Var tionde man har någon gång köpt sex

OM han skulle fått ett strafföreläggande redan är det nog rekord i snabb lagföring då det enbart varit en arbetsdag sedan han blev gripen.

OM han redan skulle fått ett strafföreläggande kan han dock inte dömas för oaktsam våldtäkt. Men kan inte straffas två gånger för samma brott.

Jag tror inte han ännu fått något. Utan medierna har räknat med 50 st dagsböter och baserat på hans taxerade inkomst.

Jag tror inte han kommer dömas för oaktsam våldtäkt heller. Tyvärr. Men han är knappast så korkad att han i förhör skulle hävda han förstod då och där. Utan att han I efterhand insett att många kvinnor är I tvingade och att den kvinna han köpte kan ha varit det, även om inget där och då fick honom att tänka på det.

Så det är ett rätt långt steg och hög puckel från hans uttalande i intervjun efteråt till att bevisa oaktsam våldtäkt.

Men det vore väldigt fint om en åklagare försökte ändå. Om inte annat för medieskadan det skulle orsaka och den signal det skulle skicka till alla andra män som köper sex.
 
OM han skulle fått ett strafföreläggande redan är det nog rekord i snabb lagföring då det enbart varit en arbetsdag sedan han blev gripen.

OM han redan skulle fått ett strafföreläggande kan han dock inte dömas för oaktsam våldtäkt. Men kan inte straffas två gånger för samma brott.

Jag tror inte han ännu fått något. Utan medierna har räknat med 50 st dagsböter och baserat på hans taxerade inkomst.

Jag tror inte han kommer dömas för oaktsam våldtäkt heller. Tyvärr. Men han är knappast så korkad att han i förhör skulle hävda han förstod då och där. Utan att han I efterhand insett att många kvinnor är I tvingade och att den kvinna han köpte kan ha varit det, även om inget där och då fick honom att tänka på det.

Så det är ett rätt långt steg och hög puckel från hans uttalande i intervjun efteråt till att bevisa oaktsam våldtäkt.

Men det vore väldigt fint om en åklagare försökte ändå. Om inte annat för medieskadan det skulle orsaka och den signal det skulle skicka till alla andra män som köper sex.

Antagligen har han fått frågan av polisen om han godtar ett eventuellt strafföreläggande, för som du säger hade det varit rekordsnabb hantering om det redan var klart.

Om det finns grund för att utreda oaktsam våldtäkt kommer åklagaren dock inte utfärda något strafföreläggande för köp av sexuell tjänst eftersom det skulle vara mer gynnsamt för PR att allt tas i en och samma rättegång.

För övrigt kan man dömas för köp av sexuell tjänst och oaktsam våldtäkt i konkurrens, dvs det ena konsumerar inte det andra. Så även om det skulle utfärdas ett strafföreläggande - och det betalas - hindrar det inte ett framtida åtal om oaktsam våldtäkt.
 
Så det är ett rätt långt steg och hög puckel från hans uttalande i intervjun efteråt till att bevisa oaktsam våldtäkt.

Men det vore väldigt fint om en åklagare försökte ändå. Om inte annat för medieskadan det skulle orsaka och den signal det skulle skicka till alla andra män som köper sex.
Ja, det intressanta som skulle komma ut av det är ju skillnaden i riskvärdering mellan "kanske få några dagsböter" och "eventuellt möjligen kunna misstänkas för något som kan ge fängelse"
 
Antagligen har han fått frågan av polisen om han godtar ett eventuellt strafföreläggande, för som du säger hade det varit rekordsnabb hantering om det redan var klart.

Om det finns grund för att utreda oaktsam våldtäkt kommer åklagaren dock inte utfärda något strafföreläggande för köp av sexuell tjänst eftersom det skulle vara mer gynnsamt för PR att allt tas i en och samma rättegång.

För övrigt kan man dömas för köp av sexuell tjänst och oaktsam våldtäkt i konkurrens, dvs det ena konsumerar inte det andra. Så även om det skulle utfärdas ett strafföreläggande - och det betalas - hindrar det inte ett framtida åtal om oaktsam våldtäkt.
Innebär det att om misstanken om den oaktsamma våldtäkten sedan läggs ner så kommer det ändå bli rättegång om sexköpet. Eller kan man gå tillbaka till spåret med strafföreläggande igen, även om man hoppade av det en gång?
 
Antagligen har han fått frågan av polisen om han godtar ett eventuellt strafföreläggande, för som du säger hade det varit rekordsnabb hantering om det redan var klart.

Om det finns grund för att utreda oaktsam våldtäkt kommer åklagaren dock inte utfärda något strafföreläggande för köp av sexuell tjänst eftersom det skulle vara mer gynnsamt för PR att allt tas i en och samma rättegång.

För övrigt kan man dömas för köp av sexuell tjänst och oaktsam våldtäkt i konkurrens, dvs det ena konsumerar inte det andra. Så även om det skulle utfärdas ett strafföreläggande - och det betalas - hindrar det inte ett framtida åtal om oaktsam våldtäkt.

Nej precis. Men medierna hävdar envist att han har fått sitt strafföreläggande. Därav mina OM.

Jag personligen tror inte han fått det utan som du skriver enbart accepterat ett strafföreläggande. Nog för det här går under snabbspår men SÅ snabbt vore nån slags rekord.

Absolut man kan åtalas för bägge brotten samtidigt. Men att först få ett strafföreläggande för sexköp och sedan därefter påbörja förundersökning och sedan åtalas för oaktsam våldtäkt för samma tillfälle/handling har samtliga jag hört hävdat inte går. Det får gärna vara fel för min del, men är du säker på det verkligen går ett I taget?
 
Ja, det intressanta som skulle komma ut av det är ju skillnaden i riskvärdering mellan "kanske få några dagsböter" och "eventuellt möjligen kunna misstänkas för något som kan ge fängelse"

Precis. Signalvärdet känns enormt. Även om risken är alla bara lär sig hävda det inte fanns minsta lilla som fick dem ens I sin vildaste fantasi att misstänka...

Men kan man få några att avstå för de inte ansåg det värt risken är det vinst nog.

Jag skulle vilja ha bort snabbspåret för sexköp helt. Låt det gå till rättegång. Låt de våndas och vänta på rättegången. Berätta om det igen i rätten inför nämndemän och lagman. Ta ledigt från jobbet för att närvara i rätten. Osv.

Det ska inte vara ett aj fan osis, ett brev på posten till företagsadressen, en faktura att betala och sen är det bra.
 
Det jag sett är att det finns en stor ojämnhet i hur sexualbrott behandlas inom rättsväsendet och det gäller hela kedjan från åklagare till domstolar. Jag tycker det det är bland det viktigast för ett rättsväsende och helt grundläggande för förtroendet, jag ogillar väldigt starkt att vissa mål drivs mycket hårdare (eller tvärtom) av politiska och mediala skäl.
 
Absolut man kan åtalas för bägge brotten samtidigt. Men att först få ett strafföreläggande för sexköp och sedan därefter påbörja förundersökning och sedan åtalas för oaktsam våldtäkt för samma tillfälle/handling har samtliga jag hört hävdat inte går. Det får gärna vara fel för min del, men är du säker på det verkligen går ett I taget?

Jag kan inte se varför det inte skulle gå. Det är förvisso samma tillfälle, men det är inte samma gärning. Tror dock inte någon åklagare med självbevarelsedrift kommer att utfärda ett strafföreläggande innan eventuella misstankar om grövre brott utretts.
 
Innebär det att om misstanken om den oaktsamma våldtäkten sedan läggs ner så kommer det ändå bli rättegång om sexköpet. Eller kan man gå tillbaka till spåret med strafföreläggande igen, även om man hoppade av det en gång?

Åklagaren kan besluta att utfärda ett strafföreläggande för sexköpet även om utredningen avsett andra misstankar också. Det är inte ovanligt att någon misstänks för en rad brott och alla misstankar utom en läggs ner och så utfärdas det ett strafföreläggande för den sista misstanken.
 
Och de är dessutom sannolikt försvinnande få. De flesta svenska "frilansande" prostituerade (eskorter) gör det inte så "frivilligt" som det kanske verkar.
Dom är inte försvinnande få, kan jag garantera nästan. Och jo, det är många "frivilliga" med ordnade liv. Det är som dom männen som köper, det är mycket fler än man tror det är. Det är väldigt väldigt vanligt sånt här helt enkelt, dock få som det märks på övht.
 
Jag kan inte se varför det inte skulle gå. Det är förvisso samma tillfälle, men det är inte samma gärning. Tror dock inte någon åklagare med självbevarelsedrift kommer att utfärda ett strafföreläggande innan eventuella misstankar om grövre brott utretts.

Det var just utifrån inga andra öppna misstankar jag tänkte och som diskussionerna jag hört förts. Hur det påverkar.

Paolo köper sex. Polis griper honom på plats på bar gärning. Förundersökning om köp av sexuell tjänst inleds. Paolo förhörs på plats och erkänner. Han tillfrågas om och accepterar strafföreläggande. Fu om köp av sexuell tjänst slutredovisas av polisen till åklagare.

Om strafföreläggande sen utfärdas av åklagaren så förundersökningen är ju klar och slut och ärendet avslutat på samma vis som vid dom.

Att då öppna en ny förundersökning med misstanke om oaktsam våldtäkt vid samma tillfälle som det dömda sexköpet är det som det dividerats om det går eller ej. Och där många sagt att det blir då dubbel bestraffning och inte går?

Dock så länge strafföreläggande inte utfärdats så finns ju alla möjligheter att addera misstanke om oaktsam våldtäkt vid samma tillfälle t ex

Som sagt jag ser väldigt, väldigt gärna att det oavsett går att (om åklagare väljer det i slutänden) åtala för oaktsam våldtäkt även om en fu om köp av sexuell tjänst är avslutad och har lett till strafföreläggande. Därav frågan om säker (det verkar generellt, även bland åklagare som sysslar med sexualbrottslagstiftning etc råda viss osäkerhet)

Men jag tror inte heller det finns ett utfärdat strafföreläggande och då blir diskussionen helt teoretisk.

Jag har eg noll synpunkter eller känslor kring Paolo, jag tycker han lika gärna eller inte gärna som någon annan kan statuera exempel. Han kunde även om han velat undvika det tagit åt sig av exemplet från Uppsala där det dömdes även för oaktsam våldtäkt.
 
Frivilligt? Mot betalning? Han begår ett brott, mot betalning. Jag ser inte prostitution som något annat än ett val som görs för att hindra svälten för dörren. Hur mycket frivillighet är det i det?
Eller för att man vill ha en ny telefon, eller sparar ihop till en ny bil eller ny tv, eller vad som helst. Inte alls alltid det är saker och ting som är ett måste att köpa utan som man vill ha. Folk måste börja förstå att det är vanligare än man tror att sälja sex. Det är inget som bara utsatta och fattiga gör.

Det gör dock det inte rätt att köpa och det är lika illa oavsett vem det köps av. Trots allt så vet inte männen som köper huruvida det är frivilligt eller inte.
 
Frågan om var gränsen för frivillighet går kan man diskutera tills man dör. Om en person säljer sex för att denne ser det som enda sättet att finansiera sitt missbruk, är det frivilligt? För att inte svälta? För att betala sin livsstil? Som en del i ett självskadebeteende? Etc etc.

Man kan dra den olika, man kan tycka olika osv.

Men jag har svårt att se vad det spelar för roll. För är det något man vet utan tvekan är det att den absoluta majoriteten som säljer sin kropp far väldigt illa. Även de som gör det frivilligt för att ha råd med en viss livsstil t ex far illa. De skadas.

Så förutom risken att köpa sex av någon som inte gör det frivilligt så riskerar man att bidra till att skada en annan människa.

Och ska man som sexköpare försöka hävda att man köpte sex av den lilla bråkdel av en promille som både gjorde det frivilligt och inte tog skada av det bör man nog satsa på att köpa trisslotter på en gång...
 
Dom är inte försvinnande få, kan jag garantera nästan. Och jo, det är många "frivilliga" med ordnade liv. Det är som dom männen som köper, det är mycket fler än man tror det är. Det är väldigt väldigt vanligt sånt här helt enkelt, dock få som det märks på övht.

Det är en uppfattning som de allra flesta som jobbar med såna här frågor inte delar med dig.

Det finns säkert vuxna kvinnor med ordnade liv, utan traumatisk bakgrund, friska och hälsosamma och med ordnad inkomst, utan missbruk osv som säljer sex till väl utvalda, fräscha män som behandlar dem respektfullt. Men de är definitivt inte fler än de som ser det som sin enda inkomst, för att försörja sig/sitt missbruk/sin familj/vad-det-nu-kan-vara, eller de som gör det som självskadebeteende pga psykisk ohälsa, eller de som blivit "inlurade" i det eller känner sig tvungna att säga ja för att få den där nya telefonen som alla andra har istället för en gammal, eller inte vågar säga nej till en "kund" som ljugit om sin ålder eller vad det nu kan vara.
Och det är vanligt att tjejer/kvinnor som är mitt i det säger att de gör det helt frivilligt men som senare inser att de gjort det pga dåligt mående, obearbetade trauman, låg självbild, missbruk osv.
 
Frågan om var gränsen för frivillighet går kan man diskutera tills man dör. Om en person säljer sex för att denne ser det som enda sättet att finansiera sitt missbruk, är det frivilligt? För att inte svälta? För att betala sin livsstil? Som en del i ett självskadebeteende? Etc etc.

Man kan dra den olika, man kan tycka olika osv.

Men jag har svårt att se vad det spelar för roll. För är det något man vet utan tvekan är det att den absoluta majoriteten som säljer sin kropp far väldigt illa. Även de som gör det frivilligt för att ha råd med en viss livsstil t ex far illa. De skadas.

Så förutom risken att köpa sex av någon som inte gör det frivilligt så riskerar man att bidra till att skada en annan människa.

Och ska man som sexköpare försöka hävda att man köpte sex av den lilla bråkdel av en promille som både gjorde det frivilligt och inte tog skada av det bör man nog satsa på att köpa trisslotter på en gång...

Världsekonomin har drivits av att människors kroppar utnyttjas då konsumenten främst går efter pris och kvalitet. Hur mycket val tror du exempelvis att textilarbetarna i Sydostasien har som kör slut på sina kroppar för att få ihop till mat för dagen. De som klagar på att kvinnor inte har något val rörande prostitution har vanligtvis inga problem att konsumera produkter där utnyttjande av arbetskraft skett tidigare i kedjan.

Nu är jag ändå för kriminalisering av prostitution och köp av sex pga att det leder till att människor separerar sex och kärlek på ett sätt som drabbar familjer och då i synnerhet barn.
 
Världsekonomin har drivits av att människors kroppar utnyttjas då konsumenten främst går efter pris och kvalitet. Hur mycket val tror du exempelvis att textilarbetarna i Sydostasien har som kör slut på sina kroppar för att få ihop till mat för dagen. De som klagar på att kvinnor inte har något val rörande prostitution har vanligtvis inga problem att konsumera produkter där utnyttjande av arbetskraft skett tidigare i kedjan.

Nu är jag ändå för kriminalisering av prostitution och köp av sex pga att det leder till att människor separerar sex och kärlek på ett sätt som drabbar familjer och då i synnerhet barn.

Jag delar inte ditt synsätt. Således finner jag det helt meningslöst att försöka diskutera med dig. Jag ogillar nämligen starkt att att diskutera med de som dels försöker blanda äpplen och päron (sälja sin kropp sexuellt vs arbete under slavliknande former i textilindustrin), samt att ytterligare försöka avleda och skingra genom att försöka hitta något sekundärt fristående sätt att angripa den som har en åsikt man inte delar.

För övrigt är den slags arbete i samband med textiltillverkning du nämner också brottslig i Sverige. Och likväl som man kan avstå från att köpa sex kan man avstå från att köpa kläder som man inte är säker på tillverkats på ett etiskt vis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp