Vår tidigare sjusovare till valp har börjat gny om nätterna -- vad göra?

Det här är ju Rödseths argumentation, om hunden kommunicerar ett behov så låter man den bestämma/dominera om man uppfyller det! Hela hundlivet ska bygga på konflikt och vinst, banne mig! Vad är skillnaden på "nej, du får inte känslomässiga behov uppfyllda" och "nej, du får inte vatten om du är törstig"?

Därmed inte sagt att man måste ta upp hunden i sängen om man inte vill, men jag tycker inställningen är jätteviktig: kommunicerar hunden något om vad den behöver, som jag kan försöka uppfylla på ett sätt som blir långsiktigt bra för oss båda, eller kräver den saker den inte ska ha/dummar sig bara? Vilken sida man väljer (och ja, det är ett val) att se det från kommer att avgöra väldigt mycket av vad man har för slags relation till sin hund.

TS, jag håller helt med @Blandrastik om att hunden inte förstår tillsägelsen på det sätt ni tolkar det. Beteendet avbryts, men upprepas hela tiden = ej straffat, ni har bara förändrat situationen. Det här är en jättevanlig vidskepelse (koppelryck för dragande är ett annat jättevanligt exempel), för människan upplever ju att det funkade - beteendet upphörde. Men så är det alltså inte, man har inte påverkat beteendet ett dugg annat än i stunden, ingen inlärning har skett (annat än en del som man sannolikt inte önskar). Råden om att lära hunden ett "slappna av"-beteende satt på signal är jättebra också, gör det! Alla borde ha (minst) ett sådant oavsett.

Jag skulle också tippa på att det handlar om pubertetshormoner och i viss mån är det något som lär gå över av sig själv. Men det vet ju inte hunden, den är orolig och kan inte fixa det själv. Så hjälp den, istället för att bli arg och så upprepa alltihop igen och igen och igen. Så får ni alla sova bättre, inklusive hunden. :)

Men nu överdriver du. Jag har inte sagt ett jota om att man låter den dominerar (jag tror inte på dominans över arterna) och jag tror på att djur kommunicerar. Men jag tror inte på att ge efter för allt. Jag tror också på att djur är smarta nog att uppfostra oss för egen vinning.

Men nu överdriver du. Jag har inte sagt ett jota om att man låter den dominerar (jag tror inte på dominans över arterna) och jag tror på att djur kommunicerar. Men jag tror inte på att ge efter för allt. Jag tror också på att djur är smarta nog att uppfostra oss för egen vinning.

Nej, jag menar precis vad jag skriver. Vad är skillnaden på ett känslomässigt behov och ett fysiskt? För jag tror inte du skulle tycka att en törstig hund vann om man gav den vatten när den talade om att den behövde det? Det skulle du gissningsvis inte klassa som att "ge efter"?

Vinner ett barn som får en kram när det visar att det behövs? Det tror jag inte du tycker heller? Jag har heller inte sagt att hundar är korkade på något sätt (långt därifrån!), men jag tycker det är bättre att samarbeta. Inte tänka vinner/ger efter.

Nej, jag menar precis vad jag skriver. Vad är skillnaden på ett känslomässigt behov och ett fysiskt? För jag tror inte du skulle tycka att en törstig hund vann om man gav den vatten när den talade om att den behövde det? Det skulle du gissningsvis inte klassa som att "ge efter"?

Vinner ett barn som får en kram när det visar att det behövs? Det tror jag inte du tycker heller? Jag har heller inte sagt att hundar är korkade på något sätt (långt därifrån!), men jag tycker det är bättre att samarbeta. Inte tänka vinner/ger efter.

Jag tror också på samarbete. Men jag tror inte att allt hunden ljudar/kommunicerar om behöver betyda att den behöver det och att den mår dåligt av att bli nekad. Jag tror det finns sätt att vara tillmötesgående för hundens behov och samtidigt lösa det på sätt som passar människan.
Seperationsångest tex, jag tror att de flesta fallen är möjliga att lösa/träna (inte alla) utan att hunden kommer må dåligt för att den inte får vara med människan 24/7 som den själv anser. Jag tror heller inte det är taskigt att neka hunden att tigga vid matbordet, hoppa upp i famnen på folk, skälla på grannen el vad de må vara även om den själv känner att den behöver.

Senast ändrad av en moderator:
Jag tror också på samarbete. Men jag tror inte att allt hunden ljudar/kommunicerar om behöver betyda att den behöver det och att den mår dåligt av att bli nekad. Jag tror det finns sätt att vara tillmötesgående för hundens behov och samtidigt lösa det på sätt som passar människan.
Seperationsångest tex, jag tror att de flesta fallen är möjliga att lösa/träna (inte alla) utan att hunden kommer må dåligt för att den inte får vara med människan 24/7 som den själv anser. Jag tror heller inte det är taskigt att neka hunden att tigga vid matbordet, hoppa upp i famnen på folk, skälla på grannen el vad de må vara även om den själv känner att den behöver.
Just separationsångest är ju heller inte ovanligt vid just löptider hos tikar - av egen erfarenhet av tidigare hundar :)

Jag tycker heller inte man behöver vara sträng/elak - men vara tydlig med att nattetid sover man och tar det lugnt :)

Tack för alla tips. Vi misstänker som många av er skriver att det handlar om hormoner inför första löpet som det mest gäller att rida ut genom att så tydligt som möjligt markera att nattetid är ingen tid för aktivitet (åtminstone inte med oss ;). Mycket bra tips att vår tillsägelse ska visa vad vi vill att hon ska göra -- 'ersättningsbeteende' som någon uttryckte det, lär ju härligt tekniskt -- inte bara vara 'nej!', så vi har nu börjat med ett tydligare sovkommando. Det funkade minst lika fint som 'nej' i natt, då hon gnydde en gång vid fem och sen inte igen.

Vi håller tummarna för att det går över snart, så vi kan få njuta av ostörd sömn igen!

En av mina tikar blir sju i år och hon väcker mig fortfarande en-två gånger per natt under ett par veckor när hon löper. (sover i sängen så hon väcker mig genom att hoppa ned, sätta sig vid fönstret och gnälla mot månen) Tycker det är rätt okej ändå, jag mår inte heller som en persika när jag har mens så jag bara bekräftar med en klapp och ett mummel och snart vilar vi igen.
Skulle med andra ord inte vara skarp mot en ung tik som förmodligen känner oro, utan bara bekräfta och sedan somna om.
Tycker du fått goda råd!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka