Var på Täby idag..

SofiaOfSweden

Trådstartare
och provred två fd galoppörer som inte längre ville springa/inte var tillräckligt snabba och som säljes som ridhästar.

Jag var väldigt nöjd med dem båda förutom att den ena var alldeles för hög för mig men den andra fick jag direkt tycke för pga. hans personlighet, arbetsvilja och stora mod trots sin ringa ålder (3 år). Red både dressyr samt hoppade några häckar.

Jag vet inte om man får göra så här, men då jag sett ett antal trådar som frågar om en viss häst och fått svar så tänkte jag göra detsamma!

Hästen heter Itsatwister och står hos J. Ricketts som för i övrigt var en väldigt trevlig person och mycket mån om sina hästar.

Kan det man ser på en treåring vara mycket avgörande för hur den kommer vara i framtiden (kommer använda den till hobbytävling i hoppning/fälttävlan). Hästen i fråga var väldigt snygg i exeriören samt i hullet för att vara så omusklad som han är och hade ett lätt steg. Känslig och lyhörd, ville göra ryttaren till lags.

Tänkte åka dit igen och provrida, och den gången mer seriöst och "intensivt" så jag verkligen får känna hur hästen är, ska jag få be se den bli löshoppad alt. riden under en annan ryttare så jag själv får se hur han rör sig? Min magkänsla säger ja, men eftersom jag har relativt höga förväntningar så är jag lite skeptisk! :p

Sv: Var på Täby idag..

Sökte på den hästen på Google, han såg riktigt trevlig ut. Det fanns bilder från något lopp han spang.

Om jag var i din situation skulle jag nog åka tillbaka dit och provarida igen. Om du fortfarande känner för att du skulle vilja se någon annan rida hästen, så kan du ju iafl fråga om det är möjligt. Om det inte är det, så har du iafl frågat och gjort vad du kan!

Lycka till!!

Sökte på den hästen på Google, han såg riktigt trevlig ut. Det fanns bilder från något lopp han spang.

Om jag var i din situation skulle jag nog åka tillbaka dit och provarida igen. Om du fortfarande känner för att du skulle vilja se någon annan rida hästen, så kan du ju iafl fråga om det är möjligt. Om det inte är det, så har du iafl frågat och gjort vad du kan!

Lycka till!!

Då gör jag det! Nä, han gillade jag skarpt särskilt med tanke på hans ringa ålder.. :)

Var det hans namn? Jo jag gillade honom också väldigt mycket, men tyvärr kändes han alldeles för stor för mig :( Kände att min kroppsstl. inte räckte till för att få ihop honom.

Hade han varit 1 dm mindre så hade han helt klart legat på inköpslistan :d

haha okej. ja bättre fullblod till ridhäst ridning är svårt att hitta iaf.

jag är lite nyfiken, och du behöver inte skriva exakt summa,

men vad kostar en fd galoppör direkt från banan? hur kom du i kontakt med dem? ringde du tränaren direkt?

Det är väl bara att slå till! Itsabrahmas avkommor som jag har träffat har varit jättetrevliga. Och om du gillar honom som treåring kommer du att gilla honom ännu mer som femåring!:bump:

Men glöm för all del inte att han bara är tre! Och du kan inte börja honom i samlad form förrän han växt klart. Det är ganska vanligt att folk som köper ambitiösa fullblodshästar jobbar dom för hårt och knäcker dom. :devil:

Så ta vara på honom så har du en jättefin kompis!:love:

Det är väl bara att slå till! Itsabrahmas avkommor som jag har träffat har varit jättetrevliga. Och om du gillar honom som treåring kommer du att gilla honom ännu mer som femåring!:bump:

Men glöm för all del inte att han bara är tre! Och du kan inte börja honom i samlad form förrän han växt klart. Det är ganska vanligt att folk som köper ambitiösa fullblodshästar jobbar dom för hårt och knäcker dom. :devil:

Så ta vara på honom så har du en jättefin kompis!:love:

Jag håller helt med om att man måste inse att det är en ung häst!!

Men vill förtydliga att visserligen kan man inte sätta sej ner på ryggen och försöka samla den, absolut inte. MEN det betyder inte heller att man ska gå rakt fram i nån slafsig stil på bogarna som hästen väljer för dagen.

Även en ung häst måste ridas i balans, ( och det är ju en allra första grad av "samling" om man så vill)

SofiaOfSweden:

Man ska helt enkelt utbilda den som en ung häst som är bara insutten och ngt grundriden. Då kommer du inte att kräva för mycket av den för tidigt.

Framförallt behövs en klok tränare som vid all annan unghästridning.

Du kan inte "prova" mer på den när du rider än hästen är mogen för, (tänkte på att du skrev "intenvist" ang provrida)

Snygg häst enligt bild på isolaracing:love: Men inte ser den då omusklad ut:confused: Muskler att bära upp ryttare som sitter ner långa stunder har den förstås inte men vilken treåring har det?

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Även en ung häst måste ridas i balans, ( och det är ju en allra första grad av "samling" om man så vill)

Okej rå! Men det utgår jag liksom från. Men sen vill folk gärna försöka banka ihop dom och eftersom fullblod är snälla och ambitiösa är det risk för att dom inte säger ifrån innan det är för sent. Som vissa andra skulle ha gjort....:devil:

Nej, jag har inga förutfattade meningar om andra hästraser.:o

Okej rå! Men det utgår jag liksom från. Men sen vill folk gärna försöka banka ihop dom och eftersom fullblod är snälla och ambitiösa är det risk för att dom inte säger ifrån innan det är för sent. Som vissa andra skulle ha gjort....:devil:

Nej, jag har inga förutfattade meningar om andra hästraser.:o

Ha ha kom att tänka på en travtränare (amatör) som jag känner. Hon säger att travarna är alldeles för snälla och inte säger ifrån, "önskar dom vore som fullbloden, dom kan man inte hitta på vad som helst med" :D

Men jag håller med dej, risken är stor att man ser dom som "färdiga" ridhästar och börjar sitta och fila på en volt i timmar:crazy::o
Eller tar bort för mycket mat.:crazy:

Har visserligen inte varit på Täby, men väl köpt ett par "kasserade" galoppörer. Du kan hitta dem via tränares hemsidor. De brukar ha en länk med salu-hästar och där brukar även stå de som skall gå till ridhäst. Priset varierar mycket. Om du har tur och råkar stöta på en häst som "måste" bort kan du få en bra häst till så låga pengar som 10-15000. Men de flesta jag har sett brukar ligga på mellan 25 och 35 när de kommer från proffstränare.. Fortfarande en ganska liten peng för en häst som ofta har väldig potential som t.ex. hopphäst. Om man jämför med vad ett "vanligt" halvblod skulle kosta, menar jag...

Ha ha kom att tänka på en travtränare (amatör) som jag känner. Hon säger att travarna är alldeles för snälla och inte säger ifrån, "önskar dom vore som fullbloden, dom kan man inte hitta på vad som helst med" :D

Det stämmer också. Jag brukade terra min föredetta - svarttränare på travet - att han flyttade sina hästar när dom stod på gången som dom var möbler.:devil: Sen råkade Rolf Wuscha säga i TV att skillanden mellan travare och galoppörer var att travarna var mer som möbler :banana: Har inte sett honom på TV sedan dess!

Det var mest halvblod jag tänkte på. duckar!!

Det var mest halvblod jag tänkte på. duckar!!

För mej behöver du inte ducka:D Jag har inte haft nåt halvblod på mer än 20 år, om man undantar dotterns halvblodskorsningsponny:cool:

Ang travare, ja eller hur:o Dom är så otroligt fridsamma och nästan tröga:o (nu duckar jag :angel:)

KL

Här hade det hänt mycket under det lilla dygn jag varit borta från buke ;P

Camilla O: Jo jag kände verkligen att han var en trevlig individ, sånt där känner man ju direkt om man klickar med hästen eller inte. Det jag tycker kan vara lite jobbigt är att jag inte provridit alls många innan, detta var det andra fullblodet (tredje om man räknar med en på foder) som jag provridit så jag har inte direkt mycket att jämföra med. Ska iaf åka nästa helg och provrida en till som lär bli den avgörande faktorn, men vi har sagt till IAT tränare/ägare att de hör av sig till oss innan de släpper honom för något band fanns det definitivt mellan oss. Men som sagt, det är svårt att veta när man inte har mycket att jämföra med.

Flashlight: På löpbilderna ser han inte omusklad ut men numera går han inte löp längre pga. att han är för långsam så han är inte i toppkondition direkt, men det jag menade var att han var så himla fin i kroppen fast han var så ung och relativt otränad (knappt några muskler) och med tanke på hur de flesta treåringar brukar se ut (ofta oproportionerliga samt inga muskler) så såg han riktigt läcker ut så jag kunde verkligen se framför mig hur han kommer se ut när han musklat till sig samt växt till sig :d

Ang. med att rida intensivt; det förstår jag givetivs att jag inte kan göra utan jag menade mer på att prova på mer hur han känns i olika situationer, se hur han rör sig utan ryttare samt även kanske ev. bli löshoppad. Så att jag själv får se med egna ögon vad det är jag köper hem i så fall, och mammas lovord som regnade över oss två litar jag inte till 100 % på eftersom hon blev kär i honom vid första ögonkastet :angel:

Och givetivs kommer jag ta det lugnt med honom samt ta hjälp av en bra unghästtränare (har en som hjälpt mig med min nuvarande 9 åring som jag haft sedan han var 4) och satsa mycket på tömkörning när det gäller dressyrarbetet i början.

Tack för lyckönskningarna!

jag är lite nyfiken, och du behöver inte skriva exakt summa,

men vad kostar en fd galoppör direkt från banan? hur kom du i kontakt med dem? ringde du tränaren direkt?

Det tog vi på PM ;) (så folk inte ror att jag är dryga typen som ignorerar din fråga helt :o )

Men jag håller med dej, risken är stor att man ser dom som "färdiga" ridhästar och börjar sitta och fila på en volt i timmar:crazy::o
Eller tar bort för mycket mat.:crazy:

Men det är väl snarare tvärtom tycker jag, de travare jag kommit i kontakt med (ston främst) blir man nästan jagade av så fort allt inte sker på deras villkor :angel:

På löpbilderna ser han inte omusklad ut men numera går han inte löp längre pga. att han är för långsam så han är inte i toppkondition direkt, men det jag menade var att han var så himla fin i kroppen fast han var så ung och relativt otränad (knappt några muskler) och med tanke på hur de flesta treåringar brukar se ut (ofta oproportionerliga samt inga muskler) så såg han riktigt läcker ut så jag kunde verkligen se framför mig hur han kommer se ut när han musklat till sig samt växt till sig :d

Han startade sista gången för 3 veckor sedan. :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 809
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag är lite småsjuk, lite snuvig, lite hostig, lite trött och fryser och svettas om vart annat men i övrigt ganska pigg. Jag pratade med...
2
Svar
27
· Visningar
1 794
Senast: tuaphua
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 473
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar