Var skriver man under ett umgängesavtal?

Sv: Var skriver man under ett umgängesavtal?

Alltså frågan är ju varför ?

Är det för att ditt X inte håller vad han lovar, eller ifrångår sitt ansvar?

Som jag förstått så kan man inte "tvinga" någon att följa ett avtal, man kan således inte tvinga någon att vara en ansvarsfull och aktiv förälder.. TYVÄRR :/

Det enklaste är väl på familjerätten. Sedan är det lika juridiskt bindande om ni själva gör det.

Måste ha ett umgängesavtal då min handläggare kräver det. Fick ett brev nu om att jag inte får något försörjningsstöd om jag inte fixar det. Så det måste göras mycket snart, då jag måste betala hyra för vår nya lägenhet om en vecka.

Problem efter problem dyker jämt och ständigt upp. Man kan aldrig sluta gräma och oroa sig. Men problem är ju till för att lösas.

Har ringt min handläggare, men hon var på ett möte. Lämnade ett meddelande och ringer hon inte upp, så gör jag det i morgon.

Så det fungerar även om man skriver ett själv och så undertecknar både jag och exet då?

Senast ändrad:

Om ni har två oberoende som också intygar att det är du och ditt X som skrivit på så borde det fungera :)

Kan man skriva det på ett vanligt papper? Har ingen skrivare till datorn.:)

Måste dom skriva under? Jag träffar nämligen inte handläggaren, utan man lämnar papper och sådant i receptionen och säger vem det ska till. Man visar ID-kort och säger att den och den personen ska ha pappret.

Måste dom skriva under? Jag träffar nämligen inte handläggaren, utan man lämnar papper och sådant i receptionen och säger vem det ska till. Man visar ID-kort och säger att den och den personen ska ha pappret.

Men om det är soc som ska ha det borde väl de kunna ordna tid med familjerätten.

Jo, det är ju klart. Om jag hade haft mera tid på mig. Det är tyvärr redan den 24e idag och den 31e ska hyran vara betald. Och så tar det ca 3 bankdagar innan man får det utbetalt. Så jag måste ha det gjort helst i morgon och här får man vänta ett X antal veckor innan man får tid hos Familjerätten. Men jag får höra med henne när hon ringer.

Har skrivit ett för hand nu iallafall. Fattas bara att han skriver under. Men jag vill ju prata med handläggaren så att allt görs rätt.

Som jag skrev, du behöver troligtvis två till som skriver på erat avtal!

Vilka personerna är spelar mindre roll, kan vara i princip vilken myndig person som helst.

En kompis var kanske?

2 personer är ju lätt ordnat. Ska åka till honom i morgon och så skriver han under det.

Man kan antingen skriva ett avtal som godkänns av familjerätten och då får samma rättsvärde som en dom, eller så kan man skriva ett avtal sinsemellan som inte godkänns av familjerätten och som då saknar egentligt rättsvärde.
Familjerätten har bara befogenhet att skriva ett sånt avtal om vårdnad, boende och umgänge, inte om pengar.

Med ett avtal kan man inte tvinga en umgängesförälder att ta hand om sitt barn. Däremot kan man med ett juridiskt bindande tvinga boendeföräldern att lämna ut barnet för umgänge och umgängesföräldern att lämna tillbaka det.

Pratade med min handläggare i morse och det var okej att jag skrev ett eget. Det skulle hon godkänna, bara exet skrev under. 2 oberoende personer skrev även under.:)

Om ni har två oberoende som också intygar att det är du och ditt X som skrivit på så borde det fungera :)

Måste inte de personerna vara med då pappret skrivs under? DVS TS kan inte gå med pappret som har ex.sambons underskrift och be någon bevittna underskriften.

Ja men hur ska du kunna bevisa att de INTE var på samma ställe samtidigt?

Fastern till mitt barn bevittnade det och hon skrev även under på det. Hon gav pappret till honom, han skrev på och hon såg ju det.;) Sedan skrev hon på det. Exets flickvän och pappa såg det med.

Enligt handläggaren har jag gjort rätt.:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 610
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 538
Senast: Lejanna
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
869
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka