Var i TR...?

Mirraya

Trådstartare
Min sambo ska ta Grönt kort här vad det lider och jag berättade då att jag kom ihåg en fråga som var lite klurig. Frågan löd "vad är det första du gör innan du lastar ur på tävlingsplatsen?" Jag hade svarat "går till sekretariat och visar upp vaccinationsintyg/anmäler mig" vilket var fel. rätt svar skulle vara "Tränsar innan jag lastar ur hästen".
Han frågade då "var i TR skulle jag hitta det då?" Jag började leta... och leta... och leta.... och nä, jag hittar faktiskt inte var i TR det står??:o

Någon som vet var man hittar just det?:confused:

Sv: Var i TR...?

Min sambo ska ta Grönt kort här vad det lider och jag berättade då att jag kom ihåg en fråga som var lite klurig. Frågan löd "vad är det första du gör innan du lastar ur på tävlingsplatsen?" Jag hade svarat "går till sekretariat och visar upp vaccinationsintyg/anmäler mig" vilket var fel. rätt svar skulle vara "Tränsar innan jag lastar ur hästen".
Han frågade då "var i TR skulle jag hitta det då?" Jag började leta... och leta... och leta.... och nä, jag hittar faktiskt inte var i TR det står??:o

Någon som vet var man hittar just det?:confused:

Jag hade förvisso svarat precis som dig. Men

TR I Gemensamma bestämmelser.

Mom 136 Utrustning
På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. [...]

Dvs för att få lasta ur måste hästen vara iklädd 'huvudlag med bett eller motsvarande', alltså måste man tränsa innan man lastar ur.

Men jag tycker frågan är lite lurigt formulerad, för det framgår inte om det är det första man gör innan man lastar ur överhuvudtaget, eller det första man måste göra inför urlastning.

De borde formulerat det just så 'vad är det första du gör inför urlastningen?' för att poängtera att frågan är kopplad till just själv urlastningen, och inte ankomsten till tävlingsplatsen.

Senast ändrad:

Frågan är ju inte direkt välformulerad.
Om man fokuserar exakt på formuleringen "innan du lastar ur" får man väl anta att de förutsätter att du redan gjort startanmälan. Och köpt kaffe, gått på toa och kopplat hunden. Typ.

En kombination av både tränsa, visa intyg och startanmäla hade, enligt mig, varit det ultimata.
Fast det kanske inte är regler som säger att man måste visa vaccinationsintyg innan urlastning?

En kombination av både tränsa, visa intyg och startanmäla hade, enligt mig, varit det ultimata.
Fast det kanske inte är regler som säger att man måste visa vaccinationsintyg innan urlastning?

fast jag tror, inte helt säker alltså, att man inte behöver startanmäla längre enligt TR. att man är startanmäld när man är anmäld. har iaf varit så på tävlingar jag varit på där dom hänvisat till TR, typ såhär "du är redan startanmäld enligt TR, betala innan du åker hem". fast lite tjusigare formulerat :p

Man behöver inte startanmäla innan start. I allafall inte de tävlingar jag varit på. Där är man automatiskt startanmäld och är skyldig att stryka sig om man inte startar i stället.

Angående visa vaccinationsintyg innan urlastning så är inte det obligatoriskt heller, jag har varit på flera tävlingar där klubben kollat vaccinationsintyget på annat sätt.

Vilken korkad fråga! :mad:

Svaret på frågan måste ju vara "stannar bilen". "Öppnar skötardörren" är ju ett annat också korrekt svar. "Tar av grimman" ett annat.

Tack för svaret!

Ja, den raden fick inte mig att tänka på urlasningsmomentet precis, men då vet jag var det står och vad de menar(men inte hur de tänker) :) !

Ja, jag kände väl lite så också.... men, det var ju sådär 10 år sedan, frågan kanske har ändrats? Men, jag tyckte en kompis kände igen den och hon tog kortet för ett par år sedan bara? Nåja... typisk fråga att tipsa om innan!

När jag tog grönt kort ingick det att man skulle kunna lasta på/av en häst som en separat icke TR-relaterad del, vill minnas att man i mitt prov kortfattat skulle beskriva hur man bar sig åt.

Hur eller hur så tycker jag att det var en dåligt formulerad fråga.

Nu för tiden så ska man visa lastning, och man blir (förhoppningsvis) godkänd av "domaren". Det är visst en enkel utbildning för att bli besiktningsman för grönt kort där lastning och ridning godkänns.

Däremot kan man komma undan och slippa ridprovet om någon lämplig, tex dokumenterad tävlingsryttare, instruktör eller dyl skriver ett intyg att "X kan rida på en framhoppning utan att vara farlig för sig eller medtävlarna". Jag har en gång skrivit ett sådant intyg till en tjej som jag haft lektioner för under en period och som hade svårt att hitta en plats med uppridning (eller vad man kallar det) till det gröna kortet.
Jag vet däremot inte om man kanske kan byta lastmomentet mot ett intyg också? Men det kanske någon annan har koll på?

Sen när gäller detta? Jag har ju tagit mitt gröna kort i modern tid sas, så det kan ju vara detta vi fick göra - men av praktiska skäl så behövde vi inte utföra själva lastningen utan behövde endast beskriva :p
Min vän som är hoppdomare o håller GK-kurser menade att man knappast hade nyttan utav ett grönt kort om man varken kunde rida el lasta en häst, så h*n tyckte inte att det var nödvändigt att kontollera praktiskt hos folk h*n kände till sedan tidigare.

Sen finns det ju folk som inte kan lasta sina hästar ändå :devil:

Vet inte när ifrån det gällde. Att kunna få ett intyg alltså. Men det var i allafall i fjol jag skrev det, och tjejen fick sitt gröna kort om hon fick intyget sa klubben hon tog det hos.

Ja det är ju sant att man inte har nytta av det gröna kortet om man varken kan lasta eller rida! :D
Problemet om man kan lasta men rider fullkomligt livsfarligt är väl att andra tävlande kan råka illa ut.

Ja det är VÄLDIGT vanligt att en och annan inte kan lasta, det håller jag med om till 100%!
Men samtidigt så irriterar det mig att väldigt många anser det bara finns ett rätt sätt att lasta på, alla andra sätt är fel. För det håller jag inte med om! Jag har genom åren sett flera olika rätt sätt som fungerat och varit säkerhetsmässigt bra.

Jag måste erkänna att jag själv ibland tummar på säkerheten, så jag är lååångt ifrån någon som alltid lastar perfekt. Tex skulle jag till ridhuset och tömköra min häst förra veckan. Hade tagit bort tyglarna från tränset, så när jag lastade ur (jag står bakom och tar min häst när hon gått ut) så lastade jag ur henne i bara huvudlag, utan tyglar och utan grimskaft. Inte så säkerhetsmässigt bra! :o

Av ren nyfikenhet, hur ska man lasta en häst enligt Ridsportförbundet? Kan man lasta själv enligt dem? När jag tog grönt kort var det inga krav på lastkunskaper, man behövde inte ens speciell "domare" som rättade det skriftliga provet eller studiecirkel, ville man var det bara att skriva provet direkt.

rätt svar skulle vara "Tränsar innan jag lastar ur hästen".

Men om den redan var tränsad?:cool:

Då behöver man ju inte tränsa innan man lastar ur. Kort väg till tävling, jag kan tränsa hemma, smidigt vid urlastning att slippa stå med det själv i transporten.

Halvt kl

rätt formulerat är nog

" hästen skall vara betslad innan den tas ur transporten"

Det fick iaf jag rätt för när jag tog kortet.

Sen finns ju frågan " vad är det första du gör när du anländer till tävlingspatsen"

Det är ju inte nödvändigtvis att lasta ur. Där skrev jag " Anmäla min ankomst samt uppvisa nödvändiga paper såsom vaccinationsintyg"
Även det svaret fick jag rätt för.

Det är alltså egentligen två helt skilda frågor

Man behöver inte visa lastning, man ska redovisa muntligt hur man lastar på ett säkert sätt.
De praktiska proven infördes år 2000.

Hm... hur bedömmer de rätt sätt att lasta?

Vi skickar in våra hästar, stänger bakom, sätter fast framme - kör.

Är det "fel" enligt denna bedömning? Är det här en sån där "vi är alltid två och båda bär hjälm. en leder in och stänger bakom".

Vad vill de veta att man kan?

Eller är det saker som att man har en bom bakom hästen, att hästen har lädergrimma i transporten, att jag inte sätter fast hästen i en bettring under färden kanske..;) ?

KL
Ojoj nu känns det verkligen som det var på stenåldern man fick sitt gröna kort..:angel: Tog mitt innan åldersgränser, lastnings och rid prov... Var bara 7 år så kan ju inte påstå att jag kommer ihåg mkt mer än att hoppspöet inte får vara längre än 75 cm!:D Tur att man har lärt sig på vägen:rofl:

Jag tog mitt för ca 4 år sen, och vi behövde inte göra nått ridprov eller lastning eller dylikt. Vi satt i grupper och skrev provet och sen var det klart.

Det verkar vara himla olika från klubb till klubb hur detta med gröna kort görs!

Det är just sådant som jag också skulle vara orolig för om jag skulle ta grönt kort nu! :crazy:
Ridsportförbundet har i mina ögon ibland lite skumma regler för vad som anses säkert! Så jag skulle innan provet fråga hur de vill jag ska svara i det närmaste! :angel:
Finns lastning utan medhjälpare ens på deras karta?

Fö så lastar jag min nuvarande häst som du beskriver, skickar in. Min förra häst gick inte att göra så, stannade jag och skickade in gick han in till hälften, backade sedan ut och ställde sig bakom mig! Honom ledde jag in, gick ut genom skötardörren och bak och satt på bommen. Sistnämnda hästen avskydde att backa ut, han gjorde det endast när jag bad honom.

Exempel på skumma regler är när den otäcka olyckan var på Strömsholm för några år sedan när en tjej for av och blev förlamad.
Då kom regeln (enligt hemsida och Ridsport) att för att undvika något sådant igen, då måste de som rider ut ha mobil med sig, och de får inte skritta på lång tygel.
Personligen förstår jag inte hur det skulle skydda när problemet var att hästen tydligen exploderade utan speciell anledning. Mitt förslag skulle i stället ha varit daglig utevistelse i rejäla hagar för att minimera att hästen samlar på sig onödigt med energi som den tar ut under ridning. :angel:

Likaså att man ska ha träns med bett i tid och otid som säkerhetsgrej. Varför inte uppfostra hästarna i stället så de inte far iväg utan handbroms (bett) känner jag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 428
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 376
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar