En gissningslek kanske?

Sv: En gissningslek kanske?

Nej, det är ju en helt annan sak. Men så orörlig tycker jag inte han är, däremot känns det som något är ivägen.

Kl

Tycker nästan han ser lite belastningshalt ut? Både i hö och även vä varv? Vill inte sätta in hö bak under sej, det kommer mer efter i vä varv, är mer bakom s a s ( som ytterben)
I hö varv måste han belasta hö bak mer och ser mera halt ut, tycker jag. (Sista filmen)

Efter att ha tittat på alla tre filmerna igen kan det ju mycket väl tänka sig att den ökade rörligheten kommer sig av att det springer en lös ponny bredvid men i första filmen tycker jag fortfarande det ser ut som om han försöker undvika att böja ihop vänster bak. Det finns några varv där man ser när han har rumpan mot kameran att det ser lite "vaggigt" ut och det är nästan som om han vill gå med bakknät lite utanför kroppen, och under några sekvenser på andra delar av volten ser det ut som om han landar lite i förtid med det benet. På film nr två ser jag mycket mindre av det, han ser mer obekymrad ut över att använda (båda) bakbenet/(n). På ridfilmen ser jag inget av det men då sitter ju du å andra sidan på och påverkar så det är egentligen svårt att jämföra, men eftersom han ser ut att vara väldigt stadig i takten förstår jag att du märker av detta mer än det kanske syns för en utomstående. Hoppas du får ett svar på vart det sitter.

Hur menar du med belastningshalt?

+ Asa_S

Jag är själv jättedålig på att se vilket ben hästar är halta på. Men det känns egentligen inte helt otroligt att det faktiskt sitter i båda bak. Veterinär sa först vänster, men ändrade sig sen till höger. Så att hältan egentligen är dubbelsidig är nog ganska troligt.

Jag tror oxå knäna
Syns inget på röntgen, blistra!

Det kan vara att han inte vill belasta höger bak. Är mer bakom honom i vänstervarv som ytterben och mer märkbar markering i höger varv när det är innerben. Tycker jag det ser ut lite som.
Bakbenshältor är mycket svåra att se och många ser knän i allt numera ;) många hästar har problem med bakknän och därför ser man det hos andras hästar också....
Som sagt, inte ens en veterinär ser tydligt vad som är vad när det gäller bak. Så jag bara säger vad jag tycker man kan se på ena filmen.

Ja det är väldigt trixigt att se probemet.

Här kommer en film från idag. Första dagen efter 12 dagar metacam. Han är som synes rätt pigg och spänd, men håll till godo:p.
https://www.youtube.com/watch?v=gfj1TBMtHe0

Jag tycker han ser bättre ut i vänster varv, men hältan består tydligt i höger. Han ställde sig direkt och vilade på höger bak när han kom in i stallet. Kiniktid är bokad till 22/4. Vet hade semster nästa vecka.

Har således varit på kliniken idag. Nära nog sämre häst. Fick hög bpreaktion hb. Släppte med bedövning på inner och ytter vid knäleden. Då blev han även halt vänster bak. Röntgen ua förutom att ev patellan satt lite långt ut på vänster sida. Men det berodde troligen mer på hur han stod. Har aldrig sett honom haka.

Diagnos dubbelsidig knäledsinflammation och behandlad med kortison. Åb om tre veckor.

Att knäledsinflammationerna finns där går inte att förneka och dessa måste förstås behandlas. MEN jag tror fortfarande inte att de är den primära orsakan. Innan hältan vilade han hela november, skrittade hela dec och halv jan, ridits mycket lätt i skogen 4-5 dgr/vecka med typ 70% skritt. Det spelar ingen roll hur jla dåligt man rider så ska ingen häst kunna få dubbelsidiga knäledsinflammationer med initialhälta av vad han gjort.

To be continued I would think.

Min unghäst har ju också lyckats bli "trasig" i bak utan att egentligen ha ridits i någon speciell utsträckning. Först förra våren, och nu hade det kommit tillbaka lite i år igen.
Veterinären tycker att han har instabila bakknän och behöver stärka dem, dessa instabila bakknän blir överansträngda på hala underlag(i hagen) särskilt i kombination med att han står mkt på bakbenen och leker på detta underlag.
Så, visst kan de få inflammationer utan att man rider fram dem.
Hur har vintern sett ut underlagsmässigt?
Vi hade ganska isigt förra vintern då min gick barfota, denna vintern var han skodd just pga detta, men då hade vi lera och halt ändå hela vintern..

Nu ser de ju väldigt olika ut i kroppen (min har lååååånga klumpiga ben, svåra att hålla styr på) så det kanske inte går att jämföra, vad vet jag. Hoppas ni får ordning på det!

@skuggi Det har ju varit en riktigt hal skitvinter här uppe. Juno har dock varit skodd med fyra brodd i varje sko. Hältan kom faktiskt först när underlaget började bli bra och vi hade barmark. Men som du säger har troligen den hala vintern ett finger med i spelet.

@skuggi Det har ju varit en riktigt hal skitvinter här uppe. Juno har dock varit skodd med fyra brodd i varje sko. Hältan kom faktiskt först när underlaget började bli bra och vi hade barmark. Men som du säger har troligen den hala vintern ett finger med i spelet.
Ja, om det är väldigt hård is blir det ju halt ändå, iaf så de går och spänner sig och inte rör sig naturligt kan jag tänka mig.
Att hältan kom senare kan ju egentligen bara vara att det "krävdes" en viss tid av dåligt underlag för att han skulle bli dålig, eller att han maskerade det med en massa spänningar som släppte först när underlaget blev bättre.

Har således varit på kliniken idag. Nära nog sämre häst. Fick hög bpreaktion hb. Släppte med bedövning på inner och ytter vid knäleden. Då blev han även halt vänster bak. Röntgen ua förutom att ev patellan satt lite långt ut på vänster sida. Men det berodde troligen mer på hur han stod. Har aldrig sett honom haka.

Diagnos dubbelsidig knäledsinflammation och behandlad med kortison. Åb om tre veckor.

Att knäledsinflammationerna finns där går inte att förneka och dessa måste förstås behandlas. MEN jag tror fortfarande inte att de är den primära orsakan. Innan hältan vilade han hela november, skrittade hela dec och halv jan, ridits mycket lätt i skogen 4-5 dgr/vecka med typ 70% skritt. Det spelar ingen roll hur jla dåligt man rider så ska ingen häst kunna få dubbelsidiga knäledsinflammationer med initialhälta av vad han gjort.

Jag som är så dålig på att se diffusa hältor undrar om han är böjd fram?

Yes han är böjd fram både i mars och senast i tisdags. Första gången böjdes han två gånger dessutom eftersom det inte gick att hitta något. UA båda gångerna.

Himla märkligt detta.. Håller med om att hur jäkla illa man än rider så borde man inte kunna "rida sönder" båda bakknäna med den sorts ridning han gått under de senaste månaderna OM det inte är så att något annat är fel som gör att knäna tar stryk. Hoppas du förstår vad jag menar :)

Spännande att se hur det ser ut på ÅB. En kiro eller ET kan nog vara bra sedan, som du redan vart inne på. Men man hade ju gärna velat ha ett veterinärútlåtande på vad som är grundorsaken. Jag ställer mig till skaran av "fans" till PH vet.. De har gjort under för mig och mina hästar genom åren.. För den delen inte sagt att någon annan vet är dålig eller sämre :)

Fortsätter uppdatera om min ponny och tar tacksamt mot förslag och erfarenheter!

Återbesök idag resulterade i följande:
*Fortfarande halt höger bak vid longering, drygt en grad
*Hältan syns så lite rakt fram att jag inte kan se den. Ingen skillnad med det vid böjprov båda bak, både högt och lågt
*Nu har han låga reaktioner båda fram på böjprov (?!), dryga graden där också.

Det som då gjordes var att bedöva bort hoven höger bak. Då travade i princip helt rent! Bästa traven sen utredningen började. Men fortfarande inte helt ren och jag uppfattar honom som tryckig.

Med den släckte hoven hade veterinären en teori om att detta är ett separat problem och att det troligen bara är hovömhet. Vill alltså skicka hem med order att sko med sula. Det gick jag inte med på. Så hoven röntgades och se där, en förändring på hovbenet. Jag fick dock inte se plåten och enlugt vet. var det en liten förändring som kanske inte ens hade betydelse. Har begärt ut plåtarna och min hovslagare och min vän som är veterinär ska kolla på dom.

Hovleden behandlades iaf och åb om två veckor.

haha Fiorano, jag tänker inte uttala mig mig öht. Blir chockad och förvånad att du använder bukefalos till "vad kan det vara" . Du har väl varit här tillräckligt länge och du kommer ju inte använda buke öht att övertyga din veterinär om saker öht eller hur? (Läs - det hoppas jag verkligen inte).
Krass? Japp. Sorry!
Tråkigt är det ju med din häst oavsett å det grövsta. Men felet kommer ju ändå hittas av en renommerad veterinär och inte av oss på bukefalos tänker jag, eller hur? ;)

Vad konstigt att du inte fick se plåten. Jag har aldrig varit med om annat än att man sitter ner tillsamans med veterinären, tittar på plåtarna och disskuterar.

Hästen ser inte halt ut på filmerna. Kanske därför din veterinär kliar sig i huvudet? Men den springer och "stökar" i longeringen, träna den i att gå ämnar i bjudningen så tror jag den rör sig bättre

ser du inte att hästen är halt???

Återbesök nummer tre igår. Linade honom lite dagen innan för att se hur han såg ut. Kändes lovande även om han inte var helt hundra ren. På kliniken. Var han helt ren rakt fram, helt ren böjprov runt om. På longeringen var tryckigheten borta och han bjuder fram bra. Han är jättemycket bättre men inte helt ren. Vi bedövade således en allmänbedövning nedanför kotan igen och den släckte INTE den störning som är kvar.

Så nu är jag och veterinären lite oense. Igen. Jag anser att en femåring inte bör ha en rörelsestörning som aldrig haft det förut. Veterinären vill inte fortsätta utreda utan tycker att jag ska sätta igång hästen. Om jag vill behandla får jag citat "åka till någon annan".

Eftersom hästen nu är barfota måste han skos innan jag kan börja sätta igång. Hovlagaren är bortrest och kommer hem nästa vecka. Så just nu funderar jag vad jag egentligen ska göra? Åka till en annan klinik, eller sätta igång försiktigt och se om rörelsestörningen består? Att ta ut kiro ska förstås göras, men om utredningen ska fortgå vill jag inte vara förhastad med det heller.

Nu får han också gå i vanliga hagen vilket han tog med ro-där finns (fanns) ju gräs. Tyckte dock att han inte såg helt bra ut idag när jag såg honom skritta. Han ställde sig även och vilade på höger bak när han stannade.

Blärk.

Hursomhelst har hästen hållit sig väldigt fin i kroppen under hela tiden. Han har inte ens gått upp i vikt vilket jag tycker är smått otroligt.
10001343_10203053653694166_763275509045600815_n.jpg

Liknande trådar

Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 393
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 398
Senast: pews1972
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 455
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar