R
Raderad medlem 94602
Det här är ju Rödseths argumentation, om hunden kommunicerar ett behov så låter man den bestämma/dominera om man uppfyller det! Hela hundlivet ska bygga på konflikt och vinst, banne mig! Vad är skillnaden på "nej, du får inte känslomässiga behov uppfyllda" och "nej, du får inte vatten om du är törstig"?
Därmed inte sagt att man måste ta upp hunden i sängen om man inte vill, men jag tycker inställningen är jätteviktig: kommunicerar hunden något om vad den behöver, som jag kan försöka uppfylla på ett sätt som blir långsiktigt bra för oss båda, eller kräver den saker den inte ska ha/dummar sig bara? Vilken sida man väljer (och ja, det är ett val) att se det från kommer att avgöra väldigt mycket av vad man har för slags relation till sin hund.
TS, jag håller helt med @Blandrastik om att hunden inte förstår tillsägelsen på det sätt ni tolkar det. Beteendet avbryts, men upprepas hela tiden = ej straffat, ni har bara förändrat situationen. Det här är en jättevanlig vidskepelse (koppelryck för dragande är ett annat jättevanligt exempel), för människan upplever ju att det funkade - beteendet upphörde. Men så är det alltså inte, man har inte påverkat beteendet ett dugg annat än i stunden, ingen inlärning har skett (annat än en del som man sannolikt inte önskar). Råden om att lära hunden ett "slappna av"-beteende satt på signal är jättebra också, gör det! Alla borde ha (minst) ett sådant oavsett.
Jag skulle också tippa på att det handlar om pubertetshormoner och i viss mån är det något som lär gå över av sig själv. Men det vet ju inte hunden, den är orolig och kan inte fixa det själv. Så hjälp den, istället för att bli arg och så upprepa alltihop igen och igen och igen. Så får ni alla sova bättre, inklusive hunden.
Men nu överdriver du. Jag har inte sagt ett jota om att man låter den dominerar (jag tror inte på dominans över arterna) och jag tror på att djur kommunicerar. Men jag tror inte på att ge efter för allt. Jag tror också på att djur är smarta nog att uppfostra oss för egen vinning.