Var ska jag leta efter hästen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 002

lis

Trådstartare
Vet inte om denna tråd ligger rätt (moderator får gärna flytta den om det behövs).
Har fått en häst som är chipmärkt och tagelprov finns.
Men kan inte få reda på vem som ägde hästen när detta gjordes.
Det är ett hbl helt utan några papper.
Jag vill ju naturligtvis fixa pass till pållen men vet inte om det redan är iväg skickat någonstans. Man får ju inte ha 2pass till 1häst så då måste jag ju kolla överallt så han inte finns inreggad någonstans först.Själva pappret man får när man chipmärker finns nämligen inte heller så det kanske är ansökt om pass någonstans.Eller det kanske finns ett pass utfärdat någonstans i sverige hos hans dåvarande ägare? Eller måste man skicka med tagelprovet när man ansöker om pass? Jag har hört med ASVH och där finns han inte.Och även med SH och där finns han inte heller. Finns det någon mer stans man kan ansöka om pass?
Tacksam för svar.

Sv: Var ska jag leta efter hästen?

Be veterinären läsa av chip numret.
Sedan kan du väl kontakta diverse rasforeningar for att se om set har blivit registrerat. (Detta är ju ett unikt number).

Be veterinären läsa av chip numret.
Sedan kan du väl kontakta diverse rasforeningar for att se om set har blivit registrerat. (Detta är ju ett unikt number).

Det är detta jag gjort. Men jag vet bara om ASVH och SH som har tar emot pass ansökan på häst med okänd härstammning.

Om hästen är importerad sa finns det ju flera rasforeningar att soka hos.
Tagelprov tas for att fa fram hästens DNA, det verifierar ocksa att hästen är efter hingsten man säger pa pass ansokan (om hingsten har haft DNA analys gjord).
Kan inte se nagon annan orsak till varfor man tar tagelprov om man inte ansoker om pass i en rasforening.
Har i England har vi haft lag pa pass i ett par ar nu, men det dyker fortfarande upp hästar utan pass. En del organisationer (ej rasforeningarna) framställer pass till hästar som inte har nagon "ras", okänd härstamning och da behovs inget DNA-prov.
Sa om din hast har bade chip och DNA-prov taget sa verkar det ju som nagon har registrerat/ansokt om pass tidigare. Kan inte forsaljaren ge dig mer information?
Ar hästen brännmärkt/frysmärkt?
Läste igenom din fraga igen. Har du ett tagelprov som bara har skickats med hästen? Det maste ju vanligen tas av en behorig person och slutas igen samt skickas med pass ansokan. Jag skulle nog inte använda ett tagelprov som jag inte har sett bli taget fran den omnämda hästen.

Senast ändrad:

Om hästen är importerad sa finns det ju flera rasforeningar att soka hos.
Tagelprov tas for att fa fram hästens DNA, det verifierar ocksa att hästen är efter hingsten man säger pa pass ansokan (om hingsten har haft DNA analys gjord).
Kan inte se nagon annan orsak till varfor man tar tagelprov om man inte ansoker om pass i en rasforening.
Har i England har vi haft lag pa pass i ett par ar nu, men det dyker fortfarande upp hästar utan pass. En del organisationer (ej rasforeningarna) framställer pass till hästar som inte har nagon "ras", okänd härstamning och da behovs inget DNA-prov.
Sa om din hast har bade chip och DNA-prov taget sa verkar det ju som nagon har registrerat/ansokt om pass tidigare. Kan inte forsaljaren ge dig mer information?
Ar hästen brännmärkt/frysmärkt?

Fd ägaren vet lika lite som jag. Det är bara det att jag bryr mej och det gör inte hon:crazy: Hon har varken haft hästen försäkrad, vaccinerat eller tagit hästen till vet under tiden hon ägt hästen:crazy: Så det ända jag vet är att dåvarande ägare bodde i trelleborg:crazy: Och att fd ägare tappat bort namn då hon flyttade för ett tag sen.
Så där kan jag inte få någon hjälp.
Hästen är inte brännmärkt eller frysmärkt.
Om det stämmer vad fd ägare sagt så är hästen imorterad från holland.
Men om man tar tagel prov ska man inte lämna in det i samband med ansökan då?

Tagelprov ska lämnas in med pass ansokan.
KWPN (Holländskt Varmblod) har chippat hästarna i manga ar. Oftast brukar inte importorer bry sig om att ändra ägar uppgifter hos utländska organisationer.
KWPN brukar ha en ars-bokstav vid namngiving av fol.
Tex.
1993-L (Lucifer,Ludwig)
1994-M (Misty)
2000-T (Tigera, Tiger)
2004-W
2005-A (Andiamo, Afrika)
2007-C ((Casper)
Har din häst ett namn? Om det är samma som det kom med sa kanske det finns en liten chans att om det är en KWPN häst att du vet vilket ar den är fodd.

Tagelprov ska lämnas in med pass ansokan.
KWPN (Holländskt Varmblod) har chippat hästarna i manga ar. Oftast brukar inte importorer bry sig om att ändra ägar uppgifter hos utländska organisationer.
KWPN brukar ha en ars-bokstav vid namngiving av fol.
Tex.
1993-L (Lucifer,Ludwig)
1994-M (Misty)
2000-T (Tigera, Tiger)
2004-W
2005-A (Andiamo, Afrika)
2007-C ((Casper)
Har din häst ett namn? Om det är samma som det kom med sa kanske det finns en liten chans att om det är en KWPN häst att du vet vilket ar den är fodd.

Enligt uppgift heter han: Don Corleone
Och är född 2002

Jag har hittat en Don Corleone fodd i Holland 2002
e. Capone II (e. Contender)
u. Nanna II (e. Cascavelle)
Han är en valack, brun och Holsteiner.
Kanske lite langsokt men det finns ju en chans.

Jag har hittat en Don Corleone fodd i Holland 2002
e. Capone II (e. Contender)
u. Nanna II (e. Cascavelle)
Han är en valack, brun och Holsteiner.
Kanske lite langsokt men det finns ju en chans.

Min är tyvärr fux. Med genomgående bläs. Tack så mycket för att du letat:bow: Jag har inte en aning själv var jag ska leta. Detta är den första hästen jag har utan papper.

Lägg upp efterlysningsannonser överallt på internet. Någonstans måste ju någon veta vart din häst kommer ifrån.

Ring och prata med förra ägaren igen. Hon kanske kommer ihåg vart hon hämtade hästen någonstans i alla fall. Vad hette stallet där han hämtades? I så fall är det ju bara att ringa till stallet och fråga vem som ägde din häst och förhoppningsvis på så vis komma i kontakt med förr förra ägaren.

Chipen man märker dem med har olika serienummer beroende på vilket land de är utfärdade i. Jag har för mig att det är de tre första siffrorna som styr - vilka tre siffror är först i hans chipnummer, så vet man ju vilket land man ska börja leta i....

Det är helt rätt Ameo att det äre de första siffrorna som styr det hela.

Jag tycker precis som Ramona, att säljaren åtminstone skulle kunna visa vart hon var och köpte hästen någonstans...sånt hjärnsläpp kan man väl knappast få.

En kompis dotter köpte för några år sedan en "angloarab" från Trelleborg, när jaa såg den sa jag direkt att det inte kunde vara ngn renrasig anglo:crazy::eek:, tjejen blev jätteledsen när jag en stund senare hittade en brännmärkning i underläppen på den- en rysk travare hade hon i sin ägo...:mad:iofs en trevlig häst, men oj vilket överpris hon betalat för den:crazy:

Det borde verkligen gå att få fram om hästen är reggad tidigare, Holland är ju ett bra land att söka i, med väl dokumentation iallfall.

Lycka till!

Nackdelen är ju att inte alla som låter chipmärka sina hästar skickar in det för registrering hos rasföreningen.
Och att det inte finns något obligatoriskt register...
Det finns ju register hos SH men alla rasföreningar rapporterar ju inte in dit. Araber var väl till och med så illa att de tog bort alla spår ur passen på att de var chippade, vill jag minnas att någon skrev här för något/några (?) år sedan...

Ja, ett annat problem är att det är fritt för chipmärkaren att köpa sina chip "var som helt" dvs där det är billigast tex.

Har hört att det använts utländska chip av svenska märkare - helt lagligt tydligen.
Vilket ju bör inneböra att det i framtiden skulle kunna vara helt omöjligt att ta reda på vilket land en häst kommer ifrån med hjälp av chipet...:crazy:

Har hört att det använts utländska chip av svenska märkare - helt lagligt tydligen.
Fast egentligen spelar det ingen roll vad hästen har för nummer. Även om du vet vilket land hästen kommer ifrån så ger det inte mycket mer information än så.

Problemet borde lösas genom att alla veterinärer som chippar måste skicka in det till den rasföreningen som sig borde. Det borde bli EU-lag på det, så att alla europeiska länder får det gjort. Men rent teoretiskt ska det inte finnas några hästar utan pass idag. Men tyvärr ser det inte ut så, inte ens i Sverige.

Fast egentligen spelar det ingen roll vad hästen har för nummer. Även om du vet vilket land hästen kommer ifrån så ger det inte mycket mer information än så.

Problemet borde lösas genom att alla veterinärer som chippar måste skicka in det till den rasföreningen som sig borde. Det borde bli EU-lag på det, så att alla europeiska länder får det gjort. Men rent teoretiskt ska det inte finnas några hästar utan pass idag. Men tyvärr ser det inte ut så, inte ens i Sverige.

För min del räcker det bara att veta att det inte är ansökt om pass någonstans. Just för att jag ska kunna ansöka om ett nytt själv:smirk: Hade naturligtvis varit roligt att veta historiken bakom min häst men hade jag varit ute efter stamtavla och liknande så hade jag aldrig köpt den här hästen:angel:

1. Det är inte bara veterinärer som chippar, utan även särskilt utbildade chipmärkare
  2. Som chipmärkare är jag EVIGT tacksam att jag kan överlämna ansvaret för pappersexercisen till hästägaren efter uträttad chipmärkning. Och jag skulle misstänka att orsaken till att det inte längre är chipmärkarens ansvar att skicka in pappren är att många helt enkelt inte fått iväg det och hästägaren blir lidande.
Hur man än gör så kommer det alltid finnas exempel på att det inte funkar.

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 976
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 461
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 522
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka