Våran idé om Häst Taxi!!

Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Det är ganska vanligt i USA och tämligen populärt också - det är inte alla föräldrar som har råd att köpa transport till barnets ponny, så när barnet vill ut och tävla, står de handfallna tills en "häst taxi" anlitas. Kör på det! Jag tycker det är en bra idé och tror garanterat att det skulle uppskattas. :bow:

Tack :) Vi ska göra en undersökning mer lokalt i vårat område med. :) förutom här på detta forumet. :)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

:idea: Ni skulle kanske kunna göra en deal med några klubbar/tävlingsekipage i närheten? Om de anlitar er X gånger under tävlingssäsongen, så får de en viss procents rabatt? Lycka till, hur som helst!
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag funderar lite på hur det kan funka med att köra till tävling.
Om man tar häst taxi till tävlingen så vill man ju att "taxin" är kvar hela tävlingsdagen eftersom man vill ha sina grejor någonstans och även hästen mellan klasserna. Då blir ju er bil upptagen hela den dagen + kanske även chauffören. Då måste ni ta ut en ganska hög summa för att det ska löna sig. Hur har ni tänkt där?

En annan sak jag funderar på är ifall ni ska köra ston och föl, att om jag hade haft ett avelssto så hade jag velat att transporten var noggrant desinficerad mellan hästarna för att undvika smitta i transporten.

Nu har jag släp och bil själv så jag har inget intresse av hästtaxi, men det är en bra idé och det kanske kan fungera, men jag tror att ni måste fundera på vad det ska kosta för att löna sig för er och hur stort kundunderlaget kan vara för tjänsten till det pris ni sätter.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag funderar lite på hur det kan funka med att köra till tävling.
Om man tar häst taxi till tävlingen så vill man ju att "taxin" är kvar hela tävlingsdagen eftersom man vill ha sina grejor någonstans och även hästen mellan klasserna. Då blir ju er bil upptagen hela den dagen + kanske även chauffören. Då måste ni ta ut en ganska hög summa för att det ska löna sig. Hur har ni tänkt där?

En annan sak jag funderar på är ifall ni ska köra ston och föl, att om jag hade haft ett avelssto så hade jag velat att transporten var noggrant desinficerad mellan hästarna för att undvika smitta i transporten.

Nu har jag släp och bil själv så jag har inget intresse av hästtaxi, men det är en bra idé och det kanske kan fungera, men jag tror att ni måste fundera på vad det ska kosta för att löna sig för er och hur stort kundunderlaget kan vara för tjänsten till det pris ni sätter.

Svar på fråga 1.

Om vi ska vara uppbokade en tävling så kostar det något helt annorlunda ju. Det ska finnas vissa paket för sådana jobb såklart.

Svar på fråga 2.

Vi kommer alltid att använda Virkon S i spruta mellan varje körning å städning. :)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Tycker det låter som en jättebra idé faktiskt! Suveränt för oss som inte har körkort, eller tillgång till bil... Har bara två anmärkningar:

1. Hästtaxi är ett ord :p Förlåt förlåt, men jag är språkfascist och går till och med så långt att jag inte skulle anlita någon som särskrev sitt företagsnamn... *host* Det kändes fånigt att skriva det där...
2. Jag antar att ni har kikat mycket på det här med företagande (ni verkar genomtänka och seriösa!) men påpekar ändå att det nog inte kommer kunna bli ett heltidsjobb, i alla fall inte på länge. En schysst extrainkomst kan det i alla fall bli innan ni är etablerade.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

En tjänst jag lätt skulle anlita absolut.
Jag har ingen egen transport och törs inte ännu köra häst själv, så jag brukar anlita någon i familjen som får ta ledigt från jobbet etc... himla meckel liksom...

Och inför avelssäsongen tror jag absolut kan bli mycket att göra.

Håller tummarna och önskar Lycka till.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Hehe, det har du rätt i.

Hästtaxi ska det stå!! :D

Det är svårt att avgöra hur mycket körningar min make kommer att få. men vi räknar med en långkörning om dagen eller två kortare i genomsnitt.

Han kommer givetvis att skapa kontakt med ridskolorna, hästföretagen och de större privatsstallen och hoppas ryktet sprider sig som ringarna på vattnet.

Vi kommer göra en lättare marknadsundersökning om intresset i Blekinge, han kommer ta kontakt med liknande företag och se hur dom gör.

Just nu är vi i fasen med att räkna likviditet och resultatbudget och se om några lån behöver tas. Han har redan kontakt med hästlastbilsföretag och andra relevanta företag.

Jag har 80p utbildning inom att starta just hästföretag och hjälper han med allt det dryga ipappersväg och det är jag som är hästmänniskan i familjen. han älskar att köra och han har lltid varit jätteduktig och förståndig när han kör häst.

Som ett extra ben i företaget kommer vi ha en butik med hund, katt och hästfoder samt lite prylar till dem.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Tack för de positiva orden!! Vi har räknat med de yngre hästägande personer som blivande kunder just för deras ovana att köra med släp. Vi vill vara ett vettigt och bra alternativ till att istället själv hyra ett släp och köra sin häst. Det får ju inte vara för dyrt heller. Vi funderar på studentrabatter och sånt men det är svårt att kontrolera faktiskt. Vi försöker få ett bra genomsnittspris för alla :D
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Studentrabatter är inte alls svårt att fixa. Alla som studerar skall ha ett CSN-kort eller Mecenat-kort. Det är detta tillsammans med legitimation som används på alla andra ställen där man kan nyttja studentrabatter.

Förutom rabatter som gäller över hela landet, tex SJ, Adressändring så finns det lokala företag som är anslutna till detta. Ta kontakt med de på CSN så hjälper de säkert till!
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!


Vi bollar givetvis med vad det kan tänkas kosta. Som det ser ut nu så kan vi ge ett exempel.

Anna ska ta sin häst från Ronneby till ATG kliniken i Tingsryd men hon har ingen som kan köra åt henne!! Hon bokar då Häst Taxin :p

Framkörningsavgift = 125kr

Miltaxa: 75kr 3 första milen resterande 55kr per mil
Ronneby Tingsryd tur och retur 11mil = 665kr

Väntetid: 100kr per påbörjad halvtimme: Vid ATG kliniken 1h = 200kr

Anna får betala 990kr + moms (1237,50kr)för denna resan.

Får ni det verkligen att gå runt med dessa priser? Samma resa med vanlig taxi (utan häst) skulle gå på över 2000 kr. Jag har svårt att se att en taxi har så mycket kostnader som ni skulle slippa. Däremot är ju en lastbil betydligt dyrare i inköp och drift än en personbil.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ja CSN kortet är ju bra, men jag tror det fifflas lite med sånt. Men det är kanske upp till chaffören att titta lite mer själva CSN kortet att det inte gått ut med mera.

Men om vi ville göra det så kan man ju höja standardpriset och sen erbjuda studenter typ 20% rabatt. ??
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Om det kostar 100sek per påbörjad halvtimme i väntetid så är det ju efter bara en timme lönsamt att ringa efter taxin när man är klar istället och betala en till framkörningsavgift på 125 sek.

Men visst var det en bra idé! Såg något liknande på blocket förut. Men hur långt kan ni åka och hämta för framkörningsavgiften 125 sek?
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ja vi försöker vara billiga för att alla ska kunna anlita oss.

En vanlig taxibil har 4 taxor att prissätta med plus att de är alltid stand by i princip. Och de bilarna är inte mycket billigare i inköp än en två hästars lastbil. Underhåll är väl att däcken är dyrare men är det nåt mer du tänkte på? Skador som uppkommer ska ju täckas upp av försäkring till viss del får jag hoppas. :crazy:

Villka kostnader vi har är lite under arbete fortfarande. Det är skatt och försäkring på bilen, ansvarsföräkring, drivmedel, arbetskläder, reklam, tele/web/betalsystem med mera...


Sen räknar man ju ut f-skatten och det egna uttaget. Och det ser bra ut på papperet just nu.

Det svåra blir när man väl startar. Det första året kommer han få lägga mycket tid på att få det gå ihop.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag tror att idén som sådan är bra - men jag är inte helt säker på hur mycket det kommer att utnyttjas. Har ni räknat på hur mycket ni måste köra in för att gå runt? Och för att kunna ta ut en vettig lön?

Det kostar härikring ungefär 500 kronor/dygn att hyra en transport på en mack och hästfolket är generellt sett rätt rädda om sina slantar vilket gör att många kanske föredrar att hyra och köra själva - trots att det inte blir så mycket billigare om man räknar in bensin etc.

Men jag hoppas att er idé kan bli lönsam för det behövs sådana företag!!!

För mig är det tyvärr inget alternativ - dels för att ni finns långt bort i och för sig men också för att de flesta sådana där små lastbilar inte kan/får lasta min häst. Annars skulle det absolut kunnat vara ett alternativ!

Travfolket har nog dock generellt sett transport, de åker så pass ofta och så pass långt att de inte får det att gå ihop med taxi. Så jag tror inte att ni skall räkna med någon stor kundkrets till och från lopp...
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ja det har vi funderat på just med framkörningsavgiften. Först tänkte vi oss att öka avgiften per 5 mils radie. Men vi la ner den tanken och kör nu på en högre fast framkörningsavgift på 200kr. Och vi räknar nu med 65kr per mil då hästen åker med. Detta ska täcka upp allt bra och kunden känner att den betalar endast för tiden hästen åker med.

En Hästtaxi i Stockholm tar ut 110kr per mil med och utan hästen. Han har ingen framkörningsavgift alls. Det är ju en lösning men den känns dyrare och det straffar ju kunderna längre bort.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Hehe, tack för dina tankar. Ja om det är en shirehäst jag ser på din bild så kan jag tänka mig att det behövs större ytor...

Vi har räknat med att det behövs två korta eller en lång resa 20 dar per månaden. Vi har räknat på olika kund exempel och sen tagit en genomsnitt på det. Svarade i ett tidigare inlägg att vi har ett bra resultat och min make kan ta ut en normal lön. Jag kommer jobba heltid på ett vanligt jobb och dra in lön från det hållet med.

Och angående just körningar inom trav och galoppbranschen så har vi nog bara räknat med att privatpersoner som har en häst eller två hemma och tävlar ibland som kommer uttnyttja Hästtaxin. Men det kan ju handla om att en väldigt busy travtränare behöver hämta någon häst i typ Halland och personalen är sjuka just den dagen ;)

ALLT är möjligt om vi bara vill och är öppna för det :D
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Och inser att det kanske tar något år innan ni är uppe i den mängd körningar ni önskar!:)

Tycker det är en bra idé och hoppas det går bra!
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

ALLT är möjligt om vi bara vill och är öppna för det :D

Absolut är det möjligt! Dock vill jag bara flagga för att det finns en risk att ni inte får så mycket körningar att din make alltid kan ta ut en normal lön... men det har ni säkert redan med i beräkningarna. Det brukar om inte annat ta ett tag att arbeta in ett sådant där företag.

Lycka till!
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Vi har haft kontakt med en djurtransportör som kör med slaktbil tidigare. Och han får förfrågningar om han kan köra deras häst till ett annats ställe.
Han fick 8-10 förfrågningar per vecka tills han sa stopp. Om folk är beredda att låta sin häst åka med i en lastbil där mestadels kreatur åker så hoppas vi på att de kommer hitta oss istället :D


Man ska alltid räkna med ett år innan allt rullar på. Men vi kommer visa oss mycket på hästtävlingar och andra hästsammanhang för att göra reklam. Lokala annonser i dagstidning och i Ridsport kommer nog hjälpa till.


Jag tror att det kommer bli mer jobb än vi kan hantera senare. Vi har planer på att udvidga företaget med hästsläp för uthyrning, större hästlastbil och andra tjänster framåt i framtiden.

Jag själv har andra ideér om vad jag vill ha för företag, det kommer handla om körning, uppfödning, utbildning med mera och jag kommer ju att utnyttja hans tjänster sedan också. men jag ska jobba några år först så barnen blir större och mer självgående. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp