Våra erlichiahästar...

Sv: Våra erlichiahästar...

Neeej....stackars dig ! Hoppas det går bra. Har din häst fungerat annars ?

Mvh Aker
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Hej!

Tänkte bara fråga när så många med erlichiaerfarenhet läser här. Vad hade era hästar för symtom? Inte de akuta utan de som var mer svårdiagnostiserade. Tog nämligen prov förra sommaren då hästen var trött och hade lite andra diffusa symtom men det visade negativt. Nu är han lustig igen och jag vet varken ut eller in. Men visst kan erlichia ge konstiga symtom? Ska jag ta ett nytt prov?
Vore mycket tacksam för svar.
Hälsningar Karin
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Han var halt på alla fyra och allmänt stel.... :(

Hoppas på en rapport senare i eftermiddag.
(han är utlånad på foder och har varit ok fram tills nu)
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Min har haft alla symtom man kan tänka sig.
Tex: halt, magrade av, problem att tugga, vinglig, öm, slö, galen, stel, satte inte sommarpäls, känslig i huden osv osv
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Vimsan- tack för ditt svar. Jätte tråkigt med din häst. Ja, kanske borde ta ett prov då han visar liknande symtom som din. Behandlar man även erlichia som inte är akut med antibiotika?

Hälsningar Karin
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Min blev behadlad och det var inte akut.
Hon hade gått med ledinflammationer och kroppsont i ett år, och vet. valde att behandla med tetracyklin eftersom inga ledbehandlingar/akupunktur osv hjälpte och eftersom blodprovet var positivt.
Och det hjälpte, hon blev frisk:) :banana: :bump: :banana:
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Då är vad jag kan förstå 40/100 kanske inte så farligt. Det som oror mig mest är att det kan ligga kvar i kroppen. Att köpa en Erlichiahäst är nog ingen bra ide även om man råkar tycka om den... o även om det inte är mer än de låga värde ????
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Fast jag vet flera hästar i mitt område som blivit helt bra och inte har några som helst diffusa kvarstående symtom kvar efter antibiotika behandling, så tyvärr gäller det nog inte alla erlichia drabbade ......

Vad jag har kunnat läsa mig till (finns tyvärr inte så mycket fakta/forskning vad jag vet..) så kan kvarstående symtom drabba en del hästar (hundar & människor också) och det är dessa symtom som man inte vet om det verkligen är kvarstående besvär efter erlichia eller om dessa står för något annat.....

Därför tycker jag det är intressant att veta hur andra erlichia hästar mår

Mvh Aker
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Min blev behandlad vintern 2003. Då hade han 160/100 och 2månader efter behandlingen 360/100.

Jag fick dock effekt ändå då han slutade vara stel och jättespänd i ryggen samt blev av med sin kroppsvärk.

Han lever dock inte längre pga av att vi efter mycket kämpande hittade det fel han egentligen hade. Upptäckte erlichihan under letandet och trodde att det var orsaken men så var det inte.

Han hade en medfödd missbildning i ryggen som gjorde att han tillslut inte gick att rida.
 
Sv: Våra erlichiahästar...

*kl*

Min valack fick ehrlichia (i alla fall de akuta symptomen)sommaren '03. Vinglade omkull, halt i alla ben/alla leder, rejält ont i rygg/nacke, feber upp till 41.
Behandlades på klinik med Tetracyklin och efter bara någon vecka så började jag långsamt rida i gång honom. Till hösten/vintern var vi åter uppe på samma nivå som innan. Mycket tack vara Back-on-track-paddar.
Hästen funkade klanderfritt i två år och tävlade framgångsrikt i hoppning.
Två år senare åkte han på E igen... Behandlades men var fortfarande rejält halt. In på klinik för ordentlig utredning och konstaterade inflamationer i hela vänster fram samt fraktur i hovbrsokförbeningen (samma ben). Behandlades 3 gånger innan vi gav upp...
Detta hade alltså förmodligen inte med ehrlichian att göra.

Så nu betar han på de gröna ängarna.



Antiqua; Vad roligt med betäckning!! Vilken hingst har du valt? Du får jättegärna maila och berätta. :)
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Corax [B skrev:
Antiqua;[/B] Vad roligt med betäckning!! Vilken hingst har du valt? Du får jättegärna maila och berätta. :)

Hej!
Tänkte maila dig när det lugnar sig på jobbet, här är kaos:crazy:
Men kan väl berätta lite kort att min lilla tösabit åkte iväg på betäckning i söndags! Har valt Marwin som pappa. Tror det blir en bra kombination!
Ska bli jättespännande men attans vad jag saknar henne! Vill att hon ska komma hem nuuuuuuu!:love: Hon står nära iaf (Ekerö) så jag tänkte åka dit ikväll och gå en liten prommis med henne!
 
Sv: Våra erlichiahästar...

Min ponny fick erlichia första gången hos sin f.d ägare för ca. 5 år sedan, gick antagligen med det några veckor/månader innan hon blev behandlad.
Jag köpte henne sommaren 2003 och det tog bara några månader i min ägo innan hon började kännas ofräsh. Erlichia var inget vi tänkte på då, utan hon fick kortison i lederna(halt på 6 leder första gången vi var inne på klinik...), ledpreperat intramuskelärt, ledtillskott i fodret samt butta... Ingen av behandlingarna hjälpte annat än tillfälligt.
Förra våren tog vi ett erlichiaprov och hon hade en lågt upphöjd titer, vilket egentligen inte bevisar någonting, men vi valde att behandla ändå.
Hon fick en intensivbehandling under 7 dagar och fick sedan vila 2-3 månader, skrittades sedan igång försiktigt under 7 veckor för att se om behandlingen hade hjälpt.
Efter 7 veckors försikigt skrittande kollades hon av veterinär och var halt igen... Behandlingen hade alltså inte hjälpt ett dugg.

Hon är aldrig halt på samma ställen, vissa dagar känns hon hur fräsch och på topp som helst, andra dagar väldigt knackig, stapplig och ofräsch. Lite trött också.
Ingen speciell förbättring av vila eller motion.

Hon är utdömd och ska snart få åka till trapalanda... Tänker inte utsätta henne för fler meningslösa behandlingar eller veterinärbesök på olika kliniker, vilket hon tycker är mycket jobbigt.
Antagligen har hon gått med infektionen alldeles för länge för att medicinen ska ha någon verkan.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 846
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 808
Senast: Capybara
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 668
Hästvård Jag har två kallblodstravar ston hemma varav den ena som är 18 år idag blev diagnostiserad med PPID. Hon behandlas för tillfället med...
Svar
14
· Visningar
2 517
Senast: Anastacia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp