Vår tidigare sjusovare till valp har börjat gny om nätterna -- vad göra?

Hachiko

Trådstartare
Vi har en valp (finsk lapphund) på sju månader som är mycket trygg och glad till sättet, och som sedan i princip första natten sovit mycket gott hos oss, men som sedan ett par veckor börjat gny nattetid. Hon sover i vårt rum på golvet precis som hon alltid gjort, men nu, efter några timmars sömn, så gnyr hon alltså till så att vi vaknar. Om vi ignorerat henne har det eskalerat till skällande, upphopp mot säng etc, men om vi skarpt säger till henne ('nej!') har hon tystnat i princip direkt och somnat om.

Vi tycker inte hon verkar rastlös, då hon inte vankar runt utan snabbt finner sig och somnar om när vi säger till, men likväl återkommer gnyendet ofta någon ytterligare gång (snittet ligger väl på 2 gnyomgångar/natt), så något är det ju. Det vi gjort för att försöka få bukt med hennes gnyende är följande:
  • Vi har testat att gå ut med henne för att se om hon plötsligt blivit nödig eller nåt, men hon är måttligt intresserad (visst pinkar hon efter ett tag, men hon visar inte direkt någon iver).
  • Vi spar lite av hennes middag som hon får som ett 'kvällsmål', för att det inte ska handla om att hon vaknar av hunger (vi gick över till två mål om dagen för 1,5 månad sedan men detta blir således lite av en tillbakagång till tre mål).
  • Vi tar en längre promenad senare mot kvällen än vi gjort tidigare, för att hon ska vara så fysiskt nöjd som möjligt under natten (precis innan vi lägger oss går vi sedan ut för en kort kissomgång).
Många hundägare verkar ju ha en mycket tolerant attityd och tycker kanske inte att detta är något problem, men nattsömnen är viktigt för oss och vi vill verkligen få henne att sluta gny, så tips eller kloka ord i största allmänhet mottages tacksamt.

Kan det vara så att hon är törstig?
Vår unghund gnyr om hon är törstig när vi ligger och tittar på TV, så då får vi säga till henne att hon ska gå och dricka.

Så skulle det ju kunna vara, då vi tar bort drickskålen framemot senkvällen så att hon inte ska bli för kissnödig på natten. Kanske ska vi testa att ge henne lite senare, om vi kan göra det utan att hon blir nattnödig. Tack för bra tips!

Om hunden är frisk för övrigt och inte nödig skulle jag inte göra något mer än att säga till den om den började bete sig nattetid.
Jag skulle passa mig för att börja med saker tex mat, lek, gå ut som av hunden kan ses som en belöning. Se till att den är ordenligt rastad OCH mentalt stimulerad samt fått hela sin matportion innan ni tar natten.
Jag skulle inte ta bort vattnet. Hundar ska ha tillgång till vatten dygnet runt enligt lag.

Om hunden är frisk för övrigt och inte nödig skulle jag inte göra något mer än att säga till den om den började bete sig nattetid.

Ok, så 'ride it out' menar du. Det vore ju härligt om det fanns något mer konstruktivt man kunde göra, men just nu är det ju i praktiken vår strategi, då vi inte vet vad mer vi kan ta oss till (förutom vatten-teorin, som dock inte känns så trolig då hon inte tar vatten på morgonen när vi lägger fram det med maten; men som sagt, vi ska förstås prova det).

Eftersom hunden kommit på att vänta ut erat ignorerande av gny men att ni går upp och "gör något" vid skall så har den redan där lärt sig att skall lönar sig.

Jag antar att ni har ett brytkomando när hunden gör otillåtna saker annars? Prova att använda det isf att gå upp.

Eftersom hunden kommit på att vänta ut erat ignorerande av gny men att ni går upp och "gör något" vid skall så har den redan där lärt sig att skall lönar sig.

Jag antar att ni har ett brytkomando när hunden gör otillåtna saker annars? Prova att använda det isf att gå upp.

Nu är jag inte riktigt med. Menar du att ignorera helt är bättre, eller att säga till skarpt (som vi gör)? Jag kanske var otydlig, men listan ovan handlar alltså om allt vi provat för att försöka lista ut vad det handlat om men alltså utan framgång. Det vi regelbundet gör är alltså att säga skarpt 'nej' och så tystnar hon helt. Att låta henne skälla på natten är lite problematiskt då vi bor i lägenhet med grannar ovan och under, men visste vi att det skulle ha bättre effekt att tokignorera än att säga till så skulle vi kanske våga oss på det.

Då skulle jag fortsätta att säga till med nej på skarpen.

Har en kamrat som gick upp med sin labbe när den började krångla på nätterna. Han lärde sig snabbt att hans beteende lönade sig och hon har nog inte haft många hela nätters sömn i hans liv pga att hon curlade med och gav vika.

Jag är inte säker på att jag fattar. Gnyr hunden i sömnen eller kan den inte sova och vill ha igång er?
Hur eller hur, sluta säga "nej" av den sketenkla anledningen att det inte verkar hjälpa. Hunden har ingen aning om vad ni menar med ordet, i värsta fall kanske det till och med blir värre.
Däremot, lär hunden passivitet ett kommando som verkligen betyder "nu lugnar du ner dig" som innehåller en instruktion, till skillnad från nejet.
Börja i lagom stökig miljö, sätt dig med hunden nära dig, alt i ryggsäcken googla ryggsäck och Eva Bodfält.
Om hunden sen far runt på natten så har du ett grepp eller tag på hunden som betyder, nu coolar vi ner, så bör den somna om ganska snabbt. Och jag håller med @Voff lär inte hunden att "fixar jag runt på natten, så händer det grejer".
Tänk på att passiviet är noll dvs, inte klappa, inte prata, inte leka. Utan noll och ingenting.

Jag är inte säker på att jag fattar. Gnyr hunden i sömnen eller kan den inte sova och vill ha igång er?
Hur eller hur, sluta säga "nej" av den sketenkla anledningen att det inte verkar hjälpa. Hunden har ingen aning om vad ni menar med ordet, i värsta fall kanske det till och med blir värre.
....

Hon är vaken och gnyendet tolkar vi som att hon är kontaktsökande. Hon förstår dock garanterat vår tillsägelse, eftersom det är samma som vi markerar skarpt ogillande med i andra situationer samt att hon de facto svarar med att tystna direkt.

Problemet för oss är alltså inte att få tyst på henne i stunden -- det lyckas vi med -- utan att hon återkommande väcker oss med detta gnyende, vilket stör vår nattsömn.

Vår gamla hanhund gör så när det finns löptikar i området. Vi säger gå och lägg dig och vänder ryggen till. Nu begränsar han sig till en ljudlig suck...
Tänker att ett nej inte ger nåt ersättningsbeteende. Och är hunden rastlös behövs kanske ett tydligt besked om att nej inte gnälla utan gå och lägg dig?

... Tänker att ett nej inte ger nåt ersättningsbeteende. Och är hunden rastlös behövs kanske ett tydligt besked om att nej inte gnälla utan gå och lägg dig?

"Gå och lägg dig" är väldigt användbart när de kan det :D

Vi upplever det nog som att hon när vi säger till förstår att vi inte gillar gnyendet, då hon oftast tystnar direkt. Så att gå henne att sluta när hon väl börjat är inte problemet för oss, utan att få henne att inte börja alls. Men tänker ni er alltså att ett slags särskilt "gå och lägg dig"-kommando kan få henne att fatta att vi inte överhuvudtaget vill att hon ska gnälla nattetid?

• Gilla
Reactions: Ray
Hon är vaken och gnyendet tolkar vi som att hon är kontaktsökande. Hon förstår dock garanterat vår tillsägelse, eftersom det är samma som vi markerar skarpt ogillande med i andra situationer samt att hon de facto svarar med att tystna direkt.

Problemet för oss är alltså inte att få tyst på henne i stunden -- det lyckas vi med -- utan att hon återkommande väcker oss med detta gnyende, vilket stör vår nattsömn.
Fast om nejet funkade skulle hon inte upprepa processen. Jag sa inte att hon skulle vara passiv för stunden, jag skrev passiv (punkt). Det är exakt samma sak som "gå och lägg dig" eller gå och gör ingenting.

Hur effektfullt är Nejet?
Är hon tyst en stund för att sen börja igen eller tystnar hon för den natten för att sen åtekomma nästa natt?

Vi upplever det nog som att hon när vi säger till förstår att vi inte gillar gnyendet, då hon oftast tystnar direkt. Så att gå henne att sluta när hon väl börjat är inte problemet för oss, utan att få henne att inte börja alls. Men tänker ni er alltså att ett slags särskilt "gå och lägg dig"-kommando kan få henne att fatta att vi inte överhuvudtaget vill att hon ska gnälla nattetid?
Vår är ju en hund som verkligen behöver det kommandot att gå och lägga sig. Men rent krasst tycker jag det är en viktig grej att lära dom just ett kommando som betyder att nu ska du göra ingenting mer än ligga och sova.

På vår funkar det. Han har lärt sig att vi kliver inte upp på natten mer än om det är akut magsjuka... Och då är det inte lönt att pipa heller.
Funkar på dagen när han gärna typ husvandrar i 15 min... Han behöver nån som säger att det är dags att bara lägga sig för det blir inte roligare än såhär.

Hur effektfullt är Nejet?
Är hon tyst en stund för att sen börja igen eller tystnar hon för den natten för att sen åtekomma nästa natt?

När vi säger till henne lägger hon sig ned och somnar om. Vissa nätter gnyr hon inte alls igen, andra nätter gnyr hon några timmar senare.

@Blandrastik & @Ray: menar ni alltså att ett särskilt 'gå och lägg dig'-kommando kan funka så att hon förstår att hon inte bara ska lägga sig och sova nu (det gör hon ju redan) utan också få henne att inte gny/störa oss när hon vaknar? Har ni något tips på hur man tränar in ett sådant?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka