Var på föreläsning med en hästtandläkare...

Sv: Var på föreläsning med en hästtandläkare...

Det här var intressant för mig. Jag har nämligen idag prövat ett tvådelat bett och märkte att min häst trivdes bättre på det än tredelat. När jag köpte henne för sex år sedan reds hon med tvådelat och gick bra på det. Jag hade dock hört att tredelat var bäst och skaffade det. Hon har dock alltid varit svår att rida på både tredelat och rakt bett. Hon har funkat hyfsat på pelham.
För ett tag sedan prövade jag jaktkandar med tungfrihet och det blev stor positiv skillnad. Jag började då fundera på om ett tvådelat skulle ge viss tungfrihet och kanske passa henne bättre.
Och det verkar stämma.
Det känns lite hårt att jag inte testat tvådelat tidigare, men bättre sent än aldrig.

Nja, han gillade väl egentligen inte alls de tredelade betten. Men har du en häst med stort utrymme mellan lanerna så borde ju ett tredelat med så liten mittdel som möjligt vara att föredra...det värsta med mittendelen är att den oftast lägger sig med "skarvarna" direkt på lanerna så det riktigt skaver där.

Hur lång mellandel måste man inte ha för att det ska skava på lanerna? De vanliga tredelade har en mellandel på kanske 2 cm och det är bra mycket längre än så mellan lanerna... Men visst tycker jag att han gör rätt i att tala om att man ska ha tillräckligt långa bett eftersom det där med korta/smala bett är idioti! Anledningen till att inte ha tvådelat bett är nog inte för att det inte ska ge skador på gommen utan att det kan klämma mot tungan och kännas obehagligt mot gommen... Är åxå hästtandläkare och det är min syn på saken men vet att föreläsaren du talar om är en av de mest rutinerade i landet så man ska inte förakta hans ord.

*kl*

Ni som hävdar att avståndet mellan lanerna är lika brett som hästens tunga; har ni lyft hästens tunga och sett hur smal underkäken är där bettet ligger?!

Annars, hem och prova! :idea:

Mitt fullblod är förvisso väldigt ädel och kanske har ovanligt smal underkäke men jag tror ganska många hästar har betydligt smalare käke än vad ni tror...

var oxå på en föreläsning i torsdags..
Den hästtandläkaren menade på att man skulle anpassa bettet efter hästens mun och så skulle man variera mellan ledat, oledat och bettlöst. Man ska oxå variera med vilken nosgrimma man rider med och se till att ha mkt väl tillpassad utrustning. Bettet ska ha så bra stöd av kinderna att det ligger rakt i munnen vid tillpassning

Hur lång mellandel måste man inte ha för att det ska skava på lanerna? De vanliga tredelade har en mellandel på kanske 2 cm och det är bra mycket längre än så mellan lanerna... Men visst tycker jag att han gör rätt i att tala om att man ska ha tillräckligt långa bett eftersom det där med korta/smala bett är idioti! Anledningen till att inte ha tvådelat bett är nog inte för att det inte ska ge skador på gommen utan att det kan klämma mot tungan och kännas obehagligt mot gommen... Är åxå hästtandläkare och det är min syn på saken men vet att föreläsaren du talar om är en av de mest rutinerade i landet så man ska inte förakta hans ord.

Jo visst kanske lanerna är något bredare än vad mittendelen är men det är inte så hemskt ofta som bettet ligger så stilla i munnen när man rider, så att mittdelen och skarvarna inte skaver mot lanerna.

Men även hästtandläkare verkar ju vara oense om vad som är bäst så det bästa är ju ändå att känna efter själv och lyssna på hästen :)

Jag har varit på en föreläsning som den kända hästtandläkaren Ylva Rubin höll i, o hon hurrade för det 3-delade better i duellen mellan de olika tränsbetten, men fick då lära mig att det raka bettet är det bästa eftersom det är svårast att "ställa in" det, då det inte har någon större betydelse om det är för långt eller för kort eftersom det inte tar större plats i munnen, eftersom det inte går att "vika" någonstans o om det är för långt bara står ut. Hon sa även att det raka bettet är det snällaste för hästen eftersom det inte trycker någonstans, så som delade bett gör.
Har märkt stor skillnad på mina hästar som gått på "vanliga" bett tidigare (2- resp. 3-delade), som har blivit mycket stadigare o "lugnare" o kommit mer till ro, istället för att go o vika på dom där förbaskade delarna hela tiden.

Jag har varit hos henne med min ponny förr och då sa hon med att tredelade är bäst. Men sen har jag hört så många som varit missnöjda med hennes behandlingar och att hon varit slarvig i undersökningarna så ja, jag vet inte vem man ska lita på :crazy:

Hej!

Attans att min häst inte hört denna föreläsning. Själv var jag så snäll att jag köpte ett oledat till henne och satte på, men unga damen vägrade stänga munnen överhuvudtaget så länge det där äckliga raka skiten var däri... 5 min stog hon och joxade och såg lidande ut innan jag gav mej:-)..

Så det blir ett 3delat, eftersom allt annat är otänkbart för damen!

/ Lavinia

Har aldrig förstått detta med tredelade bett heller. Har knappt träffat en häst som trivs med det.

Då har du inte träffat Bajazzo. Han trivs underbart på sitt tredelade bett. Bytte från tvådelat till tredelat för ett år sedan, och han blev en helt annan häst. han sökte sig i form jättelätt (vilket jag aldrig fått honom att göra innan), och han protesterade inte alls, supermjuk i munnen och lyssnade på minsta lilla.
När jag bytte tillbaka till det tvådelade nu för några månader sedan, blev han direkt hård i munnen och jobbade inte så som han brukade, så jag fick byta tillbaka igen. Så jag tror visst att vissa hästar trivs på sina tredelade bett. Sen finns det säkert många som inte alls gör det, det yttrar jag mig inte om.

Sen kan jag tilläga att jag rider på ett odelat gummibett också, och det går han som en klocka på. Tuggar fint och söker sig lätt i form. Så jag tror säkert på att odelade är bra alternativ för många hästar. tyvärr får jag inte tävla på det, och får då byta tillbaka till det tredelade.

Till TS, menar tandläkaren på att de odelade är bäst och slopa både tvådelat och tredelat helt?
Förstod inte riktigt vad han ville få fram, om han bara kastade smuts över de delade betten, och inte sa något bra alternativ istället för dessa. (inte läst hela tråden)

Sen beror ju det helt på hästen och hur hästen mår. Alla hästar trivs väl på olika bett. jag själv tror mycket på att varva betten, så man belastar olika delar i munnen, och de andra får "vila".

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag var på en föreläsning för ett år sedan ungefär,,kanske var 2,,,om just det här som diskuteras. Detta var en tjej men som arbetat hos TL men som också var utbildad hästtandläkare. Har nu egen praktik.

Hon rekommenderade inte de tvådelade betten då de vid tygeltag reste sig och gav tryck i hästens gom. De tredelade betten var att föredra men allra helst de raka betten. Betten skulle vara smala då hästen egentligen inte har plats för bett överhuvudtaget i munnen.

Ett företag som bla. har mycket kontakt med välutbildade hästtandläkare är G****s och tar fram sina bett efter deras rekommendationer.

Mittendelen på ett tredelat bett hade stor betydelse. En del tredelade reser sig även dom och ger tryck i gommen. Nu minns inte jag riktigt hur mittendelen skulle se ut men jag tror det var som så att den ska vara rundad, inte platt (den reser sig) och det som är mot hästens munhåla ska vara lite formad.

Det ultimata är att ha ett nytt bett varje dag,,men det kanske inte är så lätt i praktiken alltid ;) . Hon jämförde det med skor. Går du i ett par skor, tex högklackat så kanske de skaver/ger tryck på ett ställe, nästa dag väljer du ett annat par för och slippa skavet/trycket och de i sin tur ger kanske skav/tryck någon annanstans..osv osv. förstår ni hur jag menar?

När det gällde nosgrimmor var remontgrimman den allra bästa. MEN den var bara bra om den var anpassad rätt annars kan den också ställa till med besvär. Achengrimma var inte att rekommendera eftersom den ligger an mot hästens tandrander/kinder och kan orsaka obehag, särskilt om man drar åt vilket inte är ovanligt idag.
Pullarnosgrimma var också ok för den ligger inte emot på det viset som en achennosgrimma eftersom den sitter högre upp.

Vi fick också se hur hästens tänder sitter, fick veta hur dom växer och hur dom slits. Hon pratade om raspning osv osv.

Kort och gott en mycket lärorik föreläsning och jag lärde mig massor. Tack vara visning med hästkranium fick man verkligen en inblick i hur det hela fungerar och hur det ser ut.

Väldigt intressant tråd!
Har också haft för mig att tredelat har varit de snällaste betten, eftersom det inte kan "vända" och trycka upp mot gommen.
Har länge funderat på att köpa tredelat.
Min häst har dock ALLTID gått på vanligt tvådelat tränsbett och fungerar bra på det.
Har alltid varit mjuk och fin i munnen.
Men vill ju testa hur ett tredelat är på honom ändå..

Ska dock börja rida på Eggbett, då det inte kan nypa i mungipan.

Eller finns det många nackdelar med det bettet?

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 420
Senast: Fazeem
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 029
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar