Var känner man fölet?

Nä, man kan nog lätt luras o tro att minsta lilla rörelse är fostret bara för att man sååå gärna vill se fölis sparka. ;) :D

Sv: Var känner man fölet?

Jag puttar upp den här tråden lite för att jag själv börjar bli nyfiken ;P
Sedan vill jag gärna fråga om någon vet hur man skiljer på magrörelser och fölrörelser. Går det att veta vad som är vad?
När kan man tidigast känna fölsparkar?

:crazy: Är du säker? Men hon måste väl vara dräktig med den magen??

Hoppas verkligen att hon är dräktig - håller tummarna för en vinterbebis!

Har ett halvblodssto som ska föla i slutet av mars, hon har en stor rund go mage men än så länge har jag inte känt en tillstummelse till liv i den :confused:
Antar att jag bara är lite nojjig eftersom mitt andra sto också var jätte rund och fin om magen och när tiden var inne för henne så kom den inget - hon konstaterades skendräktig :cry: detta var i somras och nu är jag ju givetvis jätte rädd att även det andra stoet skulle vara det..

Hoppas iaf på en For Feeling bebis i mars.. :angel:

Du skulle fått vara med under Trollfuxas dräktighet, särskilt sista 2-3 mån. Det var ingen tvekan om att det var fölrörelser och inte magen :). Det både syntes och kändes, och Trollfuxa var lagom road. Mest på morgnarna faktiskt, vet inte varför, samt ibland när hon åt.

I början kändes de allra bäst i flanken lite högre upp, men senare kunde man känna "vågrörelser" längs hela flanken typ.

Än så länge har jag inte känt några rörelser dock, även fast hon har släppt ner magen nu och ser DRÄKTIG ut (inte bara fet ;) ). Hon är inne på 6:e månaden nu om jag inte räknar fel.

Jag tror att jag såg "sparkar" i morse, det var alltså något som pekade ut i flanken, tarmar gör väl inte sånt? Jag kunde inte känna då jag stod en bit ifrån.
Ironia har ju ungefär samma dräktighetstid som Trollfuxa och ser verkligen dräktig ut...
De sprang sig lite svettiga i hagen idag så jag lade på svetttäcket en stund inne i stallet och var tvungen att länga bukgjordarna med minst två decimeter... Då gick det upp ett ljus över hur stor hon egentligen blivit!

Mitt sto är nu i 153 dygn Jag kännde sparkar i går när de togs inn för att äta kvällsmat. Jag borstade henne då höll jag handen brdvid sprnarna. Det puttade ganska bra där inne.
Kul när det finns ett litet liv där inne :) :bump: :banana: :rofl: :love: :idea: :love:

yay!
Jag vill kunna känna också, för att veta säkert om det är gaser eller fölsparkar. Men hon blir så irriterad om jag håller kvar länge, man kan nästan se hur hon himlar med ögonen...

Oj, nu måste jag hem och känna! Vår ska föla i början av april, jag har inte ens funderat på att känna på henne än. Hennes första föl också, så det blir riktigt spännande!
Hur stora är fölen i vilken månad? Måste väl finnas nån ungefär-skala...?
Och, hur länge brukar ni rida/köra dem? Såklart så länge hon verkar orka, men ungefär...?

I boken att bli med föl
Där står det
60 daqar foster blåsa 14 cm foster 7cm
120 dagar foster 20cm
180dagar foster 60 cm
240 foster80 cm

Min är i dag 155 så det kan väl kanske vara runt 40 cm. ca

Tackar för info jag med. Har börjat bli lite orolig att mitt sto är dräktigt trots att hon inte "ska" vara det... vill inte ha ett sent fött föl så jag hoppas alla magrörelser kommer i från Magen och ingen annastans! :eek:

Får hem nytt sto snart, har inte sett henne ännu dock så det blir spännande. Hennes äldre helsyster födde tydligen i våras två helt perfekta enäggstvillingar! Två hingstar med perfekta tecken, lika stora och starka båda två så det blev ju lite skoj ändå!
Men nu vart jag lite nojig om tvillingfödsel kan vara genetiskt betingat, alltså att det ligger i vissa "stosläkten"? :confused:
Min svenska kontaktperson pratade med den engelska kontakten vars gård hon skall åka ifrån, och han lät hälsa att veterinären inte varit ute ännu, men att han själv lätt kunde avgöra att hon var VÄLDIGT dräktig.... Hur ska jag tolka det då???? vill inte ha tvillingar. :crazy: Stoet skall var på ca 180-190 dagar någonting. Dom vet inte riktigt....

Finns det någon annan bok om dräktighet och fölning än "Att bli med föl"?

Har skrivit tidigare i denna tråd och kan lugna alla med att det inte behöver kännas några fosterrörelser alls ända fram till fölning. Jag fick mitt första föl i våras och hade en lååång väntan innan (ändå kom hon 2 dagar före planerad fölning :smirk: ). Vi klämde och kände och lyssnade men inget liv, möjligen kunde man ana att det rörde sig men det kunde lika väl vara tarmrörelser. Gissa om jag var orolig. Ut kom ändå ett underbart friskt och mycket livligt litet stoföl. :love:

Hej!

Hm finns det fler ställen man kan känna fostret på? När kan man tidigast känna det??

Mina ston är i 5:e månaden ca allihopa, kan man känna ngt redan nu isåfall? *nyfiken*

Funderar även på att hänga en ring i ett snöre för att se vilket kön det blir, fast kanske inte ska tro så mycket på detta. Hur många av er har gjort det och hur ofta har Ni fått rätt kön sedan??

Väntar 4 föl och tycker tiden ska börja rinna undan så det snart där dags, det kommer börja trilla fölisar i maj här hemma. *hoppas på skäckston*

Jenny

ah glömde en viktig sak som oroar mig lite.

Häromdagen så sparkade mitt ena sto till det andra stoet, jag såg att träffen tog precis vid sidan av buken, kände ingen svullnad eller värme och inte heller ngt sår, men eftersom hon är dräktig så är man ju orolig om fostret kan ta skada av det. Ingen av dem har skor kan jag tillägga.

Jenny

Vanligast är nog att man ser/känner rörelser runt flanken sista månaderna kan man dock på vissa hästar se hela magen röra sig. Min lilla erfarenhet som jag har är att dräktiga ston är mycket mer tåliga än vad man tror, i 5:e månaden är inte fölet så stort ännu så du behöver inte oroa dig. Var själv jätteorolig när det gällde mat, motion, skador mm när jag väntade på första fölet men det bästa är om stoet får leva ett vanligt hästliv. Vara mycket ute i friska luften med kompisar, lagom med motion (om du rider henne) och att man sista 3 månaderna ser över foderstaten.

ouiay!
fölet rör på sig!!! Nu har jag äntligen fått känna på fölsparkar!!!
Flanken, som många sagt...
Hur går det för er andra? Mitt skall komma ner i Maj

Hej
Mit sto mår toppen. Lite trött i bland. Växer o frodas gör hon. 181 dagar nu.
Sadeln börjar bli trång nu. Får snart börja rida barbacka. Men hon rids inte så mycke. Varannan dag ca. Annars går vi bara en promenad i grimma.
Fölisen sparkar mest på kvällen. Känner vid spenarna.
Hon ska beräknat 330 dagar föla 12 maj ca.
Förra gången stmde det på 1 dag fel. Då fick hon 1 dag tidigare.
Ha det lycka till

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar