Våran idé om Häst Taxi!!

Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Utbildning trafikskola, uppkörningen BE (godkänd) och efter att kontrollerat med företaget som installerar färdskrivare (efter att ha läst information på nätet om att detta skulle vara tvingande).

Att det INTE kunde gälla med föränderlig journal, utan att färdskrivare som inte går att manipulera krävs (inte manipulera är ju en vidare term, men inte enkelt förändra i alla fall)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ah, jag vet varför! BE - tung fordonskombination (totalvikt över 3,5 ton).

Därför var vi tvingade! (kollade på Transportstyrelsens information)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Frugan här: Mannen min går in ibland och svarar lite om ni blir förvirrade.

Okey, då vet vi varför då. Bra för oss att veta också. Han vill ju ha BE och köra en annan typ av hästtransport sen. men just nu är det b-kortshästlastbil som gäller till en början.

Sen känner man ju av marknaden lite nåt år, behövs det så utökar han med större transport och skaffar sig BE.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

[



Framkörningsavgift = 125kr

Miltaxa: 75kr 3 första milen resterande 55kr per mil
Ronneby Tingsryd tur och retur 11mil = 665kr

Väntetid: 100kr per påbörjad halvtimme: Vid ATG kliniken 1h = 200kr

Anna får betala 990kr + moms (1237,50kr)för denna resan.

Jag fattar inte hur ni kan få detta att gå ihop ekonomiskt med avskrivningar, drivmedel, skatter och dessutom kunna ta ut lön.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag fattar inte hur ni kan få detta att gå ihop ekonomiskt med avskrivningar, drivmedel, skatter och dessutom kunna ta ut lön.



För det första så räknar vi med leasing och har därmed ingen avskrivning. Och för det andra så uppdaterade vi prise till en annan lösning. 200kr framkörningsavgift och sedan fast miltaxa med 65kr milen.

Eftersom det är en diesel så drar den inte så mycket (vi har kollat med peagotåterförsäljare). Men okey, skatten blir lite dyrare. men eftersom vi räknat med att köra ca 8000mil per år så tjänar man in skatten ganska fort.

Lönen har vi räknat med att bara ta ut 10 000 i början och sedan öka det till tolv.

Våran likviditet ser jättebra ut och resultatet ser för bra ut. Han kommer få betala in en hel del skatt som det ser ut nu.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Frugan här: Mannen min går in ibland och svarar lite om ni blir förvirrade.

Okey, då vet vi varför då. Bra för oss att veta också. Han vill ju ha BE och köra en annan typ av hästtransport sen. men just nu är det b-kortshästlastbil som gäller till en början.

Sen känner man ju av marknaden lite nåt år, behövs det så utökar han med större transport och skaffar sig BE.
Jag hade satsat på att ta lastbilskort först, om ni ska ha minsta chans att få någon kundkrets.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag fattar ändå inte hur ni får íhop det.
Vi har flera vanliga taxibilar, och kör till betydligt högre taxa, och blir inte miljonärer i alla fall.

Aven om ni leasar bilen så måste det väl kosta nåt, men är ni säkra på att kalkylen stämmer, så grattis.

Jag vill bara varna för att det känns som om ni missat nåt.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag fattar ändå inte hur ni får íhop det.
Vi har flera vanliga taxibilar, och kör till betydligt högre taxa, och blir inte miljonärer i alla fall.

Aven om ni leasar bilen så måste det väl kosta nåt, men är ni säkra på att kalkylen stämmer, så grattis.

Jag vill bara varna för att det känns som om ni missat nåt.

Det é stor skillnad mellan person bil å lätt lastbil i företag. Det man få göra med en lastbil é att man lyfter till 100 % momsen å leasingen kommer liggar runt 4100 i månaden. En taxi bil ha mer kostnade som massa dyr utr m.m. Våran bil vi ska ha kostar full utr runt 310000. Så vi ha en bra likvitits budget på papper. Ska se vad marknadsundersökningen ger för resutalt.

MVH Chaffören
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Första fullservicen efter 2000 mil på lastbilen kostar exagt 4856 kr på verkstaden. Låga kostnade än så länge på lastbilen just nu på papper. :)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag hade satsat på att ta lastbilskort först, om ni ska ha minsta chans att få någon kundkrets.

Lastbils kort (C-Kort) kostar 25000 + moms tills man få in en kundkrets så få man köra på det man kan utan stora omkostnade.

Mvh Chaffören
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Eftersom han aldrig kommer ta en körning där hästen åker över 8h så behövs ingen färdskrivare.

Ok, jag fick för mig att i och med att man måste ha yrkestrafiktillstånd och att man är yrkesförare när man ska utföra dessa sorts körningar så var man tvungen att ha färdskrivare men det låter ju logiskt att under 8 tim behövs ju inte detta i och med att inga vilotider behövs då.
Jag hade först tänkt få min bil godkänd för över 8 tim resa när den skulle besiktas men det visade sig att ventilationsfrågan blev så oerhört komplicerad att lösa, det var rätt så löjliga detaljer som inte godkändes och det skulle gå på rätt mycket att ordna mekanisk ventilation i min bil så då tänkte jag att 8 tim får räcka.

Men du en fråga, den här utbildningen man måste genomgå för att få köra yrkesmässig trafik som i ert fall, är det du eller din man som gjort den eller båda? Vore intressant att höra hur jobbigt/svårt det var att ta detta "körkort", är fortfarande lite intresserad av att kunna ställa upp och köra små turer för mina hyresgäster och kanske skulle man ge sig på den kursen så småningom (när det bli sju torsdagar i en vecka då:angel:)den verkade bar så mastig att ta sig igenom men det kanske den inte är?
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ok, jag fick för mig att i och med att man måste ha yrkestrafiktillstånd och att man är yrkesförare när man ska utföra dessa sorts körningar så var man tvungen att ha färdskrivare men det låter ju logiskt att under 8 tim behövs ju inte detta i och med att inga vilotider behövs då.
Jag hade först tänkt få min bil godkänd för över 8 tim resa när den skulle besiktas men det visade sig att ventilationsfrågan blev så oerhört komplicerad att lösa, det var rätt så löjliga detaljer som inte godkändes och det skulle gå på rätt mycket att ordna mekanisk ventilation i min bil så då tänkte jag att 8 tim får räcka.

Men du en fråga, den här utbildningen man måste genomgå för att få köra yrkesmässig trafik som i ert fall, är det du eller din man som gjort den eller båda? Vore intressant att höra hur jobbigt/svårt det var att ta detta "körkort", är fortfarande lite intresserad av att kunna ställa upp och köra små turer för mina hyresgäster och kanske skulle man ge sig på den kursen så småningom (när det bli sju torsdagar i en vecka då:angel:)den verkade bar så mastig att ta sig igenom men det kanske den inte är?

Vi har inte börjat gå kursen men tagit hem allt matrial om det å så.
Va har du för lastbil? Lätt eller tung?
Utb ska jag gå (Maken).
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Vi kommer alltid att använda Virkon S i spruta mellan varje körning å städning. :)

Då ska man vara medveten om att Virkon förlorar sin effekt om det finns organiskt material kvar, dvs avföring, stöv... Alltså måste desinfektion föregås av noggran rengöring med rengöringsmedel, skurning och sköljning med vatten!
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Då ska man vara medveten om att Virkon förlorar sin effekt om det finns organiskt material kvar, dvs avföring, stöv... Alltså måste desinfektion föregås av noggran rengöring med rengöringsmedel, skurning och sköljning med vatten!


stämmer om man ha ett stall som inte allt för ofta rengör men i lastbilen kommer den att städas ur varje dag så det hinner ju inte bli skitavlagringar m.m + att efter varje häst kund som lämna bilen görs den ju rent på det lilla skit som den kunden har lämnat kvar :)

Mvh Chaffören
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Fasta miltaxan:
Den täcker drivmedel för både tur och retur resa samt alla andra kostnader. Den kommer ligga mellan 65 och 75 kronor. Vi räknar på det lägre. Vi har gjort så för att kunden ska känna att den "bara" betalar för den tid hästen faktiskt åker i transporten, men egentligen betalar kunden för den tomma resan också... :D

Vart kommer chaufförens lön in?
Du kan aldrig mena att 65 kr (inkl moms antar jag) täcker alla kostnader för bilen PLUS en vettig timlön? Det kostar det ju nästan oss att åka med vår bil UTAN släp och absolut UTAN timlön;)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Det é stor skillnad mellan person bil å lätt lastbil i företag. Det man få göra med en lastbil é att man lyfter till 100 % momsen å leasingen kommer liggar runt 4100 i månaden. En taxi bil ha mer kostnade som massa dyr utr m.m. Våran bil vi ska ha kostar full utr runt 310000. Så vi ha en bra likvitits budget på papper. Ska se vad marknadsundersökningen ger för resutalt.

MVH Chaffören

Då har vi lägre inköpskostnad på taxibil, fast det även ingår taxameter.

Har någon på typ banken kollat eran kalkyl. De jag vet som kör hästar med en sån liten hästbuss tar nästan 100 kr/mil, och det låter mycket mer rimligt.

Förresten fattar jag inte vad du menar, gör du det själv?

Moms lyfter man väl alltid när man köper in bilar i företaget.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Vart kommer chaufförens lön in?
Du kan aldrig mena att 65 kr (inkl moms antar jag) täcker alla kostnader för bilen PLUS en vettig timlön? Det kostar det ju nästan oss att åka med vår bil UTAN släp och absolut UTAN timlön;)


Finns något som heter aktivitets stöd :) men just nu så ha vi räknat i ett kakyl program å lön som chaffören (Han som äger företaget) kan ta ut é runt 10000 i månade. Det förutsätter att vi få in c:a 4 körninga om dagen.
Vi ha inga stora inversteringa för att starta företaget eftersom vi ska "Hyra" hästlastbilen ju. :rofl:
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Då har vi lägre inköpskostnad på taxibil, fast det även ingår taxameter.

Har någon på typ banken kollat eran kalkyl. De jag vet som kör hästar med en sån liten hästbuss tar nästan 100 kr/mil, och det låter mycket mer rimligt.

Förresten fattar jag inte vad du menar, gör du det själv?

Moms lyfter man väl alltid när man köper in bilar i företaget.

Du kan inte gemföra taxi med hästtransport även om vi ha kallat det hästtaxi. :) Det vi ha gjort é en kakyl som verka hålla om vi ha kunderna ju. Därför ha vi gjort en marknadsundersökning som vi snart få svar på.
Hästbuss ska vi inte köpa/köra en hästlastbil upp till 3.5 ton å dom som redan finns ha förmodligen mer utgifter än va vi kommer att ha. Banken ska få ta del av kakylen då vi ha gjort allt som ska göras innan dess. Nutek ha en cheklista man ska gå igenom för att ha allt med sig å Almi, Arbetsförmedlingen, Banken m.m kommer vi att kontakta igen. :) Så om det vissa sig att vi behöver höja något pris m.m så gör vi det men nu ser det ut att inte behöva det :)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Vi har inte börjat gå kursen men tagit hem allt matrial om det å så.
Va har du för lastbil? Lätt eller tung?
Utb ska jag gå (Maken).

C-kortsbil för 3 hästar.
Behöver man inte ha yrkestrafiktillstånd om man kör B-korts lastbil?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp