Efter hästgrejjer kör jag rengöring med en 95 graders tvätt ihop med en diskmaskinstablett och ättikssprit.
Hur gör du då? Blir det inte massa skum av tabletten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Efter hästgrejjer kör jag rengöring med en 95 graders tvätt ihop med en diskmaskinstablett och ättikssprit.
Nej det blir det inte. Det blir ju inget skum i diskmaskinen heller av en diskmaskinstablett. Jag lägger bara diskmaskinstabletten i trumman. Ättiksspriten häller jag i sköljfacket som vanligt. Jag läste någonstans någon gång att diskmaskinstablett och 95 graders tvätt är det bästa sättet att få en tvättmaskin ren och det stämmerHur gör du då? Blir det inte massa skum av tabletten?
Jag funderade precis på att skapa en sån här tråd. Jag har fått tvätta allt för hand (alternativt lämna bort täckena för tvätt) och det har varit asjobbigt och något jag dragit mig för. Men nu bor jag själv, och funderade på om jag kan köra lättare grejer i maskinen (schabrak och lindor). Det verkar ju som att många gör det på svaren i den här tråden? Jag tycker jag är hyfsat noga och borstar av schabraken på insidan efter varje ridtur, men man kanske även kan dammsuga dem innan man häver in det i maskinen? Mina egna ridkläder tvättar jag redan i maskinen. Det fick jag även göra i föräldrarnas maskin.
Det man ska tänka på är vikten när grejerna är blöta så att man inte förstör sin maskin med för tunga grejer. Dvs. man kan inte lägga in en full maskin om det är material som drar åt sig mycket vilket täcken ofta gör. Man behöver också tänka på balansen i maskinen, annars kan den inte centrifugera alternativt att maskinen slår sönder sig själv i försöken. Man bör också tejpa spännen eller på annat sätt skydda maskinen från diverse spännen. Det är inte kul när något spänne har gjort ett hål i trumman lite större och sedan pga det gör sönder en massa kläder.Jag funderade precis på att skapa en sån här tråd. Jag har fått tvätta allt för hand (alternativt lämna bort täckena för tvätt) och det har varit asjobbigt och något jag dragit mig för. Men nu bor jag själv, och funderade på om jag kan köra lättare grejer i maskinen (schabrak och lindor). Det verkar ju som att många gör det på svaren i den här tråden? Jag tycker jag är hyfsat noga och borstar av schabraken på insidan efter varje ridtur, men man kanske även kan dammsuga dem innan man häver in det i maskinen?
Mina egna ridkläder tvättar jag redan i maskinen. Det fick jag även göra i föräldrarnas maskin.
Det man ska tänka på är vikten när grejerna är blöta så att man inte förstör sin maskin med för tunga grejer. Dvs. man kan inte lägga in en full maskin om det är material som drar åt sig mycket vilket täcken ofta gör. Man behöver också tänka på balansen i maskinen, annars kan den inte centrifugera alternativt att maskinen slår sönder sig själv i försöken. Man bör också tejpa spännen eller på annat sätt skydda maskinen från diverse spännen. Det är inte kul när något spänne har gjort ett hål i trumman lite större och sedan pga det gör sönder en massa kläder.
Absolut Är maskinen bara tillräckligt stor är det inga problem att tvätta grejer med spännen heller. Jag tejpar med silvertejp och det har alltid gått braMen om jag bara tvättar schabrak och benlindor (det vill säga tunnare saker utan spännen) borde det vara okej? Täckena kan jag fortsätta bråka med för hand eller lämna bort.