Våra hundars fel och brister

Sv: Våra hundars fel och brister

Agnes, DSG 2år

Negativt:
osäker
lätt för o bli stressad
envis
smart, kräver mycket av mig

Fördelar
snäll
glad, alltid positiv till saker
smart, lättlärd som tusan och lär in nya saker snabbt
tålmodig och hur bra som hellst med andra hundar

Rover, 3,5 år

Nackdelar

Hundfixerad! - svårt att slappna av med andra hundar i närheten, stressar upp sig vid hundmöten och kan bli för intensiv i sitt beteende i samvaro med andra hundar = risk för gruff.

Lättstressad även i övrigt, är man inte lugn och konsekvent vid t ex träning blir allt bara pannkaka. Dock varvar han snabbt ner igen utom just vad gäller andra hundar.

Ljudkänslig, inte så att det påverkar vardagen men tillräckligt för att inte vara avelsmaterial. Egentligen bara berörd av ljud från tunnelbana/tåg men skulle säkert reagera på andra höga ljud också med tillräcklig belastning - han bedömdes som skottfast vid korningen men reagerade ändå på skotten vilket han inte gör annars.

Teflonskalle, bara för att något varit förbjudet 999 gånger betyder inte att man inte kan testa en tusende gång.

Selektiv hörsel ibland...

Fördelar

Människokär, tycker om alla sorters människor och har aldrig visat någon grinighet. Gillar barn och kan vara helt avslappnad trots stoj och skrik, går bara undan om han tycker att de är för påfrestande. Lämnar snällt ifrån sig både leksaker och godbitar.

Tycker att allt är roligt, lättränad på det viset(gillar lydnad mycket mer än vad matte gör).

Bra föremålsintresse, gillar mat, gillar att kampa = lättmotiverad.

Frisk!

I grund och botten bra will to please.

---

Jag är jättenöjd med min hund även om han inte är perfekt på något vis. Jag är själv inte så mycket att hänga i julgranen i vissa avseenden och jag upplever att de flesta av de problem vi stöter på tillsammans beror på min oförmåga snarare än någon brist hos honom. Det jobbigaste just nu är att han är så känslig för mina sinnesstämningar så när jag inte mår bra är det egentligen bättre om någon annan håller kopplet.

Vilken underbar tråd! Jag påpekar OFTA att folk ska bli mer objektiva och inte enbart titta på sin hund som en familjemedlem. Utan också fundera på vad som kan bli bättre, allt för att främja aveln!

Focus, Beauceron, 5 år
+ Väldigt familjekär
+ Bra uthållighet i jobb
+ Snabb för att vara såpass stor!
+ Älskar att träna
- Reserverad mot främlingar
- Skotträdd
- Dåliga nerver med mycket överslagshandlingar
- Lite mycket stenskalle för att vara lättjobbad utan konflikter

Bråka, Malinois, 1 år
+ Förigheten! Gör verkligen sitt ultimata för att faktiskt göra rätt
+ Nyfikenhet
+ Tillgänglig
+ Miljöstark
+ Otroligt balanserad
- Hade velat haft mer kamplust, mer galenhet :o

Senast ändrad:

Fluga:
Lite väl på hugget ibland, då hon vill något så vill hon ibland för mycket och kör hela registret konster för sin godis innan man ens sagt ngt.
Hoppar upp i bilsätet då hon lämnas i bilen och kastar sig sedan ner när hon ser att man är på väg tillbaks. Låtsas då som ingenting.
Matgalen.
Ängslig med andra hundar efter att ha blivit påhoppad flera ggr av främmande hundar.

Fluga är en otroligt trevlig hund. Det enda dumma hon gör är det där med att hoppa upp i bilstolen. I övrigt gör hon i stort sett aldrig saker hon inte får. Hon är mycket lätt att ha och göra med. Hon är väldigt gullig, glad och intelligent. En riktigt rolig hund med mycket fart i som inte har svårt att koppla av för den delen. Hon är lättlärd och kan även lösa problem själv.
De problem hon har med andra hundar beror på att hon blivit attackerad av främmande, lösa hundar. Det är inte konstigt om man som 3-kshund blir rädd när man blir påhoppad av två stora lösa hundar som väger runt 35 kg st tex. Hon är möjligen lite väl undergiven mot andra hundar. men det beror på att hon är intelligent nog att inse att hon inte har en chans mot dem.
Hon är även lite väl bunden till mig. Men hon är fd kennelhund och har inte fått så jättemkt uppmärksamhet där iom att hon var låg i rang och uppfödaren hade många hundar. Så nu är hon väldigt förtjust i mig som ger henne så mycket.

Mygga:
Svår att kontakt med, mycket bättre än förr dock.
Stresskänslig.
Dålig tilltro till egen fysisk prestation så som att klättra, hoppa upp för saker etc.
Om hon ska kräkas inne eller kissar inne gör hon det alltid på minst lämpliga ställe, så som i mattens ballerinaskor eller på den där vita dunjackan som ramlat ner från hängaren.:devil:

Mygga är en väldigt rolig hund. Hon är mycket, mycket egen! Hon fungerar inte riktigt som alla andra. Men det är det som gör henne så himla rolig. Hon är en sån där tokrolig individ som hittar på knäppa, roliga saker hela tiden. Hon bjuder på mycket skratt varje dag. Det är väldigt lätt att lära henne konster, lydnad etc. Men tänka ut lösningar själv har hon svårare för.
Jag tror även de flesta av Myggas problem beror på kennelboendet. Även hon var låg i rang och uppfödaren gav så mycket tid hon kunde till alal hundar. Men har man så många blir det ju inte samma som hos en person med två hundar som dessutom är sjukskriven och hemma med dem mycket.
Mygga har utvecklats mycket här. Hon blir fortfarande lite orolig över vissa saker. Hon har väldigt låg smärttröskel och nära till skrik. Ett gruskorn, som inte ens syns, kan innebära nära döden upplevelse i värsta fall om det inbillat sitter i mellan trampdynorna.;)

Båda hundarna har använts i avel och lämnat väldigt trevliga valpar. Den sista virrpannan har lämnat en valp som vann Papillon-mästerskapen i lydnad och tävlar lydnad framgångsrikt vad jag förstått. Uppfödaren avlar mycket på mentalitet. Jag upplever tyvärr att det kanske struntas i mer hos de som avlar på småhundar. Men jag är kanske inte kunnig nog att bedömma sånt. Just det är en anledning till att jag själv inte avlar.

Min hund Trojas fördelar

Otroligt lättlärd
Snäll som få
Lätt för att slappna av
Lätt att få igång
Roliga egenheter

Nackdelar
Vägrar att sluta med att hoppa på folk som vill hälsa
Intelligent-Koppel på ,inget intresse av vilt bara går förbi-lös drar iväg direkt:crazy:
Något dominant med andra hundar,spelar ingen roll om det är valp,tik eller hane och ålder.
Något för mammig,vill inte att matte ska göra något utan henne

kl

+ förig till tusen, älskar att arbeta MED mig, både nära och på avstånd.
+ förarkär
+ uthållig och väldigt engagerad i allt vi gör
+ nyfiken, vill ha näsan i allt
+ lätt att ha bland folk, bryr sig mest om mig
+ orädd och framåt, hemma kallas han kamikazepilot.
+ fantastisk av och på knapp, alltid beredd att kasta sig ut på träning och kan lika gärna ligga i hög någonstans med benen åt alla håll
+ massor med leklust, jakt, kamp, klappar, kel, bus, glada rop, allt funkar
+ matgalen; en godis slinker alltid ner och han äter som om varje måltid var den sista, görskönt.
+ sketsnyggt fotgående med framtassarna i höga, spänstiga marschlyft :p
+ underbar att ha lös, jagar inte och vänder på en 5öring vid inkallning.

- fortfarande lite väl blyg mot främmande
- skäller som en idiot i bilen på hundklubben t ex
- kan bli väl laddad ibland vid träning, gör ljud och kampar med kopplet eller min arm.
- lite överdrivet spännig mot andra hundar, har en enorm privatzoon och ogillar att bli störd av andra. Inte speciellt vänlig, med andra ord.
- svårt med passivitet i vissa lägen t ex vid sidan av agilityplan eller när bästa hundkompisen jagar boll eller liknande.
- vild i kopplet.
- lite väl mammig ibland.
- är jobbig när jag tränar annan hund, skäller och biter av koppel om han är uppbunden
- framåt och orädd; det är härligt med en orädd och stabil hund, men ibland är jag uppriktigt rädd att han ska dö i förtid efter att ha sprungit rätt in i flaggstången, i full fart försökt apportera skottkärran eller dylikt. :o

Sam

Besvärliga egenskaper:
Lättstressad
Skotträdd
Mattekär
Inte rumsren när han sover borta:cool:
Vallar hästarna när man rider:(
Lite för glad i att hälsa på folk:angel:
Dräglar ner bilsätena
Dålig andedräkt
Tycker inte om barn
Är inte helt stabil med främmande människor, blir lätt rädd och skyddar sig.

Goda sidor:
Väldigt positiv
lekglad och tacksam att träna
Jättebra med katterna
Smart som sjutton, förstår massor av ord
Lätt att ha med i bilen på jobbet
Duktig med andra hundar
Duktig hemma, hoppar bara upp i sängen efter godkännande osv.
Rör inte katternas mat och skulle aldrig drömma om att tjuva mat från bordet.
Kopplar av inne

Tjaa... den bra listan är klart längre än den negativa. På det hela är han en ganska enkel hund som lider lite sviter av sitt gamla liv.

/Migo

Hanko, schäfer

Negativt
* Lite väl "bossig" av sig.
* "JAG får göra som jag vill"-attityd.
* Då han vet att jag klarar "jobbiga situationer" så skyddar han nu valpen.
* Tröttnar lätt om det inte är något som faller herr'n in
* Vaktar lite väl mycket
* Gillar inte Lapphundar, speciellt hanar då han blev biten förra året...andra hundar samt hanar går jätte bra.
* Kan inte det "rätta" hundspårket. Reser därför oftast ragg och ser hotfull ut när han möter andra hundar, men vill egentligen leka. Gjort så här enda sen vi fick honom när han var 3 månader. Många har sagt att det kan bero på att han var i hundgård första tidan, men jag vet inte om det är sant.
* Tror att alla som går ute på stan är där för hans skull.

Positivt
* Är supersnäll mot dom andra hundarna. För snäll i mitt tycke då han fått sig rejäla tjuvbett från valpen utan att tillrättavisa.
* Lättlärd
* Bra mentalt
* Tillgänglig...nästan lite väl...vilket kan vara nackdel för det var därför han föll på L-testet. Man får ju inte pussa ihjäl böset som polisen sa:devil:

Frasse, Labrador

Negativt
* ÄLSKAR MAT, tar gärna och stjäl från schäferns mat om han får chansen
* Ger schäfern små tjuvbett
* Envis, som synden, vilket också är positivt.
* Tror man ska ut och spåra jämt.
* Dreglar som en boxer...finns dregel överallt där han har dragit fram

Positivt
* Lättlärd till tusen.
* Gladast i stan
* Hoppar inte upp och ska pussa folk i ansiktet
* En riktig kelgris

Ebba, yorkshireterrier

Negativt
* Blivit kärring
* Gillar inte dom två andra, så hon vill inte bo hemma
* Skäller på allt
* Jagar katt
* Jagar småfågel
* Envis

Positivt
* Lätt att plocka upp och gå vidare;)
* Kan om hon bara vill lyda
* Kelgris
* Lätt att ha med överallt.

Liknande trådar

Övr. Hund Ytterligare spinoff Lika lite som våra hundar är perfekta (de flestas i alla fall), så är ju näppeligen vi ägare perfekta ( :eek: )...
2
Svar
24
· Visningar
1 793
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?