tror det minsta man behöver är en tvåhästars C-korts bil för att ekonomi i det, så att man vid behov kan köra antingen två hästar eller en stor och tung häst. Vilket i sin tur då ju troligen kommer att kräva även ett CE-kort om man ska hänga på en släp.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Spännande idé, Sverige behöver fler entrepenörer och egenföretagare!:)
Iom att du har ett heltidsjobb har ni ett visst spelrum att testa idén, därför säger jag bara Go for it (friskt vågat hälften vunnet) och lycka till!!

Mitt enda tips är att se till att ni verkligen når ut till de olika kundgrupperna ni tänkt er, genom riktad reklam. T.ex. lämna broschyrer på seminstationer i närheten, som är riktade just till avelsfolk.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Har nu tänkt att ni "bara" ska ha en B-korts bil?
Då blir jag väldigt tveksam till om det kommer att löna sig. Finns ju väldigt få sådana som får lasta mer än en stor häst åt gången och vissa knappt det end. Så det blir ju då kanske till att ta till både bil och släp för att köra två hästar. Vilket då medför ökade kostnader för drivmedel och slitage. Tror det minsta man behöver är en tvåhästars C-korts bil för att ekonomi i det, så att man vid behov kan köra antingen två hästar eller en stor och tung häst. Vilket i sin tur då ju troligen kommer att kräva även ett CE-kort om man ska hänga på en släp.


Hej på dig. Maken här.
Jag (Chaffören) ha kollat upp allt & vridigt på allt m.m. Vi VET att man inte kan ta alla stora hästar men så som läget ser ut på marknaden så transpoterar en person oftas en häst sällan 2 hästar.
Marknaden på häst är stor å vi ska bara täcka upp där vi kan köra med våran bil.
Och alla certifikat m.m som behövs kommer jag att ha.

MVH Chaffören.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Eftersom han aldrig kommer ta en körning där hästen åker över 8h så behövs ingen färdskrivare.

Är du helt 100 % på det här? Vi åkte nämligen på att montera färdskrivare, och vi hade bara kortkorta körningar, eget ekipaget med eget innehåll (både hästar och annat, lb-reg. och släp).

Tyvärr blev det en rätt dryg kostnad, särskilt eftersom vi bara hade den bilen 6 månader efter montaget. Även om vi har kvar fs så har vi ingen användning av den nu, vilket känns surt på så sköna tusenlappar...
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Färdjournal
För internationella transporter av nötkreatur, får, get, gris och oregistrerade hästar måste du ha en färdjournal. En häst är oregistrerad om den inte är införd eller inte berättigar till införande i en stambok. Du hittar färdjournalen under länken i högermenyn.
Så här ska du göra

1. Två arbetsdagar före avresan ska du faxa in avsnitt 1 av färdjournalen till Jordbruksverket. Faxnumret är 036-12 63 40.

2. Därefter skickar Jordbruksverket tillbaka ett godkännande till dig som ska transportera.

3. Du genomför transporten. Färdjournalens avsnitt 2 och 3 fyller du i vid behov och de ska vara med under transporten.

4. Efter resan skickar du in färdjournalens avsnitt 4, "Transportörens rapport", till Länsstyrelsen i det län där avresekommunen ligger.

Kom ihåg!

Du ska ha färdjournalen med i transporten.
Det är du som transportör eller du som organiserar transporten som är ansvarig för planeringen och för att färdjournalen fylls i och skickas in till myndigheterna.
Du behöver ingen färdjournal

Om du transporterar hästar med hästpass
För transport av hästar för slakt inom Sverige
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Är du helt 100 % på det här? Vi åkte nämligen på att montera färdskrivare, och vi hade bara kortkorta körningar, eget ekipaget med eget innehåll (både hästar och annat, lb-reg. och släp).

Tyvärr blev det en rätt dryg kostnad, särskilt eftersom vi bara hade den bilen 6 månader efter montaget. Även om vi har kvar fs så har vi ingen användning av den nu, vilket känns surt på så sköna tusenlappar...

Hittade ett bättre svar på det där med färdskrivare.

Navigeringssystem
Från och med den 1 januari 2009 ska, enligt EG 1/2005, registrerade transportörer (se under "Registrering av transportör") som kör tama hästdjur (registrerade hästar undantagna), tama nötkreatur, får, getter, eller grisar ha ett fordon utrustat med navigeringssystem om transporten överstiger åtta timmar. Systemet ska, förutom att kunna registrera förflyttningar och stopp, även innehålla bland annat sensorer för temperatur och lucköppning och möjlighet till dataöverföring till fast mottagare. För närvarande finns inget komplett godkänt system på markanden, men system är under utveckling. Sensorer för registrering av temperatur (på flera, särskilt på utsatta, ställen) måste dock finnas redan idag.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Den senare skrivningen är ju intressant, däremot är inte färdjournal samma som färdskrivare enligt den information jag har.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Den senare skrivningen är ju intressant, däremot är inte färdjournal samma som färdskrivare enligt den information jag har.


Färdjournal = Man skriver i en bok
Färdskrivare = Att man slipper göra allt själv med penna å papper + den registrera stopp, start, hastighet m.m

Enkla svar på va det é för skillnad mellan dom 2 :)

MVH Chaffören :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp