Sv: Våra erlichiahästar...
Min ponny fick erlichia första gången hos sin f.d ägare för ca. 5 år sedan, gick antagligen med det några veckor/månader innan hon blev behandlad.
Jag köpte henne sommaren 2003 och det tog bara några månader i min ägo innan hon började kännas ofräsh. Erlichia var inget vi tänkte på då, utan hon fick kortison i lederna(halt på 6 leder första gången vi var inne på klinik...), ledpreperat intramuskelärt, ledtillskott i fodret samt butta... Ingen av behandlingarna hjälpte annat än tillfälligt.
Förra våren tog vi ett erlichiaprov och hon hade en lågt upphöjd titer, vilket egentligen inte bevisar någonting, men vi valde att behandla ändå.
Hon fick en intensivbehandling under 7 dagar och fick sedan vila 2-3 månader, skrittades sedan igång försiktigt under 7 veckor för att se om behandlingen hade hjälpt.
Efter 7 veckors försikigt skrittande kollades hon av veterinär och var halt igen... Behandlingen hade alltså inte hjälpt ett dugg.
Hon är aldrig halt på samma ställen, vissa dagar känns hon hur fräsch och på topp som helst, andra dagar väldigt knackig, stapplig och ofräsch. Lite trött också.
Ingen speciell förbättring av vila eller motion.
Hon är utdömd och ska snart få åka till trapalanda... Tänker inte utsätta henne för fler meningslösa behandlingar eller veterinärbesök på olika kliniker, vilket hon tycker är mycket jobbigt.
Antagligen har hon gått med infektionen alldeles för länge för att medicinen ska ha någon verkan.