Vår = svart hund och svart golv...

MissourisTopsanna

Trådstartare
Blir tokig på detta. Vad gör ni?

Jag vet inte hur många gånger jag måste bära hunden från dörren till badkaret och skölja av mage och ben för att golvet inte ska bli kolsvart, minst 5 gånger per dag gör jag detta... Brukar ha en handduk utanför dörren och torka av tassarna, men det räcker inte. Ingen som har en superlösning? Både jag och vovve ledsnar på att bäras till badkaret och duschas.

Ett stooort i-lands problem.... haha

Sv: Vår = svart hund och svart golv...

Min hund har så kort päls så det räcker med att torka av henne med en handduk när vi kommer in. Sen låter jag henne ligga i hallen tills hon torkat upp helt. Det kommer ändå in så mycket skit i hallen under den här perioden så dammsugaren går varm :D

Haha min hund är långhårig och springer lös i skogarna, diken osv hela tiden. Det droppar lera från honom då vi kommer in, fördelen med att han är vit är att jag åtminstone ser att han är smutsig. :grin: Det tar ju så fruktansvärt lång tid för honom att torka också.

Att installera ett utomhus bad utanför dörren är den mest praktiskt lösning jag ser just nu.... (ironi)

Lär din hund skaka sig på kommando! Djävulskt praktiskt! :idea:
Har en långhårig låg hund (nu korthårig, då klippmaskinen åkte fram här om dagen :angel: ) och han samlar på sig ALLT.
Jag ber han skaka sig ett par gånger innan vi går in i trapphuset, platsar han på dörrmattan när vi kommer in, jag går sedan och hämtar en handduk.

Du har inte möjlighet att trimma ner maghåret lite? En liten klippning burkar minska risken för svarta golv. :angel:

Annars kan jag rekommendera glansspray! Spraya magen, borsta och låt torka. Skit fastnar inte lika lätt på blank päls, iallafall inte på min filur. :idea:

En tunnare regntäcke som täcke magen lite?

Jag låter golvet varavart tills det torkat upp ute. Först då torkar jag golvet.

Så gör jag också.

Torkar av det värsta med en handduk när hunden kommer in bara. Jag har den filosofin att jag har valt att ha hund och då får jag leva med att golven ser förjävliga ut ibland :p

Min vita border collie med lång päls hoppade senast idag i ett dike med endast lera. Hans vita ben blev helt svarta:crazy: Men på vägen hem sen så lät jag honom springa i en damm med rent vatten så han blev vit igen. Inte ens tassavtryck innanför dörren sen:)

Blir tokig på detta. Vad gör ni?

Jag vet inte hur många gånger jag måste bära hunden från dörren till badkaret och skölja av mage och ben för att golvet inte ska bli kolsvart, minst 5 gånger per dag gör jag detta... Brukar ha en handduk utanför dörren och torka av tassarna, men det räcker inte. Ingen som har en superlösning? Både jag och vovve ledsnar på att bäras till badkaret och duschas.

Ett stooort i-lands problem.... haha

Tja - det är därför man väljer ha korthåriga hundar:D

Har korthårig hund, men hon är vit. Lera på tassar och mage syns otroligt bra. Är det geggigt ute (och inte för varmt) har hon Hurttas regnoverall. Då räcker det att jag tvättar av tassarna och torkar av golvet efter varje promenad...

Önskar så att jag hade ett eget hus med bakdörr som leder rakt till tvättrummet...

Jag brukar välja väg så att hon kan bada i sjön på hemvägen.
Alternativt ta trädgårdsslangen och spola av henne utanför dörren.

Men så här års, när det är väl kallt för bad, brukar jag faktiskt strunta i det. Allting liksom rinner ur pälsen när hon torkar, kvar blir en liten hög sand, där hon har legat. Sen bara sopar man upp den - (eller skakar överkastet, beroende på val av viloplats).

Lite skit får man acceptera, när man har hund.

Spray flaska med vatten i, frotte handduk och sen är det bara att spraya på handduken och torka hunden. Går också att ha en kam eller dylikt till hands och kamma bort eventuellt smuts.

Jag vet inte vad ni har för slags smuts. Men jag får duscha ordentligt för att få ur det ur hans päls. Det är lera grus osv. Några ruskningar hjälper inte, :/ Och hans vita päls är inte lika vit, jag vill inte tvätta han så ofta så sköljer av det värsta bara. Han ser ut så som ofta vita hästar gör i pälsen, inte så vit :p

Jag bor hemma tillfälligt nu, i lägenheten så var jag inte lika brydd eftersom jag inte hade föräldrar som ropar. Nu måste jag parkera honom på tröskeln, klä av mig och sen lyfta hunden till badkaret.

Men funderar på att lägga en hink med vatten utanför dörren och doppa tassarna och torka av, så han kan börjar gå till duschen själv och jag inte bär omkring på han hela tiden, haha. Men smutsen sitter som berg.. När jag kliar honom på magen är det som att ta i sin egen hårbotten när man varit på stranden trots att jag duschat honom.

Jag vet inte vad ni har för slags smuts. Men jag får duscha ordentligt för att få ur det ur hans päls. Det är lera grus osv. Några ruskningar hjälper inte, :/ Och hans vita päls är inte lika vit, jag vill inte tvätta han så ofta så sköljer av det värsta bara. Han ser ut så som ofta vita hästar gör i pälsen, inte så vit :p

Du har Bordercollie, eller hur?
Jag trodde de hörde till raserna med lättskötta pälsar.

Mina egna WSS och ESS har väldigt mycket vitt i pälsen, särskilt undertill och på benen, men det är som om de slår ifrån sig smutsen. Hur kolsvarta de än är efter ett gyttjebad, så rasar allting bara av när de torkar, och sedan är behängen lika kritvita som innan. Men de är ju avlade för att jobba i vatten, så pälsen är kanske extra vattenavstötande.

Jag rör knappt hans päls, borstar någon gång bara för att han ska kunna det. Så pälsen är mycket lättskött. Men smutsen lossnar i hela huset, och hälften stannar på huden under pälsen. :mad: Det går bara att duscha av, men det är drygt flera gånger per dag att bära hunden till badet, han ser inte heller jätte förtjust ut även fast han går med på det. :) Men det är det bästa lösning jag har nu, och inväntar sommar. :)

Haha ja, detta var bara allmänna klagorop från min sida och hopp om att något smartskafft kommit på den perfekta lösningen! :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 128
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 375
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 365
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka