Var på föreläsning med en hästtandläkare...

Sv: Var på föreläsning med en hästtandläkare...

Antar att du inte varit på föreläsning för TL då det inte stämmer med hans föreläsningar..? Vad sades om alla dessa j-a nosgrimmor som ställer till det i hästens mun?

Jag tycker det låter helt vettigt. Ett gummiklätt, odelat med fasta ringar? Sa han något om det? :) Nämnde han sidepul eller hackamoore någonting? Eller föredrog han "bett varianterna"?

Tack för en bra tråd, en sån har jag längtat efter :bump:

Han sa att gummi KAN ge brännskador, sen om det bara var svart gummi (han hade ett svart gummibett i handen när han pratade om det) eller om det gällde alla gummibett vet ja inte...

Sidepull o hackamore är givetvis bra för munnen :) eftersom de sitter utanför, bara man spänner dom rätt, men det vet du säkert :)

Nu när du säger det så pratade han faktiskt ingenting om nosgrimmor, det hade mna ju gärna annars velat lyssna på. Fasiken att jag inte tänkte på det, hade ju kunnat fråga annars.

Vad är det som inte stämmer med den tandläkaren du lyssnat på? Intressant.

Mamma fick visst inte ledigt så hon var tyvärr inte där... :(

Fö så missade jag att skriva innan att jag själv har sett skador av tredelat Happy Mouth bett med små leder. Hade gjort ett äckligt sår i munnen på min tös efter bara ca två veckors sparsam användning (skulle precis byta tillbaka för hon tyckte inte om det - kontigt :eek: ).

Får man fråga vem du var hos som inte verkade bry sig så mycket om hur hästens mun såg ut?
Var det någon här i närheten? Du kan ju PM.a om du vill annars ryker la tråden :D

Ja oj :( Det kan man egentligen tänka sig själv. Tredelat med gummi ger ju ställen där det kan knipa och ev. bränna . Synd att din mamma inte kunde vara där...

Jo men jag hade tyvärr inte så mycket tankeförmåga på den tiden. Ponnyn var så känslig (rädd för handen när hon kom) att hon bara funkade med happy mouth i början (hade rakt då-vanligaste modellen) o alla rekomenderade tredelat så.... Nu hänger bettet på en separat krok för att påminna....

Snor sista.

Jag vet inte alls om jag håller med om vad som är skrivit i denhär tråden. Det är väl ganska givet att man, om man vill rida på ett tredelat bett, försäkrar sig om att mittdelen + leder får plats mellan lanerna. Vissa tredelade bett som säljs har ju en helt groteskt lång mittplatta, och det är ju själklart att lederna hamnar på lanerna och gör skada då.
Jämför:
5666_s.jpg

5540_s.jpg

Hurvida tungtrycket som blir av ett tredelat är bättre eller sämre än det som (inte) blir med ett tvådelat är väl upp till hästen att avgöra vad den tycker bäst om? Då tycker jag hellre att han skulle jämfört helt raka bett som _trycker_ ner tungan med ett två- eller tredelat som faktiskt bara trycker ner tungan när man tar tygeltag i båda tyglarna samtidigt.

Jag skriver ett längre inlägg när jag kommer hem om det behövs, är i skolan nu. :D

Det kan inte vara den person jag tänker på när någon säger:

Föreläsaren var en välkänd utbildad hästtandläkare som jobbar på en välkänd hästklinik.

Eftersom han förespråkar bett som är längre ut än hästens läppar...
Och så länge det inte är den personen som jag trodde att det var från början väljer jag att inte lyssna alls.

Sen är jag en sån person som oftast säger: skit i allt vad delade bett heter så har man löst det problemet. Finns andra "verktyg" att använda för att ersätta dem.

Det där var verkligen en groteskt lång bitt-bit!!

Jag satt och lusläste min Sprengerkatalog efter att ha läst denna tråd. Där står det att de i samverkan med ett universitetet (Hanover) undersökt skallarna på typ 50 hästar och efter det gjort om utformningen av betten eftersom man upptäckt att hästar är trängre mellan lanerna än de först trodde...

Letade på deras webb, me ninformationen stod nog bara i katalogen och jag orkar inte skriver ner hela texten. Men det känns ju som om Dynamic RS är ett väl genomtänkt mett med liten mittdel och ergonomisk böj som skall åstadkomma ett positivt läge i hästens mun.

Läs mer här;

http://www.sprenger.de/hs/abt_reit/neuheiten/40414.htm

Det kan inte vara den person jag tänker på när någon säger:

Eftersom han förespråkar bett som är längre ut än hästens läppar...
Och så länge det inte är den personen som jag trodde att det var från början väljer jag att inte lyssna alls.

Sen är jag en sån person som oftast säger: skit i allt vad delade bett heter så har man löst det problemet. Finns andra "verktyg" att använda för att ersätta dem.

Varför inte lyssna alls?

Snor sista.

Jag vet inte alls om jag håller med om vad som är skrivit i denhär tråden. Det är väl ganska givet att man, om man vill rida på ett tredelat bett, försäkrar sig om att mittdelen + leder får plats mellan lanerna. Vissa tredelade bett som säljs har ju en helt groteskt lång mittplatta, och det är ju själklart att lederna hamnar på lanerna och gör skada då.
Jämför:
5666_s.jpg

5540_s.jpg

Jag tror inte det är så givet att man försäkrar sig om att mittdelen får plats mellan lanerna efter att ha läst vissa svar i den här tråden. Många ser till tungans bredd, inte lanerna. De flesta tänker nog inte ens på att bettet kommer placeras direkt över lanerna om hästen upplever att tungan inte får plats under bettet.

Det tredelade bettet han visade med på föreläsningen hade INTE en lång mittdel och ändå hamnade det precis över lanerna. Det spelar knappats någon roll om man har den allra minsta mittdelen som finns för vid tygeltag kommer ändå förbindningarna med mittdelen hamna över lanerna.

Tillägg: Det bettet han visade med var mer ett sådant som visas på den nedre bilden i ditt inlägg. Han hade ett hästkranie från en STOR halvblodshäst och en mindre häst för att jämföra. Det stora kraniet hade inte speciellt mycket större plats mellan lanerna än den mindre.

Men om han nu anser att ett tredelat med den kostaste mittdelen även det är skadligt för hästen så borde han ju tycka att ett tvådelat är det också. Lederna på ett normalt tvådelat tar väl upp ungefär samma yta som den lilla mittdelen?

fast ett tredelat med mittdelen + "öglorna" som håller fast den, borde vara bredare än öglorna på ett tvådelat. Sen är det ju den uteblivna tungfriheten som gör att hästen ev. hellre läggerbak tungan på det tredelade som gör det hela värre med

Hej!

Har inte orkat/tid läsa hela tråden.
Men jag läste ditt inlägg.

Jag var på en föreläsning med min hästtandläkare -99. Han så då exakt samma sak som du nämner i ditt inlägg.
Han visade ett hästhuvud (skelett) och exakt var brytpunkterna hamnade och hur illa det kunde vara för vissa hästar.

Jag slutade faktiskt rida med tredelat efter det. I mitt fall var det kanske en *modefluga* :devil: Då jag är mer förtjust i vanligt eller D-bett.

Väldigt intressant att detta tas upp då tredelat bett faktiskt är väldigt utbrett.

Frågade även om Myler betten (tror det stavas så) :rofl: :rofl:
Ni skulle sett hans min. Kan inte återge vad han sa men det var en målande bild ;)

Mvh

För att jag lyssnar på den personen jag anser kan det han pratar om och om den personen du lyssnat på säger tvärtom duger det för att jag inte ska orka lyssna på denna personen.

Ja jag är lat. Sen rider jag heller aldrig på tränsbett så just den diskussionen är inte heller något jag brukar orka engagera mig i.

Ok, annars brukar det ju vara bra att få nya infallsvinklar. En person vet inte allt om allt.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 420
Senast: Fazeem
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 029
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar