Våran idé om Häst Taxi!!

Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Vi tar 65 kr/mil för att köra ut med släp. Då har vi timlönen täckt på annat håll (timdebitering för körtiden).

Att räkna med att driva företag med bidrag som förutsättning för rörelsen tror inte kan räknas som en sund affärsidé.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Inte för att bara köra en b-kortslastbil. Men om du ska köra yrkesmässigt så behöver du tillstånd.För att få det tillståndet ska lastbilen inspekteras av länstyrlsen först och en bakgrundskontroll av chauffören.Sedan finns tvåolika tillstånd, ett för sträckor under 8h och en för de längre transporterna.

Ska man köra långa transporter ska dessutom en färdskrivare finnas instalerad i lastbilen.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Vem har skrivit om bidrag? Vi har inte ens räknat med att söka bidrag. :confused:

Det enda som kan underlätta är ju starta eget bidrag i början, dvs min make slipper ta ut lön från företaget utan får det frår annat håll under max 4 månaders tid.

ALMI och bankerna LÅNAR ut pengar till företag. :D

Vill bara säga det igen, ni är helt underbara som tar er tid att tänka på vår affärside och ge tips. Men det vore kul om ni kunde sluta med jantelagen... typ att vi ska inte tro att vi är nåt stilen. Ni skriver det inte rakt ut vissa men det är ju undertexten i princip. Känns tråkigt men det glädjer att många också rent spontant gillar idén!!:bump:

Det ser bra ut på papperet!! Vi har kollat vilka tillstånd vi behöver!! Vi vet vilken lastbil vi ska ha!! Vi har skickat ut för markandsundersökning och beräknar hämta hem resultatet nästa vecka.:banana: Ska bli kul o se om någon överhuvudtaget kryssat i nåt.... hehe

Just nu skriver vi affärsplanen och kontrollräknar alla siffror.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Så ni lyssnar mest på dom som skriver "vilken jättebra ide, vi anlitar er direkt". :confused:

Vad säger att dom har nån som helst aning om företagsekonomi?

Och de andra, som är skeptiskt, tror ni är avundsjuka. Det kanske kan vara så att de skeptiska är kunniga?

Här har vi 3 olika företag, och jag har dessutom utbildning inom bokföring och ekonomi.
Och jag tror inte på iden.
Med de priser ni satt är det möjligt att ni får kunder, tills ni går i konkurs...

Sätter ni högre priser tror jag kunderna försvinner.

De flesta väljer trots allt att spara sina slantar och köra själva.

De flesta jag vet som kör runt travhästar till start har ändå hästbilen mest för eget bruk, och tar körningar som extraknäck, och de ligger ändå betydligt högre i taxa.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Avundsjuka? Jag pratade om jantelagen. Vi uppskattar det jättemycket det ni har att säga eller tipsa om. Det skrev jag ju om precis. Och vi uppskattar dom som också spontant säger vad de tycker. De tänker ju som kunden och det är ju bra att höra.

Men vi kan ju inte lägga ut en excelfil här och faktiskt visa siffrorna och det är rätt mycket vi lagt in där så det blir drygt att faktiskt skriva ut det här. Så därför måste ni ju lita på det vi säger, att på papperet går det ihop med god vinst. Sen får ni ju utgå ifrån det.

Jag menade på att kritisera gärna men lägg ned jantelagen :D

Ingen bank kommer låna ut pengar till en idé som inte håller. Punkt slut. :cool:

Jag har gått 80p företagutbildning så jag har också lite under fötterna. Min far har eget företag sen urminnes tider som jag hjälpt till med bokföringen. Men vi har aldrig drivit ett själva och detta är ju en risk vi tar. Ingen kan ju grantera kunder åt oss. Tyvärr.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Bara för att jag skriver att jag inte tror på iden så handlar det inte om jantelag, utan om att ni ska fundera över om ni ändå är övertygade om att iden håller.

Vi gör så här, vi slutar diskutera, men ni återkommer i tråden om 6 och 12 månader och skriver hur det går, och hur mycket lön ni plockar ur företaget.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Hoppas inte du tagit åt dig CK av något. För du är inte ensam om att ha svarat i denna tråden (vad det nu var att ta åt sig??). Du bara råkar vara här och svarar just nu. Sen kommer det någon annan. En del av svaret jag gav dig tidigare var riktat till alla som varit här och skrivit. Skyll på min lathet att jag slog ihop det :D

Haha, trodde denna tråden var våran. Vi gör såhär.... haha...gillade den tonen.... moget.

Men återuppföljning vore ju faktiskt kul för er som är intresserade. Men den dagen har vi knappast tid att sitta här. Du får väl leta upp telefonnummer om ett år och ringa oss då.

Jag uppskattar att du varnar oss för att vi kan ha räknat fel. Sitter just nu och kollar i detalj hur företaget beskattas. Vi fick lära oss att räkna med att 55% av vinsten innan lön tas ut försvinner i skatter. Men nu när jag kollar upp det mer noga så skilljer det sig jättemycket beroende på vem som tolkat skattelagen. Suck och stön.

Om du är vill hjälpa mig så kan du få svara på varför och vad de där 25% schalonavdrag och sedan grundavadraget är för något. Kolla länken.

http://www.nutek.se/sb/d/840/a/3821

Sitter nu på skatteverkets räkneprogram och kollar efter svar men du får gärna svara.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

scablonavdrag heter det....

CK , du får välja enskild firma för att få fram rätt.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Om man förstår den rätt så kan man av vinsten räkna direkt med att 38% försvinner i olika skatter. Och då har vi ju ett ännu bättre resultat än innan då vi räknat med 55%. Tack Reinfeldt! :D
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Läste någon som nämnde Peter, Håkans och Jägersro och att dom kör linjetrafik mellan vissa orter. Jag vet att Peter ofta får förfrågningar om att hämta hästar både här och där och dom körningarna tackar han nej till. En idé för er kunde vara att ha matartrafik till honom. Någon vill ha en häst till Stockholm, ni plockar upp den och kör den till Jägers eller någonstans längs E4:an där Peter kan plocka upp den.

Jag tycker er taxi låter som en god idé men det gäller nog att hitta någon form av samarbetspartners. Andra transportörer, kliniker och sånt så ni kan ha lite mer färdtjänstbetonad verksamhet med flera som delar på kostnaderna.

Lycka till!:)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ja det är en jättebra idé. Det ska vi tänka på. Men vi har tänkt att slakterier, större hästklinikr inon rimligt avstånd och större ridcenter ska ha vetskap om oss, att deras kunder kan ta hjälp av oss vid behov.

Jag ser en massa möjligheter med våran idé!! Men man ska ju kunna leva på den med och det är ju det som är svårräknat tyvärr.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Haha, först skrev jag schalonavdrag och sen rättade jag med scablonavdrag...haha...inget vill sig rätt idag.

Givetvis schablonavdrag!! tack för rättelsen
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Finns något som heter aktivitets stöd

Det var den här meningen jag syftade på i samband med lönen.

Nu vet jag inte hur det är räknat, men glöm inte att det endast är 50 % av momsen som är avdragsgill när det gäller leasing av personbil & lätt lastbil.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Tycker det verkar kanon, kan säkert locka folk som måste till djursjukhus och kanske inte har bil med dragkrok, släp eller i värsta fall är utan körkort. Kanon!
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Men aktivitets stöd är för att underlätta företagsstarten och inget annat. Man är ju dum om man inte utnyttjar den. Men IDÈN hänger ju inte på den... :D

Och vi har kollat (maken kan det där mer exakt) så är det 100% avdragsgiltig moms!!!! Vi har frågat skatteverket...
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Saxat från www.skatteverket.se samt konstaterat genom 12 års praktisk bokföring i olika företag
----
Du får vanligtvis dra av 50 % av momsbeloppet när företaget hyr (leasar) en personbil eller lätt lastbil. En förutsättning för avdraget är att bilen körs minst 100 mil per år i verksamheten.
---

Tänker ni använda den även privat?
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Är det okey om maken svarar på det ikväll för jag minns ärligt inte varför det FAKTISKT gick att dra hela momsen på just den lastbilen trots leasing. Vi trodde det var 50% först med.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Den ska inte användas privat för vi äger inga hästar överhuvudtaget.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Det finns en fördjupning, och jag tror det är ett missförstånd hos SKV, att det skulle gälla taxi för PERSONtransport

Ur momsbroschyren:
----
50 procent avdrag vid hyra (leasing) av personbil
Du får dra av 50 procent av den ingående momsen om du hyr (leasar) en personbil eller lätt lastbil. För att du ska få göra avdrag krävs att bilen används i mer än ringa omfattning (ca 100 mil/år) i momspliktig verksamhet.

Det finns dock i övrigt inget krav på hur mycket bilen måste användas i verksamheten. Även om du korttidshyr en bil på tjänsteresa får du dra av 50 procent av momsen.

Undantag
Du får göra avdrag för hela momsen på hyra av personbil om du använder bilen för
• uthyrning i uthyrningsverksamhet
• taxitrafik eller annan yrkesmässig persontransport
• transport av avlidna
• körkortsutbildning.
Om du hyr en bil för t.ex. taxitrafik och även använder bilen för godstransporter begränsas avdragsrätten i förhållande till användningen.
----
Sista meningen; jag skulle tro att den korrekta tolkningen är att hästen är gods och avdragsrätten begränsas till den del som används för PERSONtransport.

Var noga med att själva kontrollera detta, SKV håller sig inte ansvariga för att någon lämnat fel besked. Vi har haft ett sådant ärende där vi fått skrifliga instruktioner (oklar tolkning), dock gjordes en helt annan tolkning vid redovisningen och trots att vi kunde påvisa skrifltiga instruktioner från SKV fick vi inte rätt utan en saftig avgift och skattepåslag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp