Var sitter hältan?

Sv: Var sitter hältan?

Tycker oxå som att det som att det sitter högt i båda fram.... Möjligen bogen, sämre i vänster varv! Kolla m att bedöva lederna, enligt erfarenhet så brukar vet börja lågt ofta men som sagt jag tror högt upp. Kanske kortisonspruta, massage o stretch efter behandlingarna (obs inge massage när det finns kortison i kroppen) rek även homeopat medel eller ngt med hyaluronsyra. Vänta in vad veterinärn säger =)

Ja alltså hon har suttit fast en del i bogar och länd men hade då som symptom att hon var superspännd i muskulaturen, fick inte borsta mellan frambenen och sadelngjorden skulle hon döda, vildade sen massör/kiro på det och idag reagerar hon bara med mys när man masserar bog och bringa, förrutom på en liten punkt mitt på bogbladet höger sida, vilket aldrig varit en reaktion förut.

Allt detta ska babblas om hos vet. Hon kommer att ha sår i öronen efter alla mina symptom på hästen. Är oerhört lyhörd på min häst, visiterar ordentligt så gott som varje dag och känner på eventuella svullnader och gallor och för minsta förändring i kroppen, så har lite småsaker att ta upp med vet.

Nu känns det bara som oerhört långt tid tills det är fredag men i själva verket är det 3 arbetsdagar ;)

Den stela gången har funnits en längre tid, har som sagt suttit fast ordentligt i bogar, har nog en gammal film där hon rör sig bättre. Ska leta.

Den ser ju ut att avlasta höger fram rätt ordentligt tycker jag - resten törs jag inte uttala mig om förrän man får bort det. Att avlasta ett ben kräver ju sitt av resten av kroppen och det du känt som låsta bogar kan ju handla om det. Hoppas det inte är något allvarligt.

Ja jag hoppas att hon blir ridbar. Enligt bitar av hennes historia så ska hon ha varit på väg att dömmas ut pga höger framben och det oroar mig ngt. Men kan inte luska ut mer förrän vi varit hos vet.

Enligt bitar av hennes historia så ska hon ha varit på väg att dömmas ut pga höger framben och det oroar mig ngt.

Aj då, det låter inte alls bra. En färsk problematik upptäcker man rätt fort men en gammal har hästen ofta lärt sig kompensera för och då är det snarare så att man inte får hästen att göra det man vill eftersom den vet att det gör ondare då. Hoppas ändå att det är något som går att behandla!

hemma från vet.
Inga direkta böjprovs reaktioner förrutom när hon böjde lågt höger fram.

Halt höger fram och ngt höger bak. släckte lågt i höger fram, bra mkt bättre på volt. Inget höger bak

Röntgades , yttepytte liten pålagring/förändring, men inget som störde henne väldigt fina plåtar i övrigt. Pålagringen syntes enbart på en bild.

Ultraljud = vätska i kotsenskidan.

Tuppkam i kotleden och kortison i kotsenskidan.

Väldigt fin på UL annars även på röntgen, ngt stapplig på asfalts longeringen men inget som vet. la så mkt vikt på då hästen har en historia och inte reagerade nämnvärt på böjproven.

Återbesök om tre veckor. Själv i plan hage och skrittas 30-45 min dagligen.

Jag är lättad då vet. inte tyckte det var så farligt och att hon var fräsch i övrigt.

Ja verkligen, förhoppningsvis så är det ridningen som felat, har knappt ridit ut på mer än ett år och helt plötsligt flyttar vi till ett nytt ställe och jag har galopptränat osv under mina uteritter, kan ha blivit en för stor omställning och för kort invänjning.

Mycket oansvarigt av mig men är inte mer än människa och inser mina brister. From nu mer invänjning oavsett häst.

Vad skönt att det inte fans något större på röntgen plåtarna! Då kanske det endå sitter mest i musklerna vid läden och bogarna som du säjer att den haft problem med förut. Eftersom bak benen släpar mycket i sanden och fram och bak inte gungar ricktigt i takt, så tycker jag att det tyder mycket på det. Ta det lungt och hoppas på det bästa:bump:

Yey hon blev friskförklarad, det kortaste vet.besök jag någonsin varit med om.

Superskönt att det räckte med en behandling.
Nu efter rekommendation av vet så ska hon stå med BoT på nätterna och så får det bli

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 954
Senast: Linda_A
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 371
Hästvård Min femåring är halt. Först var han lite knepig och höll inte riktigt ihop under två skogsturer-men inte initialhalt. Då fick han vila...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 754
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka