Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Sv: Våra -09:or!!!!Islandshäst!!

Dimmalimm växer mycket!skall försöka mäta henne i kväll!hon är ungefär 7 månader nu.Hon är mer självständig och är helt cool om jag tar ut stoet ur hagen en liten stund!Någon mer som börjat ta ut stoet lite ur hagen osv?

Jag har precis börjat ge stoet kraftfodert utanför boxen....
Fösta kvällen blev Lokkur ganska orolig tr5ots att mamma stod precis utanför boxen...
Men andra kvällen brydde han sig inte så mycke så.

Har även börjat öva lite på att ta på grimma... Lukta och bita i den iaf, hehe.
Han har juh gått på Öland sedan två veckors ålder tills han ca 5,5 månader och inte varit särskillt hanterad där.... = Helt oförstörd :)

Våra 3 (en redan såld och en inköpt med modern) är nu färdig vaccinerade och går att sätta på grima och leda ok, lasta och verka utan några problem.
Vi har även börjat träna deras mammor igen då de inte är dräktig (två ston)
Vi lämna fölen i flocken och ta ut mamman för att rida, fungera utmärkt, har gjord så sen fölen var 3 månader. Nu är de snart 6 resp. 8.

Växer fört gör de.

Vi har inte hanterat Dimmalimm särskillt mycket ,hon har haft grimma ,men är inte särskillt ledvan.Skulle lasta henne för någon månad sedan men det gick APSOLUT inte tyckte hon:crazy: Ja hon är en mycket busig liten tjej,fick omdömmet mycket vaken och allert (med stora bokstäver) på fölmönstring.:p

Hej
Nu är det snart tid för avvänjning. Vi har våra isisar inne på nätterna för vi har ingen möjlighet till lösdrift. Har tänkt att Thór ska få stå i egen box efter nyår, han får vänta pga att det skjuts en hel del raketer, men kommer att gå med sin mamma och kompis i hagen på dagarna.
Hur mycket mat ska han ha? Idag så lägger jag in 6 kilo hö till kvällen och ca 2 kg på morgonen till föl och sto, lägger ut ca 8 kilo hö under dagen i hagen till alla tre. Jag vet inte hur mycket han äter, men han är go och rund i dagsläget.
När kan man sätta in saltsten till honom. Det känns som om han inte är ngt föl längre utan en liten kille som är rätt så självständig.
Hur har ni andra gjort?
Kram Suss

Hahha villken sötnos!:)
Dimmalimm växer och växer hon är nu ungefär 130cm.Hur stora är era??
Nu är dom knappt föl längre, känns det som ,hon är så stor och vuxen i sättet!
Hon går fortfarande med mamma i storbox,men det går att lämna henne i hagen med dom andra hästarna utan mamma i flera timmar.
Hon har stått lite själv i box, när man ridit Stoet.
Hur går det för era sötnosar då???

Här kommer några dåliga bilder på min odåga. Det är svårt att få bra bilder på svarta hästar.

009-2.jpg

Hon har på nått underligtvis fått vit svans!?! Jag tycker det ser rätt coolt ut :D
024-3.jpg

En liten liten filmsnutt på henne

Tack :)

Hon är efter Örn frá Keldudal och ue odur frá brún
Hon är född 09 eftersom tråden heter så ;) hihi, men om du va ute efter datum så är hon född exakt 26 juni

Hahha , jag är så snurrig!!:pJag vet inte riktigt vad jag tänkte på!:D
Jätte fin iallafall,blir hon inte skimmel som Örn då, eftersom svansen höll på att ljusna??

Nu har jaf äntligen sett mina 09or för första gången!
Så här ser de ut, fuxen (som är ett sto och heter Skrugga) är e. en högblupare, Hvessir frá Ásbrú och skäcken (än så länge namnlöst hingstföl) är e Þristur frá Feti.
IMG_3613.jpg
[/IMG]
Þristsonen
IMG_3615.jpg
[/IMG]
Skrugga får en slurk av mamma Elding
IMG_3621.jpg
[/IMG]
Þristsonen i förgrunden och Skrugga bakom.

*KL*

Gaaaah!!! Vet ni vad som har hänt?!:eek:

Vi har inga fölisar mer.... Alla våra 09:or är nu åringar:cool:

Jaja.. tror inte åringarna:grin: bryr sig så mycke... men vi då??

Hum....

Grattis till alla småhästar iaf!!

:bump:Ni leve! Hipp hipp HURRA HURRA HURRA HURRA!!!:bump:

Men vad säger du?? :eek:
Det har jag inte tänkt på, min lillkille kan väl inte vara en åring nu. Han föddes ju nästan igår! :eek:

MINNESKORTDEC09235.jpg

Lsdriftsslpp028.jpg

Flytt046-1.jpg

:love:

Ja, klart hon kommer skimla av. Fiiint :D

Jag tror faktiskt inte att hon kommer att bli skimmel, det finns inga andra tecken på det, hon är verkligen kolsvart för övrigt. Svart mule, svart runt ögon och öron! Så hon blir nog faktiskt svart med vit svans, hur knäppt det än låter/ser ut :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka