Vår tidigare sjusovare till valp har börjat gny om nätterna -- vad göra?

@Blandrastik & @Ray: menar ni alltså att ett särskilt 'gå och lägg dig'-kommando kan funka så att hon förstår att hon inte bara ska lägga sig och sova nu (det gör hon ju redan) utan också få henne att inte gny/störa oss när hon vaknar? Har ni något tips på hur man tränar in ett sådant?
Nr 1 är en trygg plats, dit ni kan skicka henne och hon kan gå själv. Jag gillar täckta burar då det mest påminner om en lya. Du får inte stänga, men det antar att du redan vet. Alt att man har den i sängen, men det bestämmer man själv.
Sen är det bara att sätta igång, i buren är det alltid passivitet börja med göra buren till en trevlig plats med hjälp av godis. Med valpen så sätter jag mig i vägen för dörren, jag är där, jag är trygg, men ingen valp kommer ut om man inte är lugn. Först då flyttar jag på mig. Jag vill höra den där sucken innan jag flyttar på mig.
Låt det ta tid, jobba med korta träningspass så kommer buren att bli ett guldställe för hunden, där inne så sover man. Punkt.
Om man inte har en bur, min nuvarande snarkar bredvid mig i sängen, så har jag ett grepp. Skulle min börja morra eller fixa på natten kan jag bara lägga en arm över honom så kommer sucken direkt. Detta är då intränat sen åtta veckors ålder.

Låt henne sova i sängen.

Fast om man från början har valt att inte ha hunden i sängen så varför börja nu bara för att den gnäller?
Här har det också kunna pipits i början men jag skulle aldrig plocka upp dem i sängen för det om det inte var där jag ville ha dem. Bättre att få dem att trivas på den plats de var tänkta att sova på från början.

Jag skulle tro att hon kanske kan vara påväg in i löp och därför ändrar beteende.Och anledningen till att hon forsätter är nog för att beteendet gett vinst tidigare. Jag skulle nog bara fortsätta säga nej, eller lägga till ett gå och lägg dig efter och sen sova vidare. Tror hon kommer ge med sig om hon ändå tystnar så pass snabbt av en tillsägelse och det slutar ge vinst att gnälla.

@Blandrastik & @Ray: menar ni alltså att ett särskilt 'gå och lägg dig'-kommando kan funka så att hon förstår att hon inte bara ska lägga sig och sova nu (det gör hon ju redan) utan också få henne att inte gny/störa oss när hon vaknar? Har ni något tips på hur man tränar in ett sådant?
Det är väl en fas detta så gissningsvis ger det sig oavsett. Men jag tycker det känns trevligare än att vara säga nej.
Just att det är tydligt vad man gör på natten. Vi har varit hundvakt åt diverse nattpipare och alla har lärt sig på några nätter att vi sover och inte är intresserade av nåt snack då...
Vi har faktiskt inte haft någon fast plats till hundarna utan i gå och lägg dig innebär en fri tolkning av var de har lust att ligga. Men det betyder att flocken vilar.

Fast om man från början har valt att inte ha hunden i sängen så varför börja nu bara för att den gnäller?
För att den kanske behöver det? Jag ser det som att valpen kommunicerar ett behov; är de fysiska behoven tillgodosedda med mat, vatten, kissa etc så kan det vara psykiska behov av närhet den behöver. Att det uppstår nu kan ju vara för hormoner som far i kroppen.

För att den kanske behöver det? Jag ser det som att valpen kommunicerar ett behov; är de fysiska behoven tillgodosedda med mat, vatten, kissa etc så kan det vara psykiska behov av närhet den behöver. Att det uppstår nu kan ju vara för hormoner som far i kroppen.

Så du tycker att så fort en hund vill någon ting så ska den få som den vill för den kan behöva det?
Varför ska en hund "behöva" sova i sängen?
Har den klarat av det mentalt hittills mår den knappast dåligt av det nu heller. Få hundar mår dåligt av att inte ha närhet 24/7.

En hund på 7 månader är ingen valp. Den är en unghund, redo att gå i löp när som helst.

Så du tycker att så fort en hund vill någon ting så ska den få som den vill för den kan behöva det?
Varför ska en hund "behöva" sova i sängen?
Har den klarat av det mentalt hittills mår den knappast dåligt av det nu heller. Få hundar mår dåligt av att inte ha närhet 24/7.

En hund på 7 månader är ingen valp. Den är en unghund, redo att gå i löp när som helst.
För mig är det så enkelt, ja.

TS ta inte bort vatten skulle jag säga ... Tror varken hund blir mer eller mindre kisdnödig av vatten eller inte vatten.
Däremot är det riktigt illa i min värld att inte ge kvällsmat den blir mätt av samt ta bort vatten hela natten !!
Klart hunden blir törstig.

Min unghund gjorde samma sak en vända och gjorde precis lika som du, kollade upp, testade kisspromenad mitt i natten, extra mat etc. Inget hjälpte.
Flyttade bädden han sov på närmare sängen ifall det var närhet han ville ha och blev lite lugnare ett tag sen körde han igång igen.

Jag fick honom att förstå ''Gå och lägg dig''. Hund gnyr, säg kommando sen låtsas du att du varken hör eller ser. Han slutade kort därefter och har inte väckt mig mer.

Vad pedagogiska folk verkar vara. Första och andra natten hade jag nog trott på magknip och snabbt gått upp, men tredje natten med störd sömn hade jag nog rutit till och dragit ett täcke över huvudet...
Mina har alltid haft vatten tillgängligt och oftast fått sova i sängen om de hade velat.

Vad pedagogiska folk verkar vara. Första och andra natten hade jag nog trott på magknip och snabbt gått upp, men tredje natten med störd sömn hade jag nog rutit till och dragit ett täcke över huvudet...
Mina har alltid haft vatten tillgängligt och oftast fått sova i sängen om de hade velat.

Lite svårt att få plats i en 160 säng med mig, pojkvän och en STOR vinthund plus schäfer. Det slutar med att jag och killen ligger på golvet.

När jag hade foxterriern var det inga problem, liten råtta i jämförelse.

Lite svårt att få plats i en 160 säng med mig, pojkvän och en STOR vinthund plus schäfer. Det slutar med att jag och killen ligger på golvet.

När jag hade foxterriern var det inga problem, liten råtta i jämförelse.

Samma här...tre schäfrar och en Dvärgschnsuzer och en schäfer till på ingång. Nej tack. Dessutom bor vi i mycket fästingtät region.

Inga regler eller lydnad alltså? Hunden bestämmer?

Det här är ju Rödseths argumentation, om hunden kommunicerar ett behov så låter man den bestämma/dominera om man uppfyller det! Hela hundlivet ska bygga på konflikt och vinst, banne mig! Vad är skillnaden på "nej, du får inte känslomässiga behov uppfyllda" och "nej, du får inte vatten om du är törstig"?

Därmed inte sagt att man måste ta upp hunden i sängen om man inte vill, men jag tycker inställningen är jätteviktig: kommunicerar hunden något om vad den behöver, som jag kan försöka uppfylla på ett sätt som blir långsiktigt bra för oss båda, eller kräver den saker den inte ska ha/dummar sig bara? Vilken sida man väljer (och ja, det är ett val) att se det från kommer att avgöra väldigt mycket av vad man har för slags relation till sin hund.

TS, jag håller helt med @Blandrastik om att hunden inte förstår tillsägelsen på det sätt ni tolkar det. Beteendet avbryts, men upprepas hela tiden = ej straffat, ni har bara förändrat situationen. Det här är en jättevanlig vidskepelse (koppelryck för dragande är ett annat jättevanligt exempel), för människan upplever ju att det funkade - beteendet upphörde. Men så är det alltså inte, man har inte påverkat beteendet ett dugg annat än i stunden, ingen inlärning har skett (annat än en del som man sannolikt inte önskar). Råden om att lära hunden ett "slappna av"-beteende satt på signal är jättebra också, gör det! Alla borde ha (minst) ett sådant oavsett.

Jag skulle också tippa på att det handlar om pubertetshormoner och i viss mån är det något som lär gå över av sig själv. Men det vet ju inte hunden, den är orolig och kan inte fixa det själv. Så hjälp den, istället för att bli arg och så upprepa alltihop igen och igen och igen. Så får ni alla sova bättre, inklusive hunden. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka