Våra erlichiahästar...

A

aker

hur har det gått för dem ??? Vi var ju några stycken här som hade hästar som blev behandlade för erlichia för ett par år sedan och vi hade en ganska lång tråd här om dem. Är lite nyfiken hur det har blivit med dem. Är de friska nu och igång eller hur har det gått?

Min egen häst blev ju behandlad hösten -03 och var sedan knackig nästan ett helt år därefter plus att det dessutom visade sig att den hade en lös benbit som opererades på senhösten -04. Har sedan dess med varierande dagsform försökt få igång hästen....:( och det har verkligen inte varit eller är lätt precis...

Vissa dagar går han jättebra för att sedan vara stel och ovillig utan någon speciell anledning ( inte som jag kan finna iallafall....). Därför undrar jag ibland om det är så att den här erlichia infektionen kan ligga kvar på något sätt i kroppen och ibland visa sig som stelhet:confused: Enligt blodprov är han negativ iallafall...

Hur är det med era hästar som blev behandlade ?

Mvh Aker
 
Sv: Våra erlichiahästar...

aker skrev:
...det är så att den här erlichia infektionen kan...

Jo, det är såhär att jag har verkligen ingen aning om vad det är.. Snälla förklara. :)

Kram Ida.
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Erlichia är en fästingburen infektion som hästar får feber av och blir stela, halta och allmänt nergångna av. Behandlas intravenöst med stark antibiotika. Kan ge långvariga problem med trötthet och stelhet hos hästen. Det finns olika åsikter om symtomen framförallt om de kvarstår efter en behandling.
Mvh Aker
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Erlichea konstaterat våren 2004, passerade det akuta skedet och därför fick hon ingen behandling för den. Dock fick pållan Beviplex injektioner under flera dager, för att lindra de ömmande musklerna. Senare drabbades hon av lunginflammationpga för mycket stillastående, stackarn hade jätteont. Fick då en kur med Hippotrim, sen fick allt självläka. Hon mår idag alledles utmärkt, hade något enstaka skov i början men sen ingenting.
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Hade infektion på min häst 2002, han fick en vetbehandling som rejält klantade till det. Dels kom inte vet ena dagen för penicillininjektion, dels behandlade han med för lite medel, och en för kort period. Hästen mådde tio resor värre efter behandlingen än vad han gjorde innan. Hade inte heller någon försäkring på min häst då han var för gammal då jag fick honom, så jag provade som nästsista alternativ en homeopatisk behandling. Tro det eller ej, men dagen efter var han feberfri och diarrefri, men jag kommer aldrig att få veta om det var homeopatens förtjänst eller ej.
Jag fortsatte med efterbehandling och fick på ett par månader bort både hostan och stelheten som han haft under några år.
Jag tror iof att han reagerade med överkänslighet på penicillinet.
 
Senast ändrad:
Sv: Våra erlichiahästar...

Jag har via blodprov fått reda på att min häst har erlichia, men tydligen låga halter? 160 nånting tror jag. Det är inte behandlat, vet ansåg inte det nödvändigt, han blir knackig varje höst utan synbar anledning (samma sak senaste tre åren) och är oren utan att vara halt/ha ont. Blir bättre när man rider och sämre när han vilar. Så jag vet inte riktigt om det kan ha något samband?
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Behandlade mitt halvblod -00 och -01

Ett nytt blodprov tog nu för han inte har känts helt ok.
Blodprovet visar 160 :(
 
Sv: Våra erlichiahästar...

min har haft erlichia för flera år sedan. men han är helt återställd. inge stel eller knackig alls :)
 
Sv: Våra erlichiahästar...

*KL*

Min herre hade typ alla symptom som finns listade, och behandlades hösten 2001 för 'kronisk' erlichios, med en titer på 1:160.. Helt återställd sen dess, vilket förvånade till och med veterinärerna. Gick med erlichiosen i drygt sex månader innan den behandlades, och var den tiden halt från i princip varenda led.

Så, inga sviter alls kvar av erlichiosen här (däremot är han ju numera T-märkt för något helt annat)
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Vad är han T-märkt för? *undrar*
 
Sv: Våra erlichiahästar...

En hasledsdefekt i vänster has, endera medfödd eller har blivit senast när han var 1 år gammal. Gav dock inte problem förrän han var 8 år, så vi visste inte ens om att den fanns innan. Så inget som har minsta med erlichiosen att göra eller ens i teorin kan vara en följd av den.
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Har ju inte skrivit så mycket här om min hästs erlichias men berättar ändå... :angel:

Han behandlades vinter/våren -03 för erlichias. Hade titer 160. Hade precis köpt han och det var ju lagom kul... :crazy:

Han haltade ena dagen och var fräsch andra, sen vandrade hältan runt och han fick stora "brännsår" som varade och blödde för att dagen efter vara helt läkta... :confused: Sen fick han ont i ryggen och först DÅ fick jag veterinären att ta ett erlichiasprov. Dom ville inte innan för när dom kom var han inte halt (gick ju bort från dag till dag och de kom ju aldrig samma dag som jag ringde) och hans sår förklarde de som svamp. :mad: Men tog ut en ny vet och hon tog erlichiasprov på en gång. Kunde inte rida honom på ca 4 månader.

Idag mår han dock helt bra! :) *Peppar peppar*

Hemskt sjukdom förövrigt och jag hoppas för allt i världen han inte får det igen... :crazy:
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Hejsan!
Vi har ju "pratats" vid en hel del (fd majja22) så hur jag och min häst hade det vet du ju:crazy:

För er andra, så hon hade kroppsont och ledproblem i nästan ett år innan vi fick diagnos och hon kunde få behandling. Hade en titer på 1:160. Sen drogs vi med stelhet och knackighet med mycket varierande dagsform i nästan ett år efteråt. Så ridningen stod still i ganska precis 2 år.

Jag red igång Lady sep/okt-04 eftersom hon då var såpass fräsch, och det fungerar jättebra! Jag har inte märkt av ett spår av erlichiasen sen dess!
Fräsch, pigg och glad, jag har fått tillbaks min "gamla" häst:love: , vilket jag knappast trodde var möjligt för ett par år sedan. Nu rider jag som innan hon blev dålig, dock undviker jag fortfarande böjda spår har jag märkt. Det sitter väl djupt i mitt psyke antar jag, att jag är rädd att hon ska gå sönder med tanke på alla ledproblem hon hade.
Ja du vet ju...! Vi har ju diskuterat flitigt när våra var som
krattigast:(

På söndag åker gumman iväg på betäckning, så om allt går som det ska har jag även en mini-Lady om ett år:) :love:

Vad tråkigt att din fortfarande är ofräsch till och från:( . Är det lika som förut eller mer sällan?

/Petra
 
Sv: Våra erlichiahästar...

aker skrev:
Vissa dagar går han jättebra för att sedan vara stel och ovillig utan någon speciell anledning ( inte som jag kan finna iallafall....). Därför undrar jag ibland om det är så att den här erlichia infektionen kan ligga kvar på något sätt i kroppen och ibland visa sig som stelhet:confused: Enligt blodprov är han negativ iallafall...

Hur är det med era hästar som blev behandlade ?

Mvh Aker


Min Cruss blev mirakulöst MYCKET bättre med PG-beslag och har så vart nästan hela tiden sedan i höstas.

Dock så får han lite då och då, precis som din häst vissa dagar då han är stel när han går. Det händer mer och mer sällan men det händer.

Cruss blev behandlad 2 ggr sommaren 01.
Nu är ju inga prover tagna nyligen men jag tror faktiskt att han alltid kommer att få dras med denna infektion i kroppen.

PG har dock gjort en stor skillnad och vi ska precis börja skritta igen efter en vintervila, vi tar det försiktigt pga av att han stått så länge..
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Nej det tror jag inte. Min vet sa att får han det igen blir det inte skoj för det är svårare att behandla då... eftersom dom kan bilda imunitet mot antibiotikan. Så sa hon så iafl... :(
 
Sv: Våra erlichiahästar...

hej !
Vad kul att det går bra med Lady :) ! Det har gått ganska bra med min pålle också sedan ett år tillbaka förutom att han har fått ett par "svackor" med vad jag tycker liknar symtom på träningsvärk. Han blir då lite ovillig till arbete, står emot och är stel och allmänt på tvären. Kan ju tolkas som träningsvärk men det konstiga är att jag kan inte riktigt få ihop sambandet pga av att han faktiskt inte går så hårt precis :confused:

Jämför jag mina ridpass med andras här i stallet så går min häst inte mer än någon annan samt med ganska mycket uteritt och 1-2 dagars vila /vecka. Han är dessutom bättre om han går varje dag...

Därför var jag nyfiken på hur andra hästar som haft erlichia fungerar. Har ju läst att det ev. kan finnas kvar i kroppen länge och just ge perioder av stelhet....

Frågade min veterinär och han trodde inte att det ligger kvar men att hästen blir så pass nersatt i sitt immunförsvar att den kan vara svag länge efteråt...

Fler fd erlichia hästar här ???

Mvh Aker
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Min häst behandlades för akut ehrlichia förra sommaren. Var riktigt dålig ngr dagar. Tog ca en månad att få honom tillbaka som han var innan. Har inte visat ngr symptom sedan dess. Vet. säger att iom att han behandlades akut så ska han ha mkt svårare för att bli drabbad igen. Immunförsvaret är stärkt. Vet. sa inte immun, men trodde i stort sett att han skulle vara det.
 
Sv: Våra erlichiahästar...

aker skrev:
Erlichia är en fästingburen infektion som hästar får feber av och blir stela, halta och allmänt nergångna av. Behandlas intravenöst med stark antibiotika. Kan ge långvariga problem med trötthet och stelhet hos hästen. Det finns olika åsikter om symtomen framförallt om de kvarstår efter en behandling.
Mvh Aker


Okej, tack så jättemkt. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 846
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 808
Senast: Capybara
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 668
Hästvård Jag har två kallblodstravar ston hemma varav den ena som är 18 år idag blev diagnostiserad med PPID. Hon behandlas för tillfället med...
Svar
14
· Visningar
2 517
Senast: Anastacia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp