Vår tik är inte trygg med vårt barn...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LAPTOP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 978
L

LAPTOP

hej
Måste få lite råd o tips. Vi har två hundar o ett litet barn som nu är ett år. Den ena hunden är en tik på 7 o den andra en kastrerad hane på 2. Världens snällaste o goaste hundar. Tiken börjar bli lite dam om man så säger, hör väl till åldern.
Hon blir väldigt osäker när vårt barn nu har börjat tulta rundor lite mer. Hon har tenderat att markera mot honom, detta är skitjobbigt för vi har tidigare sagt att minsta hon visar så åker hon.
( hon har tidigare markerat ganska rejält mot ett barn, inget bett eller så men typ så som en tik säger till en valp, nu var detta barnet äldre o har en tendens att kunna vara lite lömsk sas så därför ansåg vi inte att hunden skulle bort pga detta)
Jag har ett par vänner som har några bekanta som söker en hund de kan ha med på gården o jag vet att min hund hade fått det super där om de får henne.
Samtidigt älskar jag ju min hund o vill inte lämna iväg henne hursomhelst, men jag skulle aldrig förlåta mig om hon gjorde ngt mot vårt barn..
Eftersom hon verkar tycka det är så himla obehagligt med barnet så tänker jag att hon kanske får det bättre hos de här där det inte finns barn. Sen är jag ju skiträdd att hon ska sakna oss, o deppa osv.Jag vill ju inte svika henne..
Eller överreagerar jag på hur hon är med barnet. Hon far upp så fort han kommer i närheten o går därifrån.
Förlåt om det är rörigt men.. det är rörigt i mitt huvud just nu oxå....

Sv: Vår tik är inte trygg med vårt barn...

Jag hade inte vågat utmana ödet. Rätt som det är brister ni i uppsyn och barnen får sig ett bett. Varför inte bara omplacera om hunden uppenbarligen inte gillar barn? En hund anpassar sig väldigt bra.

Jag vet, det är precis det jag är rädd för. Men så kommer den hundälskande människan in i mig o så blir jag rädd att jag överreagerar och gör av med henne förhastat.
Hon har aldrig bitit ngn, men min rädsla är att när hon till sist tröttnar på hans intresse för henne så kanske hon inte tycker det räcker att morra, göra ett "utfall" utan verkligen nyper honom.
Jag får nog ringa de där bekanta imorgon o erbjuda dem en i övrigt underbar hund. Där kan hon få många fina år till istället för att hamna hos veterinären o somna in vilket hon hade fått göra ifall hon bitit sonen.

Jag tycker helt klart att du ska ringa dem och erbjuda dem hunden.
Ingen mår bra av att alltid vara på pass om något skulle hända.
Givetvis lämnar man ju inte barn och djur själva ändå men om hon redan nu visar obehag vad händer då när barnet kommer springande? körande på sparkbil/trehjuling?

Förhoppningsvis kan du ju hålla kontakten och hälsa på henne om det skulle kännas bra för dej.

Och som du säger, har hon bitit så är det för sent, det är bättre att ge henne lugnet hon behöver och ni får lugnet ni vill ha.

Hon blir väldigt osäker när vårt barn nu har börjat tulta rundor lite mer. Hon har tenderat att markera mot honom, detta är skitjobbigt för vi har tidigare sagt att minsta hon visar så åker hon.

Håll fast vid det, så slipper du ett hundbitet barn, för det är nästa steg. Man kan nämligen som förälder omöjligtvis hålla ögonen på barn och hund hela tiden.

Eller överreagerar jag på hur hon är med barnet. Hon far upp så fort han kommer i närheten o går därifrån.

Detta tyder ju ändå på att hunden lämnar situationen. Dvs, jag tycker inte att hunden är lömsk på något sätt just för att hon hellre undviker konfrontation.
Sen kan det kanske uppstå trängda situationer där hon inte kan gå därifrån, det är väl då hennes morrande/varnande kommer fram och förstår då inte barnet så...

Du gör rätt i att försöka omplacera henne, hundar saknar inte människor på det sättet som vi saknar och hon får säkert det jättebra.

Jag är dock uppväxt med en hund som gick så fort det blev för mycket och hon gjorde aldrig något övertramp, men vi var äldre och kunde kanske läsa mer än ett spädbarn.

Omplacering låter som en bra idé.
Kanske hos någon bekant?

Det är inte negativt mot hunden, då den verkar vara osäker??
Hoppas verkligen att det löser sig för er !!

Tack för era åsikter.
Det känns som att jag tar rätt beslut när jag bestämmer mig för att omplacera henne. Hon är som sagt jättesnäll och att bita ngn ligger långt ifrån hennes personlighet. Men samtidigt ser jag hela tiden hur jobbigt hon verkar tycka det är när sonen far rundor o leker. Hon ligger hela tiden o försöker ha koll var han är så att hon kan gå om han kommer i närheten. Det är inte som den andra hunden som ligger o sover hur gott som helst. Den har inga problem med sonens framfart, tvärtom så leker de tillsammans hur gott som helst.

Detta gör ju det såklart ännu svårare för vår son att förstå att den ena hunden tycker det är ok att leka, kramas osv men den andra tycker att det är blä.
Just eftersom tiken tycker hela situationen är obehaglig så tror jag också att risken är betydligt större att hon en dag nyper till, helt enkelt för att hon inte ser sonen som ngt roligt eller positivt över huvudtaget. Och att hon ska behöva leva så på sin vakt och att inte kunna mysa tillsammans med familjen känns så fel mot henne. Då känns det bättre att ge henne ett nytt hem där hon får stå i centrum och där hon kan slappna av o känna sig trygg utan små barn som far rundor.
Men GUUUD så jobbigt det kommer att vara att lämna bort henne, jag har själv tagit henne från miserabla förhållanden när hon var 10 månader och då svor jag på att hon skulle få vara hos mig till slutet.... Så på ett sätt känner jag mig som att jag sviker en av mina bästa vänner.. :cry:

Men det är väl troligtvis det jag inte gör genom att se till hennes bästa o hitta ett nytt hem.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 837
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 723
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 732
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka