Våra hundars fel och brister

Sv: Våra hundars fel och brister

Uno (chihuahua dryga året)

Negativt:
*Lätt för att gå upp i stress/aktivitet, svårt att slappna av
*Översocial mot andra hundar (delvis mitt fel)
*Ger skall, typ "kolla det är någon där", när någon obekant dyker upp i synfältet (helt mitt fel, felaktig träning :o)
*Hade grymt svårt att bli rumsren, rumsren först vid 9-10 månaders ålder

Ärligt talat så har jag svårt att komma på negativa grejer, i alla fall grejer som jag upplever är negativa. Att han har för lång nos, små ögon och är för lätt byggd i jämförelse med vad många önskar på utställning spelar ingen roll för mig.
Hans stora fördelar är att han är så social, lekfull, aktiv och är alltid villig att träna :)

kl

Torsten
+ snäll
+ stor 45kg
+ lydig
+ anpassningsbar
+ kastrerad

- dum, lite som Forrest Gump
- stor, väger 45 kg ff när han ska in i badkaret:o

Vegas, Torstens helbror som ägarinnan ej kunde ha kvar (letar nytt hem)
+ mindre än Torsten
+ kvick
+ älskar att bada
+ går ok i koppel och lös
+ sover som en stock på natten
+ lättlärd
+ kastrerad

- pipig, men går att dämpa
- ngt ängslig
- ovan m bilåkning
- fått vatten exem

btw vad kan man smörja på vid örat som liknar elefanthud pga exemet? Vill ju att han ska slippa klia sönder sig.

Senast ändrad av en moderator:

Hilda, 2 år

Negativt:

- För stor enligt rasstandarden
- Ska jämt ha "sista ordet" vilket är grymt irriterande
- Är otroligt social men har ingen av-knapp (det räcker tex. inte med att hälsa på besökare i 5 minuter utan det ska hälsas så länge de är här och lika intensivt hela tiden)
- Kan glömma bort att lyssna
- Kan vara lite "taggig" mot andra hundar som vill hälsa när hon är kopplad
- Är livsfarlig när det gäller mat, är det mat i närheten så har hon bara ögon för det och struntar i allt runtomkring
- Hoppar upp på människor när hon är glad
- Tycker inte om höga ljud som nyårsraketer, pistolskott m.m

Positivt:

- Hennes temperament, hon är väldigt trevlig att ha och göra med
- Att hon är positiv till precis allt som heter träning och aktivering
- Att hon är otroligt lättlärd
- Att hon inte bryr sig om andra hundar som vi passerar på promenaderna oavsett hur de beter sig
- Att det är mycket fart i henne, underlättar när vi tex. tränar agility
- Att hon kommer mycket bra överrens med andra hundar oavsett storlek när hon är okopplad
- Att hon över lag är lugn och kan koppla av inomhus
- Att hon inte är några problem att lämna ensam hemma
- ...och självklart att hon passar mig och min livsstil helt perfekt :love:

För mig väger helt klart det positiva över :)

Min hund Ludde kan smita ut om man har dörren öppen och han har svårt att lyssna på inkallning ute.
Han har inte direkt lärt sig det än.

FÖRDELAR:
Rocko (Cocker):Den keligaste hunden som finns, och myspysgubbe!
Lyder väldigt snabbt, och vill vara till lags.

Trollis (shih-tzu): Ett riktigt charmtroll som gillar allt, oavsett om det är en tur i skogen eller myspys i soffan.
Lyder gärna när han tänkt efter en stund.

Matte (Jag) år väldigt bra att ha tillhands, särskilt om man har ont någonstans (det räcker med en storögd blick för att hon ska förstå att nåt är fel)

NACKDELAR:
Rocko: Världens keligaste hund, och vill inget annat än mysa.

Trollis:Tar med sig alla pinnar och kvistar som samlats i pälsen under skogsturen för myspys i soffan.

Matte: Kan vara otroligt envis, särskilt när hon fått klotång i handen. Inte ens en storögd blick kan ändra beteendet!

Om man tänker på vilka förväntningar jag har på Kirsty och hur länge hon varit här och hur gammal hon är så tycker jag nog att hennes enda brist, eller snarare olat är att hon stjäl. Annars är hon helt perfekt och jag är mäkta imponerad över hur hon har anpassat sig i mitt liv och i vår flock, hon är helt otrolig!

Senast ändrad:

Var inte det här en tråd där man skulle skriva hundens brister? Måste man kommentera en annans hunds brister då? Svalans hund är knappast den enda som inte kommer på inkallning, jag tror det är en av de vanligaste bristerna i uppfostran

alltså... är inte det VÅRA förtjänster/fel och brister? att hunden lyder/inte lyder kan ju knappast vara HUNDENS förtjänst/fel. håller med dig i övrigt. känns lite onödigt att kommentera i en tråd där man "lämnar ut" sig själv och sin hund.

Kan ta en av mina gamla hundar, som betydde massor för mig och drömmer om honom än idag fast han varit död i drygt 7 år.

Mascot ,
nackdelar
*osäker hund när det gällde omgivningen, kröp ofta med svansen mellan benen vid nya miljöer.
*blev aldrig 100 procent rumsren
*svårt att umgås med andra hundar, och hamnade ofta i slagsmål med mammas dv jämngamla hund
*kunde konsten att bli sur (dom gånger han fick skäll så var det bara min mamma som dög)
*utbrytarkung nr 1, inget hinder var för svårt att överstiga för honom
*mattjuv ! (tjuvade ofta mat oavsett vart den än stod. käkade bla foder till smågnagare en gång)
*ständigt sjuk och åt medicin för olika krämpor.

fördelar
*lyssnade på mig i så gott som alla lägen (utom när han var sur)
*helt underbar mot barn
*hängde med på alla mina påhitt med lika glatt humör
*Började vifta på svansen och "småprata" så fort han hörde mina fotsteg när jag närmade mig lägenheten. Mamma visste alltid att det var jag som kom.
*lättlärd (som ofta även var en nackdel)
*MIN ÄLSKLING :love::love:

Jaaa, fördelarna väger kanske inte över nackdelarna nu när jag läser dom men han är ändå min älskling som jag vill ha tillbaka.

Snarare funderar jag på om det verkligen var en vuxen hund, då jag fick intrycket av att det var en valp och tråden skulle handla om vuxna hundar och inte valpar eftersom dessa oftast inte har den direkta lydnadsbiten klar för sig och det anser jag inte vara ett fel eller en brist i hunden :cool:

Gabbi (schäfertik 7år):

Nackdelar:

En D-höft
Kraftiga pålagringar båda armbågarna
Lätt för att lägga på sig
Lite för osocial (hon går sällan fram till folk i onödan men accepterar alla på ett ganska ointresserat sätt)
Hon har blivit en riktig surtant vad gäller nya bekanskaper! Om det inte kommer en dominant hane som sätter henne på plats, då blir hon som en valp:cool:
Hon kan skälla och morra på folk som är hundrädda och visar det genom att tveka när dom går.. Hon blir tok osäker på rädda människor:o Om dom är modiga nog att släppa fram henne så går det över direkt och hon blir nästan lite översvallande istället, som att hon tycker att det var pinsamt att hon blev osäker:p

Fördelar:

Hon är så okomplicerad att det inte finns, så det väger upp allt:love:
Hon har "botat" mången schäferrädda människor med sitt ointresserade sätt! Konstigt nog, kan tyckas men hon har aldrig blivit osäker på folk som hon märker att jag känner..
Hon är totalt ointresserad av andra hundar på prommisar.
Alltid glad och arbetsvillig.
Vardagslydnaden sitter i hennes ryggrad!
Hon är ganska oitresserad av att gosa och det passar mig utmärkt!
Accepterar allt som händer omkring henne..

Kiera (schäfertik 2år)

Nackdelar:
Alldeles för mjuk för mig egentligen, blir jag irriterad och inte släpper det, så blir hon helt omöjlig att jobba med!
Det går alldeles utmärkt att säga ifrån till henne men jag måste vara lugn och sedan släppa det! Fördelen är att jag blir en bättre hundmänniska, förhoppningsvis;)
Lite flamsig fortfarande men jag räknar med att det växer bort.
Lite osäker på andra hundar men det är nästan helt borta! Hon kan ragga lite ibland.
Hon är en riktig tvättmaskin och knähund!

Fördelar:
Extremt arbetsglad
Väldigt lättlärd
En otroligt kärvänlig hund
Hon är väldigt "lagom" och trevlig
Kampar bra
Har bra kontakt i lydnaden
Koncentrerad i arbete, Hon kan skrika och pipa innan men när vi sätter igång så är hon tyst!

Strvh vorsteh 4½ år
Nackdelar
*För mycket jakt kombinerat med en för svag matte som inte kunnat stoppa honom vid rätt tillfällen.
*Svår att få lugn när det händer något runt om kring.
*Vorstehmage=stinker!
Fördelar
*Alltid glad och positiv!
*Älskar människor (speciellt barn) och andra hundar.
*Jagar bra när man fått honom att tagga ner.
att han dessutom är mattes sängvärmare gör honom ännu bättre;)

Har haft ett flertal hundar som alla utom en har dött av ålder och denna jycke är den mest speciella av dem alla, han har varit dödligt jobbig under uppväxten men är nu en helt underbar individ, de andra hundarna bleknar när man jämför dem med denna.

Senast ändrad:

Japp ( pudel)

Nackdelar
Lite feg i vissa situationer.
Osäker mot vissa stora hundar efter att blivit påflugen så många gånger av lösa hundar ( jobbar på detta).
Ibland kan det vara svårt att mottivera honom vid lydnadsträningen. Han hittar saker som är roligare.
Mattokig sen ett halvår tillbaka. Försöker få i sig all mat han kan hitta ute och tål tyvärr inte detta. Så man får hålla koll.

Fördelar:
Han är verkligen än supergo hund. Skulle inte göra en fluga förnäm. Han är glad, lekfull och positiv. Han kan varva upp och lika fort varva ner.
Han är väldigt lätt att ha och göra med oavsett om jag har med honom hemma hos folk där han aldrig varit. Han finner sin plats fort.
Han är smart ( ibland för smart :grin:) och lättlärd.
Skulle aldrig få för sig att sticka iväg när man är ute och går med honom lös. Han har alltid koll på vart man är.
Han är snäll mot andra hundar och om det uppstår något trubbel så ger han sig direkt.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det är alldeles sant. Fast då skulle jag vilja ha in seletiv hörsel till ägarbiten också, och där har ju Gnist skrivit in två av sina hundar, även jag :)

Jaja, nu lämnar jag det här, kändes bara onödigt att kommentera någon annans brister när man, precis som du sa, lämnar ut sig själv och sin hund

Senast ändrad:

Skalle-Per

Skällig som attan då det kommer folk hem till oss. Nog för att det blivit bättre den senaste tiden.
Ogillar barn längre stunder. Men ute och korta perioder så går det bra.
I övrigt så har han inga brister

Fördelar är många. Han är snäll, trygg, lugn, busig och glad.
Han är väldigt lydig och lyssnar på mej i alla lägen. Väldigt lyhörd och trogen sin matte.

Senast ändrad:

Lagotton, snart 4 år:

Positivt:
- envis, ger sig inte i första taget när jag ber henne göra något svårt
- glad
- snäll mot alla (tam)djur
- väldigt gosig
- gillar människor (de flesta), särskilt barn
- mycket lättlärd (på gott och ont)

Negativt:
- osäker ibland på nya saker
- skotträdd till tusen (ska tränas)
- envis (det är nämligen både på gott och ont det med)
- tjuvaktig
- lättstressad

Labradoren, 12½ år:

Positivt:
- en livsvilja som heter duga
- stor livsglädje
- försöker alltid så gott hon kan
- älskar att lära sig nya saker
- underbart snäll mot människor och djur
- mild över huvudtaget
- råkar aldrig i bråk

Negativt:
- expert på att hitta tex gråa pizzor utomhus
- lätt att slå till dövörat när hon hittar någon spännande fläck ute
- envis till tusen
- att hon börjar bli gammal (fast det är ju inte direkt något som kan tränas bort)

Senast ändrad:

Milla (dvärgpinscher 2,5 år)

Nackdelar:
* skotträdd
* har svårt att stanna kvar och vara bunden
* ibland för vaktig
* blir osäker på osäkra människor och främmande barn samt vissa män
* trång underkäke
* lite kutande rygg
* förvandlas ibland till en bläckfisk när vi går förbi andra hundar
* litet föremålsintresse

Fördelar
* Massor med energi som hon använder till att jobba med :love:
* snabb, både på att springa och utföra lydnadsmoment
* väljer själv snäva svängar i agilityn
* gosig knähund :love:
* kan bli passad av "vem som helst"
* modig och tuff

Jaja, nu lämnar jag det här, kändes bara onödigt att kommentera någon annans brister när man, precis som du sa, lämnar ut sig själv och sin hund

Fast det var inte vad jag menade mitt inlägg som!

Jag uppfattade det som att det var en valp hon hade eftersom hon skrev "än" och inte en vuxen hund därav min :confused: - gubbe

Mina hundars selektiva hörsel har dock inte med ägaren att göra utan att de helt enkelt blockerar sig lite när de har arbete i skallen. Finns en skillnad där i och det har med att de har lite väl med jakt i sig utan att vara jaktidiot = positivt på det stora hela taget för en jakthund...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Ytterligare spinoff Lika lite som våra hundar är perfekta (de flestas i alla fall), så är ju näppeligen vi ägare perfekta ( :eek: )...
2
Svar
24
· Visningar
1 793
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?