var köper man westernhäst som man inte vill tävla?

B

Brio

Jag har nu bestämt mig för attt skola om mig fr engelsk ridnng och lära mig mer om western. Då jag letar ny häst tänkte jag köpa westerninriktat. Men det mesta som finns är tävlingshästar eller unghästar. Vart hittar man en normal kompis som man vill träna med och bara njuta av utan att tvunget tävla eller avla. Eller en lite äldre erfaren häst som kan lära mig. Halvblod för oss "normala" icke proffsryttare finns det gott om men hur är det med Quarter och Paint. Eller också har jag letat på helt fel ställe. Någon som kan tipsa?

Sv: var köper man westernhäst som man inte vill tävla?

Det finns ju andra raser än quarter och paint att tillgå om du vill börja med western. Alla hästar går att skola om.
När det gäller "westernraserna" så är det ju som inom halvblodsaveln (kanske mer inom qh och paint) att de avlas för tävling och inom olika grenar osv.
Oftast är de äldre och lite utbildade qh och paintar tävlade för att få poäng osv. för att sedan ha nåt att stå på när det är dags för avelsboxen.

Jag skulle väl försökt hitta en häst som du trivs med, passar i storlek och allt det där och sedan skola om hästen samtidigt som jag skolat om mig, då spelar inte rasen någon roll.
Om du sedan längre fram i livet känner att du vill satsa på det mera så kan man ju fundera på en "riktig" westernhäst.

Fast jag tycker inte halvblodaveln är lika präglad för det finns massor av ryttare som inte syns på tävlingsbanorna men är jätteduktiga i alla fall. Det är inget större problem att hitta ett äldre halvblod som läromästare. Det måste väl finnas valacker som är över 10 år och inte tvunget till varje pris ska tävlas och få resultat.(för vad jag förstått går ston i avel). Eller är Quarter och Paint slut vid det laget?

Personligen tycker jag det blir roligaste att ha ras efter vad jag vill göra. Visst kan jag köpa ett billigt varmblod (inget ont om varmblod) och skola om men jag har varken lust eller ork. Jag skulle också kunna köpa en unghäst och rida in men jag vill ha en något äldre erfaren häst. Träna för att det är roligt fast utan press. Det måste väl födas quarter och Paint som inte heller vill tävla men i alla fall vill bli stimulerade med olika "arbetsuppgifter"

tyvärr så är det ju så att western är inte lika etablerat som hopp och dressyr är i Sverige. Därav också den mindre marknaden med "äldre erfarna icke-tävlande" quarter och paintar... Det finns säkert någon någonstans, men jag tror man får leta väldigt mycket för att hitta dessa... Sedan beror det ju på också hur mycket pengar man vill lägga ut för att hitta denna häst... Mitt förslag är att försöka kontakta tränare och höra om dom vet om någon häst som skulle kunna passa dig, det är nog dom som har bäst koll på vad det finns för hästar till salu!

Nej..visst är det så att det finns massor av halvblodsägare som inte tävlar..men aveln är för det oftast präglad på tävlade individer eller åtminstone på stammen...samma som i alla hästraser för det mesta men som real_cowgirl skrev så är ju antalet halvblodshästar fler här i Sverige än Qh och Paint och kanske därav också antalet tävlade hästar.

Det finns säkert valacker runt 10 år och mer som passar utmärkt som läromästare men säkerligen har de tävlats tidigare eller gör det just nu och då får man vara beredd att betala för det. Då pratar vi kanske 50 - 60 000 och uppåt.

Det är klart man vill ha ras efter vad man vill göra...men du skrev westerninriktat så då antog jag att ras inte spelade roll bara den var westernriden eller bara en häst du kunde rida western på.

Hästar finns det men vill du ha quarter, paint eller appalosa som är äldre så får du betala för det.

Lycka till i ditt letande.

Juat nu säljs varenda quarter som "tävlingshäst" vare sej de är det eller inte. priserna har börjat bli bättre - att man får betala mer för en tävlingshäst och mindre för en som inte är lämpad, men det kommer nog dröja ytteligare några år innan vi är där halvbloden är, tyvärr.

*knapplån*

En tanke bara...

Vad spelar det för roll om säljaren/tidigare ägare tävlat hästen och säger att hästen passar för tävling? Hästen är ju inte bunden till tävlingar och du som ny ägare får väl själv avgöra vad du och hästen ska göra...eller?
Eller är det att priset sätts efter tävlingsmeriterna som menas?

Ofta i annonsen står om alla meriter osv och om hästen har sådan kappasitet känns det som att jag inte tar tillvara hästen om jag inte tävlar. Ofta står det uttryckligen att hästen säljs till tävling osv. Jag behöver inte en häst med dessa superkvalifikationer. Jag kan betala men jag vill inte ha en häst med en massa förväntningar. Och det känns faktiskt som om man inte är intresserad av att ha mig som ryttare till hästen om jag inte rider och tävlar på hög nivå. Mina hästkunskaper är det inget fel på (hoppas jag) jag har haft tävlingshästar och unghästar (halvblod)och vill nu ha mer avkoppling från tävlingsverksamhet men i alla fall lära mig något nytt. Jag blir bara så förvånad att det är så svårt att hitta westernhästar som inte är superhhästar med stora framtidshopp och tävlingshästar :-).

Jag kanske lever i en väldigt skyddad bubbla, men jag vet många quartrar som sålts till icke tävlande personer och där säljaren i flera fall varit tacksam för detta.

Du har så rätt så rätt. Det är jätte svårt att hitta en lite äldre läromästare. Jag hittade dock min stjärna. Jag letade efter en lite allround quarter i sina bästa år som visserligen skulle vara lite tävlad eftersom jag ville ha en häst att träna och tävla på lite lägre nivå och jag hittade en toppenhäst. Så de finns där ute.

Men var hittar jag dem? Kan ju vara så att jag letar på fel ställe.

Grattis. Skönt att det finns. Jag kanske bara ska ge det lite tid.

Har inte tagit mig tid att läsa alla svar så jag kanske skriver i onödan :D men håll till godo...

Bästa sättet att hitta en western Kompis på fyra ben är att ringa en tränare! :D Oftast säljs många sådana "kompisar" utanför annonser och inom kontakter.. så maila å ring till lite alla möjliga, be dom höra av sig om dom snubblar över något lämpligt..

Lycka till! och stirra dig inte blind på rasen - det är hjärtat och hjärnan som är viktigast när man vill ha en bussig polare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
L
Western Hej! Jag har bestämt mig för att sadla om till western och när jag nu står inför att köpa en ny häst tar jag tacksamt emot tips på...
Svar
16
· Visningar
2 357
Senast: Legendary
·
S
Western Vill höra lite olika tankar och funderingar här angående bettsling av westernhäst som tävlas! Mina frågor är...: * Varför finns...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 191
Senast: docskingcalibar
·
C
Western Nu har jag bestämt mej att jag ska gå över till western men fy vad dyra westernhästar är!! Jag har en budget till ca 40 eller strax...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
14 931
Senast: Syrran!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar