Var tionde man har någon gång köpt sex

Det är typiskt mänskligt beteende att bortse från framtida konsekvenser. Det är därför det finns så mycket missär som det gör i världen. Fast att inte beakta konsekvenserna gäller inte bara den prostituerade utan även sexköparen. Inte minst i detta fall.

Jaha...misären i värden beror på vissa individers bristande konsekvenstänk? inte på ojämn fördelning, fattigdom etc ?
Och de som prostituerar sig gör det för att deras konsekvenstänk brister? inte pga av fattigdom, droger, övergreppshistorik, tvång etc?

*vi får se om du ens svarar*
 
Det känns som ett så typiskt inlägg - att tänka att detta är ett litet misstag och förminska vad det handlar om. Att utnyttja någon och ha sex med någon som är tvingad är inte ett litet misstag.
Så ja... jag kastar gärna stenar på Paolo. Jag har gjort massa misstag men nej- inget går att likställs med att utnyttja som han har gjort.
Runar visar ju också vilken människosyn han har och synen på sex. Sen angående media har ju paolo själv gått ut och uttalat sig och därmed eldat på.
 
Det känns som ett så typiskt inlägg - att tänka att detta är ett litet misstag och förminska vad det handlar om. Att utnyttja någon och ha sex med någon som är tvingad är inte ett litet misstag.
Så ja... jag kastar gärna stenar på Paolo. Jag har gjort massa misstag men nej- inget går att likställs med att utnyttja som han har gjort.
Du tolkar exakt som jag. Skrev en kommentar och konstaterade att han 1. Försvarar våldtäkt och 2. Det finns ett förstört liv och det är inte PS som kunde behållit organet i kalsongerna
 
Det känns som ett så typiskt inlägg - att tänka att detta är ett litet misstag och förminska vad det handlar om. Att utnyttja någon och ha sex med någon som är tvingad är inte ett litet misstag.
Så ja... jag kastar gärna stenar på Paolo. Jag har gjort massa misstag men nej- inget går att likställs med att utnyttja som han har gjort.
Runar visar ju också vilken människosyn han har och synen på sex. Sen angående media har ju paolo själv gått ut och uttalat sig och därmed eldat på.

Jag kan inte mer än hålla med.

Jag blir illamående över "må den utan skuld kasta första stenen". Nog har alla människor gjort misstag och felbeslut. Men det finns grader även i helvetet.

Den här banaliseringen av att köpa sex. Ursäktande. Förringandet. Jag hör nästan en viskande röst om att män kan inte styra sina drifter I bakgrunden... Att vi faktiskt inte kommit längre.

Och det framförs som något slags nästan slumpartat felbeslut. Det bara hände. Jag gick gatan fram, kåtheten slog till, utan att tänka gick jag in på en bordell som råkade ligga precis där och utan att jag riktigt funderade på det eller tänkte efter halkade kallingarna av och kuken in. Det var ju verkligen inte så smart när jag tänker på det såhär i efterhand.

För mig är sexköp ett så otroligt medvetet beslut. Allrahelst som 50+ man, en vardag klockan 19. Möjligen skulle jag kunde köpa en del av felbeslutsargumentationen om. Det var en 18åring kalasfull på Cypern. Jävligt eventuellt.

För mig är det mer slumpartat att någon super sig full, kommer på den lysande idén att ta bilen, kör på fyllan och kör ihjäl någon. Ingen jävel skulle stötta eller försvara det. Eller försöka förminska det...

Så. Undrar man hur sexhandeln kan blomstra trots kriminalisering av köp, trots vetskap om omfattande människohandel, trots corona osv behöver man bara kasta ett öga på "det var ett felbeslut, herregud han har ju inte dödat någon" debatten

Eller som en person som postade kommentar på Paolos sociala medier skrev
"det är ju inte så att du skadat någon för livet"... Ja det var en man. Nej det var inte ironi.
 
Jaha...misären i värden beror på vissa individers bristande konsekvenstänk? inte på ojämn fördelning, fattigdom etc ?
Och de som prostituerar sig gör det för att deras konsekvenstänk brister? inte pga av fattigdom, droger, övergreppshistorik, tvång etc?

*vi får se om du ens svarar*


Fattigdom är ett resultat av bristande konsekvenstänk, i synnerhet i väst. Ofta kan dock konsekvenserna komma många år senare. Arbete, utbildning, stabila relationer och hälsa leder till välstånd på sikt men människans drifter leder många till lathet, sexmissbruk, skräpmat och stillasittande livsstil.

Lätt för någon att skylla på att de inte har några val i stunden när vederbörande hamnat i sin missär genom att ständigt göra det som känns bra i stunden utan tankar på framtiden.
 
Jag kan inte mer än hålla med.

Jag blir illamående över "må den utan skuld kasta första stenen". Nog har alla människor gjort misstag och felbeslut. Men det finns grader även i helvetet.

Den här banaliseringen av att köpa sex. Ursäktande. Förringandet. Jag hör nästan en viskande röst om att män kan inte styra sina drifter I bakgrunden... Att vi faktiskt inte kommit längre.
Kommit längre?

Om vi ska se till utvecklingen i världen är det bara en tidsfråga innan prostitution är lagligt även i Sverige.
 
Fattigdom är ett resultat av bristande konsekvenstänk, i synnerhet i väst. Ofta kan dock konsekvenserna komma många år senare. Arbete, utbildning, stabila relationer och hälsa leder till välstånd på sikt men människans drifter leder många till lathet, sexmissbruk, skräpmat och stillasittande livsstil.

Lätt för någon att skylla på att de inte har några val i stunden när vederbörande hamnat i sin missär genom att ständigt göra det som känns bra i stunden utan tankar på framtiden.

Är du på riktigt?

Vad har tex en rumänsk kvinna som för att komma ur sin medfödda fattigdom tror på löftet om arbete i Sverige för andra val?
Var valde hon fel som gjorde att hon blev en fattig rumänska? Var det fel att tro på möjligheter i ett annat land?
 
Är du på riktigt?

Vad har tex en rumänsk kvinna som för att komma ur sin medfödda fattigdom tror på löftet om arbete i Sverige för andra val?
Var valde hon fel som gjorde att hon blev en fattig rumänska? Var det fel att tro på möjligheter i ett annat land?

Jag uttalar mig inte om specifika fall. Jag vet ytterst lite om denna kvinna. Jag uttalar mig om människor och missär i allmänhet. Tyvärr så drabbas ofta nästa generation av deras föräldrars och än tidigare förfäders brist på konsekvenstänk.

P.S. Rumänien är inte väst. D.S.
 
Jag uttalar mig inte om specifika fall. Jag vet ytterst lite om denna kvinna. Jag uttalar mig om människor och missär i allmänhet. Tyvärr så drabbas ofta nästa generation av deras föräldrars och än tidigare förfäders brist på konsekvenstänk.

P.S. Rumänien är inte väst. D.S.

Fast då kanske du och övriga von obens som har så himla bra konsekvenstänk skulle kunna börja skissa på en hållbar samhällsmodell som minimerar risken för dessa avkommor till konsekvenstänkslösa att hamna i sådan misär, istället för att sitta på era höga hästar och tycka att de får skylla sig själva?
 
Varför så aggressiv?

De två nämnda organisationerna har jag tyvärr väldigt svårt för. Helt enkelt för de är så extremt nischade i sin debatt och sina argument och vill överhuvudtaget inte ens beröra den stora delen av sexarbetarnas villkor. Förutom då mantrat om att rättigheter (för sexarbetare) kommer lösa problemen.

Jag har heller från dem inte sett några som helst studier på mående hos sexarbetare som komplett grupp? Eller ens sett dem bemöta de många studier som finns?

Så mina frågor kvarstår. Jag är genuint intresserad av svaren (frågorna i förra inlägget alltså)
Inte aggressiv, men lite less. (Och diskuterat på andra forum med annat klimat).

Det finns väl inga studier på sexarbetare som hel grupp vad jag vet? Men det skulle nog behövas ja.

Ja, båda grupperna är väldigt nischade men samtidigt förstår jag varför- dessa får ju mest ett bemötande som innebär att bli klappade på huvudet och fråntagna sin egen agens i andra sammanhang.
Jag säger inte de bara har rätt fö, men jag tycker det är illa att folk i samma andetag säger att de värnar om sexarbetare inte tycker att deras upplevelser och åsikter räknas om de inte passar in i det förutbestämda narrativet.
 
[
Jag uttalar mig inte om specifika fall. Jag vet ytterst lite om denna kvinna. Jag uttalar mig om människor och missär i allmänhet. Tyvärr så drabbas ofta nästa generation av deras föräldrars och än tidigare förfäders brist på konsekvenstänk.

P.S. Rumänien är inte väst. D.S.
Du har ju uttalat dig massor i det här specifika fallet. Bland annat att du inte tror att hon var dittvingad, utan utgår från att hon var där frivilligt, fastän Paolo som själv var där uppfattade henne som dittvingad.
 
@Sleepan Det är väl mer eller mindre fastställt att paolos sexköp var ett offer för trafficking?
Även om bevisen inte håller i rätten, så har det flera gånger tom annonserats i trappen att där pågår human trafficking med sexbilder och telefonnummer för bokning.
Grevgatan... Där har jag själv varit och festat för några år sedan. Känns väldigt udda att det pågår sexhandel där idag (och kanske redan på den tiden?).

Paolo visste mycket väl att det var en sexslav han köpt för att utnyttja.
Det såg och hörde man klart och tydligt i intervjun.

Det kanske blir svårt att få Paolo fälld för hans uttalande, han kommer säkert få en bra advokat som lyckas snacka honom ur det hela. Men egentligen hsr han ju mer eller mindre redan erkänt.
 
Inte aggressiv, men lite less. (Och diskuterat på andra forum med annat klimat).

Det finns väl inga studier på sexarbetare som hel grupp vad jag vet? Men det skulle nog behövas ja.

Ja, båda grupperna är väldigt nischade men samtidigt förstår jag varför- dessa får ju mest ett bemötande som innebär att bli klappade på huvudet och fråntagna sin egen agens i andra sammanhang.
Jag säger inte de bara har rätt fö, men jag tycker det är illa att folk i samma andetag säger att de värnar om sexarbetare inte tycker att deras upplevelser och åsikter räknas om de inte passar in i det förutbestämda narrativet.

Jag tycker absolut de räknas. Men att de som den minoritet de är inte kan sas få varken exemplifiera eller "styra" branschen. Dvs att de krasst uttryckt faktiskt får stå åt sidan för majoriteten, den som far illa och inte är där av fri vilja.

Dvs jag avfärdar inte att det kan finnas personer som åtminstone vid ett givet tillfälle säljer sex av fri vilja och utan att där och då uppleva negativa konsekvenser. Men då de verkar I en bransch där majoriteten far illa så må de helt enkelt stå tillbaka. Om det då (inte av dig utan generellt i diskussionen) förs fram som någon slags motvikt och motbevis mot att majoriteten far illa blir det en väldigt knepig diskussion att föra. För de fram som lika många eller majoritet blir det en faktaföraktande diskussion.

Sen i en ideal värld skulle de inte komma i kläm, såklart.
 
Jag uttalar mig inte om specifika fall. Jag vet ytterst lite om denna kvinna. Jag uttalar mig om människor och missär i allmänhet. Tyvärr så drabbas ofta nästa generation av deras föräldrars och än tidigare förfäders brist på konsekvenstänk.

P.S. Rumänien är inte väst. D.S.

De flesta av de prostituerade som hamnar i Sverige eller övriga Västeuropa via trafficking/människohandel är inte från Västeuropa. Därav frågan vad t ex en rumänsk kvinna enligt exemplet kunde gjort annorlunda, var hon brast i konsekvenstänk och så vidare?

Att du inte vet något specifikt om min exempelkvinna gör inget, du uttalar dig ju generellt.

Det är liksom det superjättestora problemet med prostitution, att det göder och föder människohandel och trafficking. Så det blir väldigt naivt att diskutera orsak och verkan och bortse från det.
 
Fast då kanske du och övriga von obens som har så himla bra konsekvenstänk skulle kunna börja skissa på en hållbar samhällsmodell som minimerar risken för dessa avkommor till konsekvenstänkslösa att hamna i sådan misär, istället för att sitta på era höga hästar och tycka att de får skylla sig själva?

Jag tycker inte att de får skylla sig själva. Jag konstaterar bara att var du hamnar som människa i stor utsträckning hänger på hur du lever.

Det är svårt att hjälpa människor som hellre lever olyckliga i villfarelsen att de gör rätt, än lyckliga i medvetenhet om att de ofta gör fel.
 
De flesta av de prostituerade som hamnar i Sverige eller övriga Västeuropa via trafficking/människohandel är inte från Västeuropa. Därav frågan vad t ex en rumänsk kvinna enligt exemplet kunde gjort annorlunda, var hon brast i konsekvenstänk och så vidare?

Att du inte vet något specifikt om min exempelkvinna gör inget, du uttalar dig ju generellt.

Det är liksom det superjättestora problemet med prostitution, att det göder och föder människohandel och trafficking. Så det blir väldigt naivt att diskutera orsak och verkan och bortse från det.
Har du vetenskapliga studier som visar på det du framför eller är det baserat på annat? Jag gick in på organisationerna som nämndes tidigare i trådens hemsidor och läste och de gjorde för några år sedan en ganska stor undersökning i samarbete med FHM som gav en delvis annan bild än den du ger. Du har säkert läst den, "En annan horisont" heter den. Jag läste också att bl.a. WHO, Amnesty International, Human rights watch, The Lancet och andra tunga organisationer stödjer en avkriminalisering av sexköp, även det låter underligt tycker jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp